Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Stadsfietsen, de teloorgang van Gazelle.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 29 jan 2015 06:44

havana schreef:De eerste series waren Sparta's.

Ik rijd zelf op de onderstaande Cortina u4 (alleen bakkersrek verwijderd omdat ik dit onhandig vind). Gaat perfect met twee kids en boodschappen. Ding is oersimpel met 3 versnellingen en terugtraprem. De onlineprijs van 475 euro is heel redelijk.

Afbeelding
Hoe stap je op en af met twee zitjes?

Los van het feit dat ik nu al af en toe fraaie capriolen maak met de fiets van mijn vrouw als ik mijn been lomp tegen het zitje zwaai (gelukkig tot nu toe geen kind geschop!), zit ik bij een stoplicht toch echt met een issue als ik 2 kids heb zonder lage instap. Ik kan gerust wel over mijn bovenbuis staan, maar als ik eraf moet (als ik dus eenmaal stilsta) wordt dat een probleem.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 jan 2015 08:49

Ik heb achterop zo'n eenvoudig beugeltje (met losse voetsteuntjes) voor m'n zoontje, geen volledig zitje. Dat betekent dat je zonder kids op de "mannenmanier" kunt opstappen. Met een Bobike of een Yep-stoeltje lukt je dat niet.

Met kinderen wordt het een ander verhaal en moet je dus je been over de bovenbuis heen tillen. Nu ben ik als schaatser vrij lenig, dus dat gaat me wel makkelijk af maar op een vrouwenmodel gaat het zonder meer makkelijker. Als ik niet naar m'n werk hoef pak ik dan ook vaak de mamafiets.

De Cortina is nog een stuk stijver dan de mamafiets en weegt nog niet eens de helft (dankzij het alu frame).

Spuitwerk van de Cortina is boven verwachting. Ziet er na een jaar intensief gebruik nog perfect uit. Fiets is door de wind ook al regelmatig omver gevallen (ik ben meestal te lui om het stuurslot erop te zetten).

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 29 jan 2015 18:19

Zo lenig ben ik helaas niet door al dat eenzijdige sporten (hallo verkorte spieren^^).

Volgens mij is Cortina helemaal niet een echt budget merk, dus dat het spuitwerk ok is verbaasd me eigenlijk niet. Het zijn leuke modieuze fietsen met een veel hoger bruikbaarheidsniveau dan die "trendy"vanmoof onzin.

Gebruikersavatar
wielklem
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 14 mei 2010 23:50

Gebruikersavatar wielklem 29 jan 2015 21:43

Lekker een elektrische fiets kopen voor zulk werk :twisted:
dc schreef:Volgens mij is Cortina helemaal niet een echt budget merk, dus dat het spuitwerk ok is verbaasd me eigenlijk niet. Het zijn leuke modieuze fietsen met een veel hoger bruikbaarheidsniveau dan die "trendy"vanmoof onzin.
Was het tot voor kort wel hoor (lees: aantal jaren terug), inmiddels is de kwaliteit echt veel beter, maar de prijzen ook een stuk gestegen ten opzichte van eerder.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 03 feb 2015 21:46

De teloorgang van de stadsfiets is begonnen met de plastic koplamp ergens in de vorige eeuw.
Nee, dan het aangesoldeerde achterlicht,
Het onverwoestbaar symbool van een degelijk rijwiel
Zij is ook tegen

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 21 okt 2018 15:23

Ik hal dit topic maar weer eens naar boven. Mijn Gazelle Grenoble C8 is nu 1 jaar en 4 maanden oud en nu al is de trapas versleten. :shock:

Ik had al van begin of aan altijd een raar knackgeluid gehoord en de fiets trapte ook behoorlijk zwaar. Omdat ik op dit moment ook een peesontsteking in mijn linker knie en ook artrose heb, deed het fietsen zelfs in de 2e versnelling pijn.
In begin zei de fietsenmaker nog de fiets moet nog ingereden worden net als een nieuwe auto.
Oké dit zal dan wel zo zijn.
Maar ja het woord er niet beter maar slechter met de rijeigenschappen van de Gazelle fiets.
Ik dus vrijdag weer naar de fietsenmaker om mijn beklaag te doen en nu bleek dat de trapas kapot is.

Ik had vroeger de Gazelle fiets van mijn moeder overgenomen met maar 3 versnellingen en ondanks dat deze fiets al bijna 28 jaar oud was fietste deze echt super tot dat ze hem in Venlo een keer gejat hadden. Vroeger was de kwaliteit van Gazelle stuk en beter dan nu. :dislike:
Ghost Nivolet 6LC

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 21 okt 2018 17:08

Schrale troost misschien maar dat geldt eigenlijk voor alles. Niet meer repareren (als ze al weten hoe dat zou moeten) maar gewoon nieuw kopen. We leven nu eenmaal in een wegwerpmaatschappij.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 21 okt 2018 19:16

Deze fiets is pas 16 maanden oud dus er zit of garantie op. De fietsenmaker moet er maar voor zorgen dat mijn fiets gerepareerd word en weer fatsoenlijk fietst.😈
Ghost Nivolet 6LC

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 21 okt 2018 19:30

Mijn vrouw was helemáál Batavus, er moest echt niets anders komen. Tot we voor ons vakantie adres twee tweedehands stadsfietsen zochten en uiteindelijk op Gazelle zijn uitgekomen. Ik schat dat ze nu zo'n jaar of vijf oud zijn en het fietst fantastisch.
Mijn vrouw had eerst een Batavus uitgezocht maar dat was het gewoon niet. Dus die hebben we omgeruild voor een Gazelle.
Ik moet echt wel zeggen dat met wat bepakking mijn fiets in ieder geval wel wat zwabberig aanvoelt (twee serieus met boodschappen gevulde fietstassen).
Uit nood een keer mijn vrouw achterop gehad (en die is echt niet zwaar), maar ik was bang dat m'n fiets zou doorbreken.
En de koplamp doet het nooit, zo'n kloterig ding op batterijen.
En het voorspatbord is doorgescheurd net onder de stabilisatie stangetjes, gerepareerd met een tie-wrap.
En het achterlicht is net zo erg als het voorlicht.
Hmmm...
Misschien is het toch allemaal niet zo hoezee het Gazelle.
Maar het fietst verder wel lekker. :lol:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 okt 2018 19:32

En wil je verkopende winkel de garantie dan niet laten gelden?
Voorlopig heb ik de ervaring dat winkels slijtage onderdelen toch willen vervangen onder garantie (dan heb ik het over vrijloopwiel, balhoofdlagers, derailleuronderdelen).

Walter

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 okt 2018 20:17

Wat 53x11 zegt: zoek een oude Gazelle op MP op. Ze gaan vanaf 50 eur van de hand en worden dan door iemand verkocht die denkt dat ie voorvering nodig heeft of denkt dat hij electrisch moet gaan.
Als het nodig is sloop je nog alles eraf wat een Amsterdams fietsenrek niet overleeft. Dus 1 versnelling en terugtraptrem. Dan gaan de handremmen en het achterwiel met inwendige versnellingsnaaf er dus uit. Losse achterwielen en dichter kettingkasten kun je soms nog bij de kringloop krijgen. Daar ben ik prima geslaagd om een stationsfiets oninteressant voor fietsendieven te maken. Je moet wel zelf een heel klein beetje durven sleutelen.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 21 okt 2018 21:22

walter- schreef: 21 okt 2018 19:32 En wil je verkopende winkel de garantie dan niet laten gelden?
Voorlopig heb ik de ervaring dat winkels slijtage onderdelen toch willen vervangen onder garantie (dan heb ik het over vrijloopwiel, balhoofdlagers, derailleuronderdelen).

Walter
Ik weet pas dinsdag of woensdag meer(Op maandag zijn ze gesloten). Bij de hollandbikeshop krijg je al grapjassen voor 15 tot 16€ en op de Gazelle site kost de duurste trapas rond 25€. De kosten zijn dus nog overzichtelijk als het niet onder de garantie zou vallen. Ik dacht dat dit slijtageonderdelen zijn die men gewoon moet betalen net zoals een ketting of remblokjes.

Maar ik denk dat ik deze fiets snel op marktplaats zet omdat ik er tot nu toe weinig plezier aan heb gehad.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie