Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Everesting: uitdaging / gekkenwerk

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 jul 2020 08:46

avic schreef: 30 jun 2020 23:58 6 x Ventoux, 2 x per kant en je mag jezelf ook bijschrijven bij de Bicinglette! Inderdaad geen eenvoudige tocht maar 6 x klimmen op een dag is wel te overzien. Voor de Everesting nog +/- 40 metertjes erbij sprokkelen...

BertV Bicinglette no. 155
Maar op die manier "telt" hij niet voor de everesting.., Dat moet namelijk dezelfde klim zijn, op en neer.
Dus volgens de "regeltjes" is die poging op de maaslandkering ook niet geldig, omdat er een rondje gemaakt wordt ipv afgedaald over hetzelfde traject als de klim.

https://everesting.cc/

Maakt de prestatie niet minder groot overigens hoor! En ik zou eerder voor een (bi-)cinglette opteren dan de everesting (al kriebelt die ook wel).

Overigens is het everesting record, in tijd, recent een aantal keer verbroken. Maar ook een aantal maal de poging ongeldig verklaard.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 01 jul 2020 09:19

Die Lachlan Morton is een geweldige kerel. Breekt het record, dat wordt ongeldig verklaard wegens een corrupt segment, en de week erna doet hij het gewoon opnieuw, op dezelfde helling. Maar niet alleen zijn prestaties zijn top, ook zijn manier van met die zaken om te gaan. Zeer relaxe figuur.

Ik hoop dat die mannen van EF er qua exposure uithalen wat ze willen, want die doen toch wel een frisse wind waaien door het profpeloton. Doe eens de moeite en bekijk wat filmpjes op hun YT kanaal.
Afbeelding

Gebruikersavatar
avic
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 02 okt 2011 22:20

Gebruikersavatar avic 01 jul 2020 11:57

Maar op die manier "telt" hij niet voor de everesting.., Dat moet namelijk dezelfde klim zijn, op en neer.
Dus volgens de "regeltjes" is die poging op de maaslandkering ook niet geldig, omdat er een rondje gemaakt wordt ipv afgedaald over hetzelfde traject als de klim.


https://everesting.cc/

Damn, 7 x vanuit Sault? Maar ja, das weer geen bicinglette tenzij je daar dan nog 2 x Bedoin en 2 x Maulaucene aanplakt…een iets extremere uitdaging :shock:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5074
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 jul 2020 17:03

met 6 keer vanuit Bedoin ben je er toch wel ?
Vanuit Sault zou ik de everesting niet doen persoonlijk, maak je teveel km's.

benny-boy
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 jan 2006 13:24

benny-boy 08 jul 2020 19:39

Jips,

Nu de 3ballons uiteindelijk niet doorgaat en ik altijd graag een uitdaging heb om te trainen, speel ik ook met het idee om me eens te wagen aan een "everesting-challenge" .

Ik woon in de buurt van de vlaamse ardennen en ben hier eens de voorbije dagen aan het rondkijken wat voor mij een ideale klim zou kunnen zijn.
Momenteel lijkt me de nieuwe kwaremont wel een ideale klim. (1.9km. aan 5%)

https://www.strava.com/segments/4147352

Liefst zou ik richting ardennen (Rosier) trekken maar eerst wil ik het eens dicht bij huis proberen.

We zien wel , is allezins een heel leuke topic om te volgen !

B.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5074
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 16 jul 2020 15:00

Aangezien ik dit dingetje al paar jaar op m'n lijst heb staan moet ik hem nu wel eens afvinken.
En aangezien ik over paar weken in Frankrijk zit zat ik eens te kijken naar welke klim hiervoor het meest geschikt is.

Beetje segmenten in de calculator gegooid en ik dacht nu aan deze klim :
https://www.strava.com/segments/628965
Waterkraantje bovenop dus handig om water bij te vullen.
En geen onhandige/krappe bochten of slecht wegdek.

Nu komt de everesting calculator met volgende info :
calc.jpg
Klinkt eenvoudig zo binnen de 240km.
Alleen als ik segment op strava kijk zou ik maar 684hm's maken terwijl de calculator op 724 (of zelfs 765 met iets in afdaling) uitkomt.
Iemand idee hoe die calculator daar dan weer op uitkomt ?
Segment ziet er niet heel gek uit kwa hoogtemeters.

Ik had vorig jaar dit segment in gedachte, maar die is op het eind stukje vlak dus niet echt handig :
https://www.strava.com/segments/4568215

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 16 jul 2020 15:30

Wat ik op climbbybike.com zie, is dat het steile deel van de klim begint of 408 meter boven zeeniveau en de top ligt op 1086 meter. Dus 680 hoogtemeters per klim. Je kunt er altijd 13x omhoog gaan voor de zekerheid.

Zelf zou ik een iets steilere klim pakken, iets met een constante 8% over 11/12 km. Maar dat terzijde, serieuze everesting-plannen heb ik niet.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5074
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 16 jul 2020 15:50

Ja steile deel begint rond de 400m, dat is ook segment wat ik link.
Daar staat ook het col open bordje, daarvoor is het gewoon een n weg richting dorp waarna de klim begint. (tenminste dat is 'klim' waar climbbybike.com het over heeft)

Met je eens dat je beter 8% of nog iets hoger kan pakken.
Maar die zijn daar niet veel, 2e segment wat ik noemde begint met 8% maar loopt daarna door met 2 a 3%.
Zou ik halverwege kunnen omkeren. (officieel is daar ook een 'col)
Of een segment die ik daar weet van 10%, maar daar ligt grind/slecht wegdek/scherpe bochten en dat is vragen om issues als je eind van de dag beetje vermoeid bent.
Of segment waar je maar 150m klimt, dan moet je meer dan 50 keer op en neer gaan.

Eentje die ik ook in berekening had gegooid :
https://www.strava.com/segments/3123431
Niet veel minder km's.
En wat meer afgelegen/geen waterpunt in de buurt.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 16 jul 2020 17:01

Je kan gewoon zelf een segment aanmaken en dat rijden, je hoeft daarvoor niet een volledige 'officiële' col te rijden. En vertrouw op je Bolt voor de gemaakte hoogtemeters, Strava neemt dat over en de mannen van Hell's 500 nemen dat op hun beurt over.

Mijn voorkeur was ook iets van 8 à 10% maar het emotionele aspect van een klim tussen het huis van jezelf en het huis van je lief kan je moeilijk opzij zetten. Ondanks de 6% gradiënt en de paar haarspeldbochten.
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5074
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 16 jul 2020 17:18

Ik dacht eerst dat het volledige klim moest zijn :
– Rides must be full ascents each time (Strava segments or the accepted ‘traditional’ climbing route will generally be the best guide for this. You can’t commit to a combination of full and half laps). Acceptable is a shorter segment of a climb if it is recognised in its own right. If in doubt, ask.
Je kan het ook lezen als een willekeurig segment die onderdeel van een klim is (of gewoon eentje extra aanmaken als er nog niet genoeg zijn)
Maar ik hou het gewoon op volledige klim.
En ga dan idd maar uit van 684m, dus 13 keer omhoog, kom ik op 260km uit.
Nog wat km's erbij om halvewege de dag dorpje in te gaan om lunch te regelen.

En even kijken kwa timing (zonsondergangstijden even kijken tegen die tijd) of ik heen en weer fiets naar die klim of zwak de auto neem ;)

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 16 jul 2020 17:22

Dat van 'volledige' of erkende klimmen, dat wordt zo hard niet (meer) gemaakt. Kameraad van me heeft gewoon het steilste gedeelte van een klim genomen, daar een segment van gemaakt en dat steeds op en af gereden.

De auto lijkt me wel handig als base camp.

Ah ja, succes toegewenst! Met jouw endurance mag dit geen probleem zijn als je van pech gespaard blijft.
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5074
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 16 jul 2020 20:49

Tijdens 400km+ ritten heb ik ook niet echt een basecamp dus echt nodig is het niet.
Maar wel handig anders moet ik ook weer iets van 40km heen en weer fietsen en wordt het lastig kwa zonuren begin augustus.
Dorpje onderaan de klim is wel handig voor lunch maar verder gewoon reepjes mee.
En klim die ik dus uitgezocht heb heeft waterkraan bovenaan want dat is ook best handig.
Dus ik hou het wel op de volledige klim ;)

En thnx, ben ook niet zo bang dat ik het niet haal.
Deze rit vorig jaar is nu mijn max kwa hm's in 1 rit :
https://www.strava.com/activities/2619070801

Plaats reactie