Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Irritatie door honden uitlaters

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 05 aug 2017 09:54

Ik vind veel te grote agressieve loslopende honden nog veel enger als ik aan het hardlopen ben. Dan kom ik minder snel weg als het mis gaat.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 05 aug 2017 16:48

Als een hond tijdens het hardlopen of je afkomt. Rustig staan blijven dan verliest de hond heel snel het interesse. Hardlopers zijn nu eenmaal in de ogen van sommige honden hun prooi en dit prikkeld zijn jachtinstinct.
Ghost Nivolet 6LC

hayes

hayes 05 aug 2017 22:01

Ik heb de ervaring dat als je onbevreesd blijft staan en zelfs even roept (gewoon een luide HEY of STOP), dat ze hun kluts kwijt zijn (om het op z'n Vlaams te zeggen). Daarna kan je rustig je weg vervolgen.

Hans-Je-Pence
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23

Hans-Je-Pence 05 aug 2017 22:48

Sweety2008 schreef: 05 aug 2017 16:48 Als een hond tijdens het hardlopen of je afkomt. Rustig staan blijven dan verliest de hond heel snel het interesse. Hardlopers zijn nu eenmaal in de ogen van sommige honden hun prooi en dit prikkeld zijn jachtinstinct.
Inderdaad!! En dat beseffen veel lopers zich niet.
Laatst wilde er ééntje mijn hond gaan schoppen omdat meneer zonodig moest rennen in een gebied waar ook honden, kinderen, mountainbikers en wandelaars recreëren.
Op zich geen probleem maar doe dan niet of jij het alleenrecht hebt om daar te recreëren!! En schoppen naar een hond die nog geen vlieg kwaad doet is al helemaal een overtrokken reactie, maarja dat weet hij natuurlijk niet (dat de hond een lieve hond is in plaats van een bijtertje)

Nee inderdaad; dan gewoon even stilstaan en aardig zijn tegen baas en hond levert veel meer op voor ieders humeur!

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 05 aug 2017 23:15

Hoewel schoppen niet te verdedigen is, kunnen mensen gewoon flink bang zijn voor honden. Dat begrijp ik wel.

Het gaat hier over en weer van meningen, maar bij wielrennen is het gewoon veiligheid eerst. Dat begint bij jezelf, defensief rijden. Er wordt hier gesproken over hond onder appel houden, aanlijnen etc. En dat kan allemaal wel, maar je moet erop blijven anticiperen....

Zelf heb ik jarenlang itensief aan MTB'en gedaan. Tot 2x toe flink in de remmen moeten knijpen omdat ik oog in oog met een ree stond... Wie lijnt die ree dan aan ? De boswachter ?

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 06 aug 2017 00:58

dat zou oneerlijk zijn, hij/zij wilde gewoon een reesje met je doen!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 06 aug 2017 01:18

Sieper schreef: 06 aug 2017 00:58 dat zou oneerlijk zijn, hij/zij wilde gewoon een reesje met je doen!
:winkthumb: :lol:
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 06 aug 2017 10:01

Hmmm dus je mag niet hardlopen omdat er dan een hond op je af kan rennen? Vreemde stelling. Volgens mij doe je geen vlieg kwaad als je hardloopt in de zin dat je niemand (in tegenstelling tot fietsen) er kwaad mee doet. Als dan een loslopende hond naar je toevliegt en je mag dan veronderstellen dat die je aanvalt dan heb je alle recht om je te verdedigen tegen die hond. Ik heb al hardlopend ook zoiets een keer meegemaakt. Gewoon in het buitengebied vliegt een hond vanuit de struiken mij naar de benen (pitbull achtige), op het moment dat de baas riep, hij doet echt niks hoor, voelde ik zijn tanden al in mijn kuiten.. ik ben voor geen enkele hond bang.. ik stopte en gaf dat beest een rotschop.. ja sorry hoor ik laat me niet bijten. Als je weet dat je hond naar andere mensen toevliegt, dan hoor je hem aangelijnd te houden. Losloop gebied of niet niet.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 aug 2017 10:05

RVV schreef: 06 aug 2017 10:01 Hmmm dus je mag niet hardlopen omdat er dan een hond op je af kan rennen? Vreemde stelling. Volgens mij doe je geen vlieg kwaad als je hardloopt in de zin dat je niemand (in tegenstelling tot fietsen) er kwaad mee doet. Als dan een loslopende hond naar je toevliegt en je mag dan veronderstellen dat die je aanvalt dan heb je alle recht om je te verdedigen tegen die hond. Ik heb al hardlopend ook zoiets een keer meegemaakt. Gewoon in het buitengebied vliegt een hond vanuit de struiken mij naar de benen (pitbull achtige), op het moment dat de baas riep, hij doet echt niks hoor, voelde ik zijn tanden al in mijn kuiten.. ik ben voor geen enkele hond bang.. ik stopte en gaf dat beest een rotschop.. ja sorry hoor ik laat me niet bijten. Als je weet dat je hond naar andere mensen toevliegt, dan hoor je hem aangelijnd te houden. Losloop gebied of niet niet.
+1 +1 +1

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 06 aug 2017 10:26

Ik ben tot op heden ook nog geen hond tegen gekomen, waar ik bang voor ben.
Kan erg genieten van een hond, zeker wanneer deze goed getraind is.
Dat gezegd hebbende, heb ik een hekel aan hondenbezitters (wanneer ik deze tegen komen met hun hond tenminste, verder zijn het soms net normale mensen).
Hoofdreden is dat 95% van de hondenbezitters hun hond totaal niet onder controle hebben.. Hun belangrijkste commando is om naar overigen te roepen: "Hij doet niks hoor".

Loopt er een jonge herdershond stuiterend om je fiets, met grote kans op valpartij: Baasje "Hij doet niks hoor" Nee dat moest er ook nog bijkomen, maar als ik val door jouw hond, zit ik met de gebakken peren.

Heb jarenlang in een pak moeten werken. Loop je ergens over straat, komt zo'n kwijlbeest op je af. Baasje; "Hij doet niks hoor", Nee, maar wel weer pak onder het kwijl en snot en dus weer naar de stomerij.

Loop je met kleine kinderen over straat. Komt er weer zo'n loslopend mormel op je af. Baasje: "Hij doet niks hoor". Maak dat een kind wijs die een wat grotere hond recht in de ogen kijkt.

Dan hebben we nog de categorie aangelijnd aan een lijn van 20 meter, waarover de bezitter geen controle heeft. Hond kan alle kanten op en de lijn wordt strakgetrokken.
Al meegemaakt dat hierdoor een lijn om 60 cm hoogte over het fietspad gespannen werd. Ondanks dat ik al afrem wanneer ik een baasje met hond passeer, valt hier niet tegen te remmen. Hoeft ook niet, je gaat toch wel op je ....

Dus bij deze een oproep aan alle honden;
Beste hond, neem je baasje alsjeblieft met naar een cursus, zodat hij/zij leert hoe je goed aangestuurd kan worden, zodat alle partijen plezier en geen overlast van jouw baasjes gedrag hebben.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 06 aug 2017 19:01

Geen hond die dit leest..... :D

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 06 aug 2017 19:10

Aantal hondenbeten
- Jaarlijks vinden er 150.000 bijtincidenten plaats.
- Een derde daarvan behoeft medische zorg (huisarts of spoedeisende hulp).
Dodelijke afloop
- In de periode 1982-2006 zijn er 29 mensen in Nederland overleden als gevolg
van een ongeval met hond.
- Onder deze 29 fatale gevallen, bevonden zich 8 kinderen van 9 jaar of jonger.
- Er sterven gemiddeld 1 à 2 mensen per jaar door een incident met hond.
Bron Juridisch Bureau Letselschade & Gezondheidsrecht

Overigens gaan deze cijfers uitsluitend over de geregistreerde bijtincidenten!
Online is er wel meer te vinden, dan lees je dat de meeste slachtoffers vooral jonge kinderen zijn.

Als een apparaat of product zoveel letselschade zou veroorzaken dan zouden er per direct terugroepacties komen.

Goed idee hoor, honden. :roll:

Plaats reactie