Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

fietshelm uit de gratie?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 30 apr 2015 11:32

zaaf schreef:De laatste verkeerscijfers beamen zijn gelijk. Veel verkeersslachtoffers onder fietsers in 2014. Met helm was de schade bij velen ongetwijfeld kleiner geweest.
Tja, het is een beetje meer brandweerkazernes omdat er vaker brand is in plaats van dat oorzaken voor brand onderzocht en vervolgens weggenomen worden. Met een helm voorkom je geen ongelukken, je probeert alleen schade aan het hoofd te beperken.

Beleidsmakers doen er goed aan eens de hand in eigen boezem te steken in plaats van allerlei belangenclubs en urenschrijvers aan te moedigen om na te denken over nieuwe repressieve maatregelen.
Op veel plaatsen kun je verkeerssituaties tegenkomen die nota bene vaak recent ontstaan zijn omwille van 'verkeersveiligheid'. Ik noem de vele haakse bochten, de paaltjes die te pas en te onpas verschijnen, bizarre verkeersdrempels waar een fietser een fuik ingedrukt word terwijl ze bedoelt zijn om gemotoriseerd verkeer af te remmen, knikken in de loop van het fietspad omdat het op de bouwtekening zo leuk staat maar een dode hoek situatie doen ontstaan, de vele vele vele onverlichte obstakels alweer bedoelt om de snelheid van gemotoriseerd verkeer te verlagen maar geplaatst zijn op de lijn van de fietser enz enz.

Als je als burger zoiets doet heb je de pliesie op je stoep die je met groots machtsvertoon meenemen op verdenking van het opzettelijk toe willen brengen van lichamelijk letsel.
Als een ambtenaar zoiets bedenkt krijgt hij een lintje voor dienstbaarheid aan de samenleving.
Hoe corrupt kun je zijn?

Owja, en die onderzoeken waar men naar verwijst, dat valt imho in de categorie Diederik Stapel en vleeseters zijn agressievelingen. Echt bagger, geen wonder dat Nederland nooit een kenniseconomie wordt want we zijn een ken-niks economie. Zelfs een onderzoekje naar verkeersveiligheid is al te moeilijk.

jbdv
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2015 23:52

jbdv 01 mei 2015 02:28

Zelf draag ik nog geen helm maar ben ook nog relatief nieuw in deze hobby.

Was mij opvalt is dat ik voor mijn nieuwe locatie voor werk ik alleen voor mijn hobby op de fiets ging en de enige personen die ik tegenkwam op een racefiets een helm droegen en lycra aanhadden.

Tegenwoordig moet ik voor werk 24km fietsen van Den Haag naar Rotterdam, en kom bijna alleen maar racefietsers tegen zonder helm, in normale kleding. En in de stad (tenminste in Rotterdam) voornamelijk fixies.

Voor woon/werk ga ik geen helm aanschaffen, ik ken de route goed genoeg en ook al is er risico, ik stop voor rood licht (op 2 na) en bij de andere risico kruispunten let ik goed genoeg op. Geen helm nodig en accepteer het risico van een andere fietser die opeens uitwijkt. Daarom draag ik altijd handschoenen.

Maar voor recreatie heb ik wel een helm nodig denk ik. Als je de route niet kent en even niet oplet kan een wortel onder een fietspad of een uitrit die je hebt gemist pijnlijk zijn. Maar nog steeds denk ik dat in Nederland een helm niet echt nodig is binnen woon/werk verkeer.

Verder is een helm echt niet zo belangrijk. Tijdens woon/werk word ik de 1e 10 minuten continu ingehaald door stadsfietsen die niet voor rood stoppen. In de laatste 10 minuten is het nog erger, in Rotterdam ben ik de langzaamste fietster ooit, want ik ben 1 van de weinigen die stopt voor rood.

2 of 3 dagen was er paniek omdat een fietser op een locatie lag die heel erg ver lag van het fietspad en duidelijk was gelanceerd door een auto, deze fietser was waarschijnlijk geschept na het rijden door een rood licht. Een helm doet hier niets tegen.

Ja, een helm is veiliger dan geen helm, maar ik ga pas een helm kopen als ik deze nodig heb. Voor de rest land ik gewoon op m'n handen.

jbdv
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2015 23:52

jbdv 01 mei 2015 02:52

Hoe dan ook, een helm is wel verstandiger, en ik moet hier ook een keer aan geloven :/.

Gebruikersavatar
hetfietsertje1958
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 jul 2013 09:48
Locatie: BabCity
Contact

Gebruikersavatar hetfietsertje1958 01 mei 2015 08:59

Een helm hoef je niet alleen te dragen om door rood te kunnen rijden. Beetje raar betoog imho. Persoonlijk draag ik wel een helm, ook op bekende wegen en ik stop altijd voor rood. Maar goed, ieder zijn mening.
Canyon Aeroad CF 8.0 2013.

Gebruikersavatar
rondje
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 aug 2010 14:04
Contact

Gebruikersavatar rondje 01 mei 2015 09:45

Ik begrijp dat het voor iedereen een persoonlijke kwestie is, maar het argument dat je geen helm nodig hebt omdat je de route goed kent vind ik nu niet bepaald een sterk argument. Ik ben een voorzichtige fietser maar ben al 2 keer aangereden en 2 keer op wegen die ik verdomd goed ken. Beide keren was het op een plek waar auto's een fietspad moeten oversteken (hier kijken ze te vaak over het fietspad heen). Beide keren kon ik er weinig aan doen, doordat de auto bijvoorbeeld op ging trekken toen ik al halverwege was. Zo kun je nog zo goed uitkijken maar je hebt het zelf lang niet altijd in de hand.
En als je door een auto geschept wordt is het argument van "Voor de rest land ik gewoon op m'n handen." ook geen optie. Gelukkig heb ik altijd een helm op want ik beide gevallen zat daar een flinke deuk in, liever de deuk in de helm dan in mijn hoofd.

Maar zoals ik al zei het blijft een persoonlijke keuze, ik heb hem op de racefiets altijd op. Helmen wegen tegenwoordig niks meer en ze zitten ook niet in de weg, helft van de tijd merk ik niet eens dat ik hem op heb.

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 01 mei 2015 10:12

jbdv schreef: deze fietser was waarschijnlijk geschept na het rijden door een rood licht. Een helm doet hier niets tegen.
Als je geschept wordt door een auto, is de kans groot dat je met je hoofd op motorkap of voorruit klapt.
jbdv schreef:maar ik ga pas een helm kopen als ik deze nodig heb.
Dan is het kalf al verdronken...

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 01 mei 2015 11:49

Als E-bike forens (gewone, geen speed-pedelec) draag ik ook gewoon een helm. Als ik tegenwoordig op een fiets stap zonder helm voel ik me bloot :)

Maar verplichten vind ik ook weer zoiets,,, er zijn wel grotere issues betreft verkeersveiligheid. Laten we vooral fietsen aanmoedigen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37657
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 mei 2015 12:36

jbdv schreef:Zelf draag ik nog geen helm maar ben ook nog relatief nieuw in deze hobby.

Was mij opvalt is dat ik voor mijn nieuwe locatie voor werk ik alleen voor mijn hobby op de fiets ging en de enige personen die ik tegenkwam op een racefiets een helm droegen en lycra aanhadden.

Tegenwoordig moet ik voor werk 24km fietsen van Den Haag naar Rotterdam, en kom bijna alleen maar racefietsers tegen zonder helm, in normale kleding. En in de stad (tenminste in Rotterdam) voornamelijk fixies.

Voor woon/werk ga ik geen helm aanschaffen, ik ken de route goed genoeg en ook al is er risico, ik stop voor rood licht (op 2 na) en bij de andere risico kruispunten let ik goed genoeg op. Geen helm nodig en accepteer het risico van een andere fietser die opeens uitwijkt. Daarom draag ik altijd handschoenen.

Maar voor recreatie heb ik wel een helm nodig denk ik. Als je de route niet kent en even niet oplet kan een wortel onder een fietspad of een uitrit die je hebt gemist pijnlijk zijn. Maar nog steeds denk ik dat in Nederland een helm niet echt nodig is binnen woon/werk verkeer.

Verder is een helm echt niet zo belangrijk. Tijdens woon/werk word ik de 1e 10 minuten continu ingehaald door stadsfietsen die niet voor rood stoppen. In de laatste 10 minuten is het nog erger, in Rotterdam ben ik de langzaamste fietster ooit, want ik ben 1 van de weinigen die stopt voor rood.

2 of 3 dagen was er paniek omdat een fietser op een locatie lag die heel erg ver lag van het fietspad en duidelijk was gelanceerd door een auto, deze fietser was waarschijnlijk geschept na het rijden door een rood licht. Een helm doet hier niets tegen.

Ja, een helm is veiliger dan geen helm, maar ik ga pas een helm kopen als ik deze nodig heb. Voor de rest land ik gewoon op m'n handen.
Slecht betoog.
Zelf uitkijken is niet de ultieme probleem-voorkomer, ook jij stopt niet voor elk rood stoplicht en als je ooit bent gevallen weet je dat A. Altijd op je handen vallen niet lukt en B. Op je handen vallen vaak nog meer schade oplevert dan doorrollen.
Helm verplichten hoeft niet, treed vanzelf soort van natuurlijke selectie op.....
Less is bore

sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 01 mei 2015 15:11

jbdv schreef:
.....
Voor woon/werk ga ik geen helm aanschaffen, ik ken de route goed genoeg en ook al is er risico, ik stop voor rood licht (op 2 na) en bij de andere risico kruispunten let ik goed genoeg op. Geen helm nodig en accepteer het risico van een andere fietser die opeens uitwijkt. Daarom draag ik altijd handschoenen.

....
Grote glimlach op mijn gezicht :)

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 01 mei 2015 16:24

Gisteren bij 'De Wereld Draait Door' weer eens mooi gezien wat de gevolgen allemaal kunnen zijn van hersenletsel.

Een ieder moet bij alles (wandelen, bankzitten, wielrennen) voor zichzelf de afweging maken welke kans er voor hem is dat er iets mis gaat en als er iets mis gaat wat de eventuele gevolgen zijn bij letsel.

Voor mij wegen de nadelen van het dragen van een helm niet op tegen de nadelen van hersenschade.
Ik heb mijn keuze daarin gemaakt.

Neemt niet weg dat ik wielrenners zonder helm ook zal groeten, net als die met helm. En ook zal ik iemand zonder helm gewoon helpen als ie onverhoopt toch bij een ongeval betrokken raakt.

Maar als je met mij een rondje wil gaan fietsen: helm op. Zo niet, even goede vrienden, maar dan fietsen we niet samen :-)

Alle argumenten over hoge of lage snelheid, wel of niet door rood, wel of niet goed uitkijken... prima, dat weegt allemaal mee in ieders eigen vermogen (of onvermogen) om een goede risico-inschatting te maken. De ene is daar beter in dan de ander. Een individuele ervaring (positief of negatief) is zelden een steekhoudend argument om een andere te overtuigen. Voor elke positieve ervaring kan iemand wel een negatieve ervaringen noemen.

Uiteindelijk gaat om ieders persoonlijke keuze. En mocht ik toch een keer gehaast, onoplettend door rood rijden, geschept worden door een auto en toch hersenletsel oplopen (want die kans bestaat) dan zal dat niet zijn omdat ik géén helm op had.

Verder wens ik iedereen veel fietsplezier en dat iedereen gezond en veilig thuis komt!

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 01 mei 2015 17:16

Amen
Maak joe woar

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 01 mei 2015 17:34

@jbdv

Blijkbaar heb je al een keer een flinke klap op het hoofd gehad. De route kennen is totaal geen garantie voor enige vorm van veiligheid. Zo is mijn broertje bijvoorbeeld op de racefiets geschept door een hert. Dat hert is schuin van achter tegen het stuur gesprongen, waardoor mijn broertje vol over de kop ging. Scheelde een helm hem toch maar mooi een ontvelde kop.

Plaats reactie