Vroeger werd gesteld dat de uiteinde van het stuur min of meer op de achteras gericht moest worden voor een juiste afstelling. Overigens moet iedereen dat lekker voor zichzelf weten (ik ken iemand die zijn stuur bijna rechtop zette omdat hij zo toch nog kun fietsen op bijna 80 jarige leeftijd. Wie zijn wij eigenlijk om daar over te oordelen?dickygiovanni schreef:Bij een goed afgestelde fiets loopt onderkant stuur parallel met de bovenbuis (traditioneel frame). Horizontaal. Dit stuur wijst met de punt naar de grond zodat je onder in de beugel druk naar voren zet ipv op het voorwiel. Hoe ga je stabiel afdalen zo? (Even los van pen/ spacers)
foto van je fiets
Ja precies! Al dat gedoe over een stuurpennetje...senior schreef:Vroeger werd gesteld dat de uiteinde van het stuur min of meer op de achteras gericht moest worden voor een juiste afstelling. Overigens moet iedereen dat lekker voor zichzelf weten (ik ken iemand die zijn stuur bijna rechtop zette omdat hij zo toch nog kun fietsen op bijna 80 jarige leeftijd. Wie zijn wij eigenlijk om daar over te oordelen?
Ik heb zelf al eens aangegeven dat we vaak niet weten wat de reden voor een specifieke fietsafstelling is. En degene die vol trots zijn fiets post, moet vervolgens ook nog verantwoording afleggen voor iets pietluttigs.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Volgens mij meer richting het midden van de seat stays, maar toen werd er nog gereden op frames met traditionele geometrie en stuurbochten met een andere vorm dan tegenwoordig.senior schreef: Vroeger werd gesteld dat de uiteinde van het stuur min of meer op de achteras gericht moest worden voor een juiste afstelling. Overigens moet iedereen dat lekker voor zichzelf weten (ik ken iemand die zijn stuur bijna rechtop zette omdat hij zo toch nog kun fietsen op bijna 80 jarige leeftijd. Wie zijn wij eigenlijk om daar over te oordelen?
Een stuurbocht moet zo staan dat er in de beugels gereden kan worden met open handen, zodat je noch voor, noch achteruit glijdt.
Dit wordt bepaald door de gehele zitpositie, een regeltje waarin de berijder niet voorkomt is eigenlijk onzin.
Als je hard moet knijpen om je positie vast te houden is het fout.
Dit wordt bepaald door de gehele zitpositie, een regeltje waarin de berijder niet voorkomt is eigenlijk onzin.
Als je hard moet knijpen om je positie vast te houden is het fout.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6102
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Je glijdt toch nooit en te nimmer uit je beugels? Zolang ze niet onder 45 graden of meer staan tenminste.
In de beugel heb je mega veel druk naar voren. Omdat je met je gewicht naar voren leunt. (in een afdaling nog meer dan op het vlakke).
En vasthouden doe je uiteindelijk in de bocht toch? Om je remgrepen te kunnen blijven bedienen. En niet op het laatste vlakke stukje van je beugels?
In de beugel heb je mega veel druk naar voren. Omdat je met je gewicht naar voren leunt. (in een afdaling nog meer dan op het vlakke).
En vasthouden doe je uiteindelijk in de bocht toch? Om je remgrepen te kunnen blijven bedienen. En niet op het laatste vlakke stukje van je beugels?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Het leuke van een racestuur is dat er diverse posities kunnen worden ingenomen, dat voorkomt klachten en biedt de mogelijkheid om rielekst te rijd of vol-aerodynamisch en alles daar tussenin.
Zo geef ik persoonlijk de voorkeur aan een stuur met lange beugels omdat je daarmee ook in de beugels nog kan varieren.
Het stuur van @wieletje73 staat zo dat je daarmee niet ontspannen in de beugels kan rijden en is daarmee simpelweg gevaarlijk. (tenzij hij nimmer in de beugels rijdt).
Iedereen is zelf verantwoordelijk, maar dit is gewoon af te raden.
Ik beschouw het puur functioneel zonder oordeel over esthetiek.
Zo geef ik persoonlijk de voorkeur aan een stuur met lange beugels omdat je daarmee ook in de beugels nog kan varieren.
Het stuur van @wieletje73 staat zo dat je daarmee niet ontspannen in de beugels kan rijden en is daarmee simpelweg gevaarlijk. (tenzij hij nimmer in de beugels rijdt).
Iedereen is zelf verantwoordelijk, maar dit is gewoon af te raden.
Ik beschouw het puur functioneel zonder oordeel over esthetiek.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ziehier het Canyon-frame dat ik begin dit jaar het overgenomen van Livio Livius, samen met onderdelen van mijn oude fiets:
Frame: Canyon Ultimate CF SL (small)
Groep: Campagnolo Chorus / Centaur mix
Wielen: Pacenti SL23 met Bitex naven
7.2kg
Frame: Canyon Ultimate CF SL (small)
Groep: Campagnolo Chorus / Centaur mix
Wielen: Pacenti SL23 met Bitex naven
7.2kg
Wat bedoel je precies met "open handen"? Persoonlijk houdt ik mijn stuur graag vast, of dat nu bovenop is, op de remgrepen of in de beugel. Hard knijpen houdt je overigens toch nooit lang vol.Keezx schreef:Een stuurbocht moet zo staan dat er in de beugels gereden kan worden met open handen, zodat je noch voor, noch achteruit glijdt.
Dit wordt bepaald door de gehele zitpositie, een regeltje waarin de berijder niet voorkomt is eigenlijk onzin.
Als je hard moet knijpen om je positie vast te houden is het fout.
Keezx bedoelt denk ik dat je ontspannen kan leunen op je stuurbocht zonder dat je het stuur echt hoeft vast te pakken. Het bewuste stuur staat nu zo gemonteerd dat je niet ontspannen ín de beugels kan fietsen.
Het stuur staat gewoon te ver omhoog gedraaid.
Ik kan maar 1 reden bedenken waarom dat is gedaan, namelijk om de remgrepen meer omhoog te krijgen zodat ontspannender met de handen op de hoods gefietst kan worden.
Echter, dit is niet helemaal de bedoeling natuurlijk.
Wanneer je de remmen wat hoger wilt zul je die moeten verplaatsen en dus helaas het lint moeten vervangen.
Of de remgrepen dan komen waar je ze hebben wilt is afhankelijk van de stuurbocht, wellicht kun je dan zelfs een ander stuur nemen met een andere / kortere bocht.
Dit onafhankelijk van de stuurpen.
Stand van de stuurpen maakt imo weinig uit, als je het stuur zelf maar in de goede stand zet.
Ik kan maar 1 reden bedenken waarom dat is gedaan, namelijk om de remgrepen meer omhoog te krijgen zodat ontspannender met de handen op de hoods gefietst kan worden.
Echter, dit is niet helemaal de bedoeling natuurlijk.
Wanneer je de remmen wat hoger wilt zul je die moeten verplaatsen en dus helaas het lint moeten vervangen.
Of de remgrepen dan komen waar je ze hebben wilt is afhankelijk van de stuurbocht, wellicht kun je dan zelfs een ander stuur nemen met een andere / kortere bocht.
Dit onafhankelijk van de stuurpen.
Stand van de stuurpen maakt imo weinig uit, als je het stuur zelf maar in de goede stand zet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 30 jun 2015 16:54
Bedankt voor alle reacties (toch grappig dat de stand van een stuur zo veel los kan maken), maar ik zal even een korte toelichting geven.
Ik heb de fiets afgelopen jaar gekocht van iemand die hem gewonnen had bij een prijsvraag, er een paar keer op heeft gefietst en vervolgens in de schuur heeft gehangen. Toen ik de fiets kocht was er ook nauwelijks slijtage op de onderdelen te zien. De fiets was met Tiagra en simpele Shimano wielen uitgerust.
Met mijn mountainbikes heb ik altijd al last gehad van het upgrade-virus. Ondanks dat ik vorig jaar niet veel op de racefiets heb gezeten, bekroop bij ook hierbij het gevoel dat het allemaal wel wat beter mocht. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een andere groep. Deze heb ik gevonden (ondertussen ook wat mooiere wieltjes op de kop getikt) en deze is onlangs door mij gemonteerd. Daarbij heb ik de remgrepen gemonteerd op de plek waar ik ze fijn vond zitten. Het stuur is niet gescheiden van de stuurpen en stond dus al zo toen ik de fiets kocht. Mogelijkerwijs dat daar dan het punt zit. Ik zal het aanpassen (is immers zo gebeurd) en kijken hoe dat bevalt. Onder in de beugels heb ik nog niet gezeten in ieder geval.
Ik heb de fiets afgelopen jaar gekocht van iemand die hem gewonnen had bij een prijsvraag, er een paar keer op heeft gefietst en vervolgens in de schuur heeft gehangen. Toen ik de fiets kocht was er ook nauwelijks slijtage op de onderdelen te zien. De fiets was met Tiagra en simpele Shimano wielen uitgerust.
Met mijn mountainbikes heb ik altijd al last gehad van het upgrade-virus. Ondanks dat ik vorig jaar niet veel op de racefiets heb gezeten, bekroop bij ook hierbij het gevoel dat het allemaal wel wat beter mocht. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar een andere groep. Deze heb ik gevonden (ondertussen ook wat mooiere wieltjes op de kop getikt) en deze is onlangs door mij gemonteerd. Daarbij heb ik de remgrepen gemonteerd op de plek waar ik ze fijn vond zitten. Het stuur is niet gescheiden van de stuurpen en stond dus al zo toen ik de fiets kocht. Mogelijkerwijs dat daar dan het punt zit. Ik zal het aanpassen (is immers zo gebeurd) en kijken hoe dat bevalt. Onder in de beugels heb ik nog niet gezeten in ieder geval.