Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

zadelleed, wie helpt verder??

waterman
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:24

waterman 07 apr 2009 19:41

mooi stukje informatieve tekst van Lior63. Ik heb het van het scheren wat ik sinds kort weer doe.
Daar houd ik maar beter mee op, want ik heb weer zo een lelijke pukkel op mn heup.

Zulke ontstekingen van haarzakjes geeft ook nog vaak kleine littekens of vlekjes. althans ik
heb er wel een aantal aan overgehouden.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 08 apr 2009 18:09

Wassen met desinfecterende zeep. Altijd schone broek. Sudocreme.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

zapperdeflap
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 07 mar 2009 11:03

zapperdeflap 08 apr 2009 21:25


Inderdaad, altijd een schone broek.
Ik onthaar met "Veet", was/ontsmet dagelijks met "Badedas-Classic" Groen/kastanje
wordt zelfs gebruikt in ziekenhuizen en 't Brandwonden-centrum.
En smeer indien noodzakelijk met "Calendulan" of "Nestosyl"

Succes,
Grt. Zapp

BramH
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 okt 2016 12:43

BramH 07 mei 2019 01:37

lior63 schreef: 30 mar 2009 11:55 Even wat achtergrond informatie omdat dit tocch een vaak voorkomend probleem is.
Ik heb het niet op lange stukken op dit forum, maar heb eerder iets geplaatst over kramp waar leden toch wel erg blij mee waren, dus bij deze:



HIDRADENITIS SUPPURATIVA (ACNE INVERSA, ACNE ECTOPICA)


WAT BETEKENT HIDRADENITIS SUPPURATIVA ?

Hidradenitis suppurativa, ook wel acne inversa of acne ectopica genoemd, is een chronische ontsteking van de haarzakjes en talgklieren in vooral de liezen en/of de oksels. Hidradenitis suppurativa betekent etterende zweetklierontsteking, acne inversa betekent acne van de plooien, acne ectopica betekent acne op andere plaatsen dan de gewone acne.

KLACHTEN

Ondanks de naam zijn het niet de zweetklieren maar de talgklieren die ontstoken raken. De talgklieren zijn aangesloten op de haarzakjes en produceren vet dat de huid soepel houdt. Als de gezamenlijke uitvoergang van de haarzakjes en de talgklieren geblokkeerd raakt (door een hoornprop of door zwelling in de omgeving), ontstaat ophoping van talg. Eén van de oorzaken waardoor talgklieren verstopt kunnen raken, is overigens roken. De talgklieren zwellen vervolgens op en raken ontstoken. Diverse bacteriën kunnen zich gaan vermeerderen in de afgesloten ruimten. Als een talgklier knapt komt de inhoud, bestaande uit talg en bacteriën, in het onderhuidse vet terecht en veroorzaakt daar een forse ontstekingsreactie. Er komen ontstekingscellen op af die proberen de bacteriën en de talgresten op te ruimen, hetgeen maar gedeeltelijk lukt. Daartussen in bevinden zich nog steeds de oorspronkelijke cellen van de wand van het haarzakje en van de talgklieren. Deze cellen vormen nieuwe holten en buisvormige structuren en gaan ook door met het produceren van talg.
Anders dan bij de gewone acne (acne vulgaris), ontstaan bij acne inversa uitgebreide ontstekingen in en rond de talgklieren, met pijnlijke zwellingen als gevolg. Soms zijn verwijde afvoergangen en puskopjes zichtbaar aan de buitenkant. Er kunnen grote en pijnlijke met pus gevulde abcessen ontstaan, die op een gegeven moment doorbreken naar buiten. In de diepte kunnen grote holtes (cysten) ontstaan. Soms zoekt de pus een uitweg via andere wegen dan de oorspronkelijke afvoergang en ontstaan gangen en tunnels (fistels) onder de huid, die soms centimeters verder weer naar de oppervlakte komen. Abcesholtes kunnen met elkaar in verbinding staan via gangen. Abcessen kunnen steeds opnieuw terugkomen op dezelfde plaats. In de ergste gevallen is acne inversa een zeer invaliderende ziekte, vanwege de pijn en de continue uitvloed van talg, vocht en pus uit de ontstoken klieren. Het kan aanleiding geven tot sociaal isolement en depressieve gevoelens.

Behalve op de bekende voorkeursplaatsen, de liezen en de de oksels, kan acne inversa ook voorkomen op andere plaatsen, zoals de billen, rond de anus, onder de borsten, in de nek, of elders op de romp.

OORZAAK

De oorzaak is niet precies bekend. De aandoening begint meestal in de puberteit (dan komen ook pas de okselharen en klieren tot volledige ontwikkeling) maar kan ook op latere leeftijd ontstaan. Het komt vooral voor bij vrouwen (70-80% is vrouw). Erfelijke aanleg speelt een rol, het komt in bepaalde families en rassen (blanke en zwarte ras) meer voor dan bij andere. Hormonale invloeden spelen een rol, bij sommige vrouwen verergert de ontsteking rond de menstruatie, ook zwangerschap en menopauze kunnen de klachten beïnvloeden. Overgewicht, roken, zweten, warmte, en mogelijk ook stress hebben een ongunstige invloed.
Verder is er een relatie met bepaalde ziektebeelden, acne inversa komt wat vaker voor bij patiënten met suikerziekte, de ziekte van Crohn (ontstekingen van de dikke darm), sommige vormen van reuma, schildklieraandoeningen, lupus erythematodes, en psoriasis.


BEHANDELING

Acne inversa is moeilijk te behandelen. Er zijn een aantal leefregels die u in acht kunt nemen. Er zijn een aantal geneesmiddelen die ontstekingen kunnen voorkomen en verminderen, maar die hebben weinig effect op eenmaal gevormde abcesholten en gangen. Chronisch ontstoken gebieden kunnen chirurgisch worden behandeld.


LEEFREGELS

Gezien het feit dat overgewicht en roken van invloed zijn (50-80% van de patiënten met acne inversa heeft overgewicht en 80% rookt of heeft gerookt), is afvallen en stoppen met roken voor sommigen iets om te overwegen. Een goede lokale hygiëne is ook belangrijk. Houdt de oksel en liesgebieden dagelijks goed schoon, gebruik eventueel een bacteriedodende zeep zoals Unicura of Hibiscrub. Draag schoon, droog en goed absorberend ondergoed. Te strak zittende kleding en schurende elastiekranden van ondergoed kunnen de haarzakjes beschadigen, evenals het scheren van de haren.


GENEESMIDDELEN

Antiseptische middelen en lokale antibiotica
Deze producten (b.v. betadine jodium zeep, Hibiscrub, Dalacin-T, Eryderm) kunnen de hoeveelheid bacteriën op de huid verminderen en daarmee een kleine bijdrage leveren, vooral aan het voorkomen van nieuwe ontstekingen. Bestaande abcessen en diepere ontstekingen reageren er niet op.

Lokale anti-acne preparaten
Deze producten (b.v. benzoylperoxide gel of salicylzuurhoudende crèmes) zijn gericht op het openhouden van talgklieren. Ze zijn enigszins irriterend en daarom minder geschikt voor de gevoelige huid van de plooien.

Antibiotica
De ontstekingscomponent kan tot rust worden gebracht door langdurige behandeling met antibiotica. De antibiotica die daarvoor gebruikt worden zijn tetracycline, minocycline (Minocin), doxycycline, en erythromycine. Deze groep antibiotica heeft, naast een gewone antibacteriële werking, nog een tweede eigenschap: ze remmen de witte bloedcellen, die op de ontstoken talgklieren afkomen, en brengen daarmee rechtstreeks het ontstekingsproces tot rust. Normaal worden antibiotica kortdurend gegeven, maar voor deze antibiotica geldt dat niet: ze worden zonodig maandenlang gegeven.
Antibiotica kunnen ook kortdurend worden gebruikt (1-2 weken) om hevige infecties met abcesvorming te bestrijden. Over het algemeen wordt dan gekozen voor een krachtig antibioticum (b.v. Augmentin of clindamycine), dat effectief is tegen de meeste bacteriën die kunnen worden aangetroffen in de ontstekingen.
Voor alle antibiotica geldt dat ze het ontstekingsproces slechts tijdelijk onderdrukken. De roodheid, pijn en zwelling kan er tijdelijk door afnemen, nieuwe infecties kunnen worden voorkomen, maar bestaande abcessen en fistelgangen zullen er niet door verdwijnen, en na staken komt het probleem weer terug.

Middelen die de talgklierproductie remmen
Bij vrouwen kan een speciale anticonceptie pil worden voorgeschreven (Diane-35), eventueel met daaraan toegevoegd Androcur (cyproteronacetaat) gedurende de eerste 10 dagen van de strip. De bijwerkingen zijn vergelijkbaar met die van een gemiddelde gewone anticonceptiepil. Het duurt enige maanden voordat het effect zichtbaar wordt, en de werking bij acne inversa is minder goed dan bij gewone acne.
Andere middelen die de talgklieren beïnvloeden zijn de van vitamine A-zuur afgeleide preparaten Roaccutane (isotretinoïne) en Neotigason (acitretine). Roaccutane werkt goed bij gewone acne, maar het effect bij acne inversa is gering. Waarschijnlijk omdat niet de talgklierproductie het probleem is bij acne inversa, maar de afsluitingen van de klier-afvoergangen. Neotigason werkt iets beter omdat het de verhoorning van de huid remt, en tevens ontstekingsremmend werkt. Voor beide middelen geldt dat er aanzienlijke bijwerkingen kunnen optreden.

Ontstekingsremmende middelen
De ontstekingsreacties (roodheid, zwelling, pijn) kunnen tijdelijk worden onderdrukt door corticosteroïden (bijnierschorshormonen). Corticosteroïden kunnen in tabletvorm worden gegeven, of rechtstreeks worden ingespoten in zwellingen en abcessen. Corticosteroïden onderdrukken het afweersysteem en brengen daardoor de ontstekingen tot rust. Nadeel is dat het afweersysteem nodig is om bacteriën onder controle te houden. Bacteriële infecties kunnen dus ernstiger verlopen bij iemand die corticosteroïden gebruikt. Dit kan worden voorkomen door gelijktijdig antibiotica in te nemen.

Sinds 2002 zijn er enkele nieuwe en krachtige ontstekingsremmende middelen bij gekomen, de zogenaamde TNF-alpha remmers. Deze zijn zeer effectief bij patiënten met ernstige hidradenitis suppurativa, vooral bij de patiënten waarbij ernstige ontstekingsreacties rondom de abcessen en fistels optreden. Er zijn in Nederland nu 3 middelen op de markt: Remicade (infliximab), wat alleen via een infuus gegeven kan worden, Enbrel (etanercept) injecties, en Humira (adalimumab) injecties. Remicade is het langst op de markt, en daar is ook het meeste onderzoek mee gedaan. De resultaten daarvan zijn goed, echter de behandeling is kostbaar en wordt nog niet door alle ziekenhuizen aangeboden. Humira is ook effectief, heeft wat minder bijwerkingen en kan poliklinisch worden toegediend (injecties thuis door de patiënt zelf). Van Enbrel is het nog niet helemaal zeker of het even goed werkt als Remicade en Humira, meer onderzoek is nodig om dat vast te stellen. Er zijn inmiddels wel enkele studies gedaan waaruit blijkt dat Enbrel in een hogere dosering (2 x per week 50 mg) ook effectief is. Het probleem bij de TNF-alpha remmers is dat ze niet geregistreerd zijn voor de indicatie hidradenitis suppurativa. Daarom is ook de vergoeding niet geregeld. Sinds 2008 is het mogelijk om onder bepaalde voorwaarden een vergoeding voor Remicade of Enbrel aan te vragen bij de ziektekostenverzekeraars. De vergoeding voor Humira is helaas nog steeds niet mogelijk, omdat er nog te weinig studies zijn gedaan met dit middel.

Uiteindelijk is er ook de operatieve methode, maar ik zal jullie de details besparen.
Als de aandoening echter zulke vormen gaat aannemen, dan kan dat nodig zijn.
Zo herkenbaar. Hier ook lang mee geworsteld en heb er soms nog last van.

Andere oplossingen en tips van harte welkom.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 07 mei 2019 08:46

Ik heb af en toe last van deze klachten, zelf schuur/verplaats ik iets meer dan anderen op mijn zadel. Zelfs na allerlei aanpassingen doe ik het nog wel eens.

Nu scheer ik mijn haar op "bepaalde plaatsen" niet meer compleet af/glad maar scheer ik met een tondeuse zodat de haren bijna niet meer kunnen ingroeien.
Ook gebruik ik een broek maar 1 keer, smeer ik de crème van futurum en was ik alles goed na de rit

Eens in de zoveel tijd, helaas nu dus heb ik er wel weer en beetje last van en kies ik er ook wel eens voor om 1 of 2 dagen niet te fietsen om het net wat meer rust te geven

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 04 nov 2019 14:56

Ik had ook heel veel problemen waardoor ik soms niet eens op de fiets kon zitten vanwege de pijn.
Na een bikefit en goed zadel is dat probleem bijna opgelost. Er zijn dagen dat door veel wrijving met een spijkerbroek i.c.m. warmte op de woon/werk fiets dat ik toch een ontstekingkje heb, maar het is lang niet zo erg als voorheen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 nov 2019 15:26

jsprbcn schreef: 04 nov 2019 14:56 .................. en goed zadel is dat probleem ......................
Probleem is dat een "goed zadel" niet voor iedereen hetzelfde is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 04 nov 2019 15:36

M.b.t. zadels: "elke kont is een wereld", maar ik doelde meer op een goed zadel i.c.m. een bikefit?
Ik heb verschillende zadels voor de bikefit geprobeerd, en verschillende broeken van verschillende merken en dat hielp ook niet echt in mijn geval.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 nov 2019 16:07

Lcsmet schreef: 04 nov 2019 15:26
jsprbcn schreef: 04 nov 2019 14:56 .................. en goed zadel is dat probleem ......................
Probleem is dat een "goed zadel" niet voor iedereen hetzelfde is.
Dat klopt, en ik post nog maar een keertje mijn"filosofie" t.a.v. zadels:

Ik heb nadat ik in 2010 weer begon diverse zadels geprobeerd en ik heb uiteindelijk een soort filosofie ontwikkeld.
De een zat beter als de andere , maar echt aangenaam werd het niet tot ik een frame kocht waar een zadel op zat dat me heel goed beviel, ik gebruik het tot op de dag van vandaag.
Dat is een Prologo Cool Team, een Prologo Nago Evo met speciale opdruk.
Wat aan dat zadel anders was , was dat het een vlakke bovenkant heeft en toch overall vrij smal is, wat ik daarvoor had was rond in doorsnee.
Zakt niet in "de gleuf", je zit er echt bovenop en schuurt niet aan de benen omdat het toch smal is.

Zadels deel ik in als volgt:
Breed-Middel-Smal BMS
Rond-Middel-Vlak RMV
Zacht-Middel-Hard ZMH

Mijn eigen configuratie is MVM, als je dat eenmaal weet hoef je een zadel maar in de hand te nemen en je weet of het gaat bevallen.
Lukraak maar wat doen op zadelgebied schiet niet op en kost nogal wat weggegooid geld....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 04 nov 2019 16:11

Ik zweer bij het Power zadel van Specialized trouwens (heb ik op mijn Bianchi een Power Pro en op mijn Brompton een Power expert)

Plaats reactie