Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Nog gekoerst vandaag?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mei 2006 14:17

Is een Bell Sweep R:

‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

cimecaron
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:00

cimecaron 26 mei 2006 15:30

Ok. bedankt.  Dan ga ik daar is even verder naar kijken.

sietse
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 08 okt 2005 00:23

sietse 26 mei 2006 15:42

gister wel even weg geweest maar een wiel lager kapot in mij voorwiel dus eerst naar de fietsenmaker ook maar een nieuwe helm gekocht en het is hier slecht weer dus blijf ik maar thuis
 
jan janssen bikes 4 ever

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 26 mei 2006 17:58

Hahaha Sietse:"Jan Janssen BIKS 4 ever." Ik wist niet dat Jan Janssen in de veevoeder zat.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 26 mei 2006 21:00

Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 26 Mei 2006
< Aalter kermiskoers-verslag >
Het ziet er toch al weer strak/droog bij je uit, Casran. Ondanks dat je nog niet echt in vorm bent en bovendien flink loopt te blaffen. (Ze hebben je neefje toch wel op afstand gehouden, hè.) Wat moet dat wel niet worden als je je zometeen weer top voelt? Zelf heb ik met m’n 188cm/74kg een vetpercentage van 5%, maar daar zit jij vermoedelijk nu al vet onder.

Die 73,2rpm is wel laag, maar dat is zeker inclusief alle tijd dat je heuvelaf je benen stilhoudt. Immers, heuvelop trapte je vaak boven de 115rpm. En dat is inderdaad wel weer erg licht, ja. Dat zie je toch zelden.

zever
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 11 jan 2005 16:50

zever 26 mei 2006 23:45

Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 26 Mei 2006


Met de bakken bier torenhoog naast de piscine, en de flesjes in de hand naar de koers kijken...
dit is België
z4ever

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 27 mei 2006 02:53

Quote: Origineel geplaatst door Buzz op 26 Mei 2006
Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 26 Mei 2006
< Aalter kermiskoers-verslag >... Die 73,2rpm is wel laag, maar dat is zeker inclusief alle tijd dat je heuvelaf je benen stilhoudt. Immers, heuvelop trapte je vaak boven de 115rpm. En dat is inderdaad wel weer erg licht, ja. Dat zie je toch zelden.Ahum, ‘k zie nu pas dat er helemaal geen hoogtemeters op dat SRM-bestand staan. Vermoedelijk schommelt de rpm-frequentie dan zo door alle bochten in het parcours en het harmonica-effect in het peloton.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 27 mei 2006 20:21

Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 26 Mei 2006


Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 26 Mei 2006

< Aalter kermiskoers-verslag >

Het ziet er toch al weer strak/droog bij je uit, Casran. Ondanks dat je nog niet echt in vorm bent en bovendien flink loopt te blaffen. (Ze hebben je neefje toch wel op afstand gehouden, hè.) Wat moet dat wel niet worden als je je zometeen weer top voelt? Zelf heb ik met m’n 188cm/74kg een vetpercentage van 5%, maar daar zit jij vermoedelijk nu al vet onder.Die 73,2rpm is wel laag, maar dat is zeker inclusief alle tijd dat je heuvelaf je benen stilhoudt. Immers, heuvelop trapte je vaak boven de 115rpm. En dat is inderdaad wel weer erg licht, ja. Dat zie je toch zelden.


Ik sta steeds behoorlijk scherp. Ik ben er de man niet naar om in de winter ook maar 2kg zwaarder te staan. Een hele boel rustige duurtrainingen dragen daartoe bij... en ik denk dat het zware weer van de Triptyque me ook wel wat scherper gemaakt heeft.
Zoals je merkt, geen hoogtemeters in een SRM-grafiek: groen is power, roze is snelheid, blauw is trapfrequentie en rood uiteraard hartslag. De koers was volledig vlak (wel hoogtemeters zichtbaar in Polar-grafiek).73rpm is inderdaad laag, maar dit komt omdat je in het peloton (zeker als er niet keihard gekoerst wordt) wel vaak eens de benen stilhoudt: je zou een totaal ander cijfer krijgen als je gemiddelde berekend wordt op de tijd dat je effectief je benen ronddraait. Dat laatste doe je op training, en dan draaien duurtrainingen meestal rond de 90rpm (met meer dan 100rpm gemiddeld thuiskomen is quasi onmogelijk). In normale koersen heb ik een trapfrequentie die eerder tussen de 80 en 85rpm ligt, wat vrij hoog is!
Morgen start ik in de GP Etienne De Wilde, in Laarne. Het is een Vlaamse klassieker waar ook profs aan de start komen: vorig jaar werd de koers gewonnen door Jan Verstraeten van Fidea (ja, het cyclo-cross team van Vervecken en Wellens). De koers slingert eerst via een grote ronde door de Vlaamse Ardennen en doet daar een paar kasseihellingen aan, en kent dan een vlakke finale met kasseistroken. 170km. Niet direct my cup of tea, maar ik moet er maar m'n plan trekken.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 28 mei 2006 17:17

Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 27 Mei 2006
...73rpm is inderdaad laag, maar dit komt omdat je in het peloton (zeker als er niet keihard gekoerst wordt) wel vaak eens de benen stilhoudt: je zou een totaal ander cijfer krijgen als je gemiddelde berekend wordt op de tijd dat je effectief je benen ronddraait. Dat laatste doe je op training, en dan draaien duurtrainingen meestal rond de 90rpm (met meer dan 100rpm gemiddeld thuiskomen is quasi onmogelijk). In normale koersen heb ik een trapfrequentie die eerder tussen de 80 en 85rpm ligt, wat vrij hoog is! ...Het lijkt me handiger dat de SRM-software irrelevante rpm-waarden helemaal niet meeneemt in de berekening. Bijvoorbeeld alles onder de 40rpm. Of beter nog: dat je zelf die ondergrens kan opgeven. Dat is toch een stuk gebruikersvriendelijker. Op die manier krijg je -- ongeacht de omstandigheden -- pas écht inzicht in je trapfrequentie. Of het nou een platte kermiskoers, een zware bergrit of een trainingsrondje betreft, het maakt geen verschil.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 29 mei 2006 00:30

Quoten: Origineel geplaatst door Buzz op 28 Mei 2006

Het lijkt me handiger dat de SRM-software irrelevante rpm-waarden helemaal niet meeneemt in de berekening. Bijvoorbeeld alles onder de 40rpm. Of beter nog: dat je zelf die ondergrens kan opgeven. Dat is toch een stuk gebruikersvriendelijker. Op die manier krijg je -- ongeacht de omstandigheden -- pas écht inzicht in je trapfrequentie. Of het nou een platte kermiskoers, een zware bergrit of een trainingsrondje betreft, het maakt geen verschil.


Hmm... ik denk dat het toch wel handig is je gemiddelde trapfrequentie te weten van de hele rit. Ik moet het 'ns uitzoeken, maar ik denk dat het mogelijk is trapfrequentiegegevens te krijgen van enkel de tijd dat je benen draaiden; het is immers ook mogelijk na een training te zien hoelang je omwentelingen gemaakt hebt (zo zie je dat een training van 3u bv. neerkomt op slechts 2u40 echt "fietsen").Goed, een bevriend ploegleider, wiens ploeg met SRM werkt, zag ik vandaag en heeft 1 renner rondrijden met Ergomo. Binnen enkele weken ga ik wel eens bij hem langs om de bevindingen met de verschillende systemen te bespreken/bekijken.
Omdat m'n verslagjes hier blijkbaar geapprecieerd worden.. het relaas van vandaag:
28/05 - GP Etienne De Wilde, Laarne
Niet echt my cup of tea, maar ik had er wel zin in, zeker omdat het voor het eerst is dat ik koers over de kasseihellingen van de Ronde van Vlaanderen. Het peloton van 190 man was nogal uiteenlopend samengesteld: enerzijds enkele continentale ploegen (Pictoflex, Profel..), zelfs de prof-veldrijders van Fidea, maar anderzijds ook enkele kleinere ploegen die slechts enkele interclubs per jaar rijden. Vooral dat laatste zijn "pelotonvullers" die zich wat onwennig in de groep begeven, vooraan gaan zitten en dan plots moeten lossen... vervelende boel is dat.
Hier zie je de ploeg in de kleedkamers. Rechts met opgerolde broek (klaar om de benen te laten insmeren) zit ik; naast me mijn Australische ploegmaat Teggelove, met wie ik voor het eerst koers. Centraal zit onze ploegleider Luc Ronsse, ex-profrenner uit de jaren '80, die onder meer voor Freddy Maertens knechtte. Op de achtergrond zit de Nationale Militaire Ploeg, waarvan ook een ploegmaat deel uitmaakt voor deze koers (nl. degene met de reflectie in z'n vestje): meestal, als het Military Team niet rijdt, koerst hij in onze ploeg, maar dit is dus een betaalde werkdag voor hem!

Het deelnemersblad signerend:

En bij de start:


Van bij de start werd er stevig in gevlogen. Er stond wat wind, en het was steeds goed zoeken om langs de juiste kant te zitten. Mijn grote probleem is dat ik niet zo technisch ben (dat hadden jullie wel al in de smiezen), mogelijks omdat ik niet van jongsaf aan koers; het kost me dan ook behoorlijk wat moeite om me voorin te handhaven... 't was dan ook leuk toen ik Erwin Vervecken naar voor zag stuiven en ik lekker in z'n wiel mee kon opschuiven: waarvoor een wereldkampioen veldrijden al niet kan dienen! Vooraan ging het hard-harder-hardst, want eerst 15 en dan 40 man wisten zich af te zonderen. Onze ploeg had 3 jongens mee. Een paar valpartijen maakten het koersen extra nerveus; 2 jongens slaagden er zelfs in bergop (na de afdaling van Berg Stene in Schorisse) in elkaar te haken.

We naderden Ronse en de eerste echte klim: de Kruisberg, waar Fondriest destijds wereldkampioen werd. De Kruisstraat is breed, behoorlijk lang en sterk oplopend: ik kon heel eenvoudig naast het peloton van achter naar voor rijden... bovenaan werd nog eens doorgetrokken, maar ik handhaafde me goed. Vooraan was ondertussen een duo-aanval van crossers Bart Wellens en Erwin Vervecken tot stand gekomen: Wellens zou de bergprijs nemen!In de aanloop naar de moeilijke passage van de Taaienberg ontstond er een behoorlijk gedrum... en ik liet me wegdrummen. Dom. Ik begon vrij ver aan deze hindernis, en kon niet anders dan heel rustig mijn voorgangers volgen. Bovenaan was het verzuipen voor velen, en ik schoof op, daalde hard af naar de Eikenberg en reed daar renner na renner voorbij. Bovenaan de Eikenberg werd er nog even doorgetrokken en ging het pijlsnel richting Varent; achter mij losten vele renners, maar ook ik zat achter op de grote groep... allemaal omdat ik achteraan aan die Taaienberg begon!! Op de Varentberg liep ik in, en passeerde onder meer Camiel Van den Bergh, volledig geparkeerd. Bovenaan draait de koers langs de brouwerij van Roman richting Brakel... ik kwam in een achtervolgend groepje en draaide mee rond.

Ik merkte echter dat deze jongens niet al te hard ronddraaiden, en bij de oplopende strook naar Zegelsem nam ik afscheid van deze groep. Een renner van de Militaire ploeg reed toen al enkele meters ervoor uit, en ik porde hem aan mee te gaan in de achtervolging. Ik kwam volop op toeren, nam bovenaan de klim nog een bidon aan, en daalde peilsnel naar Brakel af... de teller ging tot bijna 80km/u, behoorlijk tricky want beneden ging ik bijna uit de bocht (wat me onder enkele volgwagens terecht had gebracht). De Military guy had geen 1 keer kunnen overnemen... veel hulp zou ik van hem dus niet hebben. We kwamen tussen de eerste volgwagens aan de voet van de steile Valkenberg: erg goed draaide m'n motor daar niet meer omhoog... ik was toen ook al enkele kilometers naar hier gestoven, en dan zou ik deze hindernis nog volop moeten nemen om terug aansluiting te vinden bij de belangrijkste groep. Dat lukte dus net niet... Ik viel even daarna terug in een achterliggende groep, en zo'n 15 kilometer verder zouden we uit koers genomen worden. Jammer dus: de benen waren niet slecht, maar je positioneren op de belangrijke koersmomenten is echt nog niet zo eenvoudig.
Slechts een fractie van de renners bleef nog in koers. De eerste groep in de plaatselijke rondes zou onder meer Nico Kuypers (Military), Kevin Pauwels en Jan Verstraeten (Fidea, die laatste is ex-winnaar) en ex-profs Van Haecke en Demeyere omvatten.De volledige ploegprestatie was niet super: slechts 2 van onze 8 renners reden uit.



Gemiddeld 246,0 watt, 80,5rpm.
Nu ja, geen super resultaat dus. Wel een aangename koersnamiddag, al had ik er liever vooraan wat langer bij geweest.Vandaag waren het ook Belgische Kampioenschappen bij de juniors... een plaatselijke junior, voor wie ik supporter, is 2de geworden. Knap!
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 29 mei 2006 03:33

Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 28 Mei 2006
< GP Etienne De Wilde-verslag >Andermaal leuk leesvoer, Casran. Resultaat nog niet top, maar de stijgende lijn zit er weer in, zeker heuvelop. Dat geeft de burger uit Aalter weer moed, lijkt me. Hoogste tijd voor een wedstrijdje waar je wel een hele pot thee van lust.

Nog effies over die rpm-waarden: uiteraard wil je ook de gemiddelde trapfrequentie van de hele rit weten, maar het zou toch interessant zijn als er in de SRM-applicatie een mogelijkheid bestaat om de gemiddelde frequentie te zien van de tijd waar je écht aan het trappen bent geweest. Die rpm-waarde geeft immers een reëler beeld, en is ook beter vergelijkingsmateriaal. Is mijn idee tenminste.
(Voor de SRM-applicatie is dat een kwestie van alle ‘freewheel’- en ‘benen stilhouden’-momenten skippen, oftewel alles onder de 40rpm. Als die mogelijkheid nu nog niet bestaat, dan zou uiteraard de SRM-software aangepast moeten worden. Maar waarschijnlijk is dat een minimale wijziging, denk ik als software-ontwikkelaar.)

Plaats reactie