Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Amateurisme in de fietsenbranche.

whs
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 jul 2007 08:06

whs 19 dec 2008 21:08

Amateurisme in de fietsenbranche.


Ik ben al lange tijd bezig met eigen fietsontwerpen waar bij ik vooral levensduur en weinig onderhoud van belang vind. Vandaar de frames in titaan en verdere onderdelen grotendeels in RVS. Ik heb contact gezocht met allerlei fabrikanten voor speciale onderdelen die ik wil gebruiken, en om evt. speciale versies op maat te laten maken. In november contact gezocht met groothandels voor de redelijk standaard onderdelen die ik in Nederland kan verkrijgen.

Nou is het moeilijk te bepalen wie wat precies aan wie levert (structuur dus, levert een importeur rechtstreeks aan de fietsenhandel of via groothandels?) en wat ze precies in hun assortiment hebben (om maar wat te noemen: Als er SKS spatborden in het assortiment zitten, dan ook alle losse onderdelen daarvan? En hoe zit het met voorraad? Levertijd? Kan ik per internet bestellen? Etc.), dus gewoon een rits groothandels aangeschreven via email.

O.a. aangeschreven:
- Agu
- Juncker
- cyclia
- Pointbike.nl (= Rivosports, Lezyne accessoires, ik ben b.v. geinteresseerd in de Alloy floor drive en RVS multitools)

en dan nog een paar andere via een webformulier, zoals
- Kruitbosch
- KMG

Na 3 weken nul komma niks respons van de eerste 4.

KMG deed niet moeilijk en ik had direkt toegang, maar ze hebben weer veel dingen niet die ik zoek. Kan ik misschien wel bestellen, maar dat laat ik hier even terzijde.

Kruitbosch belde me op en wilde eigenlijk alleen leveren aan winkels. Dan vraag ik me af, hoe doen andere fietsenfabrikanten dat dan? Bij de lokale fietsenmaker inkopen? Nee natuurlijk. Diegene die ik aan de lijn had noemde nog dat het voor hun interessant moest zijn. Kan ik inkomen, ik vreesde al dat ik meteen voor duizenden euro's moest inkopen, wat ik niet wil want ik was nog met de prototypes bezig en wil eerst testen of de onderdelen die ik uitzoek echt goed zijn (en mij bevallen). Hij had het ook nog over mensen 'met een schuurtje in de tuin' die wat fietsonderdelen willen hebben. Ja kom op zeg! Ik had mijn website adres gegeven, en de moeite/opzet daarin moet duidelijk maken dat ik niet aan het rotzooien ben en de moeite die dat kost om alles te presenteren (grafisch niet indrukwekkend, geef ik toe, maar dat is irrelevant, het gaat om de inhoud. Ik heb een enorme hekel aan opzichtige websites die niets vertellen of zelfs zonder Flash niet werken; en nee, Flash heb ik niet geinstalleerd op mijn PC, ik heb geen zin voor zinloze animaties die rommel te installeren onder FreeBSD met Linux emulatie etc. Bah!). Toen bleek dat 'interessant' ging om 250 euro. Kom op zeg, dat is toch niks! Waar doe je nou moeilijk over? Er zou nog een vertegenwoordiger contact opnemen. Niets meer van gehoord.

De eerste 3 nogmaals een email gestuurd, en pointbike/rivosports via webformulier en gevraagd of hun emailadressen wel werken.

Opeens van alle 4 antwoord.

1. Agu: Doet moeilijk, wil dat ik via lokale fietsenmaker inkoop vooraleer ik bij hun (in grotere aantallen) kan inkopen. Tijdens het gesrpek deed ik er niet moeilijk over, maar al met al ben ik dit gezanik onderhand zat. Ik wil direkt kunnen zien wat ze op voorraad hebben aan b.v. Brooks zadels (ik wil een paar Brooks B17 Imperials b.v.), leren Cordo handvatten etc. Ook om mijn verkoop prijs te kunnen bepalen en keuzes te maken (zadels, SRAM naven) wil ik gewoon volledige toegang en niet dit gehannes!

2. Juncker: Ok, ik kan klant worden.

3. Cyclia: Stuurt een email dat iemand al contact heeft opgenomen en me heeft doorverwezen naar lokale groothandel Avada in Alphen a.d. Rijn. Onzin! Niemand van Cyclia heeft mij gebeld of geemaild. Vinden ze dat normaal, om te doen alsof ze wel actie hebben ondernomen? Ik heb ze in ieder geval een email gestuurd om te zeggen dat ze dat helemaal niet hebben gedaan.

4. Rivosport wilde weten wat ik deed. Had ik in feite al verteld want dat staat op mijn website (link was meegestuurd). Toch nog een email gestuurd, tot nu, zo'n 3 weken later, nog niets van gehoord.



Dan komen we nog bij Shimano benelux. Die vroeg ik of ik rechtstreeks bij hun kon inkopen (i.h.b. Alfine naafdynamo en evt. de 8v achternaaf), ik dacht dat ze net als Agu importeur + groothandel zijn. Ik had er nog in gezet, dat ik wilde weten of ik bij hun of een andere groothandel kon inkopen. Antwoord was dat ik bij 'dealers' moest zijn vanwege garantie, aansprakelijkheid etc. Wat een ontiegelijke bullshit! Ik, als verkoper ben verantwoordelijk. Zijn er evt. nog eisen aan wat ik moet kunnen sleutelen? (kan ik echt wel!) Dat zou een reden kunnen zijn, maar waarom staat dat niet in de email? Met 'dealers' nam ik aan dat lokale fietsenmakers bedoeld worden, en niet groothandels. Ik voelde me weer niet serieus genomen en was behoorlijk gepikeerd. Heb dit ook geschreven en kreeg toen een respons dat dat niet de bedoeling was, en iemand contact zou opnemen voor OEM. Niets meer van gehoord. De Avada baas die ik later aan de telefoon had, kon wel de Shimano naven bestellen. Ik vroeg me dus af, waarom Shimano me dan niet naar een groothandel verwees die losse Shimano Alfine naven heeft liggen/kan bestellen. Diegene van Avada zei daarover: "Shimano is altijd vaag". Nou ja zeg, is dit serieus te nemen?

Na al dit gedoe schreef ik een vriend in Engeland over deze zaken, waarin ik hem zei dat ik het vreemd vond dat deze zaken ueberhaupt niet allemaal failliet zijn. Wat een onvoorstelbare knulligheid.


Wat betreft RVS is het moeilijk mensen/bedrijven te vinden die kunnen maken wat ik wil, dus ik dacht b.v. voor mijn ontwerp achterdrager, het aan Axiom (in Canada) te vragen, of ze hun gewone drager konden leveren naar NL en in welke minimale aantallen, en of mijn custom ontwerp door hun te maken is en tegen welke aantallen/prijs etc. Na 1 maand (tusentijds nog een bericht gestuurd met kopie van mijn 1e email) nog geen enkele reactie...


Positief:

Een email gestuurd naar Falbrook, ik wil nl. de Nuvinci naven ook als optie aanbieden. Kort er na een reactie per email van Jack Brandsen en niet veel later hem ook telefonisch gesproken. Leuk, geen gezeur over schuurtjes in de tuin of dat ik meteen aantallen moet afnemen, nee, ik kan gewoon die Nuvinci's geleverd krijgen, en 1 stuk om te beginnen voor mijn testfiets. Hij woont niet ver van mij, bood me ook aan een fiets met die naaf te lenen (ik was er zeer nieuwsgierig naar, maar was er nog niet aan toe gekomen een fiets met zo'n naaf uit te proberen). Da's heel andere koek!

Hier is overigens mijn impressie van de Nuvinci naaf:

Link: Mijn ervaringen met de NuVvinci naaf

De naaf beviel mij zo goed dat ik de SRAM i-Motion 9 en Alfine 8v waarschijnlijk niet ga gebruiken/aanbieden, en de eerste demofietsen worden uitgevoerd met Nuvinci.


Wat betreft mijn fietsontwerpen, de filosofie erachter en wat ik aan accessoires wil leveren, zie:

Link: Mijn fiets ontwerpen

Het is wat uitgebreider dan toen ik de eerste emails aan die groothandels schreef, maar dat 'schuurtje in de tuin' was natuurlijk helemaal niet aan de orde. Het opmaken/onderhouden van die webpagina's kost al meer dan wat voor 'winst' ik had kunnen maken voor enkele losse onderdelen, door iets simpels te doen als een krantenwijk te lopen; om maar eens wat te noemen.


Conclusie:

Wat mij betreft tot nu toe een dikke min voor de groothandels/importeurs/fabrikanten waar ik mee te maken heb gehad, behalve i.h.b. Avada, KMG, Fallbrook. Wat betreft Juncker moet ik nog kijken hoe dat verder gaat.

20veetee
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 28 jun 2005 02:11

20veetee 19 dec 2008 21:38

Een TI omafiets?

PFROET *koffie tegen scherm*

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 19 dec 2008 21:42

Inderdaad, netwerken. En je idee delen met mensen. Openstaan voor kritiek, vertrouwelingen je idee voorleggen. Dan pas naar de markt, en daar netwerken. Mensen leren kennen, dan pas zaken doen. Ook achter succesvolle internetwinkels staat ALTIJD iemand die het zonder internet ook al kon of zou kunnen. Dus bellen, de baan opgaan, en je idee niet alleen ontwikkelen tot een eindproduct.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 20 dec 2008 02:45

Hallo,

Je bent in ieder geval al flink bezig en ik denk dat je ook al doende achter dingen moet komen hoe ze het beste aan te pakken. Wat Gastheer zegt kan ik helemaal beamen.

Maarrrrr
Heb je ook onderzocht of je die dure oma fietsen wel gaat verkopen? Is daar wel een markt voor? Je maakt ze niet alleen voor de lol denk ik maar het zal een winstgevende business voor je moeten zijn. Ik wil je niet ontmoedigen maar ik twijfel een beetje over de haalbaarheid. Wie gaat die fietsen kopen wat is je doelgroep? Een gazelle omafiets koop je op de hoek voor 500 euro die van jou wordt 4 x zo duur. Daarbij is een omafiets een gebruikersfiets voor alle dag die je gewoon voor de winkel neerzet bij het boodschappen doen. Of erop naar school gaat etc. Waarom zou iemand daar dan zo hoog bedrag voor uitgeven?


paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 20 dec 2008 09:12

Ben wel benieuwd naar bijv.marktonderzoek dat je al gedaan hebt naar de vraag naar dit soort fietsen.
Of iets een goed idee is voor eigen gebruik is heel persoonlijk, maar of iets geschikt is voor productie wordt bepaald door de markt, en niet het individu.
Op het moment dat je aan een groothandel kunt laten zien dat er markt is voor jouw product zullen ze er graag in mee gaan, want kunnen ze er aan verdienen. Zolang je niet vanuit hun uitgangspunt redeneert, zullen ze je niet zo snel als een serieuze partij gaan zien. Oftewel: als je zelf professioneler gaat denken en handelen, gaan de partijen jou als zodanig herkennen. Geldt ook voor je website: je hebt misschien een prima redanatie om geen flash op je site te gebruiken, maar je zult je moeten realiseren dat het naast de inhoud juist om presentatie gaat. Je moet die fietsen t.z.t. nasmelijk ook aan de man weten te krijgen, en dat gaat niet zonder goede presentatie.

Voor wat betreft mijn persoonlijke mening: Ik betwijfel of het probleem dat jij ervaart bestaat. Er zijn talloze fietsen die erg lang meegaan en opgebouwd zijn uit duurzame en slijtvaste onderdelen. De Gazelle Impala opoefiets van mijn moeder is minstens 25 jaar meegegaan, zonder auto in het gezin en dus altijd kinderen en zware boodschappen achterop. Toen was de fiets ook wel op, maar dat zat meer in trapas en naven en andere onderdelen dan in het frame, dat zat nog goed in de lak en roeste daarom ook niet of nauwelijks.
Natuurlijk is een oma fiets van de Halfords binnen een jaar afgeschreven, maar de klant die een fiets koopt voor 199 euro gaat niet ineens een fiets van 2000 euro kopen.
Ik weet het zeker denk ik

whs
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 jul 2007 08:06

whs 21 dec 2008 19:04

Paul Chris schreef:Ben wel benieuwd naar bijv.marktonderzoek dat je al gedaan hebt naar de vraag naar dit soort fietsen.

Oftewel: als je zelf professioneler gaat denken en handelen, gaan de partijen jou als zodanig herkennen.
Aha. Ik moet professionaler denken en handelen. Ben je helemaal gek? Ik beschrijf hoe die bedrijven zich gedragen en om wat voor peanut bedragen het gaat, waar het voor hun interessant wordt, en dan heb je het lef om mijn handelen niet professioneel te noemen? En heb je wel gelezen op mijn website dat die bedoeld is om bedrijven te informeren, en nog niet om te verkopen?
Geldt ook voor je website: je hebt misschien een prima redanatie om geen flash op je site te gebruiken, maar je zult je moeten realiseren dat het naast de inhoud juist om presentatie gaat. Je moet die fietsen t.z.t. nasmelijk ook aan de man weten te krijgen, en dat gaat niet zonder goede presentatie.
Ja, hallo. Dat staat op die website en waarom dat zo is!!! En nee, flash is daarvoor niet nodig.
Voor wat betreft mijn persoonlijke mening: Ik betwijfel of het probleem dat jij ervaart bestaat.


Probleem zou ik het niet noemen. Het gebeurt wel. Ja, een stalen fiets die altijd buiten staat, die roest weg, ligt een beetje aan het gebruik, beschadigingen bijwerken etc. Stalen velgen (niet RVS) in een oma fiets, daarvan heb ik gezien hoe die wegroesten. Frame onderdelen ook, en frames op zwakke plekken ook. Etc.

Er zit ook meer achter dan alleen niet-roesten bij deze fietsen, maar erover uitweiden heeft blijkbaar geen zin. De meeste reacties kan ik hier gewoon niet serieus nemen.

Ik noem het amateurisme dat ik tegenkom en dan kom je met een onzin verhaal dat ik niet professioneel bezig ben. En wat betreft bellen etc. Moet ik in nog meer detail treden wat ik allemaal heb gedaan? Dat doe ik niet, ik heb genoeg verteld. Die bedrijven horen gewoon behoorlijk te reageren, dat je daar netwerken voor nodig hebt, doe me een lol.

20veetee:

Een TI omafiets?

PFROET *koffie tegen scherm*
Wat nou lachen om Ti-oma? Waarom niet? Waarom een racefiets in titaan, die je na een paar jaar waarschijnlijk wegdoet omdat er wat beters is. Zo kan ik al jouw keuzes ook als onzinnig uitlachen hoor. Bedankt voor je onzin reactie. Als je elders een grap erover maakt vind ik best, in de context van mijn klacht over die fietsbedrijven is dat niet gepast.

whs
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 jul 2007 08:06

whs 21 dec 2008 19:09

[quote="GastheerG"]Los dat ik ook niet dol enthousiast ben over de wielerbranche (en heb echt flink in de keuken gekeken) denk ik dat je aanpak ook niet de beste is.
Je schrijft heel vaak dat je schrijft en mailt.

Bellen voor een afspraak! Zoek uit wie de personen zijn die het verschil maken. Ga met ze rond de tafel zitten. Nodig ze uit voor een lunch. Beter nodig er een uit voor een avond zesdaagse.
NETWERKEN!!!!! En dat doe je niet door te mailen en te schrijven.

Nogmaals ik weet dat het een raar wereldje is. Maar dat zoek je toch uit VOOR je aan het ontwerpen gaat? Je zoekt toch eerst uit of je wel in die wereld wil ondernemen?
Het is toch een beetje het standaard jammer verhaal van een uitvinder (of kunstenaar etc) die wel een mooi idee heeft maar niet begrijpt wat ondernemen is.


[/quote]

Wat ik allemaal heb gedaan vertel ik niet. Uitzoeken voor je aan het ontwerpen gaat? Natuurlijk niet. Ik wil wat maken en ik zie wel hoe ik er kom. "niet begrijpt wat ondernemen is": Ja bedankt, daar heb ik veel aan. Het enige waar het me om ging is te vertellen wat ik meegemaakt heb. Denk je soms dat ik niet aan de benodigde spullen kan komen of zo? Echt wel. Of dat er geen interesse is voor mijn ontwerpen? Echt wel...

Dit is geen klaag verhaal dat het niet lukt, het lukt best, alleen ben ik niet gediend van dit gedrag wat ik tegenkwam.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 21 dec 2008 19:23

Met dit soort reacties ga je het niet redden vrees ik... Hoe jammerlijk dat ook is, want dat een kunstenaar, los van jouw creaties, ook gevoel voor marketing MOET hebben tegenwoordig, lijkt mij de doodsteek voor creativiteit.

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 21 dec 2008 19:46

@whs
misschien is het wijs om eerst te kijken bij wat voor mensen je gaat klagen voordat je gaat klagen (een stukje onderzoek).
Waarschijnlijk kom je nu tot de conclusie dat het allemaal nog veel gekker is dan je in het bovenstaande stukje al beschreven hebt, simpelweg omdat je het aan zelfinzicht ontbreekt?
Niet schrijven had dan in jouw geval bovenstaande reakties en irritaties voorkomen.

Tegen de stroming in zwemmen is tot daar aan toe, maar vanaf beneden aan een waterval opzwemmen....?
Opgeven is geen optie!

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 21 dec 2008 20:40

@whs: Gelukkig heb je geen enkele moeite met zelfreflectie en heb je een goede zakelijke en bovendien sympathieke benadering, succes met je zaak!
Ik weet het zeker denk ik

Plaats reactie