Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Triple of niet?

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 28 jan 2008 22:56

Omslagpunt is lastig zo te bepalen. Ik schat zo rond de 160-162. Als je het zeker wilt weten moet je een test doen. Via het SMA in Heerenveen kun je dit doen en dan zit je redelijk in de buurt met de uitkomst.

Overigens zou ik me niet druk maken om vermogen etc en stoppen met die Tacx trainingen. Gewoon buiten beginnen met langzame duurtrainingen (als je niet tegen langzaam fietsen kunt dan de fietscomputer eraf doen).
Als voorbeeld kun je de Fietcoach gebruiken welke in december bij het blad Fiets zat. Gebruik ik ook al een paar jaar met een voor mij zeer goed resultaat in de Dolomieten Marathon en ik woon nog noordelijker dan jij dus ook hier geen bergen.
Als je dat schema volgt en genoeg km's maakt zul je de Alpen prima verteren (een 29 is nooit weg trouwens als noodverzet). Succes.

kool486
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 17 dec 2006 11:44

kool486 28 jan 2008 22:59

als je verzekerd bent bij de Friesland kan je 1 x per jaar een sportmedische test doen in het Abe Lenstra stadion. meten ze van alles,ook je vermogen en je conditie.
Funny the way it is

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 28 jan 2008 23:01

[quote="kool486"]als je verzekerd bent bij de Friesland kan je 1 x per jaar een sportmedische test doen in het Abe Lenstra stadion. meten ze van alles,ook je vermogen en je conditie.[/quote]


Daar is het SMA
:D

kool486
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 17 dec 2006 11:44

kool486 28 jan 2008 23:04

toen ik mijn berichtje typte stond die van jou er nog niet, vandaar.
Funny the way it is

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2008 23:10

@Geert.
Is allemaal niets van te zeggen. Pas als je een lange klim op hebt gereden is er wat aan vermogen uit te rekenen. Omslagpunt zijn wel wat doe het zelf testjes voor.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pedaalriddergeert
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06

pedaalriddergeert 28 jan 2008 23:30

Die sport-medische test is een goeie! Ga ik zeker doen.
Leer je eigen lichaam kennen zeg maar...
Ik schat zo in dat jullie allemaal geoefende klimgeiten zijn, met snelle tijden en zonder tripletje of compact bergverzet.....?
Zeg Amclassic: wat voor testjes?

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 29 jan 2008 09:42

We zitten er allemaal wel eens naast Geert: er rijden niet zoveel zonder compact of triple en snelle tijden zijn maar heel relatief te noemen. Bovendien moet je nooit naar anderen kijken want je fietst voor jezelf.
Probeer dit jaar ervaring op te doen en vooral er veel pelzier aan te beleven; wat er dan verder van komt merk je vanzelf!

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 29 jan 2008 14:02

[quote="Pedaalridder Geert"]Die sport-medische test is een goeie! Ga ik zeker doen.
Leer je eigen lichaam kennen zeg maar...
Ik schat zo in dat jullie allemaal geoefende klimgeiten zijn, met snelle tijden en zonder tripletje of compact bergverzet.....?
Zeg Amclassic: wat voor testjes?[/quote]

Als je nou wekelijks eens een keer begint met viaducttraining dan ontwikkel je vanzelf de kracht die nodig is om een beetje tegen de zwaartekracht in te kunnen fietsen. Bijvoorbeeld het viaduct over de tjonger ;), dan wel graag aan de goede kant van de tjonger blijven (we moeten de Friezen en de weststellingwerfers wel een beetje gescheiden houden)

Je grootste tegenstander is namelijk de zwaartekracht, daar kan geen triple of compact iets tegen doen. Gezien je lichaamsgewicht van 90kg en de relatief weinig kilometers die je per jaar maakt zal het je nog flink tegenvallen dat klimmen, maar het zal je zeker lukken, en je zult er verslaafd aan raken. In combinatie met een compact is een 12-27 zeker aan te raden, wellicht zal een 29 ook nog wel lukken met een derailleur korte kooi (even naar de weermannetjes in Wolvega met je fiets, kun je testen of het lukt; een lange kooi is voornamelijk om je ketting op spanning te houden als je klein klein fietst (34-12). In de praktijk doe je dat nooit net zo min als je groot-groot rijdt (50-27).

Ik weet dat vanuit Wolvega ook 2 fietsgroepen rijden die best pittig doorrijden, ze fietsen in ieder geval op woensdag (dan halen we ze namelijk altijd in bij de Kuinre/Lemmer). Echt aan te raden om je daarbij aan te sluiten, er is niets motiverender om in een leuke groep hard te trainen, lekker veel op kop scheuren, goed voor je trainingen rond omslagpunt. In de dagen tussendoor ga je lekker rustig fietsen, echt langzaam in je zgn. D1 zone, goed voor de ontwikkeling van je haarvaatjes in je spiergroepen.

Let wel dat je in de bergen weer andere spiergroepen zult tegenkomen dan op het vlakke. Dus gun je zelf ook even de tijd om te gewennen aan de cols, aan het eind van de week zal het beter gaan. Als je ook nog de marmotte wilt rijden dan helpt echt alleen maar 1 ding (je eigen woorden): veel trainen, veel kilootjes afvallen en genieten!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jan 2008 15:03

Nee, maar vaak genoeg schakelen mensen wel groot-groot als ze moe worden en minder goed opletten. Het is wat vervelend als je derailleur dan je achterwiel in vliegt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 29 jan 2008 16:42

[quote="Amclassic-fan"]Nee, maar vaak genoeg schakelen mensen wel groot-groot als ze moe worden en minder goed opletten. Het is wat vervelend als je derailleur dan je achterwiel in vliegt.[/quote]

Is in dat geval niet gewoon je ketting te kort? Een 12-27(29) gebruik je niet in Nederland, dus je zult er ook een nieuw ketting op moeten zetten, die je dan meteen op die lengte kunt knippen...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jan 2008 18:32

Waarvoor denk je dat je een langere derailleurkooi nodig hebt? Om dat extra kettinglengte verschil om te kunnen vangen. Ik kan met een korte kooi wel zorgen dat je 53-32 kunt schakelen, maar dan wil 39-14 waarschijnlijk al niet meer omdat de ketting veel te lang is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 29 jan 2008 18:56

[quote="Amclassic-fan"]Waarvoor denk je dat je een langere derailleurkooi nodig hebt? Om dat extra kettinglengte verschil om te kunnen vangen. Ik kan met een korte kooi wel zorgen dat je 53-32 kunt schakelen, maar dan wil 39-14 waarschijnlijk al niet meer omdat de ketting veel te lang is.[/quote]

Ik dacht dat je bedoelde dat de derailleurkooi krom zou trekken als je die met een tekorte ketting op groot-groot zou schakelen en daardoor in je spaken zou komen. Als je klein-klein schakelt met een te lange ketting (en dus korte kooi) dan gaat je ketting wat slap slingeren lijkt me, maar is de kans minder groot dat ie in de spaken komt. (ik had het over 29 achter en jij nu opeens over 32 achter)
Anyways als je het teveel moeite vind om een lange kooi-derailleur te monteren, moet je er gewoon voor zorgen dat je niet klein-klein schakelt en dat je ketting op 50-29) op zijn meest toelaatbare maximale spanning staat.... en dan daarna checken of 34-12 dan nog steeds veilig is. Aangezien ik aanneem dat je de 12 niet kunt vervangen als slotring.
En als de 34-12 niet wil met korte kooi, dan gewoon niet klein-klein schakelen.....

Hoe groot zijn eigenlijk de risico's? Iemand al eens in de praktijk geprobeerd? Dus de range 34-12 en 50-29 i.c.m. korte kooi?

Plaats reactie