Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

foto van je fiets

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 20 mar 2016 19:29

Opname is vanuit kikkerperspectief en dan lijkt elk stuur de lucht in te wijzen.

Naambezet
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 04 jun 2014 23:38

Naambezet 21 mar 2016 00:34

Stuur wijst naar de grond ipv naar achter en sturpen staat verkeerd om

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 21 mar 2016 07:14

Hoezo staat de stuurpen verkeerd om dan?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 mar 2016 08:07

Verkeerd om is wat subjectief opgeschreven.., Maar een stuurpen heeft van zichzelf een hoek (meestal 6 graden, soms 10 of 17 graden). Het is gebruikelijk om de stuurpen te monteren met de hoek omlaag (omdat je stuurpen zelf ook onder een hoek staat, komt je stuur niet direct omlaag te staan, maar meer in het verlengde van je bovenbuis zo gezegd).

Bij deze staat de stuurpen met zijn hoek juist omhoog gericht. Dat brengt het stuur verder de hoogte in. Het is niet fout, maar het is niet zo gebruikelijk. als deze afstelling (want dat is het) noodzakelijk is om het stuur hoog genoeg te krijgen, dan mag je ook stellen dat je ei-gen-lijk een grotere fiets of een fiets met een hoger balhoofd nodig had gehad.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 21 mar 2016 09:07

Grappig genoeg staat de stuurpen goed, maar monteren de fanboys hem op de kop omdat de profs dat ook doen. De hoek in de pen heet ook rise en niet drop. Sommige merken (ritchey bijvoorbeeld zetten hun naam zelfs maar op 1 manier op de pen, waardoor hij bij een hoop mensen op de kop staat.
Ik ben het wel met je eens dat het esthetisch beter is om hem op de kop te monteren. Ik zie veel wedstrijdrenners die gefit zijn en waarbij de pen gemonteerd is als op de foto. Dit om een spacer minder te kunnen rijden of toch iets korter te kunnen zitten.
Ik dènk dat de maat goed is in dit geval, maar dat een model met langere balhoofdbuis wellicht beter was geweest. De stuurpen zit juist niet verkeerd, anders zou ie nog een spacer moeten plaatsen en spacers moet je juist zoveel mogelijk minimaliseren.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 21 mar 2016 09:29

Bij een goed afgestelde fiets loopt onderkant stuur parallel met de bovenbuis (traditioneel frame). Horizontaal. Dit stuur wijst met de punt naar de grond zodat je onder in de beugel druk naar voren zet ipv op het voorwiel. Hoe ga je stabiel afdalen zo? (Even los van pen/ spacers)

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 21 mar 2016 09:33

Ik krijg het gevoel dat je aan het trollen bent. Bestuurbaarheid van een fiets is afhankelijk van veel meer punten dan een stuurpenhoek.
Bovendien weet je niet hoe hoog zo hard mogelijk afdalen op het prioriteitenlijstje staat. ;)

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 21 mar 2016 09:41

Volgens mij hebben de meeste wielrenners het stuur vast in de 'bocht', zodat ze beter bij de remgrepen kunnen.
Dan is de druk ook schuin naar voren.

schuurtje73
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 jun 2015 16:54

schuurtje73 21 mar 2016 10:09

Bedankt voor alle opmerkingen. De stuurpen zit wel goed om, in de zin dat deze zit zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Deze zit er ook af-fabriek zo op een is niet op mij afgestemd. Ik vind de rise (esthetisch) ook wel veel, dus daar moet ik nog mee experimenteren. Eerst maar eens zo fietsen. En afdalingen zijn er hier niet veel. Zoals aangegeven, is het ook enigszins vertekend, zal kijken of ik nog andere foto's kan plaatsen.

tib888
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jul 2014 08:38

tib888 21 mar 2016 10:35

Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 mar 2016 11:24

lawnmower schreef:Grappig genoeg staat de stuurpen goed, maar monteren de fanboys hem op de kop omdat de profs dat ook doen. De hoek in de pen heet ook rise en niet drop. Sommige merken (ritchey bijvoorbeeld zetten hun naam zelfs maar op 1 manier op de pen, waardoor hij bij een hoop mensen op de kop staat.
Ik ben het wel met je eens dat het esthetisch beter is om hem op de kop te monteren. Ik zie veel wedstrijdrenners die gefit zijn en waarbij de pen gemonteerd is als op de foto. Dit om een spacer minder te kunnen rijden of toch iets korter te kunnen zitten.
Ik dènk dat de maat goed is in dit geval, maar dat een model met langere balhoofdbuis wellicht beter was geweest. De stuurpen zit juist niet verkeerd, anders zou ie nog een spacer moeten plaatsen en spacers moet je juist zoveel mogelijk minimaliseren.
Voor een racefiets is dit gewoon op z'n kop. Gezien dat een voorvork een hoek van 73 graden heeft wijst een stuurpen met een hoek van -6 graden nog steeds omhoog.

Ik vind het wel typisch dat jij veel wedstrijdrenners ziet die met een stuurpen rijden die omhoog staat te wijzen, gisteren heb ik er niet één rond zien rijden in het peloton.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 21 mar 2016 13:05

Houtse linies? Dan heb je niet goed gekeken, want ik heb er een aantal gezien.

Plaats reactie