Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Irritatie door honden uitlaters

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 aug 2017 20:19

Volgens mij maak je één essentiele denkfout. Het is namelijk zo dat een hondebezitter, ook in een losloop gebied, geacht wordt zijn hond onder controle te houden. Een losloop gebied is geen vrijbrief voor ongecontroleerd je gang gaan.
Behalve racefietsers zullen daar vast ook lieve omaatjes met hun e-bike veilig willen fietsen, en daar spelen goed opgevoede honden een belangrijke rol in.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 aug 2017 21:42

+1
Less is bore

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 01 aug 2017 21:47

Vlak de katten niet uit ! Toch menigmaal bijna zo'n pluizige vriend in mijn voorwiel gehad..

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 01 aug 2017 21:52

Waar is het? Ik ga de eerstkomende mooie zondagmiddag maar eens een aanval doen op de KOM 😉
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 01 aug 2017 22:13

Hanz Bé schreef: 01 aug 2017 20:19 Volgens mij maak je één essentiele denkfout. Het is namelijk zo dat een hondebezitter, ook in een losloop gebied, geacht wordt zijn hond onder controle te houden. Een losloop gebied is geen vrijbrief voor ongecontroleerd je gang gaan.
Behalve racefietsers zullen daar vast ook lieve omaatjes met hun e-bike veilig willen fietsen, en daar spelen goed opgevoede honden een belangrijke rol in.
Volgens mij helaas niet... ik zie helaas vaak genoeg dat er pelotonnetjes hersenloze, dikbuikige, te dure fietsen aan komen rijden van achteren zonder enig signaal te geven zodat de desbetreffende hondenbezitter zijn hond niet eens KAN corrigeren...

Het gaat nog verder.., er lopen ook gezinnetjes lief te wandelen (let op, het is officieel een wandelpad) daar lopen zelfs kinderen los van 3 jaar oud. Als je weet dat een volwassen hond ongeveer het bewustzijnsniveau een driejarige heeft... hoef ik jou niet te vertellen wat voor situaties dit af en toe oplevert met "loslopende" kinderen.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 01 aug 2017 22:16

Herman_N schreef: 01 aug 2017 21:52 Waar is het? Ik ga de eerstkomende mooie zondagmiddag maar eens een aanval doen op de KOM 😉
Geloof me, als "echte" WIELRENNER wil je daar niet eens fietsen... :winkthumb:

Ik heb overigens een aantal KOM aanvallers daar niet al te zachtzinnig in de berm zien belanden omdat ze last minute niet meer konden uitwijken. Om het geval namelijk nog complexer te maken, naast het wandelpad loopt een officieel ruiterpad...

En maar lekker gedogen...

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 aug 2017 22:29

ruud_k schreef: 01 aug 2017 22:13
Hanz Bé schreef: 01 aug 2017 20:19 Volgens mij maak je één essentiele denkfout. Het is namelijk zo dat een hondebezitter, ook in een losloop gebied, geacht wordt zijn hond onder controle te houden. Een losloop gebied is geen vrijbrief voor ongecontroleerd je gang gaan.
Behalve racefietsers zullen daar vast ook lieve omaatjes met hun e-bike veilig willen fietsen, en daar spelen goed opgevoede honden een belangrijke rol in.
Volgens mij helaas niet... ik zie helaas vaak genoeg dat er pelotonnetjes hersenloze, dikbuikige, te dure fietsen aan komen rijden van achteren zonder enig signaal te geven zodat de desbetreffende hondenbezitter zijn hond niet eens KAN corrigeren...

Het gaat nog verder.., er lopen ook gezinnetjes lief te wandelen (let op, het is officieel een wandelpad) daar lopen zelfs kinderen los van 3 jaar oud. Als je weet dat een volwassen hond ongeveer het bewustzijnsniveau een driejarige heeft... hoef ik jou niet te vertellen wat voor situaties dit af en toe oplevert met "loslopende" kinderen.
De hondenbezitter heeft de plicht zelf zijn omgeving in de gaten te houden, zodat hij kan anticiperen. Waar dan ook....
Verder valt me op dat het fietspad van de topicstart inmiddels een wandelpad is geworden?

Verder vind ik natuurlijk ook dat je je als wielrenner hebt te gedragen, maar dat spreekt voor mij vanzelf.

jeroen@tajoby.com
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 apr 2008 00:49

jeroen@tajoby.com 02 aug 2017 09:25

ruud_k schreef: 01 aug 2017 22:13 Volgens mij helaas niet... ik zie helaas vaak genoeg dat er pelotonnetjes hersenloze, dikbuikige, te dure fietsen aan komen rijden van achteren zonder enig signaal te geven zodat de desbetreffende hondenbezitter zijn hond niet eens KAN corrigeren...
Te dure fietsen bestaan niet :D

Laten we verder gewoon stoppen met het najagen van koms op drukke fietspaden, tijdens drukke tijdstippen, etc...

Je bent verantwoordelijk voor je eigen veiligheid los van wat andere mensen doen.
Stop met je irriteren aan anderen, er wonen, zeker in het westen, veel mensen dicht op elkaar, irritatie is onvermijdelijk.
Ik irriteer me aan wandelaars, zij irriteren zich aan mij, het is niet anders.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 aug 2017 09:47

Lion King schreef: 01 aug 2017 14:46 Ik zie net een facebook bericht over een hondenuitlaters die klagen over wielrenners.
Het gaat om een breed kaarsrecht fietspad met glad asfalt en ruim 2 km lang, een echte racebaan dus. DIt is ook losloop gebied. Ik zal de details besparen maar er wordt alleen maar negatief gereageerd (zie je vaak op social media als het dezelfde doelgroep is). Er wordt nu oproep gedaan om gezamenlijk naar gemeente te gaan en wielrenners te verbieden.

Ik wil liever geen discussie over:
- is het terecht dat ze klagen
- de gevaren van honden
- of wielrenners verboden kunnen worden

Wie heeft er tips en/of ervaringen om op een positieve wijze het gesprek aan te gaan en/of tot een oplossing te komen.


Ik denk dat het via de gemeente moet lopen. Als neutrale tussenpersoon.

Dit is de regeling van een willekeurige plaats niet ver van Den Haag. (Google biedt altijd hulp bij vragen). Het is vast niet de plaats waar het verhaal over gaat, het gaat om het voorbeeld.
https://www.wassenaar.nl/inwoners-wasse ... eid_41730/
Gem.W schreef:Honden op de fietspaden altijd aangelijnd

In een aantal van de aangewezen losloopgebieden liggen ook gecombineerde fiets-wandelpaden. Niet aangelijnde honden vormen voor fietsers een gevaar. Niet aangelijnde honden zijn om deze reden absoluut verboden op de fietspaden.

Lijkt me geen vreemde regel. Loslopende honden vormen een gevaar voor fietsers en moeten daarom altijd aan de lijn gehouden worden. Fietsers kunnen van allerlei slag zijn, van racefietser tot scholier tot opa en oma. Overeenkomst is dat ze allemaal om kunnen vallen vanwege een hond die ineens voor de wielen staat.

martijnnnn
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27

martijnnnn 02 aug 2017 10:27

Hanz Bé schreef: 01 aug 2017 22:29
ruud_k schreef: 01 aug 2017 22:13
Hanz Bé schreef: 01 aug 2017 20:19
De hondenbezitter heeft de plicht zelf zijn omgeving in de gaten te houden, zodat hij kan anticiperen. Waar dan ook....
Verder valt me op dat het fietspad van de topicstart inmiddels een wandelpad is geworden?

Verder vind ik natuurlijk ook dat je je als wielrenner hebt te gedragen, maar dat spreekt voor mij vanzelf.
Dat laatste is spijker op de kop, en dat geldt ook voor hindenbezitters. Ik heb zelf een hond en loop hier regelmatig mee in het bos. Ik let heus op maar ik loop nirt constant als lang nek om me heen te kijken. In dit losloopgebied fietsen regelmatig mountainbikers. Als die mij achterop komen en vervolgens als een jacco langs mij en de hond blazen, reageert mijn hond altijd onvoorspelbaar. Daar ontkom ik ook niet aan.

Oftewel: hou rekening met elkaar. Als ik een fietser zie aankomen dan laat ik de hond afliggen en blijven. Als speurhond is hij daar vergevorderd in getraind. Als fietser gewoon even afremmen als de hondenbezitter je niet ziet of hoort. Even een kleine 'pardon' zodat ze weten dat je er bent. Scheelt een hoop irritatie.

Uitzonderingen daargelaten, zijn zowel onder de hondenbezitters als wielrenners genoeg lui die overal schijt aan hebben. Denk dan ook dat die mensen het, zoals gewoonlijk, verpesten voor de rest.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 aug 2017 10:51

martijnnnn schreef: 02 aug 2017 10:27
Uitzonderingen daargelaten, zijn zowel onder de hondenbezitters als wielrenners genoeg lui die overal schijt aan hebben. Denk dan ook dat die mensen het, zoals gewoonlijk, verpesten voor de rest.
Is het niet juist zo, zoals bij veel "irritatie groepen", dat het de uitzonderingen zijn die overal schijt aan hebben?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Seriph
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 jul 2014 13:21

Seriph 02 aug 2017 11:23

Dit soort dingen blijft lastig. De gebruiker van de openbare ruimte wil graag ongehinderd gebruik maken van deze openbare ruimte. Een andere gebruiker levert hinder op. En dan zijn de gebruikers vaak tolerant voor andere gebruikers van dezelfde groep. Want ze weten dat ze dan over zichzelf klagen. Andere groepen worden gegeneraliseerd en moeten verboden worden.

Op de fiets heb ik een hekel aan honden want die zijn onvoorspelbaar en je weet niet wat ze doen. Als hondenwandelaar heb ik een hekel aan fietsers want die gaan snel en letten niet op en zijn een magneet op de hond.

Dat gezegd hebbende. Als fietser probeer ik de hond in te schatten en daar op te anticiperen (snelheid minderen, ruimte maken, oogcontact maken met de baas en groeten). Als uitlater hou ik de hond aan de lijn waar verplicht/nodig. Hou de hond kort als er een fietser komt en probeer de prikkels bij de hond weg te houden.

Plaats reactie