Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Favoriete klim?

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 16 apr 2016 11:04

La Berarde is mooi.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 apr 2016 14:11

Ik vind dit een vraag die lastig of eigenlijk niet te beantwoorden is, aangezien elke klim wel wat heeft. De Stelvio vanuit Prato is zonder meer prachtig, maar door alle motoren gaat de glans er wel een beetje af....

Als ik dan toch een antwoord moet geven kies ik de Col d'Izoard vanuit Guillestre*


*na natuurlijk de Lepe Hendrikstraat, een 624 meter lange klim van waarin precies 13 hm overbrugd moeten worden en derhalve niet onderschat mag worden!

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 16 apr 2016 14:51

Top 5:
1. Port de Pailheres (2001m) vanuit Axat (Frankrijk: Oost-Pyreneeën)
2. Croix de Fer (2064m) vanuit Barrage de Verney (Frankrijk: Alpen)
3. Alto de Jaizkibel (475m) vanuit Lezo (Spanje: West-Pyreneeën)
4. Col de Salettes (886m) vanuit Caunes (Frankrijk: Montagne Noir)
5. Koppenberg sinds ik de RVV heb gefietst dit jaar

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 apr 2016 17:08

havana schreef:Ik vind dit een vraag die lastig of eigenlijk niet te beantwoorden is, aangezien elke klim wel wat heeft.
Klopt. De vraag morgen stellen geeft ook gewoon weer een ander antwoord. In zeker 12 landen 1000en beklimmingen gedaan in 45 jaar en dan heeft afhankelijk van je stemming een andere herinnering wat meer de voorkeur dan een andere.
havana schreef:De Stelvio vanuit Prato is zonder meer prachtig, maar door alle motoren gaat de glans er wel een beetje af....
Gewoon begin oktober gaan. Heb je nergens last van. Door 0 fietsers ingehaald en slechts enkele auto's en motoren. Op twee handen te tellen.

Mede doordat de Stelvio meermaals niet gelukt is en er wat ander frustraties rond deze berg hangen staat deze zeker in m'n top 10:

Afbeelding

Niet alleen vanwege de naam. Maar deze klim barst van de historie en ik heb deze ook met veel vrienden beklommen. Ook met vele hier van het forum. Leukste van dit forum was met TumTumTum :mrgreen:
De Muur van Geraardsbergen.
Mooiste? Die keer met m'n dochter. Vriendje en paard hebben nu meer de aandacht maar dit pakt niemand af. Gouden moment!
Afbeelding

Ik neem deel aan het BIG brevet.Dat zijn 1000 beklimmingen waarvan 950 in Europa. Een van de grapjes die ze hebben is het peetvader worden van een klim. Moet je afhankelijk van het aantal hoogtemeters 25 keer op in een jaar/maand of dag. Ik ben peetvader van de Italiaanse weg. Lag die dag wel een boom over de weg wat het net wat lastiger maakte.
Afbeelding

Monte Bondone. Belgische vriend van m'n ouders kon blijkbaar niet zo goed beoordelen hoe goed ik kon fietsen. Dus als ik zonder te stoppen in een keer omhoog fietste ging zijn broek op de camping omlaag. Twee dagen op rij omhoog gefietst :mrgreen: Is een film van. Zowel van het fiets als de after party!

Ga ik niet vergeten. De Hezalles. Dit is voor mij een streep te ver. Klimmen is leuk maar het moet niet op acrobatiek gaan lijken, Ik kan het wel (ondanks m'n leeftijd en gewicht) maar het is gewoon niet leuk!
Afbeelding

Madonna Del Ghisallo. Ga ik niet eens uitleggen :mrgreen:
Afbeelding

Passo Abetone. Onderdeel in de rit Firenze-Modena. De eerste Giro etappe die Coppi wist te winnen. Rit wordt regelmatig als toertocht gereden. Start op de wielerbaan in Firenze.
Onze Italiaanse vrienden hadden voor een grapje gezorgd. Maar de pas zelf is prachtig met monumenten van Coppi en het is een lange maar lekkere klim. Prachtige vergezichten en tonnen wielerhistorie.
Afbeelding

Monte Sante Marie. Onderdeel van L'Erocia en inmiddels dus ook van de Strade Bianche. Steil, weer omlaag, weer steil omhoog, gevaarlijke afdalingen tussendoor en een strook van 11 km die genadeloos is. Maar ook in een weergaloos mooi omgeving. Komt in L'Eroica met nog 40km te gaan en is voor vele ook hun Waterloo. Na dit spektakel stappen er velen in de auto................. Killer.............trotst als je boven bent.
Afbeelding

Ik ben bevriend met een Milanees die klimgidsen schrijft voor wielertoeristen. De Beigua doe je niet in Maart. BASTA!. Dus wel.............. de wolven rende nog door de sneeuw!
Afbeelding

De Futa is een prachtige passo aan de noordkant van Toscana. Het gaat mij niet om deze pas maar om een hele cluster aan passen in deze omgeving, Heerlijke klimmen, Niet extreem steil maar wel serieus hoogteverschillen. Prachtige landschappen, veel historie en bizar goed eten.
Afbeelding

Col de Verde op Corsica. Mooi. Zeer mooi maar voor mij super emotioneel. 6 weken daarvoor was ik het ziekenhuis ingebracht met gebrokken ribben, sleutelbeen gebroken, 9 vingers stuk, kop geschaafd etc. Dus 42x26 piano, piano omhoog. Boven stond m'n vrouw. Best een beetje emotioneel. En als sentimentele romanticus hield ik het helemaal niet droog toen deze hond water kwam bietsen................Wat een geweldig moment!
Afbeelding

en zo nog een stuk of wat :mrgreen:

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 16 apr 2016 18:18

Lastig.

1) Colle della Fauniera
2) Colle delle Finestre
3) Col Agnel

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1798
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 16 apr 2016 18:40

Mooie opsomming GastheerG.
Inderdaad heeft een klim ook een emotionele kant.
Zelf vond ik de Mont Ventoux (vanuit Bedoin) wel heel mooi om te overwinnen,
ook omdat deze redelijk goed ging, ook mooi die soort klimaat overgangen.
Drie dagen eerder was de Alpe d'Huez niet zo goed gegaan, te warm gekleed en eerste klim langer als 7 km.
Bovenaan de Mont Ventoux stond mijn maat die zo'n 10 minuten eerder was gefinisht te wachten.
Zelf wees ik met 1 vinger naar boven "deze is voor jou mam".
Dit gebeurde gewoon spontaan, die was een jaar eerder overleden.
En de Les Hezalles en Thier de Nonceveaux zijn enorm zwaar,
maar telkens weer een overwinning, heeft ook wel iets.
En de al eerder genoemd de Berarde, prachtige klim (met mooi ietwat zonnig weer) en ook niet te zwaar.
Dan zie je hoe machtig de natuur is.
Laten we er zuinig op zijn.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 19 apr 2016 15:03

havana schreef:Als ik dan toch een antwoord moet geven kies ik de Col d'Izoard vanuit Guillestre*
Idd prachtige Col, samen gefietst en had hem het jaar daarvoor ook al gereden.

Col de Allos ligt daar ook in de buurt ook bijzonder fraai, moest ik kiezen wordt het denk ik deze :winkthumb:
YFood !!!

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 19 apr 2016 15:40

Puur op emotie, de klim naar Tourtour: http://lennartrijkers.tumblr.com/search/tourtour

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 30 apr 2016 01:36

Binnen nederland: 1. camerig west, 2. sibbergrubbe, 3. st. pietersberg. De laatste twee mede omdat het m'n allereerste klimervaringen waren. Sibbergrubbe was toen afstappen en op de st. pieter (zonneberg) kwam ik die eerste keer meer dood dan levend boven.

Buiten nederland: de passo rombo vanuit san leonardo. Wat een opluchting toen ik daar boven was en door de ijstunnel mocht fietsen in die (destijds) hitte.

Lijstje zal nog wel veranderen want heb niet veel ervaring in het buitenland.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 30 apr 2016 19:43

Van de fiets op Sibbergrubbe? :mrgreen: Reed je op een bakfiets vol kratten bier?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 30 apr 2016 19:47

csteenbe schreef:
havana schreef:Als ik dan toch een antwoord moet geven kies ik de Col d'Izoard vanuit Guillestre*
Idd prachtige Col, samen gefietst en had hem het jaar daarvoor ook al gereden.

Col de Allos ligt daar ook in de buurt ook bijzonder fraai, moest ik kiezen wordt het denk ik deze :winkthumb:
inderdaad, die Col d'Izoard: schitterend! was ook meteen mijn eerste echte klimervaring volgens mij (dus echt een paar keer om m'n moedertje geschreeuwd). Dat stuk langs dat water is echt genieten!

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 30 apr 2016 20:00

Bij mij staat de Grosse Scheidegg vanuit Meiringen absoluut op nummer 1. Adembenemend, niet alleen door de steile stukken. :winkthumb: Vooral de aanloop er naar toe, geeft een schitterend uitzicht.

Afbeelding
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie