Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Irritatie door honden uitlaters

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 10 mar 2021 20:04

Ramon73 schreef: 18 feb 2021 08:35 Vanochtend een hondenbezitter die met het verkeerde been uit bed gestapt was, blijkbaar.
Rij ik op een fietspad, stadskern verlatend. Er loopt een man de hond uit te laten en schijnt met een sterke zaklamp recht in mijn ogen. Mijn licht stond op eco en sterk naar beneden. Zou ik verblindend licht gehad hebben, dan hadden diverse tegenliggers mij al veel eerder gewaarschuwd. Daarbij draaide het fietspad naar rechts en ik kwam de bocht uit. Een eventuele lichtbundel ging dan ook volledig langs de hondenbezitter.
Hij riep er nog iets bij, maar leek wel dronkenmansgelal. Was in elk geval onverstaanbaar.

Wat bezielt je om 's ochtends vroeg op te staan, hond uitlaten, en ZO, nu een extra sterke zaklamp mee om een nietsvermoedende fietser te verblinden.
Vanmiddag ontmoette ik deze hondenbezitter weer. Toevallig weer aan dezelfde kant als waar ik reed. Al 10km op weg en niemand heeft last van mijn lichtje gehad, was ook nog vrij licht buiten en stond op knipperstand. Die kerel sloeg hand voor zijn ogen en riep iets. Nou, dan wil ik ook wel het gesprek aangaan. Gestopt, terug en netjes gevraagd of er iets aan de hand was. Hij wilde uitschieten en beginnen te schelden, maar stopte gelukkig bijtijds. Waarschijnlijk is de man overgevoelig voor licht, dat vertelde hij niet maar liep overdag met een verduisterde bril op. Hij wist mij te vertellen dat alle fietsers die geen vast gemonteerde lamp hebben, hem verblinden en dat dat niet prettig is. Begrijp ik volkomen, dus heb hem toegezegd dat ik mijn lampje op zijn traject wel even heel ver omlaag zet, anderen hebben er immers geen last van. In ruil zou hij de zaklamp niet gebruiken. Denk dat we iets bereikt hebben.
De man vertelde 14 honden te hebben en ze per stuk of koppel uit te laten.....pffffhhhhh. Dagtaak.
Dogma F

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 mar 2021 23:22

Mooi dat je de dialoog bent aangegaan! Zo zie maar dat achter elk gedrag wel een reden zit. Wel triest dat deze persoon nu juist vindt dat “alle wielrenners met lamp zijn vijanden zijn” maar hopelijk heb je wat nuance in die gedachtengang gebracht :like:
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 mar 2021 12:16

Ik moet zeggen dat als ik 's-morgens de hond uitlaat ik mij vaak ook erger aan die (te) felle koplampen van vooral e-bikes, staan veel te hoog afgesteld, schijnen recht in je ogen en je ziet daardoor niets meer.! Maar om nou een fel schijnend zaklampje mee te nemen om die fietser te verblinden vind ik toch wel triest.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 mar 2021 12:47

Zelf zien die fietsers dat niet. Ze gaan te snel voor een gesprek of een mededeling. Bij een auto sein je een keer met je groot licht naar je tegenligger.
Hoe zou je het zelf aanpakken?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 mar 2021 13:16

Ik denk niet dat met het seinen door knipperen met je groot licht je de automobilist mededeelt dat hij zijn koplampen moet afstellen, de meesten begrijpen ook niet waarom je knippert, tenzij hij zijn groot licht heeft aanstaan. Maar je kan wel de gehele weg met je groot licht gaan knipperen, zoveel verblindende koplampen zijn er op de weg waar jezelf weinig (speciale bril) tot niets aan kan doen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 mar 2021 13:22

Da's geen antwoord op de vraag!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 mar 2021 14:05

Antwoord: is niet aan te pakken, niet door mij althans.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 mar 2021 19:27

Als in Frankrijk een tegenligger met zijn groot licht seint betekent dat meestal dat er verderop politie controle staat.
Verder rijdt bijna iedereen hier met één kapotte koplamp, slecht afgestelde lampen of gewoon zonder licht terwijl het al bijna donker is.
Gelukkig heb je nu bij alle nieuwere wagens standaard dagrijverlichting en automatisch inschakelende verlichting met goed lichtbeeld.
Do or don’t, there is no try

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 mar 2021 20:50

Jemig, wat ben ik dan braaf. Ik blink een of twee keer als er een tegenligger met een kapotte koplamp tegemoet komt. Zoveel zijn dat er niet.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 mar 2021 21:20

Ja da’s heel Nederlands: beetje het opgeheven vingertje. Hier waarschuwen ze elkaar gewoon voor de politie
Do or don’t, there is no try

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 11 mar 2021 22:11

Enzzo schreef: 11 mar 2021 21:20 Ja da’s heel Nederlands: beetje het opgeheven vingertje. Hier waarschuwen ze elkaar gewoon voor de politie
Hier in Oost Nederland wordt er ook zo even gewaarschuwd dat er een politiecontrole is, zo afwijkend van Vlaanderen is het hier nu ook weer niet. En verder zijn we niet te beroerd om een een signaaltje te geven als je nog grootlicht aan hebt of een kapotte koplamp. Heeft niets te maken met een geheven vingertje.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 mar 2021 23:21

Groot licht voeren is inderdaad meteen even seinen. Dat is logisch. Maar voor een kapotte voorlamp is onzin; de bestuurder weet dat zelf dondersgoed want hij heeft een half lichtbeeld over de weg voor hem. Dan gaan seinen maakt het alleen nog maar erger voor die bestuurder want hij ziet nog minder.
Dus de enige reden om dat te doen is je eigen moraal bevredigen door het moralistische opgegeven vingertje
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie