Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Aanrijding, tegenpartij aansprakelijk stellen voor schade en letsel. Zelf expert inschakelen?

Iemandvandezaak
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2021 10:05

Iemandvandezaak 15 mei 2021 11:07

Ik had de hoop dat hier iemand misschien al eerder ervaring mee heeft gehad. Helaas heb ik (nu wel) geen rechtsbijstand die mij hierbij kan helpen dus ik moet het zelf afwikkelen met de tegenpartij.

Een student op een deelscooter heeft mij frontaal aangereden. Het ongeluk is buiten mijn schuld. Hij haalde twee kinderen op een fiets op een smal bruggetje blind in en zag mij als tegenligger over het hoofd. Ik klapte over de fiets en heb daar een gekneusde heup, voet en ribben aan over gehouden. Er zijn voor de rest ook een hoop kleine krasjes bij op mijn racefiets. Het stelt allemaal niet zo veel voor maar ontsiert wel.

Ik heb nu een schadeformulier met zijn krabbel erop en de volgende stap is de tegenpartij aansprakelijk stellen. De modelbrief van de anwb die ik als voorbeeld heb vraagt gelijk om een schadevergoeding voor de materiele schade maar ik weet dus niet helemaal hoe om tot een bedrag te komen? Wat vraag je voor een krasje op je frame? Of een bekraste derailleur?

Als iemand dit proces wel eens heeft doorlopen zou ik graag horen hoe dat toen is gegaan.

Alvast bedankt!


edit: ai, dit is misschien niet het juiste forumdeel hiervoor.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7929
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 mei 2021 11:54

Verschillende ervaringen, ook die al jaren aanslepen. Die krasjes zijn het niet. Wel je letsel. Kan nog wat van overblijven, ook na jaren! Niet te licht over denken. De verzekering van de tegenpartij schakelt expert in. Zijn zij op de hoogte? Heb je zelf een WA-verzekering? Vraag hen advies. Dat hoeven ze niet te doen, maar als service kan goed van pas komen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 15 mei 2021 12:40

Dit kun je niet zelf zonder je te kort te doen vermoed ik. Zeker bij letsel is het lastig hoe zich dat ontwikkelt.
Rechtsbijstand kun je ook achteraf inschakelen tegen betaling.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1637
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 15 mei 2021 13:01

Je kunt ook no pay no cure letselschade adviseur nemen.
Helpen je ook wel verder

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 15 mei 2021 13:07

t2300 schreef: 15 mei 2021 13:01 Je kunt ook no pay no cure letselschade adviseur nemen.
Helpen je ook wel verder
Zou ik ook doen Zeker letselschade advocaat nemen, ontneemt je veel zorg. Heb zelf er ook een (helaas) en scheelt me veel werk/zorg, tijd die je beter kunt besteden aan je herstel/genezing.

Freek1986
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2012 10:43

Freek1986 15 mei 2021 14:22

Ik zou DAS eens bellen, bij letselschade kunnen ze je meestal gewoon helpen ook zonder rechtsbijstand. Heb ik vorig jaar gehad en ik ben erg tevreden over de afwikkeling.
Cannondale Caad13

LethalP
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 15 mei 2021 15:59

Voor de materiële schade zou je een rapport op kunnen laten maken door bv. je fietsenmaker.
Vaak heb je met zo'n soort ongelukken materieel meer schade dan je denkt.
Denk aan schoenen, helm, kleding etc.

Voor je eigen letsel inderdaad best iemand in de arm nemen tenzij je echt zeker bent dat er niks aan het handje is.
Vooral die gekneusde ribben kan nog wel eens een lange nasleep hebben

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5052
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 mei 2021 16:59

Toevallig lid van ntfu dan heb je ook recht op rechtsbijstand.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 mei 2021 18:46

De tegenpartij is een motorvoertuig dat verplicht verzekerd is. Zijn verzekeraar stuurt een onafhankelijke schade-expert op jouw fiets af om de schade te waarderen. Mijn ervaring in Nederland is dat dit netjes afgewikkeld wordt. In beide gevallen heeft mijn vaste rijwieljuwelier mij terzijde gestaan en stond hij naast de schade-expert toen de schade begroot werd.

Heb je ook medische gevolgen? Ben je naar de grond gegaan? Ben je bij een arts geweest?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 mei 2021 18:56

Mijn laatste ongeluk dateert alweer van 3 jaar terug. Nadat ik uit het ziekenhuis was ontslagen heb ik via de fietsenmaker een schaderapport laten opstellen voor de reparatie van de fiets, de kleding en de helm etc. en deze als bijlage bij een aansprakelijkheidsstelling aan de veroorzaker van het ongeluk aangetekend opgestuurd. In die aansprakelijkheidsstelling had ik ook alvast mijn eigen bijdrage aan de zorgverzekering opgenomen. Verder aangegeven dat eventueel nog te maken kosten ook op hem zouden worden verhaald. Een kopie van deze brief met bijlage ook aan de zorgverzekering opgestuurd. Tot mijn verbazing heeft de zorgverzekering voor mij een letselschade advocaat geregeld die voor mij de gehele zaak heeft afgewikkeld.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 15 mei 2021 19:16

Orlok schreef: 15 mei 2021 18:56 Mijn laatste ongeluk dateert alweer van 3 jaar terug. Nadat ik uit het ziekenhuis was ontslagen heb ik via de fietsenmaker een schaderapport laten opstellen voor de reparatie van de fiets, de kleding en de helm etc. en deze als bijlage bij een aansprakelijkheidsstelling aan de veroorzaker van het ongeluk aangetekend opgestuurd. In die aansprakelijkheidsstelling had ik ook alvast mijn eigen bijdrage aan de zorgverzekering opgenomen. Verder aangegeven dat eventueel nog te maken kosten ook op hem zouden worden verhaald. Een kopie van deze brief met bijlage ook aan de zorgverzekering opgestuurd. Tot mijn verbazing heeft de zorgverzekering voor mij een letselschade advocaat geregeld die voor mij de gehele zaak heeft afgewikkeld.
Klopt sommige zorgverzekeraars bieden dit aan, ze verhalen hun eigen kosten ook op de tegenpartij.

Iemandvandezaak
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2021 10:05

Iemandvandezaak 15 mei 2021 22:19

Nee_Nee schreef: 15 mei 2021 18:46 Heb je ook medische gevolgen? Ben je naar de grond gegaan? Ben je bij een arts geweest?
Mijn zorg is voornamelijk dat krasjes mogelijk niet of nauwelijks als schade worden gewaardeerd. Ik lees nu ik wat graaf ook wel dergelijke dingen op het forum.

Yes, ben naar de huisarts geweest. Gekneusde heup, gekneusde ribben en gekneusde voet. Daar zijn voor de rest niet echt kosten in gemaakt maar de medische eindsituatie is zoals gezegd nog niet behaald.
Orlok schreef: 15 mei 2021 18:56 Tot mijn verbazing heeft de zorgverzekering voor mij een letselschade advocaat geregeld die voor mij de gehele zaak heeft afgewikkeld.
Oh bijzonder, goede tip. Ik zal kijken met mijn zorgverzekeraar.
DDX schreef: 15 mei 2021 16:59 Toevallig lid van ntfu dan heb je ook recht op rechtsbijstand.
Helaas niet.
walters schreef: 15 mei 2021 13:07
t2300 schreef: 15 mei 2021 13:01 Je kunt ook no pay no cure letselschade adviseur nemen.
Helpen je ook wel verder
Zou ik ook doen Zeker letselschade advocaat nemen, ontneemt je veel zorg. Heb zelf er ook een (helaas) en scheelt me veel werk/zorg, tijd die je beter kunt besteden aan je herstel/genezing.

De huisarts verwacht geen langdurige gevolgen. Hoe dan ook, ik kwam er net achter dat ik mij via de anwb kan laten adviseren door letselschade-experts over wat voor stappen te nemen. Dus ik neem je advies ten harte en zal met hun kijken wat hierin handig is.


Heel erg bedankt voor de respons iedereen. Dit is zeer nuttig. Top! :like:

Zoals gezegd, mijn zorg is voornamelijk de materiele schade nu. De letselschade geef ik uit handen. Mijn zorg is dat krasjes mogelijk niet of nauwelijks als schade worden gewaardeerd. Dat zou wel lullig zijn. Het is ook geen dure fiets, wel net nieuw. Ik lees nu ik wat graaf ook wel dergelijke dingen op het forum.

Plaats reactie