Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Voor wie zich aangesproken voelt.....

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 21 mei 2017 17:24

Stel: Je rijdt in een groepje van drie zondagochtend-wielrenners op de parallelweg van de Amersfoortseweg tussen de Bilt en Zeist, zondag 21 mei, ong. 11:45. De weg is tamelijk smal en je moet een gezinnetje inhalen dat (uiteraard ;-) ) twee-dik fietst.

Jij bent de voorste rijder en ziet dat dit eigenlijk niet kan want er komt een tegenligger (racefietser) aan. Toch doen dus.

Jij bent de derde rijder en volgt blind je twee voorgangers. Tijdens de inhaalmanoevre wijk je nog een beetje uit naar links, want die tegenligger heb je nooit kunnen zien. Je raakt op twee centimeter na een tegenligger die plots opdoemt.......

Wie is hier nu de grootste verkeershufter???? De eerste rijder die beslist om in te
gaan halen waar het niet kan, of de (tweede en) derde rijder die blind(elings) volgt???

Ik was inderdaad die tegenligger. In een vorig leven heb ik koersen gereden en dat is misschien wel de reden dat ik ongeschonden uit dit soort situaties kom. Maar dit
is óók de reden dat ik nooit meer in dit soort groepjes wil rijden op de openbare weg.

Wij (race)fietsers hebben dagelijks te maken met verkeershufters waaronder dus helaas ook ook vele (mede)fietsers..... :-(
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 21 mei 2017 17:27

De eerste rijder die op een onverantwoorde plek besluit in te halen. Daarnaast dienen rijder 2 en 3 natuurlijk ook gewoon zelf uit te kijken, volgen betekent niet dat je geen eigen verantwoordelijkheid hebt...

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 21 mei 2017 17:30

Wat is je doel met dit verhaal?
Maak joe woar

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 21 mei 2017 17:38

Fietsen?altijd schreef: 21 mei 2017 17:30 Wat is je doel met dit verhaal?

Laten zien dat "wij" "wielrenners" (beter: "recreatiefietsers") onze slechte reputatie voor een deel aan onszelf te danken hebben.
Misschien een open deur, maar ook open deuren moet je af en toe open houden.

En wie weet zijn het rijders die op dit forum zitten. Kunnen ze nog even nagenieten van hun actie......
Laatst gewijzigd door wido op 21 mei 2017 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 21 mei 2017 17:41

En je gaat daar groepen de schuld van geven?
Hier is al een heel dik topic over.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mei 2017 18:26

Ik snap je: zelf ooit bijna van de weg gereden door de toerafdeling van mijn eigen club terwijl ik onderweg was naar een zomeravond-comp wedstrijdje op ons eigen parcours.
Ergste vond ik dat de voorzitter van onze club het bagatelliseerde en vond dat het wel mee viel (terwijl hij er niet bij was). Was voor mij wel een dieptepuntje.
Less is bore

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 21 mei 2017 18:40

Fietsen?altijd schreef: 21 mei 2017 17:30 Wat is je doel met dit verhaal?
Zelfreflectie is een zegen. Ook al is er al een topic over hoe wielrenners zich gedragen (en hoe dit in de media komt) en over hoe andere weggebruikers zich tegenover wielrenners gedragen dan nog vind ik het prima om zoiets te posten. Als 'gemeenschap' bewust(er) worden van je eigen gedrag past het rijtje van "Een betere wereld begint bij jezelf". Natuurlijk, iedereen die hier reageert zal dit asociaal vinden etc maar dan nog, wellicht lezen er ook een aantal mensen mee die niet (durven te) reageren en volgende keer in zo'n situatie denken "Hmmm, laat ik 20sec wachten met inhalen. Dat gaan geen enorme invloed op m'n gemiddelde hebben en dan maken we het fietsen voor onszelf fijner, voor de tegenligger en voor het gezin".

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 21 mei 2017 19:34

Ik denk dat alleen de 1e van de tegenliggers het echt had kunnen voorkomen, hij nam het risico met zijn maten, de anderen die daar aan het fietsen waren.

Als ik zelf zo iets op me af zie komen razen en ik zie al dat het zeer waarschijnlijk fout gaat dan kies ik wel altijd eieren voor mijn geld, maar dat terzijde, moet ook maar kunnen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 21 mei 2017 20:09

In de groepen waar ik mee op pad ben wordt in bovenstaande geval gewoon netjes achter het gezinnetje gereden totdat het veilig en overzichtelijk genoeg is om met gepaste snelheid te passeren. Zelfs een vriendelijke fijne dag wordt zo nu en dan ook nog gewenst.
E.e.a. wordt vlgns mij wel extra aangewakkerd door het Strava gebruik, je moet tenslotte wel een hoog gemiddelde hebben.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 mei 2017 20:16

verkeershufterig gedrag en verkeersstommiteiten zijn niet voorbehouden aan groepen. In dit geval - ik ben er niet bij geweest - dus het gaat uit de losse pols, is de voorrijder van de inhalende groep degene die de stommiteit uithaalt. Als je voorop rijdt, ben je verantwoordelijk voor de groep. Maar vraag voor de grap eens aan een voorrijder of hij zich dat realiseert. Er zullen er voldoende zijn die als antwoord geven dat ze daar nog nooit zo over nagedacht hebben.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 21 mei 2017 20:29

wido schreef: 21 mei 2017 17:38
Fietsen?altijd schreef: 21 mei 2017 17:30 Wat is je doel met dit verhaal?

Laten zien dat "wij" "wielrenners" (beter: "recreatiefietsers") onze slechte reputatie voor een deel aan onszelf te danken hebben.
Prima, hou die spiegel maar voor. :winkthumb: :like:

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 21 mei 2017 20:30

maarrrrrrr als tweede of derde in het groepje heb je toch ook een zekere verantwoordelijkheid om goed voor je uit te kijken ? Ik fiets vaak met een vriend die de grens zeg maar wel eens op zoekt bij het inhalen van fietsers terwijl er tegenliggers aankomen. Meestal knijp ik dan gewoon in de remmen en scheld ik hem daarna verrot

Plaats reactie