Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

fietshelm uit de gratie?

jbdv
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2015 23:52

jbdv 01 jun 2015 23:09

en als ik me zelf even na ga , toen ik naar school ging wou ik ook altijd snel .
Wat misschien ook wel een beetje meetelt met de vergelijking racefiets tov e-bike is dat een accu 70-100km meegaat of zo. Voor de lezers van dit forum is dat waarschijnlijk veel te weinig, maar toen ik nog naar school ging zou ik een e-bike van deze tijd willen hebben voor het gemak en de snelheid (ook al was de school maar 4km of zo van huis).

Maar wat mij wel opvalt als ik de kortste route naar werk volg, de 1e 5km 9 stoplichten zijn electronische fietsen de grootste overtreders mbt rood licht. Hierbij gaat het niet over studenten of jeugd, maar eerder mensen tussen de 40-60 of zo die door rood rijden ook al zijn auto's aan het wachten voor het stoplicht.

Mogelijk is deze observatie deels fout omdat alleen andere snelle fietsers in de buurt komen van mij tussen de stoplichten, maar dit valt mij gewoon op nadat ik e-bikes meerdere keren inhaal omdat zij rode lichten negeren. Ik rijd ook door rood op meerdere punten, maar dat is bij afslagen waar het licht op rood staat terwijl er geen auto staat om af te slaan en het enige risico een boete krijgen is.

Maar om on-topic te blijven, ik fiets meer dan 1000 km per maand voor woon/werk en een hoop in mijn vrije tijd.

Wat mij betreft is Nederland het enige land op Noorwegen na waarin je geen helm nodig hebt, en ik sta hier achter (geen helm dragen is wat mij betreft gegrond OK). Maar als ik een keer val, heb ik liever een helm op...

Maar mijn grootste verbazing is dat iedereen waar ik naar toe fietste met een helm op hier positief over was. Ik had het idee dat ik bijna voor schut zou staan op werk, maar het tegendeel was het geval (is wel op 24km afstand). Ook bij vrienden werd het direct gezien als een slimme move.

Ik ben geen wielrenner waarbij een helm bij de outfit hoort, maar fiets gewoon een hoop op een racefiets en iedereen om mij heen staat achter de keuze van een helm op te zetten. Dit was serieus een drempel, maar uitspraken horen als 'vette helm' of 'het is een keer tijd' zijn erg positief.

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 05 jul 2015 09:48

Altijd helm... Nu met extreme hitte in korte broek met helm en zonder shirt...

Kans op stadsfiets kleiner ? Ja en nee. Droeg tot 1,5jr geleden geen hem op mijn woon werk ondanks de hoge snelheid... Heb uiteindelijk terwijl ik stil stond te wachten om voorrang te verlenen een spookrijdende auto er frontaal in gehad met blijvend hersenletsel als gevolg....
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 05 jul 2015 10:12

Aan het aantal helmloze wielrijders te zien is fietsen tijdens hoge temperaturen veilig voor je hoofd.
Heb ik ergens een onderzoek gemist ofzo?

Magic666
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 01 sep 2014 22:13

Magic666 05 jul 2015 11:23

Viel mij vandaag ook op tijdens rondje ringvaart... ik moet eerlijk bekennen dat ik ook eerst anti-helm was, maar nu ik er 1 heb met goede ventilatie icm met een mavic zomercap bevalt me dat prima. Je voelt haast niks.

Ik ben dus 100% omgeturnt en ga niet meer zonder helm fietsen :)

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 05 jul 2015 13:22

Ik zie veel oudere mannen zonder helm fietsen. Met flinke bierbuik, Gesoigneerd maar niet echt verstandig.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 05 jul 2015 13:45

Ik kwam vandaag een toerist tegen met een helm aan zijn stuur én één op zijn hoofd. Een reservehelm meepakken, over veiligheid gesproken :D!

robbiey
Forum-lid
Berichten: 702
Lid geworden op: 28 aug 2011 18:33

robbiey 05 jul 2015 22:30

misschien een tip die mij best goed doet; helmloze fietsers niet groeten...;-)

Gebruikersavatar
FaustoCoppi
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 mei 2015 22:03

Gebruikersavatar FaustoCoppi 05 jul 2015 22:31

Dan ben je lekker sneu...

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 06 jul 2015 00:00

Ik groet ze altijd met "petje af".
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 jul 2015 13:38

robbiey schreef:misschien een tip die mij best goed doet; helmloze fietsers niet groeten...;-)
Hier in de randstad wordt uberhaupt amper gegroet onderling.... dus zou deze tip niet opvallen ;-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 jul 2015 14:14

het is weer tour-tijd. Dus alles wat een racefiets in de schuur heeft staan klimt er weer op. Een groot deel zonder helm. Het zij zo. Over een maand zijn deze (meestal) heren weer terug in de luie stoel...

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 06 jul 2015 22:57

MarkVeenstra schreef:
robbiey schreef:misschien een tip die mij best goed doet; helmloze fietsers niet groeten...;-)
Hier in de randstad wordt uberhaupt amper gegroet onderling.... dus zou deze tip niet opvallen ;-)
Ik blijf het stug doen, groeten, maar het percentage is erg laag....;)
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Plaats reactie