Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

zadelleed, wie helpt verder??

philips
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2009 16:16

philips 28 mar 2009 21:00

Sinds ik fietsen als hobby heb ontdekt krijg ik zodra ik een paar dagen achtereen fiets ( een paar uur per dag) last van ontstekende haarzakjes. Van alles (??) geprobeerd,scheren, diverse zadels( race, gel, lederen zadel,Brooks,fietsbroekjes, verscheidene zalven-en..........nog steeds geen afdoende oplossing.
Ik ben inmiddels aan het einde van mijn Latijn of is er nog een ultieme raad ?
Wie kent dit verschijnsel uit de eigen praktijk ??
Wie weet een (deel)oplossing ???
Philips

johanandijk
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 10 mar 2009 20:04
Locatie: Andijk

johanandijk 28 mar 2009 21:16

harsen???


ik heb er zelf geen last van , een vriendin van mijn vrouw harst de boel bij mij altijd en ja het doet pijn ,maar ik heb geen last van haarzakjes die ontsteken ;)

ik hoop dat je bruikbare tips krijgt!!
trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 28 mar 2009 23:08

Heb je "geen broek 2 dagen achter elkaar gebruiken" al geprobeerd?
Mijn trainingen op bikeplanner.com

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 30 mar 2009 11:55

Even wat achtergrond informatie omdat dit tocch een vaak voorkomend probleem is.
Ik heb het niet op lange stukken op dit forum, maar heb eerder iets geplaatst over kramp waar leden toch wel erg blij mee waren, dus bij deze:



HIDRADENITIS SUPPURATIVA (ACNE INVERSA, ACNE ECTOPICA)


WAT BETEKENT HIDRADENITIS SUPPURATIVA ?

Hidradenitis suppurativa, ook wel acne inversa of acne ectopica genoemd, is een chronische ontsteking van de haarzakjes en talgklieren in vooral de liezen en/of de oksels. Hidradenitis suppurativa betekent etterende zweetklierontsteking, acne inversa betekent acne van de plooien, acne ectopica betekent acne op andere plaatsen dan de gewone acne.

KLACHTEN

Ondanks de naam zijn het niet de zweetklieren maar de talgklieren die ontstoken raken. De talgklieren zijn aangesloten op de haarzakjes en produceren vet dat de huid soepel houdt. Als de gezamenlijke uitvoergang van de haarzakjes en de talgklieren geblokkeerd raakt (door een hoornprop of door zwelling in de omgeving), ontstaat ophoping van talg. Eén van de oorzaken waardoor talgklieren verstopt kunnen raken, is overigens roken. De talgklieren zwellen vervolgens op en raken ontstoken. Diverse bacteriën kunnen zich gaan vermeerderen in de afgesloten ruimten. Als een talgklier knapt komt de inhoud, bestaande uit talg en bacteriën, in het onderhuidse vet terecht en veroorzaakt daar een forse ontstekingsreactie. Er komen ontstekingscellen op af die proberen de bacteriën en de talgresten op te ruimen, hetgeen maar gedeeltelijk lukt. Daartussen in bevinden zich nog steeds de oorspronkelijke cellen van de wand van het haarzakje en van de talgklieren. Deze cellen vormen nieuwe holten en buisvormige structuren en gaan ook door met het produceren van talg.
Anders dan bij de gewone acne (acne vulgaris), ontstaan bij acne inversa uitgebreide ontstekingen in en rond de talgklieren, met pijnlijke zwellingen als gevolg. Soms zijn verwijde afvoergangen en puskopjes zichtbaar aan de buitenkant. Er kunnen grote en pijnlijke met pus gevulde abcessen ontstaan, die op een gegeven moment doorbreken naar buiten. In de diepte kunnen grote holtes (cysten) ontstaan. Soms zoekt de pus een uitweg via andere wegen dan de oorspronkelijke afvoergang en ontstaan gangen en tunnels (fistels) onder de huid, die soms centimeters verder weer naar de oppervlakte komen. Abcesholtes kunnen met elkaar in verbinding staan via gangen. Abcessen kunnen steeds opnieuw terugkomen op dezelfde plaats. In de ergste gevallen is acne inversa een zeer invaliderende ziekte, vanwege de pijn en de continue uitvloed van talg, vocht en pus uit de ontstoken klieren. Het kan aanleiding geven tot sociaal isolement en depressieve gevoelens.

Behalve op de bekende voorkeursplaatsen, de liezen en de de oksels, kan acne inversa ook voorkomen op andere plaatsen, zoals de billen, rond de anus, onder de borsten, in de nek, of elders op de romp.

OORZAAK

De oorzaak is niet precies bekend. De aandoening begint meestal in de puberteit (dan komen ook pas de okselharen en klieren tot volledige ontwikkeling) maar kan ook op latere leeftijd ontstaan. Het komt vooral voor bij vrouwen (70-80% is vrouw). Erfelijke aanleg speelt een rol, het komt in bepaalde families en rassen (blanke en zwarte ras) meer voor dan bij andere. Hormonale invloeden spelen een rol, bij sommige vrouwen verergert de ontsteking rond de menstruatie, ook zwangerschap en menopauze kunnen de klachten beïnvloeden. Overgewicht, roken, zweten, warmte, en mogelijk ook stress hebben een ongunstige invloed.
Verder is er een relatie met bepaalde ziektebeelden, acne inversa komt wat vaker voor bij patiënten met suikerziekte, de ziekte van Crohn (ontstekingen van de dikke darm), sommige vormen van reuma, schildklieraandoeningen, lupus erythematodes, en psoriasis.


BEHANDELING

Acne inversa is moeilijk te behandelen. Er zijn een aantal leefregels die u in acht kunt nemen. Er zijn een aantal geneesmiddelen die ontstekingen kunnen voorkomen en verminderen, maar die hebben weinig effect op eenmaal gevormde abcesholten en gangen. Chronisch ontstoken gebieden kunnen chirurgisch worden behandeld.


LEEFREGELS

Gezien het feit dat overgewicht en roken van invloed zijn (50-80% van de patiënten met acne inversa heeft overgewicht en 80% rookt of heeft gerookt), is afvallen en stoppen met roken voor sommigen iets om te overwegen. Een goede lokale hygiëne is ook belangrijk. Houdt de oksel en liesgebieden dagelijks goed schoon, gebruik eventueel een bacteriedodende zeep zoals Unicura of Hibiscrub. Draag schoon, droog en goed absorberend ondergoed. Te strak zittende kleding en schurende elastiekranden van ondergoed kunnen de haarzakjes beschadigen, evenals het scheren van de haren.


GENEESMIDDELEN

Antiseptische middelen en lokale antibiotica
Deze producten (b.v. betadine jodium zeep, Hibiscrub, Dalacin-T, Eryderm) kunnen de hoeveelheid bacteriën op de huid verminderen en daarmee een kleine bijdrage leveren, vooral aan het voorkomen van nieuwe ontstekingen. Bestaande abcessen en diepere ontstekingen reageren er niet op.

Lokale anti-acne preparaten
Deze producten (b.v. benzoylperoxide gel of salicylzuurhoudende crèmes) zijn gericht op het openhouden van talgklieren. Ze zijn enigszins irriterend en daarom minder geschikt voor de gevoelige huid van de plooien.

Antibiotica
De ontstekingscomponent kan tot rust worden gebracht door langdurige behandeling met antibiotica. De antibiotica die daarvoor gebruikt worden zijn tetracycline, minocycline (Minocin), doxycycline, en erythromycine. Deze groep antibiotica heeft, naast een gewone antibacteriële werking, nog een tweede eigenschap: ze remmen de witte bloedcellen, die op de ontstoken talgklieren afkomen, en brengen daarmee rechtstreeks het ontstekingsproces tot rust. Normaal worden antibiotica kortdurend gegeven, maar voor deze antibiotica geldt dat niet: ze worden zonodig maandenlang gegeven.
Antibiotica kunnen ook kortdurend worden gebruikt (1-2 weken) om hevige infecties met abcesvorming te bestrijden. Over het algemeen wordt dan gekozen voor een krachtig antibioticum (b.v. Augmentin of clindamycine), dat effectief is tegen de meeste bacteriën die kunnen worden aangetroffen in de ontstekingen.
Voor alle antibiotica geldt dat ze het ontstekingsproces slechts tijdelijk onderdrukken. De roodheid, pijn en zwelling kan er tijdelijk door afnemen, nieuwe infecties kunnen worden voorkomen, maar bestaande abcessen en fistelgangen zullen er niet door verdwijnen, en na staken komt het probleem weer terug.

Middelen die de talgklierproductie remmen
Bij vrouwen kan een speciale anticonceptie pil worden voorgeschreven (Diane-35), eventueel met daaraan toegevoegd Androcur (cyproteronacetaat) gedurende de eerste 10 dagen van de strip. De bijwerkingen zijn vergelijkbaar met die van een gemiddelde gewone anticonceptiepil. Het duurt enige maanden voordat het effect zichtbaar wordt, en de werking bij acne inversa is minder goed dan bij gewone acne.
Andere middelen die de talgklieren beïnvloeden zijn de van vitamine A-zuur afgeleide preparaten Roaccutane (isotretinoïne) en Neotigason (acitretine). Roaccutane werkt goed bij gewone acne, maar het effect bij acne inversa is gering. Waarschijnlijk omdat niet de talgklierproductie het probleem is bij acne inversa, maar de afsluitingen van de klier-afvoergangen. Neotigason werkt iets beter omdat het de verhoorning van de huid remt, en tevens ontstekingsremmend werkt. Voor beide middelen geldt dat er aanzienlijke bijwerkingen kunnen optreden.

Ontstekingsremmende middelen
De ontstekingsreacties (roodheid, zwelling, pijn) kunnen tijdelijk worden onderdrukt door corticosteroïden (bijnierschorshormonen). Corticosteroïden kunnen in tabletvorm worden gegeven, of rechtstreeks worden ingespoten in zwellingen en abcessen. Corticosteroïden onderdrukken het afweersysteem en brengen daardoor de ontstekingen tot rust. Nadeel is dat het afweersysteem nodig is om bacteriën onder controle te houden. Bacteriële infecties kunnen dus ernstiger verlopen bij iemand die corticosteroïden gebruikt. Dit kan worden voorkomen door gelijktijdig antibiotica in te nemen.

Sinds 2002 zijn er enkele nieuwe en krachtige ontstekingsremmende middelen bij gekomen, de zogenaamde TNF-alpha remmers. Deze zijn zeer effectief bij patiënten met ernstige hidradenitis suppurativa, vooral bij de patiënten waarbij ernstige ontstekingsreacties rondom de abcessen en fistels optreden. Er zijn in Nederland nu 3 middelen op de markt: Remicade (infliximab), wat alleen via een infuus gegeven kan worden, Enbrel (etanercept) injecties, en Humira (adalimumab) injecties. Remicade is het langst op de markt, en daar is ook het meeste onderzoek mee gedaan. De resultaten daarvan zijn goed, echter de behandeling is kostbaar en wordt nog niet door alle ziekenhuizen aangeboden. Humira is ook effectief, heeft wat minder bijwerkingen en kan poliklinisch worden toegediend (injecties thuis door de patiënt zelf). Van Enbrel is het nog niet helemaal zeker of het even goed werkt als Remicade en Humira, meer onderzoek is nodig om dat vast te stellen. Er zijn inmiddels wel enkele studies gedaan waaruit blijkt dat Enbrel in een hogere dosering (2 x per week 50 mg) ook effectief is. Het probleem bij de TNF-alpha remmers is dat ze niet geregistreerd zijn voor de indicatie hidradenitis suppurativa. Daarom is ook de vergoeding niet geregeld. Sinds 2008 is het mogelijk om onder bepaalde voorwaarden een vergoeding voor Remicade of Enbrel aan te vragen bij de ziektekostenverzekeraars. De vergoeding voor Humira is helaas nog steeds niet mogelijk, omdat er nog te weinig studies zijn gedaan met dit middel.

Uiteindelijk is er ook de operatieve methode, maar ik zal jullie de details besparen.
Als de aandoening echter zulke vormen gaat aannemen, dan kan dat nodig zijn.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 30 mar 2009 12:24

Gewoon lekker uierzalf erop smeren en klaar is kees
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 30 mar 2009 12:44

Assos Chamois Cream, ik gebruikte hiervoor Sudocreme maar dat spul van Assos werkt echt een stuk beter!

(maar misschien is het probleem bij jou iets serieuzer...)

foxx
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 nov 2008 17:04

foxx 30 mar 2009 13:23

Misschien is reskin wat voor je. http://www.reskin.eu/

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 30 mar 2009 20:31

Ik gebruik afentoe kamferspiritus. Kan ongelofelijk branden maar het helpt wel.

Een trainingsmaatje van mij gebruikt Skins. (iets anders dan Reskin). Een dunne strakke broek (zonder zeem) die je onder je koersbroek draagt. Hij vindt het helemaal geweldig. En het hielp volgens hem ook bij zitvlak problemen. De broeken zijn wel prijzig met een prijs van rond de €100,- En volgens mij is er ook geen Nederlandse distributeur. Want hij had hem via een webshop in Duitsland gekocht omdat ze hier nergens te verkrijgen zijn. www.skins.net

sl-01
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 22 sep 2008 10:35

sl-01 30 mar 2009 21:33

+1 voor de uierzalf
sl-01 = sl01

slc-sl
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 aug 2007 01:03

slc-sl 30 mar 2009 22:28

Zit je wel goed op de fiets?
Als je veel heen en weer schuift over het zadel zal de huid geirriteerd raken, als gevolg daarvan gevoeliger voor infecties.




stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 30 mar 2009 22:30

Ik heb ook een aantal jaren uierzalf gebruikt nadat ik ook zitvlak problemen kreeg. Toch ben ik er mee gestopt afgelopen jaar en heb (nog) nergens last van gehad. Wel gebruik ik afentoe de bovenstaande kamferspiritus.

Maar het schijnt ook dat de poriën dicht gaan zitten van uierzalf. Wat ook niet goed is voor de huid. Weet iemand of dit klopt?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 31 mar 2009 00:08

+1 Assos Chamois Cream

Plaats reactie