Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Is de fietser lui geworden?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 sep 2021 12:25

De maatschappij veranderd continu. En de een is de ander niet.

Mijn zoon komt naar me toe en zegt ik wil geen headset voor de PS5 voor mijn verjaardag maar extra nieuwe schoenen om buiten te spelen. Ja wat doe je dan als ie een maand geleden een paar heeft gehad en nog een ander goed paar heeft liggen....... Nou ik ga morgen met hem schoenen kopen.

Ik denk dat vele ook de kinderen te veel dirigeren ipv opvoeden.
Zelf probeer ik iets uit te leggen en hun de keuze te laten maken, natuurlijk naar mate de leeftijd en ervaring en mijn inschatting, ik doe dit bij beide anders.
Vaccinatie ook, ik hoor veel mensen zeggen mijn kind gaat wel of niet. Ik zeg wat jij tegen mijn zoon van 12, hij weet het nog niet prima! Ik probeer hem dan de voors en tegens uit te leggen, maar de keuze is aan hem.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 sep 2021 13:15

Dat doen wij ook zo, met onze dochter. Dan gaan ze puberen en als er nergens drama is, gaan ze wel drama fabriceren.

Die van ons is vorig jaar ook komen vragen naar een e-bike. Gaat dus echt niet gebeuren.
Ze heeft ondertussen wel goed door dat een fiets vrijheid betekend en dat het met een gewone fiets ook allemaal perfect te doen is (zelfs als ze 20km ver moet met veel wind)

Naar school gaat ze tevoet omdat het minder dan 1km wandelen is ;-)
Afbeelding

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 09 sep 2021 16:18

53x11 schreef: 16 jul 2015 11:24 Mij boeit het wel. Dat oude-van-dagen soms lelijk in de weg fietsen op hun electrobrommers zou me een zorg zijn. Wat ik wel zorgwekkend vind is dat er weer een bewegingsprikkel wordt weggenomen. De grijze-duivenmarkt is al veroverd. Dat opa&oma "anders het stuk niet meer op de fiets kunnen afleggen" is in 90% van de gevallen natuurlijk gelul. Het kost moeite, en in plaats van regelmatig fietsen, zodat de conditie beter wordt (ja, kan ook bij 60+!), is de electrobike een gemakkelijk alternatief.
Nog erger is dat verschillende fietsmerken nu ook met hipe electrobikes komen, om het jongere (en zelfs tiener) publiek over de streep te trekken.
En ondertussen worden we met zijn allen steeds dikker en ongezonder...
In dat geval zal ik maar diep door het stof gaan voor je. :mrgreen: :mrgreen:

Sinds april dit jaar heb ik me ook een elektrische fiets aangeschaft. Dit voor woon werk verkeer, m'n boodschappen en tourritjes met m'n vrouw. Door omstandigheden ben ik een paar jaar eerder aan de elektrishe fiets geraakt als dat ik eigenlijk gepland had. Gezien de opzet van jouw stukje zal ik maar niet eens een poging doen om uitleg te geven over het hoe en waarom, dat is door de vele vooroordelen welke ik uit je stukje proef waarschijnlijk toch aan dovemansoren gericht.

En ja.....Ik heb ook nog een racfiets waar ik me meerdere keren per week op voortbeweeg. Goed voor slechts een goeie 5000 kilometers per jaar.

Maar om kort te gaan in reactie op de vraagstelling van de topicstarter. Geen problemen met elektrische fietsers in het algemeen. Op deze manier begeeft een groter deel van de bevolking zich toch in de buitenlucht, doet beweging opwat in ieder geval beter is als de hele dag hangend achter de geraniums.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 09 sep 2021 17:50

razenderoeland schreef: 09 sep 2021 16:18 […] vele vooroordelen welke ik uit je stukje proef […]
😏
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 sep 2021 21:47

Grappig, ik kon me niet meer herinneren dat ik dat stuk geschreven had, zes(!) jaar geleden.

Ook al is de formulering niet heel subtiel, ik lees er geen vooroordelen in.
Ik neem er dan ook geen woord van terug
:twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

hayes

hayes 10 sep 2021 18:31

Ik veroordeel niemand. Zelfs Wout Van Aert mag van mij met de elektrische fiets in z'n niet trainings ritjes ;) ;)

Mijn vrouw (44) is een voorbeeld van iemand die dankzij de elektrische fiets ook effectief weer fietst.
Ze sleurt wat te veel kilo's mee, heeft sinds de bevallingen een scheefstand van haar heupen, ze heeft heel losse gewrichten (constant verstuikingen),... Ze fietste niet. Punt.

Sinds ze haar elektrische fiets heeft doet ze zowat 4000 km per jaar. Ik vind dat straf. Ze fietst altijd op eco stand. Van haar kinesist mag ze niet meer op de twee zwaarste versnellingen fietsen.

Bij haar is het duidelijk. Zonder ondersteuning fietst ze niet.

Ik zie op de weg helaas ook veel mensen waarvan ik denk: "echt??". Maar ik weet natuurlijk hun medische achtergrond niet. Maar ik zie bv ook meer en meer elektrische steps.. dat lijkt me nu puur 'luiheid'.

Zitten wordt wel eens het nieuwe roken genoemd. Bewegen is zoooo belangrijk...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 sep 2021 19:38

Er sterven in de Westerse wereld inderdaad meer mensen aan dikkigheid (suikerziekte, hart-en vaatziekten,...) dan alle andere oorzaken samen (Corina inclu)

Als ik dan mensen hoor dat ze een hele zondag hebben 'gefietst' maar in werklijkheid met de 'brommer' van terras naar terras zijn gegaan om daar telkens aan de alcohol te hangen. Dan kan zelfs nog beter een uurtje gaan wandelen, heeft je lichaam meer aan.
Afbeelding

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 11 sep 2021 09:51

Ik verwacht dat de e-bike hype over 5-6 jaar veruit weg is. Nu is het hip, makkelijk, leuk etcetera. Over een paar jaar hebben de meeste e-bikes een slappe accu, na 15km is het óp en revisie kost €250+, daarbij is het vaak genoeg prutsweer en gaan mensen dus niet meer e-biken.
Een e-bike is een prima apparaat om te gebruiken als (gedeeltelijke) vervanging van een auto. Ik sprak een directeur van een middelgroot bedrijf omdat ik vol interesse naar zijn opvallend mooie Stromer had staan kijken, hij vertelde dat ze de boodschappenauto verkocht hadden en daarvoor in de plaats 2 e-bikes, gezinsauto bleef nu meestal thuis of ter beschikking van degene die hem nodig had. Met inruil van 1 auto kun je wel twee fietsen financieren (afhankelijk van de soort/staat auto) en zo helpt het mee aan milieu en drukte op de weg. Goed plan, en scheelde zelfs reistijd.
Zie ik echter een stelletje dertigers op zondag met blinkende identieke e-bikes längs het kanaal fietsen (volkomen vlak) dan ben je in mijn ogen grote loser.
Kinderen op de e-bike naar school? Voor drie of dertien kilometer vlakke weg overdreven en onnodig. Hier in zuid Limburg hebben we soms steile heuvels en je kind zal maar elke dag Klimmen Heerlen of Berg Maastricht moeten fietsen met boekentas....pittig. dan is de e-bike ook goede aanschaf.

Volgens mij kun je niet stellen dat e-bikes altijd luiheid uitdrukken. Voor zondags 15km vlakke weg te peddelen is het eerder gemakzucht dan elke dag 10km woon-werk over (mogelijk) geaccidenteerd landschap.
Dogma F

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 sep 2021 11:20

Zoals altijd en bij alles: de waarheid ligt ergens in het midden.
Afbeelding

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 11 sep 2021 13:01

Voorspelling: de verkoop van e-race fietsen verdubbeld de volgende jaren.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 sep 2021 14:36

galileo2 schreef: 11 sep 2021 13:01 Voorspelling: de verkoop van e-race fietsen verdubbelt de volgende jaren.
Maar dan ook graag van die "stiekeme" waar je het niet makkelijk ziet.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 sep 2021 14:46

galileo2 schreef: 11 sep 2021 13:01 Voorspelling: de verkoop van e-race fietsen verdubbeld de volgende jaren.
Zou me niks verbazen. Marketing technisch vrij briljant. 20 jaar terug had je spartamet. Een fiets met hulpmotor, maar dan eentje op benzine. Wie daar op fietste maar nog geen 75+ was, was een totale loser. Wat is er veranderd? Ik zie sinds zelfs 16 jarigen in een brommobiel. Had je daar bij ons op school mee aangekomen vroegah, dan was je keihard uitgelachen. En terecht!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie