Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Andere sporten gedaan vandaag?

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 02 nov 2016 19:45

MarkVeenstra schreef:
arnold schreef:Het aantal stappen per minuut is wel het laatste waar ik op let. Is bovendien niet makkelijk te veranderen zoals bij fietsen wel het geval is
Is wat mij betreft een randzaak bij het hardlopen

Misschien is de grondcontacttijd en verticale oscillatie ook wat om bij te houden. :lol:
Ik meet het niet, loop gewoon. Maar als je wilt is hier juist heel veel te doen. Lange pas, korte pas. Belasting en impact hangen daar mee samen. Het is wel zo dat bij lopen het ritme meer evenredig omhoog gaat met hogere snelheid... in fietsen is dat maar beperkt zo.

En je lacht om grondcontacttijd en oscillatie, maar er zijn apparaten die dat ook kunnen meten. Als je wilt, kun je daar echt wel wat mee doen, bijvoorbeeld techniek aanpassen bij klachten of als je tegen een plafond (qua snelheid) aan zit.
Ja mijn horloge meet die waardes. Maar ga maar eens lezen op veel hardloopsites. 99% van de hardlopers doet helemaal niets met deze gegevens. Ook op de atletiekclub doen ze niets met deze waardes, hooguit met loopstijl (zoals hoe loop je omhoog of hoe loop je omlaag) en mijn trainer was toch echt een verdienstelijk hardloper (marathon 2;45) Nauwelijks beinvloedbaar voor de leek. Het is van belang voor de Michel Butters van deze wereld want dan gaat het om secondenwerk. En niet voor de lopers zoals ik die anderhalf uur over een halve marathon doen.

Maar goed iedereen moet doen wat hij zelf wil.
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 nov 2016 19:59

@Sweety, ik neem aan dat je met een app loopt? Dan heb je toch ook tijd in beeld? Heb je geen stopwatch nodig, denk ik.

arnold
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 02 nov 2016 20:10

Interessant artikel over pasfrequentie.
http://www.prorun.nl/training/32293/loo ... toch-niet/
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 02 nov 2016 21:40

Jans schreef:@Sweety, ik neem aan dat je met een app loopt? Dan heb je toch ook tijd in beeld? Heb je geen stopwatch nodig, denk ik.
Ik heb de Samsung Grand NEO en hoe de naam al zegt dat ding is groot en lomp en ik vind het lastig om hem in de hand te houden. Ook als hij dan uit mijn hand glijd dan is hij kapot.
Ik hem in zo'n sportband dat ik om de bovenarm draag.

Heb vanavond mijn vriendin op bezoek gehad zij heeft mij een oude sporthorloge met hartslagmeter meegenomen zit ook een stopwatch op.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 03 nov 2016 00:15

Vanavond naar basketbal training geweest. Meer dan tien jaar geleden voor het laatst. Was toxh weer erg leuk vanavond ... ga zeker vaker!
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 03 nov 2016 08:25

Gisteren tussen de buien door een rondje (ongeveer 6 km) gelopen door het Kooiwalbos, lekker over een modderig paadje door de gele herfstbladeren schoppen.
Veni. Vidi. Fietsie.

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 03 nov 2016 09:12

arnold schreef:Interessant artikel over pasfrequentie.
http://www.prorun.nl/training/32293/loo ... toch-niet/
Dat je nou juist dát artikel aanhaalt om jouw gelijk te bewijzen vind ik wel grappig. Heb je het écht gelezen? Want volgens mij ging de discussie hier aanvankelijk over de wat minder sneller lopers en kwamen daarna (onder meer) van mij suggesties om eens te kijken naar pasfrequentie. Want wat gebeurt er als je net begint? Grote passen, lage cadans. Zwaar lopen, meer kans op blessures. Meer grondcontact etc. Precies zoals - verrassing - ook in het artikel staat. Beginnende lopers zijn zich vaak helemaal niet bewust van cadans en lopen dan traag en zwaar. Niet erg. maar meestal kan dát nou juist enorme verbetering geven qua loop plezier en wat snelheid (en blessure risico). Maar dan moet iemand wel je daar even bewust van maken. Voor de rest, die 180 is een een of ander magische grens die voor iedereen wat anders is. Langere mensen wat lager etc. Dat schreef ik dus ook al. Uiteindelijk kies je een eigen cadans die bij je past.

Maar stel nou dat ik over ademhaling en cadans zou beginnen... zou je dat dan wellicht ook afdoen als onzin?

Wie weet hoe groot jouw verbetering zou kunnen zijn qua snelheid, loopplezier, afstand etc. als je misschien ook wat verder over de kennis die je nu hebt heen zou kijken. Vooropgesteld dat je dat uberhaupt zou willen. Maar als je zelf tevreden bent, snap ik niet zo goed waarom je een negatieve discussie aanzwengelt. En dat trainer pietjepuk het zus of zo doet, zegt niets.

Iedereen is anders. Iedereen loopt anders, heeft zijn eigen makken of problemen. Bovendien heeft iedereen ook een andere doelstelling. Dat is juist het leuke van (hard)lopen. Niemand heeft gelijk, niemand heeft de wijsheid in pacht. We zijn allemaal born to run alleen doet e een het anders dan de ander. En why not :-)

Keep running everyone. Blijf vooral lezen, experimenteren en lekker buiten zijn. Of je nou 5K in 40 minuten loopt of in 15 minuten. (ik zou bijna zeggen dat gze&*& over tijden maar dat mag natuurlijk niet)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 nov 2016 09:22

J.Edge87 schreef:Vanavond naar basketbal training geweest. Meer dan tien jaar geleden voor het laatst. Was toxh weer erg leuk vanavond ... ga zeker vaker!
Ik neem aan dat je voor zo'n training wel op basis van regelmatig komen "geaccepteerd" wordt. Je hoeft geen lid van een vereniging te zijn? Zo wel, dan zou ik aannemen dat je de intentie hebt om regelmatig te gaan?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 nov 2016 09:28

Precies,
En het argument: "bijna niemand doet er wat mee". "Ook mijn trainer doet er niets mee". Is niet steekhoudend voor het al dan niet nuttig kunnen zijn. Sporters zijn in de basis aards conservatief. Dat is met fietsen, met schaatsen, met roeien en waarschijnlijk vele andere sproten het geval. Dat mag, is niet erg. Maar om dan vervolgens te stellen dat nieuwe benaderingen (meer/andere dingen meten en daar eventueel wat mee doen), af te doen als niet nuttig, is onterecht.
Bij fietsen is het net zo.., cadans is echt niet bepalend, maar beginnende fietsers trappen vaak te zwaar en kan je adviseren op hogere cadans te leren rijden. Zit je al hoger (zeg 90+), dan kan je er nog steeds naar trainen maar zal de winst in blessurepreventie en in snelheid marginaler worden en voor het gros van de wielrenners niet de moeite waard.
Stel je bekijkt een drukcurve van een roeihaal (op een ergometer, dynamische ergometer of .. als je de instrumentarium hebt.. in een boot), dan kan je daar echt wel wat mee. Maar voor 90% van de roeiers is het feit "druk vasthouden" al de belangrijkste stap, en is het curve optimaliseren iets wat maar tienden, of seconden oplevert en dus voor de absolute top. Betekend niet dat het iets is waar je niks aan hebt als beginner.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 03 nov 2016 10:20

Jans schreef:
J.Edge87 schreef:Vanavond naar basketbal training geweest. Meer dan tien jaar geleden voor het laatst. Was toxh weer erg leuk vanavond ... ga zeker vaker!
Ik neem aan dat je voor zo'n training wel op basis van regelmatig komen "geaccepteerd" wordt. Je hoeft geen lid van een vereniging te zijn? Zo wel, dan zou ik aannemen dat je de intentie hebt om regelmatig te gaan?
Heb inderdaad de intentie om lid te worden. 1 trainingsavond en 1 wedstrijdavond per week. Ik kan drie keer vrijblijvend meetrainen. Moet goed te doen zijn.

Wel spierpijn vanmorgen.... pfieuw 8-)
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 nov 2016 11:01

Zaalsporten = spierpijn.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 03 nov 2016 14:08

Weer een heerlijk rondje gelopen het was wel koud vond ik.
Zijn dan weer 9 km geworden.

Heb mijn passen ook een paar keer per minuut geteld en kwam uit bij de 1e keer 87
2e keer 85
3e keer 87
kom dan op ca. 170 / 174 passen per minuut.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie