Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Is de fietser lui geworden?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 17 jul 2015 09:11

Ik wordt een beetje moe van dat argument dat een elektrieke zo'n goede uitvinding is voor ouderen. JA! Dat is waar. Maar dat is helemaal niet het punt van deze discussie. Het is juiste die heeeeeele grote groep mensen die e-bike't en best heel goed ook op een gewone fiets zou kunnen fietsen. Maar ze zijn er domweg te lui voor.

Waarom koopt zo'n e-biker niet gewoon een e-scooter? Waarom toch die schijn ophouden dat ze fietsen. Als ik te lui ben om te fietsen, pak ik ook gewoon de auto, bus of motor. En daar schaam ik me niets voor.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 17 jul 2015 09:17

Omdat heel veel mensen met een e-bike daadwerkelijk denken dat ze zelf fietsen...met een klein beetje ondersteuning. In feite is het andersom, de fiets levert zoveel power dat ze zelf maar een klein beetje bij hoeven te dragen. Maar het is een mooie illusie, waarschijnlijk met graagte in stand gehouden door de verkoper.

Ik hoorde het laatst nog iemand zeggen: "ik fiets echt wel zelf hoor...met een heel klein beetje ondersteuning". De dame was gepikeerd dat iets anders werd gesuggereerd.
Nou, zet dat motortje dan maar eens uit, kijken wat er gebeurd.

Een scootmobiel is ook een mooie uitvinding voor mensen die anders op eigen kracht de deur niet meer uit kunnen. Maar je gaat toch ook niet in zo'n ding zitten als je gewoon zelf kan lopen?
Veni. Vidi. Fietsie.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 17 jul 2015 09:31

Wat ook is, veel mensen willen geen geld uitgeven voor een "gewone" goede fiets.
En dan ook nooit fietsen.
En dus ook niets kennen van fietsen.
Dan kopen ze plots een fiets, (want fietsen is gezond) maar wel een electrische "want dit is toch zo gemakkelijk fietsen".
Maar wat ze wel niet beseffen is dat dit geen goede koop is voor hen.
Ok, je kan met ondersteuning 25km/hr rijden. Maar de meesten rijden toch veel trager merk ik dagelijks.
Maar je hebt de ondersteuning dan ook nodig op zo'n fiets, door zijn gewicht alleen al.
Mochten deze mensen een gewone goede lichte fiets gekocht hebben, ze waren er ook goed mee geweest.
Elektrische fietsen zijn een goede uitvinding, maar dan als transportmiddel, en niet als tijdbesteding.
Wil je dagelijks 40km naar je werk fietsen, koop er een, maar om de zondag namiddag 20km te fietsen als er 3 zonnen uit zitten? Dat is idd luiheid.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 17 jul 2015 09:42

TumTumTum schreef:Een scootmobiel is ook een mooie uitvinding voor mensen die anders op eigen kracht de deur niet meer uit kunnen. Maar je gaat toch ook niet in zo'n ding zitten als je gewoon zelf kan lopen?
Helaas. :(
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... llen.dhtml

Gebruikersavatar
flexodder
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 apr 2010 23:11
Locatie: Spijkenisse

Gebruikersavatar flexodder 17 jul 2015 09:47

@Spokes: goed gesproken.

Ik kom in mijn omgeving (ik ben zelf 40) op momenten dat ik zelf op de fiets zit eigenlijk alleen maar woon-werk verkeer fietsers tegen in de categorie ouder dan 45 op een elektrisch ondersteunde fiets. Geen schoolgaande jeugd (die volgens mij veel vaker in het OV zitten hier in de omgeving van Rotterdam) eigenlijk nog tegen gekomen op een elektrisch ondersteund exemplaar.

Mijn (schoon)ouders zijn juist weer op de fiets te vinden sinds ze een ondersteund exemplaar hebben. Voorheen stonden de fietsen in de garage te verstoffen en ze trekken er nu iedere week wel even op uit. Dan kan het misschien nog de beleving zijn van 'iets nieuws' te doen hebben maar voorlopig komen ze veel vaker buiten dan ze voorheen kwamen en pakken dan niet de auto zoals ze dat wél altijd deden.
Ik koppel het immer groter worden aantal ondersteunde fietsen juist niet aan luiheid van mensen. Ik denk dat de mensen sneller geneigd zijn de fiets te pakken en de auto laten staan om even boodschappen te doen. De auto is dan nog een tikkie luier dan op de elektrische fiets stappen wat mij betreft.
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 jul 2015 10:00

@flexodder Ik wilde dat ik hetzelfde idee erover had dan jij, maar helaas. Ik spreek "jonge" (40+ers) mensen die een e-bike aanschaffen omdat ze "altijd de langzaamste" zijn. Bedenk dan dat een ander weer de langzaamste is.

Er zijn heel veel mensen die gewoon te lui zijn, maar als je zo hier en daar toch merkt dat bijv. moeder met een kindje dat naar de creche gebracht moet worden een e-bike aanschaft ipv dat ze met het autootje kindje weg brengt, dan heeft dat weer een positieve uitstraling.
Ik ben bang dat veel van de "jongere" e-bikers ook snel ophoudt met e-biken. Ze zijn het beetje conditie wat ze hadden zeer waarschijnlijk snel kwijt. Dan moet er meer ondersteuning komen, blijkt de accu snel leeg te zijn. Nieuwtje er af en er komt geen andere fiets meer, zelfs geen nieuwe accu.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jul 2015 10:20

TumTumTum schreef:Omdat heel veel mensen met een e-bike daadwerkelijk denken dat ze zelf fietsen...met een klein beetje ondersteuning. In feite is het andersom, de fiets levert zoveel power dat ze zelf maar een klein beetje bij hoeven te dragen. Maar het is een mooie illusie, waarschijnlijk met graagte in stand gehouden door de verkoper.

Ik hoorde het laatst nog iemand zeggen: "ik fiets echt wel zelf hoor...met een heel klein beetje ondersteuning". De dame was gepikeerd dat iets anders werd gesuggereerd.
Nou, zet dat motortje dan maar eens uit, kijken wat er gebeurd.

Een scootmobiel is ook een mooie uitvinding voor mensen die anders op eigen kracht de deur niet meer uit kunnen. Maar je gaat toch ook niet in zo'n ding zitten als je gewoon zelf kan lopen?
Beetje hetzelfde verhaal als die obese types die in de sportschool 15 minuten hun benen heen-en-weer bewegen op 1 of ander apparaat, en vervolgens na afloop aan de bar vinden dat een taartje bij de koffie "toch echt wel moet kunnen". Ze hebben immers al gesport...
Een kennis van mij heeft zo'n e-ding; met goede reden, namelijk herstellende van kanker (en dus bijna geen spierkracht). Hij geeft echter zelf ruiterlijk toe dat dankzij de ondersteuning alle neiging om zelf nog iets van energie te leveren weggenomen wordt
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bbovenbuis
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2011 19:56
Locatie: Den Helder

bbovenbuis 17 jul 2015 11:05

Ik fiets per week zo'n 200km op mijn racefiets. Voor woon-werkverkeer (15km) gebruik ik sinds kort een e-bike omdat ik niet elke dag bezweet op mijn werk wil aankomen (ik kan nu eenmaal niet rustig fietsen). Ik vind dit een prima oplossing want buiten de extra beweging hoef ik niet mijn auto voor dit kleine stukje te gebruiken.
Van Nicholas Zephyr - Pilot Veturi

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 jul 2015 11:15

Ook niet zwaar bezweet op je werk aankomen is een "mentale" training. En op die e-bike neem je toch ook jezelf mee? En ga je niet rustig fietsen??

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 17 jul 2015 11:17

waarom koos je dan niet gewoon voor een scooter? Zo'n snorfiets. Een gewone of een E-versie.

Hoef je nier te fietsen, lekker snel en niet bezweet op je werk
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
flexodder
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 apr 2010 23:11
Locatie: Spijkenisse

Gebruikersavatar flexodder 17 jul 2015 11:36

@jans:
Zo zie je maar dat het een belevingsdingetje is. Ik zie echt geen jongelui op een ondersteunde fiets. Ik zal er de komende tijd eens extra op letten want misschien hou ik me er te weinig mee bezig.

De mensen die nu op de elektrische fiets peddelen zijn nu eenmaal geen fietssporters en die insteek hebben ze ook niet. Ik wil ze niet gelijk lui noemen.....ze bewegen nog en zitten niet op een bankje van het OV of in de stoel van een auto. Ik zie daar niet veel negatiefs in.
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

bbovenbuis
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2011 19:56
Locatie: Den Helder

bbovenbuis 17 jul 2015 11:39

rob74 schreef:waarom koos je dan niet gewoon voor een scooter? Zo'n snorfiets. Een gewone of een E-versie.

Hoef je nier te fietsen, lekker snel en niet bezweet op je werk
Dan kan ik net zo goed de auto pakken. Ik wil alleen maar zeggen dat ik een e-bike niet uit luiheid heb (want ik fiets evengoed 200km per week op mijn racefiets) maar omdat het praktisch is. In ieder geval voor mij dan.
Het lijkt trouwens of e-bike een vloekwoord is in dit forum.
Van Nicholas Zephyr - Pilot Veturi

Plaats reactie