Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Spijt na diefstal/schade onverzekerde racefiets?

mistervuursteen
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2009 11:35

mistervuursteen 02 jan 2016 12:50

Voor een artikel voor Fiets ben ik op zoek naar mensen die na een diefstal of omvangrijke schade aan hun racefiets er spijt van hebben dat ze bij aanschaf geen verzekering te hebben afgesloten. Wat was je ervaring? Doe het nu anders?
Vraag voor iedereen: wat maakt dat we voor ons fonkelnieuwe racekarretje geen verzekering afsluiten zoals bij een stadsfiets?
Reacties in forum en per mail zijn welkom.
http://twitter.com/P_Simons" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15949
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jan 2016 12:56

Je kan alles verzekeren maar de verzekeringspremie en vrijstelling voor een "dure" racefiets maken dat je altijd veel geld verliest.
Of aan de verzekering of aan de diefstal/schade aan je fiets.

Ik heb mijn racefiets niet nodig voor mijn beroep en als er veel schade aan is of hij word gestolen koop ik een andere die past binnen mijn budget.
I know myself like no one else
Nothing to defend

gejado
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 aug 2011 18:20

gejado 02 jan 2016 13:09

Ik verzeker alleen die zaken die ik zelf bij een probleem niet financieel kan dragen ( huis, auto, ziektekosten). De rest verzeker ik dus niet. Ik sluit b.v. voor Europa ook geen reisverzekering af (meeste is toch al gedekt via creditcard, autoverzekering of ziektekostenverzekering en de rest is gewoon pech)
Als je rekening houdt met verzekeringspremie, eigen risico en afschrijving van je fiets, valt een uitkering bij eventuele schade waarschijnlijk behoorlijk tegen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jan 2016 13:12

Naast de bovengenoemde punten is er ook nog het probleem dat een diefstalverzekering nog al wat eisen stelt aan de ruimte waar de fiets gestald was ten tijde van verdwijning en hoe die op slot staat.

Als je fiets bij een inschrijving van een toertocht door iemand anders meegenomen wordt keert de verzekering geen cent uit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 02 jan 2016 13:37

Zoals amclassic-fan al zegt de diefstalverzekering stelt heel veel eisen mocht je racekarretje gestolen worden.
Realiseer je dat terdege alleen verzekeren is niet voldoende en reken ook op een flinke afschrijving.

Je andere vraag omdat een racefiets verzekeren vaak vele malen duurder is dan een stadsfiets.

Ik ben niet verzekerd, gewoon je fiets niet onbeheerd achterlaten in mijn motto.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 02 jan 2016 14:06

+1
Alle argumenten tegen zijn hierboven al genoemd ;-)
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 jan 2016 14:24

Bij de beslissing wat je wel en wat je niet moet verzekeren is het handig een Risicoanalyse uit te voeren.

Te verzekeren risico’s bestaan altijd uit twee componenten:

De Kans dat “het” (wat dan ook) je overkomt en
De omvang van de Gevolg (schade, tijd) áls het je overkomt.

Of je iets moet verzekeren hangt af van de uitkomst van de formule Risico = Kans x Gevolg. Is de uitkomst van die vermenigvuldiging hoog, dan is dat een risico wat je zou kunnen verzekeren. Daarbij speelt een rol of je het risico kan aanvaarden of je het gevolg accepteert bijv. het verlies in tijd en/of de schade kan dragen (eigen vermogen) cq. kan verhalen op de veroorzaker en of de premie van de verzekering opweegt tegen de kans op de financiële gevolgen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Pascalho
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 mar 2015 09:51

Pascalho 02 jan 2016 14:33

Ik heb ooit mijn mtb verzekerd kosten hoog precies weet ik het niet meer. Nooit wat gebeurt, als er al wat gebeurt zijn er ook nog eens genoeg kleine lettertjes.

Ik zou het niet snel meer doen, gewoon altijd opslot zetten en als het niet hoeft ook niet buiten altijd binnen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 jan 2016 19:56

colnagofreak schreef:Ik ben niet verzekerd, gewoon je fiets niet onbeheerd achterlaten in mijn motto.
+1
Mijn kinderen zijn ook niet verzekerd. En mijn vrouw ook niet. En net als mijn fiets, laat ik die niet onbeheerd achter.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 02 jan 2016 21:59

voor mij is diefstal alleen van toepassing als ik op vakantie met m'n fiets ga. Voor de rest altijd fiets in huis (valt onder inboedel) of onder m'n kont (zullen ze eerst mij moeten overmeersteren alvorens er met m'n fiets van door te gaan).
op vakantie sluit ik wel een aparte reisverzekering mét dekking voor sportuitrusting (€ 2.500 + € 300) af. Ook al is m'n fiets meer waard, de kans dat bij een val echt alles kapot is is ook weer niet heel groot. Ga dan niet met m'n duurste wielen op stap. Via deze manier verzekeren afgelopen zomer na een val in de afdaling een nieuw frame kunnen kopen.
wat betreft diefstal op vakantie: mijn tussenpersoon geeft aan dat ik dekking heb zodra de fiets in de auto zat op het moment van stelen ('t liefst met een slot aan de stoelen vast) én er braakschade is.
Ik heb m'n twee fietsen verder met creditcard gekocht (= eerste halfjaar verzekerd), maar heb ze verder niet verzekerd. Fiets niet veel in groepen dus het probleem dat iemand achterop knalt (en dan niet aansprakelijk is wegens het willens en wetens fietsen in een groep) is voor mij niet van toepassing. Dan zijn er ongelukken veroorzaakt door anderen (meegemaakt), de kans is groot dat je dan de ander aansprakelijk kan stellen (dan hoop je wel dat de ander er niet als een haas vandoor gaat...). Blijft over eenzijdige ongevallen: tja...

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 jan 2016 10:22

Nabrander:
Oja... Lid van de NTFU en lid van de KNWU worden kost je niet heel veel en je bent via de bond ook al verzekerd.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 03 jan 2016 10:57

monsieurpinot schreef:Voor de rest altijd fiets in huis (valt onder inboedel)
Ook hier geldt vaak weer dat de fiets behalve in een afgesloten ruimte ook nog op slot moet staan, ook wordt de dagwaarde vergoed en niet de nieuwwaarde. Meestal kom je ook hier van een koude kermis thuis bij diefstal! :(
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie