Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Is de fietser lui geworden?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 jul 2015 12:08

flexodder schreef:@jans:
Zo zie je maar dat het een belevingsdingetje is. Ik zie echt geen jongelui op een ondersteunde fiets. Ik zal er de komende tijd eens extra op letten want misschien hou ik me er te weinig mee bezig.
Ik wil niet zeggen dat je je er mee bezig moet houden.
Een tijdje geleden fietste ik in de buurt van Doodewaard. Ik zag 2 meisjes voor me fietsen maar liep niet snel op ze in. Na wat aangezet te hebben was het duidelijk, die meiden van een jaar of 16 "fietsten" elektrisch. En in die contreien zie je dat veel meer.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 17 jul 2015 12:23

In midden Nederland zie je het ook erg veel. Alle leeftijden op de E-bike. Als je goed kijkt tenminste. Want veel E-bikes zijn steeds minder goed herkenbaar als zodanig. Die leuke puberfietsen met een krat voorop. En hard fietsen die lui, zit er een accu voorop, onder dat krat. Je ziet het bijna niet.

spokes
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 feb 2013 11:28

spokes 17 jul 2015 13:35

rob74 schreef:Ik wordt een beetje moe van dat argument dat een elektrieke zo'n goede uitvinding is voor ouderen. JA! Dat is waar. Maar dat is helemaal niet het punt van deze discussie. Het is juiste die heeeeeele grote groep mensen die e-bike't en best heel goed ook op een gewone fiets zou kunnen fietsen. Maar ze zijn er domweg te lui voor.

Waarom koopt zo'n e-biker niet gewoon een e-scooter? Waarom toch die schijn ophouden dat ze fietsen. Als ik te lui ben om te fietsen, pak ik ook gewoon de auto, bus of motor. En daar schaam ik me niets voor.
Kijk dit is een leuke. Waarom is iemand op een e-bike volgens jou lui? omdat hij of zij "ook op een gewone fiets kan?" Wie bepaalt dat?
"de schijn ophouden dat ze fietsen" kom op zeg, je gaat nu wel heel erg voor anderen bepalen wat wel en niet kan.
Wij zijn besmet met het idee dat we fietsen om iets te bereiken, sneller, verder, harder, hoger, langer, noem maar op. Daar vinden heel veel anderen overigens ook wel iets van... wat ook aardige discussies oplevert.
Waarom zo generaliseren en ze "domweg te lui" noemen? Waarom zouden mensen niet gewoon willen fietsen om even buiten te zijn? En waarom ben je dan lui? Ik snap dat niet?
Dat ze op het fietspad vaak vervelend in de weg rijden vind ik een ander probleem. Want ook ik ben op sommige momenten totaal niet blij met de gevaarlijk situaties waar ik soms in beland door die slechte bestuurders... En ik vind ook wel wat van de bestuurders.

Is iedereen die DI2 gebruikt dan ook lui? want er gaat niets boven ouderwets schakelen...

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 17 jul 2015 14:06

het heet gewoon 'vooruitgang".
de mens maakt alles gemakkelijker voor zichzelf.

Net zoals de wasmachine is de e-bike een manier om sneller en met minder energie je doel te bereiken.

overigens. voor de wet is de e-biker wellicht een 'fietser". maar voor mij niet hoor. ;)

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 17 jul 2015 14:08

en ja..
de moderne jeugd is hier in de randstad over het algemeen verwend, oppervlakkig, over het paard getild en zo lui als maar mogelijk.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jul 2015 15:00

spokes schreef: Kijk dit is een leuke. Waarom is iemand op een e-bike volgens jou lui? omdat hij of zij "ook op een gewone fiets kan?"
Dan ben je inderdaad lui
www.vandale.nl schreef: lui (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
afkerig van inspanning of werk
Rustig fietsen is al een laag intensieve inspanning. Als je zelfs dat niet meer kunt opbrengen...

@Martin: hoho, mijn kinderen zijn allesbehalve lui. En ze groeien in de Randstad op (en ze zijn 2 en 5... ;-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jul 2015 16:14

Martin Swinkels schreef:en ja..
de moderne jeugd is hier in de randstad over het algemeen verwend, oppervlakkig, over het paard getild en zo lui als maar mogelijk.
Ja, daar ben ik het volledig mee eens.
Ik werk in de tuinbouwsector (kom bij veel bedrijven) en als je de mentaliteit van de huidige schooljeugd-met-vakantiebaantje vergelijkt met die van 15jr geleden is dat echt een wereld van verschil. Veel tuinders klagen er ook over. Geen verantwoordelijkheid, weg gaan wanneer het hun uitkomt, geirriteerd dat hun smartfone in locker moet ipv mee de tuin in, etc.
Ik maakte als 16-18 jarige meer uren per week dan nu.... :roll:
Less is bore

Gebruikersavatar
flexodder
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 apr 2010 23:11
Locatie: Spijkenisse

Gebruikersavatar flexodder 17 jul 2015 17:00

53x11 schreef:
Rustig fietsen is al een laag intensieve inspanning. Als je zelfs dat niet meer kunt opbrengen...
Te kort door de bocht en veel te makkelijk....
Ik vind dit soort opmerkingen die je maakt van dezelfde categorie als de 'normale' fietsers plaatsen over wielrenners in het algemeen: "Asociaal weggedrag, denken dat de wereld van hen is, lappen de regels aan de laars, etc".

Maar als je met rustig fietsen zonder ondersteuning nou eens 2 uur onderweg zou zijn naar je werk en dat met ondersteuning wel in acceptabele tijden kunt doen? Terwijl je net zo rustig bezig bent maar de afstanden wel kunt overbruggen en niet om half 5 uit je bed hoeft te komen?
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 jul 2015 17:09

@flexodder Wie gaat er in vredesnaam op de fiets naar zijn werk als hij er twee uur over doet, in een rustig gangetje. Ja er zijn hier die-hards die lange afstanden naar hun werk afleggen. Maar dat is een andere categorie waar ik heel veel waardering voor heb.
Heb je het nu over 25km/u e-bikes of over die opgevoerde e-bikes die 45 km/u gaan?
Iemand die een gangetje van 15km/u op zijn normale fiets rijdt zal het echt niet in zijn hoofd halen om naar zijn werk 30km verderop te fietsen. Maar hij/zij zal dat ook nauwelijks doen met een 25km/u e-bike. Misschien als hij net nieuw is.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jul 2015 17:12

^Ik kan het argument van Rob74 nu gaan herhalen...
Maar 2 uur onderweg met 20 km/u (gewone fiets) is 1u36 met 25 km/u (electrobike, 6 voor vijf uit je bed) of 1u20 met 30 km/u (racefiets, tien over vijf uit je bed). Dan neem je toch de racefiets?

:twisted:

(verder eens met Jans: onzinnig voorbeeld)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5890
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 17 jul 2015 17:50

spokes schreef:......Kijk dit is een leuke. Waarom is iemand op een e-bike volgens jou lui? omdat hij of zij "ook op een gewone fiets kan?" Wie bepaalt dat?...
Ik. Net zoals ik mezelf lui vind als ik de vaatwasser laat draaien. Meestal doe ik de afwas gewoon met de hand. Ik woon alleen; veel is het vaak niet maar soms ben ik lui en dan laat ik apparaten het werk doen. Een e-biker die 8 km naar zijn werk 'fietst' is dus ook lui. Net iets minder lui dan de automobilist op hetzelfde stukje. Maar het blijft lui. Net zoals het gemakzucht is om Chinees te halen ipv zelf koken. En zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden.

Veel gedrag van de mens zou je dus in de categorie luiheid kunnen stoppen. Is dat erg? Of moet je daarmee gepest cq geplaagd worden. Soms wel, soms niet. In het geval van de e-bike zeg ik, altijd. Ik vind dat echt een stompzinnige uitvinding.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
flexodder
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 apr 2010 23:11
Locatie: Spijkenisse

Gebruikersavatar flexodder 17 jul 2015 19:33

Alleen al op mij afdeling heb twee collegae die net als ik die 28 to 30 km enkele reis fietsen. Ik doe dat op de racefiets maar zij doen dat elektrisch in plaats van het ov te nemen. Zonder ondersteuning en met rustig trappen halen zij de 20 gemiddeld niet op een niet-ondersteund exemplaar. Dus ja......enorm lui zijn ze dat ze het OV niet pakken? Ik zie het niet.

Gebruik maken van gemak is iets anders dan lui zijn. Terwijl je vaatwasser draait heb je juist tijd om iets anders actiefs te doen bijvoorbeeld. Bijvoorbeeld buiten gaan fietsen.

We komen er niet uit, dat is duidelijk.
Wellicht bekijk ik het met een minder negatieve insteek. Is een half gevuld glas half vol of half leeg... ik bekijk het liever van positieve kant.
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

Plaats reactie