Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Irritatie door honden uitlaters

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 aug 2017 11:16

Orlok schreef: 20 aug 2017 10:17 Volgens mij klopt jouw stelling niet want een hondenbezitter betaalt niet overal hondenbelasting, veel gemeentes heffen namelijk geen hondenbelasting. Trouwens de hondenbelasting wordt door de gemeentes die wel hondenbalasting heffen merendeels gebruikt om de gemeentebegroting te dichten en niet om de zgn. losloopgebieden te bekostigen.
Daar heb je wel gelijk in. Bij ons is de hondenbelasting ingevoerd om de carnavalsoptocht te bekostigen terwijl ik eigenlijk nooit honden in die optocht zie...

Overigens hebben wij ook geen losloopgebied, slechts een aanlijnplicht binnen de bebouwde kom en in bepaalde natuurgebieden.

Maar je zou theoretisch gezien toch mogen verwachten dat er een link is tussen belasting en de extra kosten die hondenbezit met zich meebrengen in een gemeente.
Campagnolo Ultra Dork

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 31 aug 2017 21:11

NicoNB schreef: 15 aug 2017 23:14
runcyclerun schreef: 15 aug 2017 10:04 ... maar zo vraag ik me wel eens af waarom IK rekening moet houden met fietsers die over een gemengd pad rijden met een pest vaart....

Even worst case scenario

Jij loopt daar met je, volgens jou 100% betrouwbare, hond.
Er nadert een fietser met action cam die alles opneemt.

Op de beelden is te zien dat de fietser jouw hond niet kon zien en hier niet op kon anticiperen. Jij hebt de pech dat deze ene keer je hond net iets anders doet dan je van jouw hond gewend bent.

Het slachtoffer blijkt ondernemer die door het ongeval zijn werk niet meer kan uitoefenen en dus enorm verlies aan inkomen heeft.
Jouw wa besluit niet voor je in te staan, immers, een hond hoort wettelijk aangelijnd te zijn en jij was gewoon onachtzaam bezig.

De advocaten hebben al uitgezocht dat je een koopwoning bezit en beslaglegging is reeds opgestart hangende een claim van het slachtoffer.



En dan wordt je ineens wakker in een kartonnen doos onder een brug.

Als je leventje lekker zijn gangetje gaat klinkt dit als een ver van je bed show, Je denkt, zo'n vaart zal het niet lopen.

Een kleine tip, loop eens een daklozenopvang binnen en ga eens praten met wat bewoners en hoe het zo gekomen is dat ze nu dakloos zijn.
Het zijn regelmatig de kleine ongelukken, waar je hoopt gevrijwaard van te blijven, die van het ene op het andere moment een einde kunnen maken aan het leven dat je op dat moment leid.


Als je geen rekening wil houden met fietsers is dat jouw verantwoordelijkheid, maar misschien dat je egoïstisch genoeg bent om het dan voor jezelf te doen.
Of nee toch niet....

Beoordeel zelf....

Had vandaag lekker 60km gefietst en ging even uitwandelen met de hond. Op een wandelpad en losloopgebied, dat wordt gedoogd voor fietsers. Mijn hond reageert niet op fietsers, die liep lekker los. Het pad is ongeveer 1.70 meter breed en omdat ik dan altijd tijdig kan reageren op eventuele fietsers loop ik altijd midden op het pad. Geven ze geen signalen zoals bellen, dan moeten ze wel afremmen.

Maar vandaag niet, er zoefde een wielrenner voorbij met minimaal 25km/u zonder enig signaal te hebben afgegeven... terwijl ik midden op het pad liep. Maar erger nog, mijn hond liep ongeveer 9 a 10 meter voor mij ook midden op het pad en hoorde/zag de wielrenner ook niet aankomen door zijn snelheid. Wat erger was, de wielrenner hield ook niet in en zoefde ook mijn hond voorbij. Als op moment mijn hond 2 stappen opzij had gezet, dan had het tot een aanrijding gekomen met alle gevolgen van dien.

Ik zal mijn mening voor mij laten, dit zijn puur de feiten, maar die spreken voor zich denk ik.

Casus: bij een aanrijding..., want denk je dat de rechter zou beslissen....

Say no more.

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 31 aug 2017 21:44

ruud_k schreef: 31 aug 2017 21:11
Casus: bij een aanrijding..., want denk je dat de rechter zou beslissen....

Say no more.
ik zou toch minimaal rekening houden met een pittige taakstraf voor de hond

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 01 sep 2017 12:19

Dus op een pad waar je weet dat fietsers komen, ga je bewust in het midden lopen, met een hond op een afstand voor je waardoor je er geen controle meer over hebt. Ik zie niet zo goed het verband met 'tijdig kunnen reageren' zoals je het zelf zegt...

Uiteraard is het oliedom van die fietser om zo langs een loslopende hond te fietsen, en hij heeft geluk dat het goed gegaan is. Want dit had inderdaad ernstig fout kunnen aflopen. Maar de kans daarop had jij ook kunnen verlagen door wel aan de kant te lopen, en hierdoor iedereen wat meer ruimte gunnen. Het doel van het verkeer is dat uiteindelijk iedereen veilig thuis komt, ondanks eventuele fouten die iemand (bewust/onbewust) maakt.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 01 sep 2017 12:30

"Say no more"

En idd ook je koninklijke houding. Mocht ik je tegenkomen zal ik knikbuigend Naderen en achteruit fietsend weer van je wegfietsen, de blik nederig naar beneden. Ook je hond zal ik ridderen in het voorbijgaan. De brutaliteit van die fietser, zeker 25 nog, in jouw nabijheid zo midden op het pad, hoe dúrft ie.
Afbeelding

baron062
Forum-lid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 01 sep 2017 12:51

Gezien "Op een wandelpad en losloopgebied, dat wordt gedoogd voor fietsers" zou ook ik iets meer gastgevoel (repect?) van die fietser verwachten eigenlijk.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 sep 2017 13:05

baron062 schreef: 01 sep 2017 12:51 Gezien "Op een wandelpad en losloopgebied, dat wordt gedoogd voor fietsers" zou ook ik iets meer gastgevoel (repect?) van die fietser verwachten eigenlijk.
Dat gedogen van fietsers, is dat duidelijk voor iedereen? Of is dat de invulling die @ruud er aan geeft?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 sep 2017 15:46

Fietser hoort niet op de stoep. Als het geen stoep is, en er staat een voetgangersbord, zelfde verhaal. Soms vind je nog een uutzonderingsbordje erbij, in de trant van fietsen toegestaan, brommen niet. Of, fietsen te gast.
Los van 't gedrag van de fietser... Die met 25 in 't uur voor zijn gevoel waarschijnlijk al ingehouden heeft... Denk ik dat je als hondenbezitter pas een pot hebt om op te staan als de fietser daar nooit had mogen fietsen. Hoe Crüe de situatie daarmee soms ook wordt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

baron062
Forum-lid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 01 sep 2017 18:15

Jans schreef: 01 sep 2017 13:05
baron062 schreef: 01 sep 2017 12:51 Gezien "Op een wandelpad en losloopgebied, dat wordt gedoogd voor fietsers" zou ook ik iets meer gastgevoel (repect?) van die fietser verwachten eigenlijk.
Dat gedogen van fietsers, is dat duidelijk voor iedereen? Of is dat de invulling die @ruud er aan geeft?
Dat zullen we nooit weten, tenzij ruud even laat zien waar dat was. Aan de andere kant, waarom zou Ruud geen gelijk hebben?

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 01 sep 2017 18:41

Totaal niet relevant, als je hond opzij springt, dan ben jij als eigenaar van de hond verantwoordelijk. Het langsfietsen is in dat geval namelijk niet de oorzaak van het ongeluk maar het opzij springen. En gelukkig heb je dan een WA verzekering die als het goed is dat gedrag van je hond dekt...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

WillemMTB
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2017 10:53
Locatie: Brussel
Contact

WillemMTB 01 sep 2017 23:05

Niet alle bovenstaande berichten gelezen, maar wat mij stoort zijn degene die hun hond aan een uitrekbare leiband houden, of hoe noemen die dingen, waardoor die hond meters voor zijn baasje loopt en je dus geen enkele garantie hebt dat ie niet plots de overkant kiest. Dan kan je hem evengoed los laten lopen.

Ik was eens op een binnenweg aan het fietsen, vrouw loopt links, hond vijf meter verder rechts, ik dacht dus dat die hond los liep,en net op tijd gezien dat er toch nog een wit koord tussen die twee over de weg was.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 01 sep 2017 23:15

Collega van me is zo over de kop geslagen idd. Dat wist hij zelf niet meer te vertellen (geheugen van dat kwartier is weg) maar de hondeneigenaar wel.

Het blijft enorm oppassen met honden.
Afbeelding

Plaats reactie