Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Draag een helm

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 06 okt 2009 00:29

@-Divo-
't Zal misschien best effect hebben op sommige malloten, maar wat is je punt nou?
Volgens mij gaat bijna iedere wielrenner in z'n leven minstens een keer lelijk tegen de vlakte of wordt geschept door een auto of weet ik veel, en dan kun je beter toch echt maar een helm op hebben.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 06 okt 2009 00:33

Ter aanvulling, ik geloof trouwens ook niet dat een helm met wielrenner nou bijdraagt tot roekelozer rijgedrag. Vallen doet nog steeds veel pijn, en ook al helpt een helm niet in veel gevallen, heb hem liever op dan niet, je weet nooit.

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 06 okt 2009 00:37

[quote="Amclassic-fan"]@Divo, waar haal je die totaal niet onderbouwde onzin nu steeds vandaan dat mensen die zo verstandig zijn om een helm op hun hoofd te zetten zich in het verkeer onverstandig zouden gedragen? Al dan niet vallen heeft meer te maken met fietsbeheersing, verkeersinzicht en aanzienlijke dosis geluk. Ook met een helm op is asfalt nog steeds erg ruw voor je huid, ik denk niet dat iemand dat kan vergeten door het opzetten van een helm.

Al die extra veiligheidssystemen op auto's hebben geleidt tot veel minder verkeersdoden terwijl het verkeer veel drukker is geworden. Lijkt me dus vrij duidelijk dat het effect positief was.[/quote]

Jij valt mij wel vaker aan dat ik met onzin kom. Ga zelf maar op zoek naar de onderzoeken die hierover gedaan zijn inzake veiligheidsvoorzieningen in auto's ipv proberen te weerleggen zonder inhoudelijkheid. Er zijn nl onderzoeken die ik eerder gelezen heb maar ik ben nu te lui om ze op te zoeken. Ik hoef nl ook niets te weerleggen. Voor mij is de uitkomst van die onderzoeken meer common sense dan abracadabra. Menselijk gedrag is nl één van mijn grootste interesses.

Speciaal voor jou het volgende experiment;
Als je de volgende keer dat je gaat fietsen je helm eens NIET op doet durf ik te wedden dat je VEEL ALERTER op de fiets zit nu je GEWAAR bent dat je GEEN helm draagt. Dat betekent dus dat je in andere omstandigheden waar jij dus wel een helm draagt minder alert bent. cq roekelozer. In al de gevallen dat jij uit gaat rijden en je helm opzet trigger je onbewust iets in je gedachten dat je een vorm van protectie hebt (dus minder kwetsbaar bent) dit heeft heus bepaalde uitkomsten in je rij- en handelgedrag. Subtiele uitkomsten kunnen maken dat je net wel een ongeval krijgt ip van net niet. Dat er verschil is in je bewuste beleving bij het niet dragen van een helm zou voor jou een indicatie moeten zijn dat er ook iets met je hersens gebeurd (onbewust)als je wél met een helm rijdt. Denk daar maar eens overna.

;)

jazzper
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 sep 2005 01:58
Locatie: Zeist

jazzper 06 okt 2009 00:39

maar aan rijden zonder helm wen je ook volgens mij en dan zakt je alertheid al weer. Om maar te zwijgen over zaken die je niet in de hand hebt zoals een klapband, steentje, rare automobilist, etc.
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 06 okt 2009 00:44

Als je zegt dat AMCfan VEEL ALERTER zal zijn ga je er dus vanuit dat hij mét helm nauwelijks alert is. Anders kun je zo'n groot onderscheid niet aanbrengen/ervaren. In het kader van je weddenschap wil ik graag 100 euries inzetten tegen jouw stelling. Zoals je zelf al aangeeft is de perceptie van AMCfan bepalend voor de uitkomst van dit experiment en daarmee ook bindend voor de weddenschap.

waterman
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:24

waterman 06 okt 2009 00:51

[quote="Jazzper"]maar aan rijden zonder helm wen je ook volgens mij en dan zakt je alertheid al weer. Om maar te zwijgen over zaken die je niet in de hand hebt zoals een klapband, steentje, rare automobilist, etc.[/quote]

mee eens.

En dan nog, ik rijd met helm net zo alert, zeker als je de nodige ongelukken
waarvan gelukkig de meeste met goede afloop hebt meegemaakt.
Er zijn teveel zaken om op te noemen, waardoor je ( althans ikzelf ) geleerd
heb, om eerst met het vaak onberekenbaar gedrag van andere weggebruikers
rekening te houden.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 06 okt 2009 00:55

je eigen alertheid okay, maar inderdaad dat beinvloed nog niet andermans alertheid
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 06 okt 2009 01:01

[quote="perik"]Als je zegt dat AMCfan VEEL ALERTER zal zijn ga je er dus vanuit dat hij mét helm nauwelijks alert is. Anders kun je zo'n groot onderscheid niet aanbrengen/ervaren. In het kader van je weddenschap wil ik graag 100 euries inzetten tegen jouw stelling. Zoals je zelf al aangeeft is de perceptie van AMCfan bepalend voor de uitkomst van dit experiment en daarmee ook bindend voor de weddenschap.[/quote]

Nee het is geen competitiespelletje. We hebben het hier niet over weddenschappen maar over inzichten en hoe onbewuste processen gewaar te worden. Je bent teveel met je eigen gedachten bezig en dat is nu het geen ik hier aan de man probeer te brengen. Ipv onnadenkend verder je eigen gedachtengang simpel te blijven volgen wil ik juist dat mensen nadenken. Waar het hier en in andere topics over dit onderwerp gaat is dat mensen over het dragen van een helm schrijven dat ze zo geweldig slim zijn dat ze er eentje op hebben. Alsof ze met het opzetten van een helm zichzelf behoeden voor hoofdletsel. Wacht maar tot je met je neus op een autovoorruit zit of als er een vrachtwagen over je hoofd rijdt. Ik denk dat deze zelfde mensen aan een aantal belangrijke zaken voorbij gaan. Zo slim vind ik ze dus helemaal niet. Het hoe en waarom heb ik geprobeert hier te benoemen. Het is jammer dat sommigen geheel in hun eigen gedachten opgesloten zitten zonder open te staan voor mijn inbreng. Daarmee toon je alleen aan dat je niet eens de bereidheid hebt om verder te denken en zo zijn we weer terug bij af. Als je de claims die mensen hier doen waar ze spreken over dat hun helm ze heeft beschermd voor hersen/hoofdletsel zijn regelmatig discutabel. Ze worden gedaan uit zeer beperkte zienswijzen. Ik denk dat de dingen veel complexer in elkaar steken. En dat is niet zomaar een uit de lucht gegrepen gedachte.

Verder bestrijdt ik nergens dat het dragen van een helm onzin is, nee hoor vooral doen. Helemaal goed.

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 06 okt 2009 01:13

Jíj begint over een experiment/weddenschap! Ik bewonder je doorzettingsvermogen, maar als ik zo vrij mag zijn vindt ik dat jijzelf in deze discussie juist onnadenkend je eigen gedachtegang volgt en niet openstaat voor de ideeën van anderen.Elk argument of elke ervaring die wordt aangedragen vóór het dragen van een helm lijk je op te vatten als een soort "kijk eens hoe slim ik ben", terwijl het niks meer of minder hoeft te zijn dan een argument voor het dragen van een helm. Dat jij allerlei onderzoeken interpreteert (zonder bronvermelding of toelichting) en meent te kunnen toepassen betekent nog niet dat iedereen het daar mee eens hoeft te zijn. Dat je elk ander geluid dan jouw mening benoemt als beperkte zienswijze vind ik een diskwalificatie van jou als discussiepartner, en ik neem je verhalen daarom niet serieus.

Gebruikersavatar
geertjan5
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
Locatie: Friesland, nabij Sneek

Gebruikersavatar geertjan5 06 okt 2009 01:19

Maatje van me reed niet op een fiets maar een scooter zonder helm. Niet dat ik deze discussie naar een scooter wil leiden op een fietsen site. Maar het heeft allebei snelheid en komt op het zelfde neer.

Enfin
Hij reed op een scooter zonder helm. En uiteindelijk een ongeluk met +-70km/h. Niet slim dat hij geen helm droeg kan ik ook niks aan doen.
Hij knalde frontaal met zijn hoofd op een 1 of andere paal. De politie zei nog tegen hem, bij 99 van de 100 gevallen leg je in deze situatie de laatste loodjes. Had hij wel een helm op gehad. Had hij alleen een klapper gemaakt. Maar was er waarschijnlijk niks erg gebeurd.
Hij heeft ong 2 weken in het ziekenhuis gelegen.

Zo zie je maar weer wat een helm voor functie heeft. Ik draag hem ook (bijna) altijd. Ok die keren dat ik hem niet draag vind ik het ook niet slim. Maar dat is bijv. als ik een test ritje maak. En laast een keer bij een TT. Moest even weten hoe je 1 bocht moet aansnijden. Daarvoor had ik even niet een helm op. Want had alleen mn TT helm bij me. En anders ben je wel iets beperkter.
Ok het is natuurlijk niet slim want een ongeluk zit echt in een klein hoekje.
Zo ging in vorige week op mijn schoolfiets onderuit. Rem bleef hangen en had toen geen helm op.
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 okt 2009 01:29

Je maakt nu alleen een grote denkfout Divo. Je gedachtengang kan wel kloppen voor iemand die gewend is aan een Toyota Starlet en op eens in een Hummer gaat rijden. Maar dat is hier dus helemaal niet het geval, want ik rij al sinds ik 8 of 9 was op mountainbike/crossfiets/racefiets met een helm. Ik ben dus niet anders gewend dan dat ik een helm op m'n kop heb als ik ga trainen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 06 okt 2009 01:39

Bovendien gaat het er bij mij niet in dat het rijden met helm je zo weinig alert maakt dat de kans op ernstig hoofdletsel toeneemt tot boven het niveau waarbij je geen helm draagt. Een helm op is dus sowieso in alle gevallen beter.

Om nog een praktijkvoorbeeldje te geven: Afgelopen zondag kwam ik terug van een ritje door de Hoeksche Waard. In de Heinenoordtunnel (voor velen van jullie bekend van de laastste Rotterdamse forumrit) reed ik zo'n 200 meter achter een groepje, dat op de 'klim' breed uitwaaaierde. Op een gegeven moment, net voor de bocht bovenaan de helling op het steilste stuk, reed een van hun bijna links tegen de tunnelwand. Juist op dat moment kwam er een groepje uit de tegengestelde richting naar beneden. En dat ging dus echt maar net goed. Dit om aan te geven dat er idioten zijn die zulke volstekt irrationele dingen doen dat een beetje extra bescherming geen kwaad kan.

Plaats reactie