Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Is de fietser lui geworden?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 16 jul 2015 08:03

Gisteren was ik onze Gazelle tour fietsen (saphire goldline) eens flink aan het schoonmaken (en eindelijk konden de kinderstoeltjes er af). Degelijke fietsen 12 jaar geleden nieuw gekocht. Zware fietsen vergeleken met een sportfiets maar super robuust. We fietsen er niet zoveel op omdat de meeste ritjes op een race/sportfiets worden afgelegd. Maar tijdens het schoonmaken realiseerde ik me dat je de "normale" toerfiets helemaal niet meer tegenkomt op het fietspad.

Ik kom tijdens mijn racefiets ritjes eigenlijk alleen nog maar mensen tegen en dan voornamelijk de 45 plusser (en ouder) op en electrische fiets. De gewone tourfiets lijkt wel compleet uit gestorven. En vervangen door electrische fietsen. Waar je voor een paar jaar geleden dit type fiets altijd tegen kwam zitten nu mensen in grote masse op een electrische fiets. Als je echt op leeftijd bent of een lichte handicap hebt is het ideaal. Maar volgens mij lijkt iedereen gemakkelijk te willen fietsen?! Stel je voor dat het zwaar is of zelfs dat je moe zult worden. is de recreant tourfietser niet gewoon lui geworden? (Als er geen gezondheidsindicatie is) meningen?
Laatst gewijzigd door RVV op 16 jul 2015 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 16 jul 2015 08:14

Mijn mening: wat boeit het...

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 16 jul 2015 09:28

Het valt mij ook op.
Een ieder die het zich kan veroorloven heeft een fiets met elektrische ondersteuning. Schooljeugd valt er ook onder.

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 16 jul 2015 09:58

Voor mijn schoonvader betekende de electrische fiets dat hij af en toe eens langs kon komen vanuit Weesp. Op de gewone fiets was hem dat iets te ver.

PetiK
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 mar 2015 13:03

PetiK 16 jul 2015 10:37

Ik vind het redelijk ongezond dat met name de jeugd steeds vaker op de e-bike naar school fietst. Aan de andere kant is het altijd nog beter dan met de bus of auto.

En verder boeit het me niet zo.

Ander ding: ouderen die niet meer kunnen fietsen moet je niet op een e-bike zetten. Levensgevaarlijk voor anderen & henzelf. Afgelopen zondag de berm ingereden door zo'n kamikaze oma. Gelukkig stond er geen lantaarnpaal of een ander obstakel. Een stuk verderop ging er eentje bijna onderuit omdat ze een bruggetje verkeerd inschatte. Was die e-ondersteuning toch niet voldoende om omhoog te komen en viel ze bijna om...

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 16 jul 2015 11:00

Ik begrijp dat oudere mensen er profijt van kunnen hebben. Aan de andere kant fietsen ze ook ineens veel sneller dan zou zouden fietsen op een tourfiets. Waar ze voorheen 16 tot 18 km/h gem. fietste, gaan ze nu gerust 25 km/h gem. De fietsen zijn trouwens ook vrij zwaar en minder goed te handelen. Daarom willen ze ook veel ruimte op het fietspad.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 jul 2015 11:24

Mij boeit het wel. Dat oude-van-dagen soms lelijk in de weg fietsen op hun electrobrommers zou me een zorg zijn. Wat ik wel zorgwekkend vind is dat er weer een bewegingsprikkel wordt weggenomen. De grijze-duivenmarkt is al veroverd. Dat opa&oma "anders het stuk niet meer op de fiets kunnen afleggen" is in 90% van de gevallen natuurlijk gelul. Het kost moeite, en in plaats van regelmatig fietsen, zodat de conditie beter wordt (ja, kan ook bij 60+!), is de electrobike een gemakkelijk alternatief.
Nog erger is dat verschillende fietsmerken nu ook met hipe electrobikes komen, om het jongere (en zelfs tiener) publiek over de streep te trekken.
En ondertussen worden we met zijn allen steeds dikker en ongezonder...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
FaustoCoppi
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 mei 2015 22:03

Gebruikersavatar FaustoCoppi 16 jul 2015 11:36

Dikke +1! Het is een dieptrieste ontwikkeling.

superb11
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:46

superb11 16 jul 2015 11:51

+-1 Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Bij sommingen is het inderdaad een kwestie van luiheid/gemakzucht. Aan de andere kant, als een elektrische fiets drempelverlagend werkt voor mensen die anders een scooter of een auto zouden pakken voor dagelijks vervoer of recreatie dan valt het i.m.o. toe te juichen. En ik denk dat elektrisch fietsen nog altijd beter is dan helemaal niet fietsen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jul 2015 12:27

Dat is toch gewoon een kul argument voor het grootste deel van het Nederlandse publiek. Vroeger konden er toch ook gewoon boodschappen op de fiets gedaan worden, reed iedereen op de fiets naar school enz? Er is geen enkele reden behalve gemakzucht dat dit nu allemaal op eens met elektrische ondersteuning moet. Voor veel mensen is fietsen het enige wat ze nog doen om enige conditie in stand te houden (onbewust), neem je die prikkel weg omdat ze enkel de benen nog maar rond hoeven te draaien dan wordt het in de toekomst een steeds groter probleem nog iets van conditie op te bouwen.

Natuurlijk zijn er voorbeelden waar het wel positief uitpakt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 16 jul 2015 12:33

In vele gevallen is het echt van nut (nuttig) zijn. Maar wat ik om me heen zie is dat men toch (veel) te vroeg overschakeld naar de electrische benen.

bartolomeus
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 mei 2013 16:54

bartolomeus 16 jul 2015 13:12

De elektrische fietsen zijn er nu een paar jaar. Veel mensen schaffen er eentje aan omdat het nieuw is. Geef het een paar jaar dan dan weten we in welke mate trapondersteuning echt in een behoefte voorziet.

Daarbij hoeft het niet eens zo'n slecht effect op mensen hun conditie te hebben. Mensen moeten meetrappen en het is best mogelijk dat ze met een elektrische fiets vaker en langer fietsen.

Daarbuiten kochten mijn ouders pas een fiets met rohloff naaf. Dan valt het ineens op hoeveel mensen in de grote stad ook een fiets hebben met een die naaf. Voor mij is dat toch een indicatie dat die mensen serieus tourfietsen anders koop je geen fiets waarvan alleen de naaf al 1000 euro kost. Een andere observatie zijn de grote aantallen racefietsers. En ook de cijfers met betrekking tot de voorspelde groei van het aantal mensen met overgewicht duiden erop dat Nederlanders in vergelijking met andere landen niet luier worden. Tel daarbij op obsessie die we ontwikkelen met gezond leven en ik zie nederlanders niet snel lui worden.

Het komt wel goed.

Plaats reactie