Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Is de fietser lui geworden?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 sep 2021 12:29

Wat mij opvalt aan alle e-bikes is het gebruik door pensionado's. Men moet doet waar men zin in heeft, maar ik zie die mensen zich eigenlijk totaal niet inspannen. Het is meer een soort van langzaam zwemmend peddelen over de weg. Met als nadeel dat je je beenspieren totaal niet meer gebruikt. En wat je niet gebruikt, dat verdwijnt.
Mijn advies: blijf je zolang mogelijk wél inspannen, gebruik je spieren en span je in. Gebruik je hart en je longen. Werk aan je gezondheid en boek daar winst

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 08 sep 2021 12:46

Nee_Nee schreef: 08 sep 2021 12:29 Wat mij opvalt aan alle e-bikes is het gebruik door pensionado's. Men moet doet waar men zin in heeft, maar ik zie die mensen zich eigenlijk totaal niet inspannen. Het is meer een soort van langzaam zwemmend peddelen over de weg. Met als nadeel dat je je beenspieren totaal niet meer gebruikt. En wat je niet gebruikt, dat verdwijnt.
Mijn advies: blijf je zolang mogelijk wél inspannen, gebruik je spieren en span je in. Gebruik je hart en je longen. Werk aan je gezondheid en boek daar winst
+1 in een gesprek met mijn huisarts over vallen en herstel van wonden kwam uiteindelijk ook de oudere aan de beurt. Van grote toenamen van ongelukken van oudere mensen op e-bikes naar conditie.

Hij had zelf ook het idee dat je beter een korter rondje zonder traponderrsteuning kan fietsen dan een lang rondje met. Het korte rondje met belasting van hartspier en beenspieren was/is in zijn ogen beter.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 08 sep 2021 12:56

Na alle verhalen over lui-makende e-bikes had ik onlangs het genoegen een splinternieuwe Koga e-bike uit te proberen. Vol verwachting dacht ik dat ik zonder enige inspanning over de weg zou vliegen. Het viel me eerlijk gezegd tegen na alle afkeurende verhalen. Je moet toch wel echt meetrappen om redelijke snelheid te ontwikkelen. Het is meer vergelijkbaar met een stevige meewind, eigenlijk. Prima voor bejaarden etc om extra beweging te krijgen, heb ik geconcludeerd. Dus over een jaar of 25 koop ik ook zo'n ding :)

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 08 sep 2021 13:05

Nee_Nee schreef: 08 sep 2021 12:29 Wat mij opvalt aan alle e-bikes is het gebruik door pensionado's. Men moet doet waar men zin in heeft, maar ik zie die mensen zich eigenlijk totaal niet inspannen. Het is meer een soort van langzaam zwemmend peddelen over de weg. Met als nadeel dat je je beenspieren totaal niet meer gebruikt. En wat je niet gebruikt, dat verdwijnt.
Mijn advies: blijf je zolang mogelijk wél inspannen, gebruik je spieren en span je in. Gebruik je hart en je longen. Werk aan je gezondheid en boek daar winst
+1

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 sep 2021 13:15

Met een Stromer rijd je toch probleemloos 40km/u zonder dat je veel moet trappen.

Ik vind ze super, die snelle e-bikes. Heerlijk om in het wiel te gaan hangen. Zeker als er een dame stuurt (die zijn in mijn ervaring meestal toleranter naar wieltjeszuigers, de mannen vinden het al makkelijk vervelend dat er iemand zonder motor in het wiel zit)

Het heeft zijn voordelen, die e-bikes maar de hele hordes mensen die vinden dat ze aan het sporten zijn wanneer ze van terras naar terras rijden met e-bike :roll:
Afbeelding

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 08 sep 2021 13:29

Nee_Nee schreef: 08 sep 2021 12:29 Wat mij opvalt aan alle e-bikes is het gebruik door pensionado's. Men moet doet waar men zin in heeft, maar ik zie die mensen zich eigenlijk totaal niet inspannen. Het is meer een soort van langzaam zwemmend peddelen over de weg. Met als nadeel dat je je beenspieren totaal niet meer gebruikt. En wat je niet gebruikt, dat verdwijnt.
Mijn advies: blijf je zolang mogelijk wél inspannen, gebruik je spieren en span je in. Gebruik je hart en je longen. Werk aan je gezondheid en boek daar winst
Je moet eens gaan fietsen wanneer de scholen beginnen langs een van de routes die de schoolgaande jeugd gebruikt. :?

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 08 sep 2021 14:10

Even een gewetensvraagje....... is een wielrenner die een fortuin investeert in de meest lichte aerofiets, kleding, helm etc. ook luier dan een wielrenner die zijn rondjes rijdt op een roestige ouwe rammelbak?

Het draait bij 'ons' in principe ook om zoveel mogelijk resultaat met zo weinig mogelijk inspanning.
Laatst gewijzigd door Sulla op 08 sep 2021 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 08 sep 2021 14:20

Momenteel Zwift ik te veel, maar ik ben verslaafd aan de races. Het is geweldig om je in 30 a 90 minuten naar de klote te rijden. Ondanks een schuur vol fietsen ga ik nu te weinig sportief op pad, alleen nog maar naar de winkel of de kinderen weg brengen.

Dus, ik denk er aan om een e-bike te kopen. Zo'n mooie slecht als e-bike te spotten model met Mahle x35 systeem. Ik wil wel naar buiten maar moet wel zorgen dat ik m'n rust krijg en zo min mogelijk doe, ideaal zo'n e-bike :winkthumb: :mrgreen:

Dit past hier een klein beetje bij:
Afbeelding

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 08 sep 2021 14:24

Ik ga er vanuit dat dat artikeltje volkomen sarcastisch bedoeld is?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5737
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 sep 2021 14:40

opperhoofd schreef: 08 sep 2021 14:20
Afbeelding
Geweldig. :winkthumb:
Ik ga me bijna schuldig vinden. :lol: :mrgreen: :twisted:

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 08 sep 2021 15:23

Ik ben ook vooral twijfelachtig over e-bike gebruik bij mensen die dat in principe niet nodig zouden mogen hebben (laat ons zeggen -65jarigen zonder medische problemen). Ik vraag me dan vooral af hoe die mensen gaan zijn wanneer zij de 65-70jaar overschrijden. Mijn grootouders fietsten tot voorbij de 65jaar op een gewone stadsfiets "dagtochten" van zo'n 80km met lunch onderweg en zagen dat als ontspanning.
Mijn ouders van begin de 50 hebben recent een elektrische fiets gekocht en zien met die fiets een tocht van 50km als ontspanning met een sportief kantje. Zij zetten de ondersteuning zo laag mogelijk.
Jongere neven/nichten (15-25j) van mij rijden met de elektrische(!) fiets naar school (8-10km) met ondersteuning maximaal en zeggen zelf dat ze dat nooit zouden doen met de gewone fiets. Niet om zweten of tegenwind, maar echt omdat ze de inspanning niet willen leveren. En dit dan nog met de kanttekening dat de meesten gewoon niet meer fietsen.

Wat ik zie: elke generatie in mijn familie wordt gemakzuchtiger/luier. Ik vraag mij dan bv. af hoe "fit" mijn ouders nog gaan zijn eenmaal zij de 70bereiken. Trek die lijn nog een keer door naar de jongere generatie... Ik vrees dat jongere generaties veel sneller gaan aftakelen op fysiek vlak.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 08 sep 2021 15:41

Tegen die tijd gaat de koelkast pas open als je 2000 calorieën hebt verbrand.

Mijn zoon is ook geen echte fietser en snel moe op de fiets maar doet wel 2 hockeywedstrijden achter elkaar en traint tussendoor nog 2 keer 1,5 uur. Maar fietsen..

Het zal wel loslopen denk ik.

Plaats reactie