Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Advies deelname Drenthe200

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 15 okt 2016 10:25

Hoi, even getwijfeld in welk subforum ik deze vraag moest stellen. Maar hier lijkt die het meest op zijn plaats.

Her en der lees ik over de Drenthe200. Een 200 km MTB rit ergens eind december. Qua uitdaging trekt het me wel. Alleen een paar puntjes van aandacht. :-P Ik heb geen MTB, Fatbike of cyclocrosser. Wel een Fitnessbike van Giant. Een vrij eenvoudig fietsje met dito montage (basis Shimano MTB spul). Er zitten 32 mm profielbanden op en geen klikpedalen. Is het überhaupt mogelijk om met deze fiets de drenthe200 te fietsen? In acht genomen dat ik nog nooit een Mountainbike toertocht heb gemaakt. Sterker nog ik fiets nooit op onverhard (soms een bospaadje) :-) is het een kansloze onderneming/hachelijk avontuur? Of is het best te doen? Eventueel met ander banden er op? Cyclocross bandjes misschien?

Wat is jullie advies?

Dit is de fiets. Een andere fiets kopen is geen optie.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 15 okt 2016 10:38

In mijn beleving is het belangrijkste je conditie. En dat zit bij jou wel goed volgens mij. Afhankelijk van het weer en de staat van de oaden een wat grover profiel gebruiken.
o'7o

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 okt 2016 10:44

Als je geen ervaring hebt met onverharde wegen en paden, dan moet je niet als eerste een 200km tocht gaan rijden. Dus om het positief te benaderen: heel vlot beginnen met heel veel oefenen.
Hoe hard ga je rijden? Hoe lang ga je er over doen? Hoeveel licht moet je dus bij je hebben? Waar drop je je reservespullen? Welke spullen zijn dat? En wat doe je als het aan het einde van de tocht in de laatste zware km's opnieuw heel erg modderig is?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 15 okt 2016 10:50

Lampjes Ed dat heb ik wel tasjes kan ik aan de fiets vastmaken voor spulletjes.. zoals bandjes voeding Ed. Fysiek/conditioneel zal het geen probleem zijn. Qua tijd? 10 uur ofzo?

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 15 okt 2016 10:51

Het zal ook erg afhangen van het terrein waarin je fietst. Er kunnen stukken in de route zijn met veel boomwortels. Ik weet niet hoe handig je op deze fiets bent, maar dat is dan best een uitdaging.

Vorig jaar was het erg nat het hele najaar en het begin van de winter. Ik vond dat geen uitdaging en heb ik mijn startkaart doorverkocht op het mountainbikeforum. Ik zou dit evenement wel eens willen meemaken met sneeuw.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 okt 2016 10:59

Ik zou als ik jou was idd even wat onverhard paadjes opzoeken en kijken hoe het gaat en op basis daarvan besluiten of je daar hele dag zin in hebt ;)

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 15 okt 2016 11:07

Misschien eerst eens een mtb route pakken, en kijken hoe je door de bagger komt ?
Ik zou denken dat het zeker moet kunnen, maar de plekken bagger kunnen nogal wat van je vragen als je er niet goed door komt.

Vorig jaar weet ik dat iemand met een veldfiets wel wat specifieke problemen had.
Cassette die 1 klomp bagger werd en wielen die bij de remmen vast liepen door bagger.

T kan ook vriezen natuurlijk.
Evenement vond ik super georganiseerd, met erg goede verzorging.
Heb er zelf van genoten en doe hem dit jaar weer.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 15 okt 2016 11:12

Brutus klopt het dat er ook veel verhard is?

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 15 okt 2016 11:25

Moeilijk te zeggen, maar zou zomaar 30-40% kunnen zijn.
Tijdens de rit heb ik dat als weinig ervaren.
Je kunt t ook nog wel op strava terug vinden.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 15 okt 2016 11:25

DDX schreef:Ik zou als ik jou was idd even wat onverhard paadjes opzoeken en kijken hoe het gaat en op basis daarvan besluiten of je daar hele dag zin in hebt ;)
Ja dat is wel een idee :)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 15 okt 2016 12:21

Mooie uitdaging, dus ik zeg doen! Een paar dingetjes zijn wel goed om in je achterhoofd te houden: de intensiteit (veel meer 'hollen en stilstaan' in het veld, en de condities kunnen heel zwaar zijn), techniek en kans op valpartijen (zonder ervaring is de kans groot dat je een aantal keren op je snuit ligt (hoe ga je daar mee om?), lichamelijk ongemakken (10 uur op de weg is te vergelijken met pak 'm beet 3 uur in het veld, waar je niet ff met de handjes op het stuur kan relaxen).

Ik kan die woensdag voor O&N niet, anders had ik hem ook gereden.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 okt 2016 13:39

10 uur incl pauzes? Dan houd je voor het gemak 9 uur over. Dan rijd je gem. ruim 22kmh. Je kruissnelheid zal dan nog 1 á 2 km hoger moeten liggen. Probeer eens een paar lange veldtoertochten tegen die snelheid te rijden, dan weet je waar je staat.

Plaats reactie