Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Is de fietser lui geworden?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 sep 2021 12:57

Mischien de fietser niet lui geworden in die zin dat mensen die vroeger veel fietsten dat nu nog steeds doen. Maar mensen die vroeger lui waren en nauwelijks fietsten, zijn nu op de e-bike gestapt. Niet de fietser is lui geworden maar de altijd al luie mens denkt fietser te zijn geworden op hun e-bike.

Velen van hen zullen wellicht nog steeds niet veel fietsen op die nieuwe e-bike. Een andere groep van hen heeft een sportieve e-bike gekocht ipv die oude gewone fiets en 'fietsen' daarmee nu een hoge col omhoog. Denkend daarmee sportief te zijn.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 14 sep 2021 13:41

pino schreef: 14 sep 2021 12:25 Als doelgroep van de piemelverzetjes (oud, vet, geen talent, VAM op een lichte fiets 600 hm/uur) ben ik steeds op zoek naar lichtere verzetjes.
Want ook als bejaarde staan de 2000+ onverharde passen nog op mijn programma.
En er zijn steeeds meer opties (wolftooth, SRAM AXS).

Het blijft buitengewoon plezierig als ze boven op de berg niet geloven dat je zonder electrische hulp bent bovengekomen. Liever lopen dan electrisch!
More power 2U! (no pun intended)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 sep 2021 13:46

pino schreef: 14 sep 2021 12:25 Als doelgroep van de piemelverzetjes (oud, vet, geen talent, VAM op een lichte fiets 600 hm/uur) ben ik steeds op zoek naar lichtere verzetjes.
Want ook als bejaarde staan de 2000+ onverharde passen nog op mijn programma.
En er zijn steeeds meer opties (wolftooth, SRAM AXS).

Het blijft buitengewoon plezierig als ze boven op de berg niet geloven dat je zonder electrische hulp bent bovengekomen. Liever lopen dan electrisch!
Ik begrijp ook niet zo erg wat er tegen een "piemelverzetje" is. Ik kom ook niet verder dan de VAM van @pino. Moeten we ons dan zo schamen om maar niet meer te gaan fietsen? Eerst maar eens zien dat velen hier het tot de 70e volhouden om nog te fietsen.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 14 sep 2021 13:57

Beste gebruikers van 1/1 verzet om te klimmen: het is een vaststelling, geen verwijt.
Zoals hierboven vermeld, tijd terug bestond dit gewoon niet. Triple en compact zijn een goede oplossing.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 14 sep 2021 14:21

Ik zag laatste een fietser op een elektrische fiets die niet eens zijn voeten op de trappers had. Apart gezicht. Voor de rest moet iedereen het maar lekker zelf weten.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 14 sep 2021 14:40

Nah, uit de term piemelverzetje spreekt toch we enig oordeel hoor :-)

Net weer een andere 2e hands fiets gekocht, met triple. En blij dat ik ermee ben :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

pino
Forum-lid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 sep 2021 15:02

patrickvb schreef: 14 sep 2021 13:57 Beste gebruikers van 1/1 verzet om te klimmen: het is een vaststelling, geen verwijt.
.
Ook niet als zodanig vesrstaan.

Maar als de profs 34x30 rijden en ik doe ongeveer de dubbele tijd over eenzelfde klim, dan heb ik achter een 2x30 = 60 nodig. En daarin helpen de onderdelenfabrikanten nog niet echt. MTB-schoenen lopen makkelijker dan raceschoenen :D
Niet zijken maar reiden !

hayes

hayes 14 sep 2021 15:40

Fijn dat bijna iedereen het niet nodig heeft, maar laat mensen toch doen.
Als je decennia gefietst hebt, ook bergop en je merkt dat het héél lastig wordt vanaf je 55-60, waarom zou je dan geen ebike kopen en gewoon verder fietsen??

Maar...

Ik had laatste een Pinarello ebike die kilometers bij me in het wiel bleef hangen. Ik reed zowat 30-31. Een Ebike die bij een gewone fietser in het wiel hangt is toch een beetje de omgekeerde wereld, maar ik had er geen probleem mee. Toen hij me dan toch inhaalde was het meteen met een paar km/h verschil zodat ik niet bij hem in het wiel kon kruipen. En het leek me bewust. Dan denk ik er wel even het mijne van :roll:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 sep 2021 16:15

Nou @hayes, als je altijd gefietst hebt, en je hebt dan op je 55e een e-bike nodig dan ben jij k bang dat je conditie wel heel erg terug loopt. Ik hoop toch echt tot een eindje in de 70 het vol te houden zonder ondersteuning.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 14 sep 2021 16:22

Jans schreef: 14 sep 2021 16:15 Nou @hayes, als je altijd gefietst hebt, en je hebt dan op je 55e een e-bike nodig dan ben jij k bang dat je conditie wel heel erg terug loopt. Ik hoop toch echt tot een eindje in de 70 het vol te houden zonder ondersteuning.
Ik vermoed dat uiteindelijk door over te stappen naar een ebike je conditie harder achteruit gaat. dan dat je zou willen.

Ik heb het zelf eerder ervaren dat ik door over te stappen van een matige relatief zwaar trappende net niet racefiets (gazelle spn-2) naar een nieuwe helemaal prima racefiets (giant tcr) in conditie wat terugviel omdat de rondjes niet sneller of langer werden, maar alleen maar makkelijker.

pino
Forum-lid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 sep 2021 17:25

Er zijn zat argumenten voor een e-bike. Als ik in de zomer in de Alpen ben, maak ik ook gebruik van liften en daar kan ik niet mee zitten. Buiten juli-augustus zijn de liften alleen dicht en dan wordt het huren van een e-bike wel een leuke optie. De cols die ik dan rij, gaan alleen niet in het lijstje. Zo’n MTB is vaak ook veel meer geschikt voor de Alpen dan wat hier (heuvelrug/veluwe) gebruiken met echte veerweg en droppers.
Het vereffenen van krachtsverschillen is vaak ook wel prettig. Een vriendin heeft nu een e-gravelbike en fietst nu meer dan ooit ( ook op de biologische MTB) en gaat nu lekker mee de paden en heuvels in.
Ik heb wel gemerkt dat de mentaliteit van veel e-MTB-ers “ anders” is. In de Roc d’Azur starten de E-MTbers 30 minuten na onze tandemstart. Het inhalen door die mensen is wel compleet onbeschoft als je het vergelijkt met de dames die in jaren daarvoor ons inhaalden. Veel echte valsspelers.Schreeuwen/afsnijden. De competities daarin moeten ook gewoon bij de motorsportbond, niet bij het wielrennen/mtb.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 sep 2021 17:48

Wat is een biologische mtb?
Pure interesse
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie