Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Is de fietser lui geworden?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 jul 2015 13:16

superb11 schreef:+-1 Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Bij sommingen is het inderdaad een kwestie van luiheid/gemakzucht.......
Dat was zeker een typo? Je bedoelde vast zeker, bij het merendeel is het inderdaad,.... Etc
Live fast; die young. mijn blog

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 16 jul 2015 13:39

Je kunt het ook omdraaien en je afvragen of de scooter/snorfietsrijder actief is geworden
Verzekeren en diefstalkans is inmiddels zodanig dat je het aantal in de randstad hard terug ziet lopen.
Kennelijk is de e bike hip genoeg om een alternatief te zijn.

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 16 jul 2015 14:35

ook een regiodingetje denk ik.... Hier in Friesland kom ik nog regelmatig groepen schoolkinderen uit de buitendorpen tegen op een gewone fiets. Ligstuurtje er nog een keer op en voor de rest niet mauwen en gewoon fietsen.

Bij mijn zoon op het voortgezet onderwijs zitten veel kinderen uit de buitendorpen ( 10-15km afstand) en een enkeling hiervan heeft een elektrische fiets, de rest fietst gewoon gezellig met elkaar op in groepen van soms meer dan 10 man, dan kom je er vanzelf ook wel.

Ook veel mensen in de middenleeftijd ( 40-50) op een nette batavus of andere sportieve fiets, maar velen zonder trapondersteuning. Tuurlijk ze zijn er wel, vooral als de leeftijd boven de 55 komt maar om nu te zeggen dat het alleen maar ebikes zijn, die mening deel ik niet in iedergeval waar ik woon....

Mijn vader is boven de 60 en die zijn laatst naar Hoenderloo geweest. Daar glooit het allemaal wat, en hij was erg blij met de trapondersteuning. Mijn moeder is stukje jonger ( nog geen 60) en zij heeft ook een E-bike maar alleen omdat ze anders mn pa weer niet bij kan houden, maar als het aan haar lag had ze liever nog een gewone fiets ipv dat logge zware ding.

Aan de andere kan, een E-bike koop je tegenwoordig voor minder als een nette nieuwe Batavus of Gazelle, dus ja dan is de keuze gauw gemaakt, en denkt men niet direct na over het onhandige aan een E-bike ( want bijvoorbeeld met een lege accu is het een draak om te besturen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 16 jul 2015 15:02

Dat de e-bike een uitkomst is voor ouderen kan ik me wel voorstellen.
Waar ik wel dan weer moeite mee heb is dat ze dan opeens 25 willen rijden.
Dat is in mijn ogen gevaarlijk.
Het inschattingsvermogen van fietser en automobilist wordt aardig op de proef gesteld wat voor akelige situaties kan zorgen.

Het argument dat de e-bike mensen uit de auto en van de brommer haalt en dat dat goed is voor het milieu vind ik klink klare onzin, die electriciteit die in de accu gaat komt nog steeds uit de energiecentrale.
(en begin niet over duurzame energie, dat is de volgende bubbel die op barsten staat)

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 16 jul 2015 19:22

53x11 schreef:Mij boeit het wel. Dat oude-van-dagen soms lelijk in de weg fietsen op hun electrobrommers zou me een zorg zijn. Wat ik wel zorgwekkend vind is dat er weer een bewegingsprikkel wordt weggenomen.
Ja dat dus. Het is niet alleen de e-bike...dat slechts een van de uitingsvormen. Het is een algehele houding. Alles moet snel en makkelijk, en vooral makkelijk. Op mijn werk hoefde iemand een aantal weken niet te verschijnen omdat ze geen rijbewijs heeft en de persoon waarmee ze altijd mee reed ziek was. Nu was het "maar" een vrijwilligster die twee ochtenden komt maar toch. Ik viel haast om van verbazing. Het vreemdste vind ik nog wel dat dit door iedereen wordt geslikt en als doodnormaal gezien.
Zonder auto kan je niet naar je werk komen. Ik suggereerde de bus.
"maar die stopt hier niet"

De dichtsbijzijnde bushalte is inderdaad een stukje lopen, maar meer dan 600 meter zal het echt niet zijn.
Toen ik de fiets suggereerde werd ik aangestaard alsof ik volkomen van de pot gerukt ben. De persoon in kwestie woont op een afstand van ongeveer 6 km maar deze afstand wordt algeheel gezien als onoverbrugbaar zonder auto, zelfs in hartje zomer.
Ik kan daar echt niet meer bij. Voorzover ik weet is deze persoon niet gehandicapt, zit niet in een rolstoel of is blind of iets dergelijks, ze heeft alleen tamelijk overgewicht...reden te meer om van je luie ass af te komen en eens wat te gaan bewegen lijkt me.
Het zijn niet alleen de fietsers, er lijkt een algehele aversie en allergie tegen lichaamsbeweging te zijn bij heel veel mensen. Ik schrok ervan hoe normaal dit wordt gevonden door een heleboel mensen. Ik zelfs het gevoel dat ik bijna de les gelezen werd om mijn onbegrip.
53x11 schreef: Dat opa&oma "anders het stuk niet meer op de fiets kunnen afleggen" is in 90% van de gevallen natuurlijk gelul.
Mijn moeder is 75 en fietst nog regelmatig van haar huis naar Winschoten voor boodschappen (15 km enkele reis) en weer terug. Het gaat langzaam maar ze doet het wel. Zonder hulpmotortje dus.
Laatst gewijzigd door TumTumTum op 16 jul 2015 19:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 16 jul 2015 19:30

Netjes!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 jul 2015 20:01

De elektrische fiets is al mainstream geworden. Maar zelfs bij mensen met een elektrische fiets is na een tijdje de nieuwigheid er wel af en uiteindelijk zullen ze nauwelijks meer gaan fietsen. ;) Dus kunnen ze beter hun geld in hun zak houden. Voor die keer dat ze überhaupt fietsen gewoon echt trappen. Zelf doe ik zelfs nu ik een auto heb nog vrijwel alles op mijn oude stadsbarrel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 jul 2015 20:15

E-bikes een paar jaar pas? Dan heb jij @Bartolomeus meer dan een paar jaar niet opgelet! We zijn nu al die voorziene paar jaar verder en wat zien we: scholieren op de semi-electrische fiets. En zij die met een motor onderweg zijn, rijden nu met motor net zo langzaam dan vroeger zonder motor. Ze willen absoluut niet zweten. Luier? ja zeker!

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 16 jul 2015 20:48

De jeugd dus de middelbare scholieren hebben ook hier in Overijssel nog bijna allemaal een gewone fiets en dan vaak met ligstuurtje. Ik ben ook een scholier en al mijn vrienden en iedereen die ik op weg naar school tegenkom hebben een gewone fiets. Het is geen 7 km die we fietsen maar gewoon bijna 20 kilometer. Ik weet één iemand die een elektrische fiets heeft.

In zie eigenlijk dat alle 60+'ers een elektrische fiets hebben dus ik vraag me af hoe ze dat 10 jaar geleden deden... Ik wil niet zeggen dat ze zich aanstellen maar dat een groot deel best met een gewone fiets kan. Wat is de meerwaarde om met die leeftijd met 25 in het uur te sjezen en echt behendig zijn ze niet.
Ook is de elektrische fiets heel populair van mensen tussen de 30 en de veertig jaar die wel naar het werk willen fietsen maar te lui zijn om moeite te doen.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 17 jul 2015 08:02

Tijdens mijn woon/werk verkeer kom ik verschillende leeftijden tegen op de elektrische fiets.
(Gelukkig fiets ik ze zelf nog voorbij. ;) )
Alleen als windje 5 of meer wordt zie je niet meer en dat vind ik raar.
Juist dan heb je enorm veel voordeel van zo'n fiets.

spokes
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 feb 2013 11:28

spokes 17 jul 2015 08:32

Oneens, er wordt aangenomen dag dagelijks een half uur matig intensief bewegen een gezonde norm is voor ons mensen. Er wordt niet specifiek omschreven hoe die beweging plaats moet vinden. Stofzuigen, traplopen, of fietsen met ondersteuning, het valt allemaal onder bewegen. Dat wij "wielrenners" gewend zijn om op een racefiets sport te bedrijven vernevelt onze beeldvorming dat bewegen altijd gekoppeld is aan een (intensieve) belasting van je lichaam.
Hardlopen is bijvoorbeeld een sport waarbij wordt aangenomen dat de belasting op je gewrichten (oa. knieën) op den duur niet altijd even gezond is. Wat is er dan beter dan je dagelijkse beweegnorm op een fiets met trapondersteuning te doen. Sterker nog, door die ondersteuning is de belasting op gewrichten lager en zou dit zomaar eens door een bewegingswetenschaper in 1 of ander onderzoek als het nieuwe norm voor gezond bewegen kunnen worden omschreven.
Ook denk ik dat ouderen weldegelijk meer kunnen door de fiets met trapondersteuning, niet omdat ze het zonder niet zouden kunnen, maar omdat de drempel gevoelsmatig een stuk lager is. Ik heb een hekel aan strijken, sinds er thuis een stoomstrijkijzer staat is dit niet verandert. Maar omdat het een stuk sneller gaat, is de drempel om mijzelf achter de strijkbout te zetten lager, ik doe het omdat ik weet dat ik met minder inspanning hetzelfde resultaat bereik als voorheen. Maakt mij dat lui? Misschien was ik anders gestopt met strijken...

Corny121
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:27
Locatie: Zoetermeer

Corny121 17 jul 2015 08:47

+1

Het is toch mooi dat iedereen die we buiten tegen komen ook in beweging is? Want feit is dat je met een electrieke fiets gewoon moet trappen. En ja, sommige 30ers gebruiken er ook één voor woon-werk. Want niet iedereen is bereid zich volledig leeg te trappen, maar willen er ook geen uren over doen.
En de discussie dat al die electriekers in de weg fietsen kom je ook nooit uit, want wij racefietsers hebben nu eenmaal niet het alleenrecht op het fietspad. Al zouden we dat graag willen en denken sommigen van wel.
#HoeMoeilijkKanHetZijn

Plaats reactie