Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 17 sep 2021 07:08

Op mijn Kona Rove kan ik zowel spatborden als een bagagerek monteren. Bijzonder handig.
Voor ww-verkeer is een gravelbike bijzonder interessant. Zeker omdat je die daarnaast ook nog kan gebruiken voor groepsritten. Een hybride is wat dat betreft veel beperkter qua mogelijkheden.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 17 sep 2021 17:45

Dritty schreef: 16 sep 2021 09:48 Het zijn inderdaad de afwegingen tussen wat "verstandig" en wat "leuk" is. Een beetje extra snelheid vind ik "leuk" (niet voor de tijdwinst), maar waarschijnlijk zal ik ook wat snelheid winnen bij de hybride vs de huidige omafiets.

@jberends, adviezen worden gewaardeerd, ik zie ze zeker niet als dream killers, de keuze blijft mijn verantwoordelijkheid ;)

Ik ben er dus zeker nog niet uit. Leuk ook om de verhalen van blurg in het andere topic te lezen. Als ik minimaal een uur zou moeten fietsen, zou ik zeker voor de race of gravelbike gaan. Douchen en veilig stallen van de fiets kan in ieder geval op mijn werk, maar ik denk dat ik ook soms voor een rustige rit wil gaan, waarbij douchen niet nodig is. Nu bepaalt de fiets waarop je zit niet de intensiteit waarmee je fietst, maar geeft daar wel een beetje sturing aan.

Voorlopig wat voorpret door regelmatig wat fietsen te bekijken en vergelijken en doordat ik (momenteel) nog veel thuiswerk zit er weinig druk op. Dit helpt in ieder geval wel om de voor- en tegens op een rijtje te zetten.

Je HOEFT niet de korste weg te nemen he :lol: , je kan er ook een 20km tochtje van maken, dan loont het wel de moeite van het omkleden en je dus in een fietspakje te hijsen. Het kost daardoor wel veel meer tijd.

En ja, je kan ook hard gaan fietsen op een normale fiets. Dat heb ik ook gedaan toen mijn fietsen waren gestolen, gewoon op een oude kroegfiets rijden.

https://www.strava.com/activities/4227960999

Ging best vlot nog eigenlijk :)
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

hayes

hayes 17 sep 2021 21:53

De laatste jaren ben ik ook wat omweggetjes in de werkwoon route beginnen invoegen.
Als het weer meewerkt, wordt 19 km snel 30 km. Met een uitschieter van 90 km :lol:

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 20 sep 2021 09:18

Bij mij is er spijtig genoeg weinig ruimte om veel omweg te doen :( 45km per dag, 5keer per week, door weer en wind is wel voldoende voor mij. Misschien komt er nog een dag dat dat allemaal wat beter gaat?

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 22 sep 2021 10:27

Deze ochtend was het echt fris op de fiets. Zit ik daar met korte broek, lange mouwen, zonder handschoenen het maar net warm genoeg te hebben. Haal ik een andere fietser in die kort-kort zonder handschoenen rijdt. In welke kledij rijden jullie rond deze periode?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 22 sep 2021 10:36

Geen woon-werk, maar gisteravond om 17:20 vertrokken voor avondritje met trui lange mouwen en beenstukken. Onderweg nog wat fietsers kort/kort tegen gekomen.
Brrr.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 22 sep 2021 11:41

Vanaf een graad of 10 en niet teveel wind vind ik het wel te doen in kort/kort.

Ik merk trouwens wel verschil tussen zomer naar herfst/winter. Dan zit ik sneller in langere kleding terwijl van de winter/voorjaar naar de zomer dan is kort eerder aan de beurt. Net alsof je gewend bent aan een hogere / lagere temperatuur en dus ook eerder behaagelijker bent in die hogere / lagere temperatuur.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 22 sep 2021 13:16

bartdr schreef: 22 sep 2021 10:27 Deze ochtend was het echt fris op de fiets. Zit ik daar met korte broek, lange mouwen, zonder handschoenen het maar net warm genoeg te hebben. Haal ik een andere fietser in die kort-kort zonder handschoenen rijdt. In welke kledij rijden jullie rond deze periode?
Is bij mij afhankelijk van welke fiets ik pak, Ga ik met de speed-pedelec (zoals gisteren) trek ik nu al armstukken, lange beenstukken, windstopper en handschoenen aan 's ochtends. Ga ik op de racefiets worden het kniestukken en evt. windstopper.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Knaljaas
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jan 2017 13:37
Locatie: West-Vlaanderen

Knaljaas 22 sep 2021 13:40

Het vervelende is ook dat het vooral koud is de eerste 10 - 15 minuten, daarna ben je opgewarmd. Dus meestal moet ik dan ook stoppen om een jasje of been- of kniestukken uit te trekken.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 22 sep 2021 13:42

leon1 schreef: 22 sep 2021 11:41 Vanaf een graad of 10 en niet teveel wind vind ik het wel te doen in kort/kort.

Ik merk trouwens wel verschil tussen zomer naar herfst/winter. Dan zit ik sneller in langere kleding terwijl van de winter/voorjaar naar de zomer dan is kort eerder aan de beurt. Net alsof je gewend bent aan een hogere / lagere temperatuur en dus ook eerder behaagelijker bent in die hogere / lagere temperatuur.
Volgens mij is die gewenning gewoon een feit. Dat heb je bv. ook wanneer je 2 of 3 weken in een warm land op vakantie bent geweest of bv. de standaardtemperatuur in huis, dat is ook te warm/koud afhankelijk van wat je in je eigen huis als temperatuur ingesteld hebt..

hayes

hayes 22 sep 2021 14:22

Gisteren was het 7 graden, vanmorgen was het 8 graden. In combinatie met hoge luchtvochtigheid, voelt dat heel snel echt koud.
Ik heb m'n Perfetto aangetrokken gisteren en voor het eerst beenstukken.
Het wordt herfst...

Gebruikersavatar
jepickx
Forum-lid
Berichten: 346
Lid geworden op: 02 mar 2017 13:11

Gebruikersavatar jepickx 30 sep 2021 18:07

Een tijdje geleden ging het hier over vergoedingen voor het fietsen naar het werk.
Sinds kort is bij ons bedrijf het Sjees-project van start gegaan.
Per kilometer op de fiets wordt op dit moment 10 eurocent verdiend.
Het bedrag dat je zo bij elkaar fietst is in ter ruilen voor tegoedbonnen die bij diverse shop ingewisseld kunnen worden.
Naar mijn idee wordt er niet gekeken of je de kortste weg naar het werk fiets. de vergoeding is per gefietste kilometer.
Met ingang van morgen gaat de vergoeding omhoog naar 15 cent per km. (koude en natte seizoen)
Dit alles bovenop de bestaande reiskosten vergoeding.
Vooralsnog is het Sjees project een Brabantse (NL) aangelegenheid.
Bianchi Intenso
Koppie Coppi

Plaats reactie