Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Automobilisten terreur

Gebruikersavatar
De Jager
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 aug 2011 21:28

Gebruikersavatar De Jager 09 mei 2017 19:28

Vandaag Froome door een asociale automobilist van de weg gereden. Afgelopen zaterdag zelf meegemaakt dat een geirriteerde automobilst meende dat hij zeer dicht en hard langs onze groep moest rijden waardoor ik in aanraking kwam met een clubgenoot. Gelukkig geen letsel, maar wel behoorlijk wat materiaalschade.
Helaas niet de tegenwoordigheid van geest om het kenteken te noteren.

Graag wil ik deze topic openen om ervaringen uit te wisselen en ook wil ik mijn hulp aanbieden (ik ben advocaat) als iemand wel een kenteken heeft (go-pro nog beter), aangifte heeft gedaan en er wordt niets met die aangifte gedaan. Uiteraard doe ik dat zonder financiele bijbedoelingen (gratis dus).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 mei 2017 19:32

De Jager schreef:.......... en ook wil ik mijn hulp aanbieden (ik ben advocaat) als iemand wel een kenteken heeft (go-pro nog beter), aangifte heeft gedaan en er wordt niets met die aangifte gedaan. Uiteraard doe ik dat zonder financiele bijbedoelingen (gratis dus).
Mooi initiatief waar je aardig wat onbezoldigd werk aan gaat hebben.
Ik denk dat je cliënten gaat moeten weigeren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 09 mei 2017 21:21

@ De Jager; Goed dat je dat wil doen! Ik heb dit soort situaties ook een aantal keer meegemaakt, terwijl ik nooit in een groep rijd, maar meestal alleen of met tweeën. De ergernis is er helaas niet minder om, wij fietsers behoren tot een groep die in ogen dergelijke automobilisten op voorhand niet deugen...
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 09 mei 2017 21:45

Helaas hebben we 2 weken geleden een noodlottig ongeval gehad met een van onze clubleden.
Bij het inschuiven voor de tegenligger (de auto) heeft ons clublid het achterwiel aangetikt van zijn voorganger en is naar links op het wegdek gevallen. De auto was al bijna bij hem, en heeft hem overreden met dramatische afloop.

Moraal: we moeten als fietser ook sneller reageren en anticiperen. Niet iedereen heeft het geduld, zoals ook wij soms geen geduld hebben.
We hebben het nu zelf gemaakt. Er zijn geen schuldigen aanwijsbaar volgens de politie, maar een zeer noodlottige samenloop van omstandighden. Niemand valt iets te verwijten.
Maar wie weet, als zowel de automobilist wat geduld hadden gehad en wij hadden zelf sneller ingeschoven was het waarschijnlijk te voorkomen geweest, maar we zullen het nooit weten. In minder dan een seconde gebeurd het.

Het is altijd achteraf, maar we zijn niet allemaal lieverdjes.

Trouwens ik juich dit initiatief alleen maar toe.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 09 mei 2017 22:04

Ai Marc, wat een naar verhaal. Sterkte!

@De Jager: goed bezig!

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 10 mei 2017 10:21

marcvmegroot schreef:Helaas hebben we 2 weken geleden een noodlottig ongeval gehad met een van onze clubleden.
Bij het inschuiven voor de tegenligger (de auto) heeft ons clublid het achterwiel aangetikt van zijn voorganger en is naar links op het wegdek gevallen. De auto was al bijna bij hem, en heeft hem overreden met dramatische afloop.

Moraal: we moeten als fietser ook sneller reageren en anticiperen. Niet iedereen heeft het geduld, zoals ook wij soms geen geduld hebben.
We hebben het nu zelf gemaakt. Er zijn geen schuldigen aanwijsbaar volgens de politie, maar een zeer noodlottige samenloop van omstandighden. Niemand valt iets te verwijten.
Maar wie weet, als zowel de automobilist wat geduld hadden gehad en wij hadden zelf sneller ingeschoven was het waarschijnlijk te voorkomen geweest, maar we zullen het nooit weten. In minder dan een seconde gebeurd het.

Het is altijd achteraf, maar we zijn niet allemaal lieverdjes.

Trouwens ik juich dit initiatief alleen maar toe.

Marc
Dat was het ongeluk daar bij "die sluis" dan zeker? Dramatisch...

Vroeg mij al af wat er precies gebeurt was....

Groet van een mede-Zeeuw
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 mei 2017 10:52

Zeer triest natuurlijk maar ik zie hier twee gevallen die voornamelijk het gevolg zijn van wiel aan wiel rijden en niet zozeer van "terreur" van automobilisten.

Het inhalen van (grote) groepen wielrenners is voor veel automobilisten ook geen dagelijkse kost. De grootte en snelheid inschatten is daarom erg lastig. Helaas zijn er ook automobilisten die overal maar langs knallen omdat ze schijt aan fietsers hebben en die mogen uiteraard aangepakt worden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 10 mei 2017 11:04

Ernie C. schreef:Zeer triest natuurlijk maar ik zie hier twee gevallen die voornamelijk het gevolg zijn van wiel aan wiel rijden en niet zozeer van "terreur" van automobilisten.
.
Daarom ben ik ook geen voorstander van groepen en met massa-toertochten ben ik ook wel klaar. (als ik om mij heen kijk naar voor mij bekende fietsers dan is het eerder regel dan uitzondering dat er valpartijen zijn bij die massa-toertochten. Heb vrouwlief ook al een keer voor mijn ogen tegen de grond zien slaan :dislike: )

Fietsmaat is dit jaar ook in een fietsgroep begonnen en ja hoor, hij heeft ook al de straatklinkertjes van dichtbij bekeken... "stuurfoutje"
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 10 mei 2017 11:06

Dat van Marc is inderdaad in en in triest, maar heeft inderdaad zoals hijzelf ook aangeeft niet met terreur te maken. @ Marc. Toch sterkte Marc voor jou en je clubleden. Dan word je weer even met beide benen op de grond gezet.

@Dejager. Goed initieatief, wat uiteraard alleen kan worden toegejuigd. Je zult het wel druk krijgen.

Maar om hand in eigen boezem te schuiven. Soms valt het als automobilist ook niet mee hoor. Ik merk zelf ook dat als ik met mijn auto achter een fietsclub kom, dat je enerzijds ze niet overhoop wil rijden, maar ook weer niet te lang ernaast wil blijven rijden. Dus ik kan me indenken dat met mijn beste intenties het voor sommige fietsers toch vervelend over kan komen.

Daarnaast zijn er ook echt aso fietsers. Ik heb bijvoorbeeld een keer op een feestje met iemand uit zuid limburg zitten kletsen. Die gasten worden echt gek van fietsers die menen alle rechten toe te kunnen eigenen. Lekker rustig tegen elk bergje zigzaggend omhoog zodat niemand voorbij kan. Dan kan ik me ook indenken dat je als automobilist er af en toe gek van word.

Ik wil hiermee uiteraard het thema ontkrachten, maar probeer in ieder geval voor mezelf een eenzijdige blik te voorkomen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 mei 2017 11:12

Ernie C. schreef:Zeer triest natuurlijk maar ik zie hier twee gevallen die voornamelijk het gevolg zijn van wiel aan wiel rijden en niet zozeer van "terreur" van automobilisten.

(...).
Ben zeer benieuwd op basis waarvan jij tot deze opmerkelijke conclusie komt. In de drie(!) beschreven gevallen gaat het in 1 geval om een moordaanslag op een solorijder (Froome), in 1 geval om een poging tot doodslag van een ongeduldig kneusje (de Jager) en in 1 geval om een casus waarbij in ieder geval juridisch is vastgesteld dat er geen schuldige partij aan te wijzen valt (Marcmegroot), maar ik sterk het vermoeden heb dat de automobilist onbekwaam is. Als je in een potentieel moordwapen rond rijdt, dan behoor je altijd het zekere voor het onzekere te nemen. Automobilisten die bewust risico nemen (inhalen waar het eigenlijk niet kan, of erger...) horen niet op de weg.

@de Jager: mooi initiatief. Had ik een paar jaar geleden graag gebruik van gemaakt toen ik in de Ardennen overhoop werd gereden door een stomdronken Belg (veel materiele schade, geen ernstige fysieke gelukkig, alhoewel het een haar gescheeld had of ik had de persoon in kwestie met alle macht op zijn bek geramd)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 10 mei 2017 11:33

53x11 schreef:
Ernie C. schreef:Zeer triest natuurlijk maar ik zie hier twee gevallen die voornamelijk het gevolg zijn van wiel aan wiel rijden en niet zozeer van "terreur" van automobilisten.

(...).
Ben zeer benieuwd op basis waarvan jij tot deze opmerkelijke conclusie komt. In de drie(!) beschreven gevallen gaat het in 1 geval om een moordaanslag op een solorijder (Froome), in 1 geval om een poging tot doodslag van een ongeduldig kneusje (de Jager) en in 1 geval om een casus waarbij in ieder geval juridisch is vastgesteld dat er geen schuldige partij aan te wijzen valt (Marcmegroot), maar ik sterk het vermoeden heb dat de automobilist onbekwaam is. Als je in een potentieel moordwapen rond rijdt, dan behoor je altijd het zekere voor het onzekere te nemen. Automobilisten die bewust risico nemen (inhalen waar het eigenlijk niet kan, of erger...) horen niet op de weg.
)
Je beticht iemand van een opmerkelijke conclusie, om er zelf ook gelijk 1 te doen....
Automobilist was een tegenligger. Als de groep in schikt, wat moet je als automobilist dan nog meer doen?
M.a.w. als er ineens iemand voor je auto op de straat valt, wat wil je dan nog doen, als remmen en uitwijken niet meer gaat?

Edit; maar goed, hier gaat het topic niet over.... Ik wil alleen maar aan geven dat we de nuance niet uit het oog moeten verliezen. het "hand in eigen boezem" wat Rob ook al aan geeft.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 mei 2017 11:58

Ik lees het aangetikt worden door/in aanraking komen met een clubgenoot. Bij voldoende afstand houden gebeurt zoiets niet.
Het is niet voor niets dat je niet mag bumperkleven met de auto. In een fietsgroepje is het wel iets anders omdat degene die voor rijdt degene die achter rijdt toestemming geeft om dat te doen maar het blijft gevaarlijk.

In het geval van Marc is het duidelijk dat niemand echt schuldig is maar het is imho wel een tragisch en zeer ongelukkig gevolg van rijden in een groep. In het geval de Jager zou ik eerder spreken van een onbeholpen inhaalactie. Dat de automobilist doorrijdt heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat hij de val niet eens ziet omdat hij geen tijd heeft om in de spiegels te kijken omdat hij zo dicht langs de groep rijdt. Niet goed te praten maar eerder een fout i.p.v. terreur. Het geval Froome is dan weer wel terreur maar staat niet in dit topic.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie