Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Is de fietser lui geworden?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 11 aug 2015 16:21

Sorry FF helemaal off topic.

Ik gebruik niet voor niks het woord 'hint'.
Er wordt wel degelijk zo nu en dan gesproken in het parlement over het uitbannen van stinkende brommers en scooters. Je gaat immers niet voor niks elektrisch aangedreven scooters promoten als je wil dat verbrandingsmotoren het fietspad blijven bevolken.

Ik lees dit soort documenten altijd met in mij achterhoofd, wat staat er niet in maar wat wordt er eigenlijk bedoelt.

Als je nu een brommerzaaktje hebt en over 5 jaar is het over en uit kun je niet met dit kamerstuk bij de rechter komen Die gaat hetzelfde zeggen als wat ik hier schrijf, "meneer, als de overheid bepaalde vervoersmiddelen stimuleert gaat er bij u dan geen belletje rinkelen? Misschien moet u zich wat ondernemender opstellen?"

Zie bijvoorbeeld de diverse uitspraken van rechters over wegenbelasting en het grijze kenteken, wegenbelasting en oldtimers enz enz.

mart56
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2014 13:32

mart56 12 aug 2015 17:48

De zogenaamde broodtrommel fietsers geven een positief beeld van de wil om te bewegen als het maar niet teveel moeite kost. Toename resulteert in afname autogebruik voor bijvoorbeeld recreatie en dat is een prettige ontwikkeling

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 aug 2015 18:01

Nu associeer ik "broodtrommel fietsers" met woon-werk, terwijl je het in de volgende zin over afname recreatie hebt. Dat laatste geloof ik niet zo erg.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 12 aug 2015 23:56

Sommige elektrische fietsen hebben de motor in een soort broodtrommeltje onder de bagagedrager. Toen ik het voor het eerst zag dacht ik ook meteen aan een futuristisch lunchpakketje.
Veni. Vidi. Fietsie.

zotteken
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2021 11:41
Locatie: Brugge, België

zotteken 07 sep 2021 10:19

+1, maar voor mijn vrouw (54) was de elektrische fiets de beste aankoop van de laatste jaren. Door de medicatie die ze neemt heeft ze totaal geen conditie & op haar gewone fiets stappen was er echt teveel aan. En als ze dan fietste was het in zo'n slakkengangetje dat ik (38) al lopend zelfs rapper was.

Dankzij de elektrische fiets heeft ze weer meer zin in fietsen, fietst ze dus vaker & is de conditie ook verbeterd. Laatst deden we zelfs een fietsvakantie vanuit Brugge naar Goes & dat ging zeer vlot.

Ikzelf fiets trouwens gewoon niet-elektrisch.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3526
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 07 sep 2021 12:32

Tsja, alles heeft zijn nut, mvrouwRikkert gaat ook naar werk met de ebike, anders zou ze met de auto. Dus hartstikke nuttig en gezonder en beter voor milieu.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

i-mac

i-mac 07 sep 2021 12:46

Wat is lui zijn. Ik fiets jaarlijks 14000km. Maar ik heb ook een e-bike waarmee ik o.a. boodschappen doe, als ik namiddag dienst werk gebruik ik die ook, en ook nog andere korte verplaatsingen. Het grote voordeel hiervan is dat ik me nooit meer kapot zweet. Want dat was op de lange duur toch een bron van ergernis. Die e-bike is en was een heel goede aankoop.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 07 sep 2021 14:10

i-mac schreef: 07 sep 2021 12:46 Wat is lui zijn. Ik fiets jaarlijks 14000km. Maar ik heb ook een e-bike waarmee ik o.a. boodschappen doe, als ik namiddag dienst werk gebruik ik die ook, en ook nog andere korte verplaatsingen. Het grote voordeel hiervan is dat ik me nooit meer kapot zweet. Want dat was op de lange duur toch een bron van ergernis. Die e-bike is en was een heel goede aankoop.
Wat is lui zijn vraag je? Nou ik kan wel wat verzinnen:

De boomer die zijn pensioen ziet als achtergestelde kwaliteit van leven. Die van biertje naar biertje gaat, van high tea naar high tea, onder hem mom van het te hebben verdiend door een leven lang afbeulen.
De boomer die zich met een bmi van 35+ desalniettemin op zijn ebike hijst. De sociale kring uitvoerig informeert over hoe dit de beste aankoop van ooit is. Over hoe hij/zij daarvoor eigenlijk nooit meer fietste, maar nu weer die broodnodig gemiste lichaamsbeweging krijgt. Die niet ophoudt te vertellen over zijn/haar enorme fietstochten van tegen de 100km. Die, terwijl het knopje "trapondersteuning" op standje "maximaal" staat, iedereen desalniettemin vertelt dat je toch echt zelf moet trappen hoor.

Die vind ik toch aardig lui.

i-mac

i-mac 07 sep 2021 14:27

@Stoffa, vraag is hoeveel van deze mensen als voorbeeld dienen? Voor het merendeel van de e-bikers is zulke fiets iets waar ze verder mee kunnen fietsen. De horizon wordt hierdoor iets ruimer. Let wel, sommigen onderschatten wel de snelheid van een e-bike. Misschien moeten fietsenverkopers gewoon even vermelden dat je niet noodzakelijk op topsnelheid moet rijden.

Maar ik zie vooral veel meer voordelen dan nadelen aan een e-bike. En niet noodzakelijk alleen voor “oudere”mensen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 sep 2021 15:10

Stoffa, ik vind dat je wel erg overdrijft. Ze zullen er echt zijn zoals jij ze benoemt. Ik zie ook veel groepen fietsen op de e-bike. Mensen die anders echt niet meer op de fiets zouden klimmen. En die BMI? die valt dus echt reuze mee.
@i-mac, denk je echt dat hardrijdende e-bikers luisteren naar de fietsverkopers? Ik niet. Ik denk namelijk dat al heel veel verkopers het er wel bij zeggen, maar als je nu harder kunt dan je ooit kon? Sommigen laten zich dan gaan. Met regelmatig ernstige gevolgen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 sep 2021 15:22

Topickick van Jaar is bekend. Een topic dat sins 2015 dood was in september 2021 nieuw leven ingeblazen

hayes

hayes 07 sep 2021 15:38

Intussen is het aantal elektrische fietsen natuurlijk geëxplodeerd.
De helft van de woonwerkers die ik kruis fietst intussen elektrisch, ook jonge mensen. I wordt dagelijks ook al door meerdere speed pedelecs ingehaald.

M'n vrouw heeft intussen twee jaar haar elektrische fiets. Ze heeft nu 7000km denk ik. De 20 jaar voordien zal ze waarschijnlijk niet aan 500 km gekomen zijn. Ze heeft ook lichamelijke kwalen waardoor een gewone fiets geen optie meer is. Dus ik juich het alleen maar toe.

Maar de laatste twee jaar of zo is het aantal tieners met elektrische fietsen ook hard toegenomen. En dat snap ik dan weer niet. Da's lui. We zijn nu al aan het evolueren naar een obese maatschappij.

(Ik hou wel van die oude topics. Zo lees je soms meningen (ook van jezelf) die intussen al helemaal anders zijn).

Plaats reactie