Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

de "solofietser"

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 20 okt 2015 22:53

Ik fiets meestal alleen.

Voordelen aan alleen fietsen; niet afhankelijk zijn van anderen. Je niet hoeven aanpassen aan de snelheid van anderen. Meer overzicht. En vooral; mensen die in groepen fietsen willen om een of andere reden als 's morgens heel vroeg fietsen. Ik hou van op mijn gemak uitslapen, normaal ontbijten en niet na een uurtje fietsen allerlei kleding uit te hoeven trekken.

Voordelen van gezelschap; uiteraard de gezelligheid. Je leert er ook weer een bepaalde alertheid door. Je kan langere afstanden afleggen. Je hebt soms lol samen. Ik zou in mijn eentje niet zo heel snel een evenement als de Elfstedentocht gaan doen, met gezelschap trek je je toch een beetje aan elkaar op als je er op het eind doorheen zit. Dat vind ik wel leuke dingen aan met een groep fietsen.
Ik vind al dat "voor/tegen/paaltje" geroep ook niet heel fijn. Alleen maar verwarrend.
Veni. Vidi. Fietsie.

Friso
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 13 feb 2012 21:18

Friso 20 okt 2015 23:07

Fietsen doe ik samen, trainen doe ik alleen. Uitzondering is een techniektraining.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 21 okt 2015 10:14

Ik fiets ook meestal alleen. Inderdaad, met niemand rekening hoeven te houden, gaan wanneer je wilt, gaan waar je heen wilt in het tempo dat je wilt. En het geeft me ook meer voldoening. Natuurlijk kun je in een groepje harder rijden, maar ik heb meer voldoening als ik in mijn eentje 25 met tegenwind heb gereden, dan in een groepje met 30.
In het weekend rij ik wel vaak met een vriend, dan is het wat makkelijker om lange ritten vol te houden.

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 21 okt 2015 11:01

Volgens Strava dit jaar 62 km samengereden en de overige 8000+ solo.
En ik vind het :like:
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

i-mac

i-mac 21 okt 2015 11:06

Met de koersfiets ga ik meestal alleen pad. Gewoon genieten en het hoofd leegmaken. Maar met de MTB ga ik liefst niet alleen weg. Hier wordt al eens wat meer risico genomen, en dat valt niet altijd mee. En dan is een compagnon ideaal. Het is niet de eerste keer dat ik één van mijn fietsvrienden naar huis duw. Maar dat is waar vrienden voor zijn ... elkaar helpen in nood.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 21 okt 2015 11:16

GJEvK schreef:In het weekend rij ik wel vaak met een vriend, dan is het wat makkelijker om lange ritten vol te houden.
Lange ritten rij ik juist meestal alleen. Vaak willen anderen er eerder mee stoppen dan ik ;)
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 21 okt 2015 11:39

Vroeger reed ik elke zondag met een groepje, maar gaandeweg ben ik - een beetje noodgedwongen - een solofietser geworden, wegens steeds moeilijker af te stemmen agenda's: de een had koters, de ander een huis dat nodig moest worden verbouwd en nog een andere een veeleisende job of echtgenote die hem ook in het weekend niet losliet; afijn, het klassieke verhaal. Het grote voordeel is natuurlijk de vrijheid en flexibiliteit: nu kan ik tot het laatste moment op basis van de buienradar of de goesting van het moment beslissen een ritje van zon- naar zaterdag of van voor- naar namiddag te verschuiven. Maar verder merk ik toch vooral nadelen: het tempo constant houden is lastiger, de drempel om tòch te gaan fietsen ondanks het grauwe of koude weer is hoger, en ook het sociale aspect mis ik wel, eerlijk gezegd. Maar goed, ik laat het niet aan mijn hart komen en fiets lekker door, alleen...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 21 okt 2015 12:46

Ik ben ook een typische "Lone Wolf" volgens Strava, maar dat wist ik zelf ook al.
Zelf (te) veel moeite met afspreekgeneuzel, wachten, te laat komers, tussenstops etc
Daar solo allemaal geen last van. Kan tijdstip, richting, afstand, eventuele stop allemaal zelf bepalen.
Soms vroeg wakker en dan lekker om 07:00u al op de fiets ipv te moeten wachten omdat er 09:00u is afgesproken. Zonde van de tijd
Daarbij help mijn verleden als MTB marathonrijder ook, want daar zit je toch ook vrij vaak alleen en ook geen wieltje om in te hangen. Met fietsen in groep en veel wieltje hangen scoor je hoger gemiddelde, maar bij marathon zak je door het ijs.
Ken luitjes die trots 34 gem. reden en ik solo rond de 30 gem. en in de marathons 5 tot 10% langzamer waren.
Gewoon heerlijk met muziekje op lange(re) duurtrainingen doen is heerlijk. Heb geen anderen nodig als stok achter de deur.

Oh ja, hoe meer ziel - hoe meer lek........
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 21 okt 2015 20:02

Ik had niet anders verwacht Fred. Met die insane afstanden en de snelheden waarop jij die afwerkt...
Veni. Vidi. Fietsie.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 21 okt 2015 20:07

Voor de motivatie kunnen we, als solofietsers, toch met elkaar afspreken? :D En dan rijdt een ieder gewoon z'n eigen rondje: de ene rond Rotterdam en de ander rond Maastricht!

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 21 okt 2015 20:13

Vooralsnog rijd ik mijn rondjes alleen. Wel zo veilig voor iedereen, ;-).

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5112
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 21 okt 2015 21:06

Herman_N schreef: Lange ritten rij ik juist meestal alleen. Vaak willen anderen er eerder mee stoppen dan ik ;)
Heb ik ook last van :)

Plaats reactie