Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

fietsen in duitlsand / sauerland

cadel
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2012 23:49

cadel 18 sep 2012 00:12

hallo allemaal,

In de herfstavakantie wil ik gaan fietsen in het Sauerland. We verblijven in de buurt van Smallenberg. Nu is mijn vraag is daar een beetje te fietsen met mijn racefiets? Ik twijfel namelijk erg of ik mijn eigen racefiets mee ga nemen, of dat ik daar ergens een mountainbike ga huren.

Hoe is het daar gesteld met de veiligheid van wielrenners in vergelijking met Nederland? In Duitsland rijdt het verkeer over het algemeen erg hard, vandaar dat ik me een beetje zorgen maak. Ik heb wel eens in Frankrijk met de racefiets gefietst dat vond ik wel te doen...
Het alternatief is dus daar een mountainbike huren, nadeel daarvan is dat ik weinig ervaring heb met mountainbikes en de lagere snelheid etc.

tosstheboss
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21

tosstheboss 18 sep 2012 08:53

Ikzelf ben afgelopen zomer op vakantie geweest naar Winterberg.
Voorafgaand heb ik enorm getwijfeld over wat mee te nemen, mijn racer of mtb.

Naderhand enorm spijt gehad dat mijn racer thuis stond.
Wat een prachtig gebied om te fietsen.
Rijden op de wegen gaat goed en het overig verkeer houdt erg goed rekening met de fietsers.

Dus neem je racer mee, je zal er geen spijt van hebben.

Veel plezier
op een waterfiets kom je ook vooruit

orbi
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 okt 2007 11:25

orbi 18 sep 2012 09:16

Ik heb de zelfde ervaring als tosstheboss, goede wegen (ook steeds meer goede fietspaden, omgebouwde oude spoorbanen) in 1 van de mooiste duitse fiets gebieden en de duitse automobilisten vind ik een stuk socialer als de nederlandse. Ik zou zeker de racer meenemen en dan kan je alsnog een dag een mtb huren want dat is daar zeker ook de moeite waard.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 18 sep 2012 09:53

Dit jaar een week en vorig najaar ook een week gefietst. Prachtig met de racer. Met een goede kaart kun je heel redelijk de echt drukke wegen omzeilen.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 18 sep 2012 10:20

Het is in Duitsland een verademing om te fietsen. Geen agressie. Er wordt veel meer rekening gehouden met fietsers. Ze blijven ruim achter je en halen pas in als het verantwoord is. Dat gaat in een nette grote boog om je heen.

De B wegen moet je eigenlijk zien te vermijden. Die zijn vergelijkbaar met onze provinciale wegen (N). De K en L wegen zijn heerlijk om te fietsen.

dbo
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 mei 2010 18:15

dbo 18 sep 2012 10:46

In het sauerland kan je heel goed fietsen met je racer. Als je nog leuke routes zoekt moet je hier maar even kijken:
http://www.bike-arena.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

cadel
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2012 23:49

cadel 18 sep 2012 11:15

bedankt voor jullie ervaringen, denk dat het inderdaad de racer gaat worden. Hoe zijn de beklimmingen daar eigenlijk? Is het meer vergelijkbaar met de ardennen of meer vergelijkbaar met limburg? Een maand geleden zat ik nog in de franse alpen, dus moet op zich geen probleem zijn...

dbo
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 mei 2010 18:15

dbo 18 sep 2012 12:24

Lange steile beklimmingen ben ik daar niet tegengekomen. Af en toe een pittig klimmetje maar over het algemeen tussen de 3 en de 6% en niet al te lang.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 18 sep 2012 18:00

Ook mijn evaring. Niet al te lange of steile klimmen en vrij gelijkmatig. Ontzettens mooi fietsgebied en (ook niet onbelangrijk) goed van eten en drinken voor acceptabele bedragen.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
herera
Forum-lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 25 jul 2004 14:17
Locatie: Huissen

Gebruikersavatar herera 19 sep 2012 13:09

Aankomend weekend (vrijdag) gaan we weer Duitsland, naar kreuzberg/Ahr om precies te zijn. Ook daar schijnt de omgeving prachtig te zijn, eerder waren we al in de buurt van Monschau. Over het algemeen kan je dus prima fietsen in de Eifel. Agelopen jaren zijn we veelal in Omgeving Winterberg/Willingen, Soest en geweest, en ook daar kan je prachtige routes uitstippelen.. Veel plezier!
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."

naish77
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2013 23:01

naish77 16 mei 2013 19:25

stillekracht schreef:Het is in Duitsland een verademing om te fietsen. Geen agressie. Er wordt veel meer rekening gehouden met fietsers. Ze blijven ruim achter je en halen pas in als het verantwoord is. Dat gaat in een nette grote boog om je heen.

(.

Het is al een oude posting, maar ik heb bovenstaande echt met verbazing gelezen. Zelf woon ik in Duitsland niet ver de grens over bij Roermond-Venlo. Logisch dus dat de meeste kilometers die ik maak hier in Duitsland plaatsvinden. Laat mij een ding zeggen. Hier fietsen is echt levens gevaarlijk. De Duitser houdt absoluut geen rekening met de fietser. Het probleem begint al bij de infrastructuur. Fietspaden lopen over in voetpaden voor voetgangers dicht langs huizen in de bebouwde kom. Bewoners van huizen of bezoekers van winkels rijden zonder te kijken het fietspad op om vervolgens de boel te blokkeren en het moment af te wachten aleer ze op de weg kunnen. Dat jij er als fietser ook bent hebben ze nog nooit aan gedacht. Dat gaat ook bijna altijd goed omdat er zo weinig gefietst wordt. Heb al talloze malen meegemaakt dat ik bijna door zo iemand van de sokken werd gereden en diegene was in 9 van de 10 gevallen nog kwaad op mij. Vandaar dat ik nu zoveelk mogelijk op de weg fiets. Maar ja dat ik ook niet goed en veel Duitsers laten dit merken door met de lichten te seinen of extra heel dicht langs je heen te flitsen. Het lijkt wel hoe dikker de auto hoe agressiever de bestuurder. Ben je buiten de bebouwde kom en maak je gebruik van de fietspaden die van heel slechte kwaliteit zijn dan maak je heel vaak mee dat ineens het fietspad gravel wordt voor een paar meter om dan weer in asfalt of beton over te gaan. Heel vreemde gewaarwording.Kortom je moet echt heel alert zijn want je bent als fietser in autoparadijs Duitsland niet gewenst en dat laten veel automobilisten je dus ook merken ook.

:evil:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16207
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 mei 2013 20:02

Ik fiets zelf ook vaak in die omgeving, zeg maar tussen Herongen en Heinsberg. Ik ben het volledig met je eens dat de fiets-infrastuctuur op zijn zachtst gezegd nogal rommelig is maar de omgeving maakt dat meer dan goed. Met die rare fiets- voet- en parkeerpaden is het gewoon een beetje inschatten wat het verstandigste is. Of snel op de rijbaan fietsen of wat rustiger over die paden. Duitse wielrenners rijden er volgens mij nooit op.

Voor de rest is het gewoon een kwestie van de weg kennen. Als je gewoon een beetje op de bonnefooi rond gaat touren kom je inderdaad vaak op onverharde paden terecht en krijg je regelmatig met gevaarlijke verkeerssituaties te maken.

Asociaal gedrag heb ik nog niet meegemaakt maar ik merk wel dat bv in de Eifel meer rekening met fietsers wordt gehouden.

Maar eigenlijk is het in bijna alle landen een stuk slechter geregeld dan in Nederland. Wat dat betreft zijn we hier gewoon verwend.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie