Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vouwfiets ervaringen?

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 25 mei 2017 18:56

Ik heb al enkele keren gedacht aan een vouwfiets. Bij mij om erg occasionele reden (dus niet om regelmatig met trein of bus ergens naartoe te rijden om dan vandaar met fiets verder naar de bestemming te rijden). Mijn reden is om bvb een (herstelde) fiets bij een fietshersteller te kunnen afhalen, of een fiets te brengen voor herstelling en terug thuis te raken.
Een vouwfiets weegt 10-15 kg en dat kan ik op mijn rug meenemen. Ik heb rugzakken en rugframes (waar ik hem kan aan vastmaken) genoeg.
Maar ik ken dus quasi niks van vouwfietsen. Op welke punten dient te worden gelet? Wat zijn de "degelijke" merken en/of modellen? Net als mijn fixie, had ik een vouwfiets graag rudimentair. Versnellingen of vrijwiel hoeven niet, hoe minder techniek hoe minder kan mankeren.
Ik ben in het verkeer al redelijk wat vouwfietsers tegengekomen. Redelijk verrassend hoe snel ze met die kleine wielen nog kunnen bollen.
De specifieke reden voor mijn vraag nu is dat ik recentelijk een fiets heb gekocht (waar de dealer nog wat werk aan heeft) en moeilijk thuis kan worden geleverd, omdat de dealer zelf geen auto heeft / gebruikt. Ik respecteer dat. Maar de situatie kwam in het verleden vaak genoeg voor dat dealers een fiets moesten komen leveren na herstelling. Bvb na vervangen trapas. Ik kon er nog raken met de betreffende fiets omdat je met wat slag toch nog zoveel km kan sukkelen. Vaak treden problemen niet zo "plots" op, maar wordt je geleidelijk gewaar dat er iets het aan het begeven is. Omgekeerde richting, is directer: de fiets kunnen afhalen... bvb met de vouwfiets.
Enige weetjes er omtrent?

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 25 mei 2017 22:22

Ik denk dat er nog geen enkele vouwfiets op de markt is geschikt voor de manier waarop jij fietst en met de fiets omgaat. Die zal je dus ook op maat moeten laten bouwen. Vraag het de Santos dealer, misschien kan hij je helpen.

Volgens mij is het ook heel normaal dat een dealer/fietsenmaker een fiets niet thuis komt afleveren, ook niet als je er zo (te) veel geld voor uitgeeft.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 mei 2017 23:09

Opgelet: hier is @nova met een nieuw nep-topic. Een garantie voor oeverloos proza. Vervelend maar ongevaarlijk. Je hoeft het niet te lezen. :?

Dennis1987
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 apr 2016 18:18

Dennis1987 25 mei 2017 23:58

Top amusement dit
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 26 mei 2017 11:21

alliance_0 schreef: 25 mei 2017 22:22 Ik denk dat er nog geen enkele vouwfiets op de markt is geschikt voor de manier waarop jij fietst en met de fiets omgaat. Die zal je dus ook op maat moeten laten bouwen. Vraag het de Santos dealer, misschien kan hij je helpen.
1) Er is niks speciaals aan de manier waarop ik fiets.
Ik zal het even toelichten.
Ik duw links.
Ik duw rechts.
Herhaal.
2) Er is niks speciaals aan hoe ik met de fiets omga.
Ik gooi er niet mee.
Ik sta niet met mijn voeten op het zadel.
Ik stuur met mijn handen, alhoewel door de te kleine kaders die fietsenmakers me totnogtoe opsolferden ik dat occasioneel en ongewild wel eens met mijn knieen deed.
3) Ik heb in de voorgaande post de aard van mijn gebruik van een eventuele vouwfiets omschreven. Occasioneel gebruik, in geval van nood, om een "regulier gebruikte" fiets te kunnen afhalen.
alliance_0 schreef: 25 mei 2017 22:22 De Santos dealer bestaat ongeveer 5 jaar. "Vrij jong". Hij concentreert zich op enkele specialiteiten, zoals deze Santos reisfietsen. De categorie vouwfietsen, niet.
Had dat wel zo geweest, dan was dat, in deze fase, toch irrelevant geweest, want dit onderwerp polst naar vouwfiets kennis/ervaringen van GEBRUIKERS ervan. Ik ga me om voor de hand liggende reden niet baseren op reklame van verkopers. Waarom koos ik de KMC "rust buster" ketting in mijn andere onderwerp "uit armoe naar singlespeed": omdat iemand kettingen heeft getest op zoutresistentie, en deze ketting de enige bleek die volledig roestvrij bleef. Het is een ervaring.
kunnen afhalen.
alliance_0 schreef: 25 mei 2017 22:22 Volgens mij is het ook heel normaal dat een dealer/fietsenmaker een fiets niet thuis komt afleveren, ook niet als je er zo (te) veel geld voor uitgeeft.
Op wat baseert u uw "volgens" en uw "normaal"?
AL mijn nieuwe fietsen de voorbije decennia, werden thuis geleverd.
AL de gerepareerde fietsen de voorbije decennia, werden thuis geleverd.
Soms werd dat aangerekend, soms niet.
De Santos dealer is hiermee dus de eerste die een fiets (normaal) niet thuis kan leveren, wegens geen auto.

Begrijpt u dan niet wat ik hier doe?
Ik zoek OPLOSSINGEN, en een vouwfiets is (1 van de) optie(s).
Alternatief is trein/bus, maar daar ben je gebonden aan bepaalde zaken.
Terwijl een vouwfiets gewoon mee te pakken is op elk moment.

De vraag is nu welke hulp ik in uw post hier wordt verondersteld te zien?

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 26 mei 2017 11:27

klimmer schreef: 25 mei 2017 23:09 Opgelet: hier is @nova met een nieuw nep-topic. Een garantie voor oeverloos proza. Vervelend maar ongevaarlijk. Je hoeft het niet te lezen. :?
Blijf dan weg?
Uw post-gedrag wordt hier omschreven: http://www.urbandictionary.com/define.p ... um%20troll
Inderdaad vervelend.
Inderdaad ongevaarlijk.
Gewoon saai.
En ik zei dat u al.
Dit onderwerp polst naar vouwfiets ervaringen / aanbevelingen, van gebruikers.
Het is niet bedoeld als een grot om trollen te huisvesten.
Ik wil u dus adviseren om een grot te starten daarvoor.
Waar u zich kan uitleven, zonder andermans onderwerpen te vervuilen.
Dankoewel bij voorbaat. :)

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 26 mei 2017 15:43

Er is maar een goede vouwfiets brompton ook in singele speed

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 mei 2017 20:12

Ik gun niemand wat mijn zoon (en anderen) overkomen is met een Dahon. Verbouwd gezicht en verwoest gebit, vorkbreuk door vermoeingsbreuk vastgesteld door TNO. Zelfs @nova niet. En dit is geen nep-bericht, al neemt @nova niets van niemand aan, maar anderen wel, weet ik zeker.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 27 mei 2017 08:17

ridley orion schreef: 26 mei 2017 15:43 Er is maar een goede vouwfiets brompton ook in singele speed
Momenteel niks kennende van vouwfietsen, zie ik, naast een vanzelfsprekende toepassing van kwalitatievere materialen, 3 specifieke punten ervoor: laag gewicht, een snel uitvoerbare plooiing, en een goede compactheid.
Sommige zaken conflicteren allicht. Bvb hoe kleiner de wielen, hoe trager doorgaans de fiets, en ook hoe moeilijker te sturen.
Voor mijn specifieke situatie (occasioneel gebruik - ophalen "gewone" fiets of terugkeren na "binnendoen" van gewone fiets voor herstelling, lijken me vooral het eerste en laatste punt belangrijk. Wat ook praktisch telt voor me, is dat ik hem op mijn rug zou moeten krijgen. In de opgevouwen toestand, zou de gewichtsverdeling dus niet al te asymmetrisch mogen zijn.
Ik ga er vermoedelijk ritten van max 15 km mee moeten maken.

Inzake het merk Brompton, welke "slechte" punten zijn er eigenlijk mogelijk (dus bij andere merken, relatief tot Brompton)? Zaken waar, specifiek bij vouwfietsen, meer op te letten valt?
Want daar gaat het me in dit onderwerp eigenlijk over.
Een onbekend concept kan voor totnogtoe onbekende problemen / probleem-aarden zorgen, waardoor je wordt verrast en zo dure (vervangen, nieuwe betere kopen) lessen moet trekken.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 27 mei 2017 08:29

klimmer schreef: 26 mei 2017 20:12 Ik gun niemand wat mijn zoon (en anderen) overkomen is met een Dahon. Verbouwd gezicht en verwoest gebit, vorkbreuk door vermoeingsbreuk vastgesteld door TNO. Zelfs @nova niet. En dit is geen nep-bericht, al neemt @nova niets van niemand aan, maar anderen wel, weet ik zeker.
Er is geen bewering / stelling aanwezig in uw post.
Er is niks om al dan niet aan te nemen...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 mei 2017 09:30

De boodschap is : geen Dahon , absoluut niet mis te verstaan.....

Er bestaan overigens geen vouwfietsen die je op redelijke wijze 10 km fietsend op je rug wil hebben en ook nog redelijk robuust zijn, ik zou dat idee laten varen.
Ik heb zelf 2 Kentex Al vouwfietsen, plm. 11 kg, fiets ik zelf wel eens 10 km op, maar die zou ik geen seconde op m'n rug willen hebben.
Misschien is een opvouwbaar stepje wat, train je ook nog eens wat andere spieren...
Laatst gewijzigd door Keezx op 27 mei 2017 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 27 mei 2017 09:40

Ik heb het vermoeden dat een vouwfiets altijd een kwetsbaar punt in zich heeft , zijnde het "vouwmechanisme", Om dit te versimpelen , omdat anders de kwalificatie BROL om de hoek loert , en om het ontwerp te versimpelen cq te verbeteren zodat het beter past in de levenstijl/werk van NOVA , zou ik dit kwetsbare "vouwmechanisme " verbeteren en simplificeren door dit vast laten lassen , verstevigen , door een vakman , niet zijnde een door de staat betaalde leverancier van BROL, , en niet zijnde een ontwikkelaar/ontwerper , die er slechts op uit is producten te ontwerpen die NOVA in zijn levenswerk belemmeren , daar NOVA afhankelijk is van de fiets om gekochte goederen , dan wel goederen voor de verkoop te vervoeren. Let wel , er is geen stelling in dit bericht aanwezig ,slechts een vermoeden , er is dus niks om aan te nemen , slechts een vermoeden. Het vermoeden is ook dat er geen enkele vouwfiets op de markt ,die beheerst wordt door ontwerpers en leveranciers van BROL, voldoet aan de eisen van TS .

Plaats reactie