Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietstochten van "Le Grimpeur"

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5219
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 20 aug 2013 19:58

legrimpeur schreef:Ik ben al 'geschrokken' van alle - overigens erg positieve - reacties (dank aan allen!!!) die het openen van een 'eigen topic' teweeg heeft gebracht. Dat schept toch ook wel een beetje verplichtingen ;) .
En dat is natuurlijk precies de bedoeling! :D
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 aug 2013 21:15

Wat dacht je van. "Grimpeur avontuurlijke fietsreizen"
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 21 aug 2013 14:38

Balcons de Belledonne

Mijn vrouw was gistermorgen al vroeg wakker, dus kreeg ik om 06:20 uur de vraag 'Wil je al thee?' en zodoende kwam 'de boel' bij ons bijtijds op gang ;). Maar er moet altijd het nodige gedaan worden als je kampeert en bovendien bestaat mijn ontbijt niet uit alleen een 'beschuitje met jam'. Dus ben ik wel even bezig voordat ik op de fiets zit. Tegen half negen reed ik dan toch de camping af. Eerst een paar honderd meter naar het 'centrum' van Détrier en op de rotonde aldaar ging het richting Allevard (D525). Het was zo vroeg in de kloof waar de Bréda door stroomt erg fris, om niet te zeggen koud. Dat riviertje maakt het nog eens extra koud. Ik probeerde op het vals plat wat tempo te maken, om snel op temperatuur te komen. Gelukkig ben je na zo'n dikke 7 km al in Allevard-les-Bains (kuuroord voor o.a. reumapatiënten). Op het binnenblad klimmend rijd ik langs het centrum richting Goncelin. Hier in Allevard was de zon al aanwezig, zodat het snel wat aangenamer aanvoelde.

Bij het verlaten van het stadje, net voor het bassin EDF, schakel ik weer naar het grote blad en geniet ik van de omgeving. Vooral het lage ochtendlicht maakt het extra fraai. Aan het einde van het 'meer' begint de weg weer op te lopen en vlak voor de Colruyt supermarkt ga ik terug naar het binnenblad. Net even voorbij St.-Pierre-d'Allevard begint de lange afdaling naar Goncelin. Rechts van mij ligt het indrukwekkende Massif de la Chartreuse al volop in de zon! Het is een prachtige afdaling om te doen, want de weg is breed en er is gelukkig nog niet al te veel verkeer. Vlak voor Goncelin staat een grappig silhouet ter ere van de Franse schilder Abbé Calès (pseudoniem voor Jean-Pierre Calestroupat) die in Vienne (net even ten zuiden van Lyon) is geboren en hier in Tencin (het dorpje na Goncelin) is overleden. Met de auto kun je hier niet stoppen voor een foto, maar met de fiets lukt dat wel.

Silhouet ter ere van de Franse schilder Abbé Calès langs de D525 bij Goncelin:

Afbeelding


Blik op het Massief de la Chartreuse vanaf de D525:

Afbeelding

Niet ver voorbij Goncelin ben ik linksaf de D29 op gegaan voor de 6 km lange klim naar het bergdorpje Theys. Het eerste deel van deze klim loopt vrijwel parallel aan het dal van de Isère, waardoor je voortdurend zicht hebt op de toppen van de Chartreuse en de lager gelegen hellingen. Na een kilometer of wat komt de D30 vanuit Tencin omhoog en fiets je verder over deze weg. Het is mooie en geen al te lastige klim. In de verte komen Grenoble en de Montagne de Lans (Vercors) al in zicht. Als de weg na zo'n 4 km naar het oosten draait, verlies je het zicht op het dal, maar daarvoor krijg je wel een mooi zicht op de hellingen van de Belledonne in de plaats. De bergweiden zijn aangekleed met dorpjes en verspreid liggende boerderijen, afgewisseld door dennenbossen. Verder omhoog liggen de vaak meer dan 2000 m hoge Alpentoppen. Het is prachtig zonnig weer, maar toch niet te warm om te klimmen. De eerste 400 m van de laatste kilometer naar Theys verlopen nagenoeg vlak, doch daarna gaat de weg steil het bergdorpje in. Maar de klim gaat nog verder, want juist voorbij het Hôtel de Ville beginnen rechtsaf de steile 3,9 km over de D280 naar de Col desAyes.

Het Hôtel de Ville van het bergdorpje Theys:

Afbeelding
(foto van 13-08-2013)

Dit stukje klimmen is, alhoewel korter, lastiger dan het stuk tot in Theys. Maar ook hier is het genieten wat de klok slaat. De Chartreuse komt af en toe ook weer tevoorschijn. Het is nu wel 'zweten' geblazen. Op de col (944 m) stop ik even om wat te eten en mijn Rudy Project Exception sportbril af te spoelen bij het fonteintje. Daarna daal ik 200 meter de D280 af, om vervolgens rechtsaf de D250 naar Les Adrets en terug naar het dal te nemen. Zeker na Les Adrets-le Village kun je prima dalen. Het is een brede, goed geasfalteerde weg zonder moeilijke bochten. Zodra je echter in Froges in het dal aankomt, rijd je weer over een 'patchwork'-weg. Maar dat is slechts een klein stukje, want Froges ligt aan de doorgaande weg (D523) en die is wel weer goed berijdbaar. Ik hoef trouwens maar een paar kilometer over deze weg, want na Brignoud begint de volgende klim al weer.

Bij het Collège Belledonne (scholengemeenschap), net voor het dorpje Villard-Bonnot, ga ik de D290 richting Ste.-Agnès op. O jee, wat een steile klim is dat. Er staan dus niet voor niets twee pijltjes op de Michelin kaart! Eerst fiets ik weer met lussen parallel aan het dal en Grenoble en de Vercors liggen nu haast voor het grijpen. Gelukkig fiets ik in de schaduw, want hier moet ècht gewerkt worden met 34x29. Na zo'n 2 km is dat steile stuk voorbij en draait de weg, net als in de klim naar Theys, naar het oosten. Ik rijd nu ook weer meer in de zon en kom van het ene bergdorpje (buurtschap) in het andere. Ze behoren allemaal tot de Commune de Ste.-Agnès. Een week geleden heb ik hier nog met mijn vrouw een autotochtje gemaakt en toen ook een foto van deze klim genomen.

De D290 is één van de wegen die vanuit het dal naar de Balcons de Beldonne omhoog komen:

Afbeelding
(foto van 13-08-2013)

Het is hier werkelijk een schitterende omgeving om te fietsen, maar de klim verloopt verder wel redelijk onregelmatig. Dan weer is het goed te doen, dan weer moet ik uit het zadel voor de wat steilere passages. In de verte hoor ik een torenklok het 'middaguur' slaan. Het wordt nu steeds rustiger op de toch al niet drukke wegen. De Fransen zitten aan hun middagmaal. De weg gaat op een gegeven moment verder richting Uriage (bij Grenoble), maar ik draai hier scherp naar links waar de wegwijzer mij vertelt: Col des Mouilles 4. Ook hier kom ik weer behoorlijk steile stukjes tegen. Er volgt een heel open gedeelte, waar ik voor de zoveelste keer schitterend 'naar de overkant' kijk. Vlak voor de col verdwijn ik in het bos en dan sta ik op de col. Er is daar een klein chalet waar je wat kunt eten of drinken. Een schitterende, maar pittige klim was het, die je niet voor niets krijgt!

Op de Col des Mouilles:

Afbeelding

Even een kort stukje door het bos dalen en ik kom al weer in open landschap terecht. Het is maar een korte afdaling, want al snel moet ik weer gaan klimmen. En vervolgens weer dalen. Het gaat hier eigenlijk op-en-af, door een prachtige omgeving.

Op de D280 in de Balcons de Belledonne:
(De 'puist' links is de 2062 m hoge Dent de Crolles in de Chartreuse en rechts ligt Les Adrets-le Village)

Afbeelding

Ik moet nu kiezen, opnieuw naar het dal afdalen en dan via een andere weg weer naar Theys en de Col du Barrioz klimmen (een klim van 12 km), of in het dal blijven en dan vanuit Goncelin de 7 km naar St.Pierre-d'Allevard klimmen (heb ik eingelijk geen zin in, want dat is toch een drukkere doorgaande weg), of gewoon 'boven' blijven. Bij de weg die via Laval terug naar het dal gaat staat een bord: Déviation! Mijn keuze is gemaakt! Ik blijf op de D280. Om op de Col des Ayes terug te keren behoef ik vanaf deze kant nog nauwelijks te klimmen, dat valt dus al weer mee!

Deze dag voor de tweede keer op de Col des Ayes:

Afbeelding

In de steile afdaling naar Theys word ik ingehaald door een andere racefietser. Hij houdt zijn benen stijf tegen het frame van z'n fiets geklemd en heeft het stuur in het midden vast, om zo weinig mogelijk luchtweerstand te ondervinden. Niet de meest veilige manier om te dalen, lijkt mij. Maar hij gaat wel een heel stuk sneller dan ik! Zelf laat ik dit soort 'fratsen' maar over aan de profs en andere 'waaghalzen' ;).
Er woei gisteren een frisse noordenwind en daardoor was het in de bergen ook niet zo warm. Ik moet nu, vanuit Theys, nog tegen die wind in de 6 km naar de volgende col klimmen. Gelukkig ken ik deze klim van mijn eerste rit hier en weet ik dus dat het geen al te lastig klusje is. Ik heb van de wind ook minder last dan ik vreesde, zelfs de laatste kilometer naar de col. Maar ik ben eerlijk gezegd wel blij dat ik hierna geen lange stukken meer behoef te klimmen.

Op de Col du Barrioz geeft het 'collenbord' 1038 m als hoogte en de wegwijzer voor wandelaars 1041 m:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Na een paar kilometer dalen staat aangegeven dat er wegwerkzaamheden zijn en dat de weg na 2 km tussen 08:00 en 17:00 afgesloten is. Ik neem niet de gok dat ook de wegwerkers vakantie zullen hebben en ik dus eventueel 2 km terug moet klimmen, doch ik volg de route voor de Déviation. Daar heb ik absoluut geen spijt van. Het is weliswaar geen al te brede weg, maar het wegdek is goed. 't Is wel een behoorlijk 'technische' afdaling, die je echter beloont met heel mooie doorkijkjes op de lager gelegen omgeving! Ik besluit om ergens op een geschikt punt nog even een plaatje te schieten. Een Engelsman heeft kennelijk dat zelfde idee, want hij komt met een camera met zo'n enorme 'teletoeter' uit zijn Renault Clio en gebruikt het dak van z'n wagentje als 'statief'. Als ik mijn plaat gemaakt hebt, knikt hij bij wijze van groet en ik knik terug. Ik kan het niet laten om hem nog toe te voegen: That will be an award-winning picture! I hope so, krijg ik als antwoord.

In de 'alternatieve' afdaling van de Col du Barrioz heb je prachtig zicht op St.-Pierre-d'Allevard en omgeving:

Afbeelding


In Sailles, aan het einde van de afdaling, ga ik de 'mist in'. Sailles is zo'n dorpje dat net iets lager ligt dan de doorgaande weg, waardoor je bij het opdraaien naar die weg een meter of twintig steil omhoog moet. Dat zie je natuurlijk te laat om nog naar het binnenblad te kunnen schakelen. Ik zie nog wel kans om snel naar een groter kransje te gaan en 'hijs' mij met moeite naar de D525. Daar volgt dan nog een stukje vals plat tegen de wind in. Ik maak nog even een foto van een bord dat je in Frankrijk regelmatig langs de weg ziet, vooral in gebieden waar veel gefietst wordt. Ook vandaag ben ik toch weer ingehaald door automobilisten die dit bord kennelijk gemist hebben (of gewoon niet weten hoeveel 1,5 meter is).

Helaas volgen niet alle autombilisten dit advies op :evil: :

Afbeelding

Ter hoogte van St.-Pierre duik ik naar beneden en rond ik het EDF-reservoir. Ook in Allevard gaat het bergafwaarts. Als ik de kloof richting Détrier in draai en wat extra 'gas' wil geven, voel ik licht de beruchte 'hongerklop' opkomen. Raar, want ik heb vandaag niet minder of anders gegeten dan anders en ook niet extreem veel meer gedaan dan ik op een dergelijke tocht doe. Toch goed dat ik niet aan die extra klim begonnen ben...
Maar ik kom verder nog wel vlot door de nu veel in de zon liggende kloof en kijk bij thuiskomst met veel plezier terug op een prachtige tocht, waarbij de 92 km die ik gefietst heb eigenlijk niet zo belangrijk zijn ;).
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 22 aug 2013 11:34

Een vraagje over dat verkeersbord; dat betekend dat automobilsten geadviseerd worden om fietsers de eerste 1.5 km niet in te halen? Wat goed.

Hoe onthoud je al die details van alles dat je onderweg tegenkomt eigenlijk? Maak je aantekeningen? Zoek je achteraf op wat alles was waar je langs gekomen bent? Of ken je de omgeving al als je broekzak?
Veni. Vidi. Fietsie.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 22 aug 2013 11:36

TumTumTum schreef:Een vraagje over dat verkeersbord; dat betekend dat automobilsten geadviseerd worden om fietsers de eerste 1.5 km niet in te halen? Wat goed.
Nee om minimaal 1,5 mtr afstand te bewaren bij het inhalen.
What makes the boat go faster?

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 22 aug 2013 11:58

Heerlijk verslag weer met prachtige foto,s!
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 aug 2013 12:17

Het was weer genieten Grimpeur onze fietsende reisleider.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 22 aug 2013 12:31

TumTumTum schreef:...Hoe onthoud je al die details van alles dat je onderweg tegenkomt eigenlijk? Maak je aantekeningen? Zoek je achteraf op wat alles was waar je langs gekomen bent? Of ken je de omgeving al als je broekzak?
Ja, ik onthoud 'alles' ;) , maar omdat de verslagen nu ook weer niet al te lang moeten worden, pik ik er zo hier en daar dingen uit die mij voor anderen interessant/aardig lijken. Bij het schrijven van de verslagjes houd ik wel de Michelin-atlas bij de hand, om zo min mogelijk fouten te maken qua weg-nummers en plaatsnamen. En ik heb de 'gave' om als ik iets op een kaart zie, ik dat meteen 'in m'n kop' op kan slaan. In een voor mij minder bekend gebied, of bij een onduidelijke bewegwijzering onderweg, pak ik zo af en toe de kaart er bij. Ik verknip mijn oude Michelin-atlassen om kaartjes voor onderweg te maken. Maar bijvoorbeeld de omgeving van de Ventoux, de Luberon en de Haute-Savoie ken ik inderdaad als m'n broekzak en mijn cameraatje is mijn 'aantekeningenboekje'. En aanvullende gegevens voor het verslag 'pluk' ik soms even van het internet ;) .
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 aug 2013 13:46

legrimpeur schreef:En aanvullende gegevens voor het verslag 'pluk' ik soms even van het internet ;) .
Plagiaat! dat had ik van jou niet verwacht.. ;)

Leuke verslagen, ik lees ze altijd. Vooral toen je in de Vogezen zat heb ik er veel aan gehad, Ik zat daar toen ook. Ik zat bij La Bresse dus kon niet de hele routes narijden maar stukjes heb ik wel meegepakt. Overigens ben ik de de finishboog van de Tour de Alsace op le Markstein hooguit een kwartier na jou gepasseerd...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 22 aug 2013 15:25

Lekker leesvoer, mooi topic, Le Grimpeur! Toch bij je laatste route eens gecheckt of de gereden afstand (92km) en de beschreven plaatsnamen & wegnummers enigszins overeenkomen met de harde werkelijkheid...

;) Nou, het klopt aardig. Volgens Bikeroutetoaster is deze route 91km lang en overbrugt 2300 hoogtemeters (zie details). Stevig ritje dus...!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 22 aug 2013 15:59

Ernie C. schreef:
legrimpeur schreef:En aanvullende gegevens voor het verslag 'pluk' ik soms even van het internet ;) .
Plagiaat! dat had ik van jou niet verwacht.. ;)
Niks plagiaat! :lol: . Ik kopieer geen teksten, ik zoek 'aanvullende gegevens', zoals in het laatste verslag bijv. wie de schilder Abbé Calès nu eigenlijk was, of hoe een côte zonder naambordje heet en of er een hoogte van bekend is. Dergelijke dingen dus.
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 23 aug 2013 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 22 aug 2013 16:12

buzz schreef:Lekker leesvoer, mooi topic, Le Grimpeur! Toch bij je laatste route eens gecheckt of de gereden afstand (92km) en de beschreven plaatsnamen & wegnummers enigszins overeenkomen met de harde werkelijkheid... ;)
Nou, het klopt aardig. Volgens Bikeroutetoaster is deze route 91km lang en overbrugt 2300 hoogtemeters (zie details). Stevig ritje dus...!...
Leuk man :D ! Je hebt de route exact te pakken! Het verschil met de km's dat mijn tellertje aangaf en die van Bike Route Toaster komt waarschijnlijk omdat mijn tellertje niet geijkt is (of ik de wieldiameter niet nauwkeurig genoeg heb ingegeven ;) ) en ik op een col of in de dorpje nog wel eens wat draai voor foto's of om een schaduwrijk plekje te vinden om te pauzeren. De overbrugde hoogtemeters houd ik eigenlijk nooit bij, maar 't is best wel interessant om te weten. Ik dacht dat het er minder :o waren en nu begrijp ik ook waarom ik op 't laatst dat 'hongerklopje' kreeg...
Zelf heb ik voorgaande jaren ook wel eens geprobeerd om zo'n soort kaartje bij mijn verslagjes te plaatsen. Vanwege de vaak 'gebrekkige' internetfaciliteiten ben ik daar snel mee gestopt, om te voorkomen dat ik alleen nog maar achter m'n computertje zit (is ook al niet de snelste ;) ).
60 x Ventoux

Plaats reactie