Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Komoot en hernummeren waypoints

jvries
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2021 20:59

jvries 19 aug 2021 21:13

Beste forumleden,

Mijn eerst post. Ik ben Jan en rij sinds kort op een gravelfiets. Onlangs trof ik dit mooie forum aan. Na hier en daar wat topics te hebben gelezen besloot ik om zelf zelf ook een account aan te maken. Helaas nog geen bijdrage van mijn kant, maar een vraag.

De zoekfunctie van dit forum heb ik nog niet echt onder de knie, maar ik kan moeilijk topics vinden die over Komoot gaan. Mijn routes/GPX-bestanden haal ik van Komoot. Zelf ben ik voornemens om gedownloade routes aan te vangen vanaf punten die dichtbij stations liggen. De standaard startpunten van veel routes liggen vaak op onhandige punten.

Ik ben op zoek naar een manier om alle waypoints gemakkelijk te hernummeren (beter gezegd een specifiek waypoint als startpunt aan te merken zodat alle waypoints ná de als startpunt aangewezen waypoint automatisch hernummeren). Je kunt bij Komoot een nieuw startpunt kiezen, maar deze voegt hij dan gewoon als extra beginpunt in. Het navolgende waypoint is dan weer het oorspronkelijke startpunt, dus erg onhandig.

Alles waypoints handmatig aanpassen is (vooral bij langere routes) een monnikenwerk. Daar zit ik uiteraard niet op te wachten. Loopt hier iemand tegen hetzelfde probleem aan? En zo ja, hoe heb je het opgelost?

Bedankt alvast!

Groeten,

Jan

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8521
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 aug 2021 08:17

Kan je niet beter de route overtekenen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 20 aug 2021 08:31

Ik weet niet of het in Komoot makkelijker te realiseren is, maar in zo'n gevallen maak ik gewoon zelf een aparte route van mijn beginpunt naar het dichtsbijzijnde of meest logische punt op de route die ik overneem. De dag dat je die rijdt, moet je dan wel 3 of 4x een route opladen op je garmin/wahoo:

1. de route die je zelf maakte
2. de route die je overnam
3. nogmaals de route die je overnam, nadat je het 'eindpunt' van die gpx file passeerde
4. eventueel opnieuw de route die je zelf maakte, in omgekeerde richting
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27540
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 aug 2021 08:36

Het komt niet vaak voor dat ik een kant-en-klare GPX nafiets, maar als dat zo is en het startpunt ligt elders dan fiets ik gewoon. Op een bepaald moment kom ik aan het eindpunt. Dan moet ik eventjes de route opnieuw inladen en kan ik weer verder. Kind kan de was doen.

Maar misschien beantwoord ik je vraag daar niet mee?

Een optie die ik vaker kies is eventjes natekenen. Je wil toch altijd per een paar kleine aanpassingen maken, althans ik wel. Ik prefereer daarvoor Judise en niet Komoot, want in Judise kun je meerdere routes tegelijk in één scherm zetten.

1) De voorbeeldroute (die kan natuurlijk best van Komoot komen)
2) De route die je zelf tekent.

Het natekenen kost hooguit 5-10 minuten per route.

Overigens wil je waarschuwen voor het klakkeloos nafietsen van Komoot GPX'en. Daar zit helaas veel illegaal spul tussen. Altijd zelf blijven nadenken en zelf op bordjes kijken dus.

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 20 aug 2021 10:07


Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2327
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 20 aug 2021 11:54

havana schreef: 20 aug 2021 08:36 Het komt niet vaak voor dat ik een kant-en-klare GPX nafiets, maar als dat zo is en het startpunt ligt elders dan fiets ik gewoon. Op een bepaald moment kom ik aan het eindpunt. Dan moet ik eventjes de route opnieuw inladen en kan ik weer verder. Kind kan de was doen.

[...]
Met Judise kan je het startpunt toch ook heel eenvoudig verplaatsen. Hooguit 5 seconden werk. En als er wat kleine aanpassingen gewenst zijn, kan je die doorgaans eveneens vrij eenvoudig uitvoeren. Maar een volledige route zorgvuldig natekenen (inclusief de nodige aanpassingen) kost inderdaad ook weinig tijd. :winkthumb:

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 20 aug 2021 12:08

Je kunt in Komoot idd een nieuw startpunt toevoegen, maar je kunt een bestaand waypoint ook aanwijzen als startpunt. Als ik het goed begrijp is dat wat je zoekt. Als je een bestaand waypoint aanklikt krijg je die optie.

jvries
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2021 20:59

jvries 20 aug 2021 14:15

Woefdram schreef: 20 aug 2021 12:08 Je kunt in Komoot idd een nieuw startpunt toevoegen, maar je kunt een bestaand waypoint ook aanwijzen als startpunt. Als ik het goed begrijp is dat wat je zoekt. Als je een bestaand waypoint aanklikt krijg je die optie.
Iedereen bedankt voor de snelle reacties.

Een waypoint als startpunt aanwijzen lukt me niet. Ik krijg alleen de optie om 'm te verwijderen. Kan je aangeven welke opties jij ziet?

Mocht het uiteindelijk niet lukken zal ik inderdaad de route overtekenen.

jvries
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2021 20:59

jvries 20 aug 2021 14:33

Overigens kwam ik zojuist een video tegen waarin het wordt uitgelegd (https://cobblescycling.com/2021/03/27/7 ... in-komoot/). Ik doe precies hetzelfde als in de video. Echter, in de video blijft de duur en afstand van de route hetzelfde. Als ik het doe telt ie er gewoon kilometers bij op (doordat hij na het nieuwe startpunt eerst naar het oorspronkelijke startpunt navigeert) en wijzigt dus de route als geheel.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 aug 2021 15:19

Bij twijfel de track inladen op Komoot of Judise of Brouter en dan even natekenen met je eigen specificaties als eigen voordeur en favoriete frietkot. Dan ben je zelf 'in control' en kun je de track helemaal naar je eigen idee finetunen

J-JBol
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 aug 2019 16:41

J-JBol 20 aug 2021 16:12

jvries schreef: 20 aug 2021 14:15
Woefdram schreef: 20 aug 2021 12:08 Je kunt in Komoot idd een nieuw startpunt toevoegen, maar je kunt een bestaand waypoint ook aanwijzen als startpunt. Als ik het goed begrijp is dat wat je zoekt. Als je een bestaand waypoint aanklikt krijg je die optie.
Iedereen bedankt voor de snelle reacties.

Een waypoint als startpunt aanwijzen lukt me niet. Ik krijg alleen de optie om 'm te verwijderen. Kan je aangeven welke opties jij ziet?

Mocht het uiteindelijk niet lukken zal ik inderdaad de route overtekenen.
Om elk willekeurig waypoint als startpunt te gebruiken moet je het type rit wijzigen van 'alleen heen" naar "heen en terug". Dit doe je boven aan de pagina boven de lijst met waypoints. Als ik een bestaande route wil rijden die niet helemaal begint waar ik wil beginnen ( in mijn geval vaak een vakantiepark oid, in jouw geval een station) dan laad ik de route in en voeg ik een waypoint toe op de startlocatie en zet die dan als startpunt. Dan hoef je niet meerdere keren een route te starten tijdens de rit. Hopelijk krijg je het zo wel werkend voor jou.

jvries
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2021 20:59

jvries 20 aug 2021 18:20

J-JBol schreef: 20 aug 2021 16:12
jvries schreef: 20 aug 2021 14:15
Woefdram schreef: 20 aug 2021 12:08 Je kunt in Komoot idd een nieuw startpunt toevoegen, maar je kunt een bestaand waypoint ook aanwijzen als startpunt. Als ik het goed begrijp is dat wat je zoekt. Als je een bestaand waypoint aanklikt krijg je die optie.
Iedereen bedankt voor de snelle reacties.

Een waypoint als startpunt aanwijzen lukt me niet. Ik krijg alleen de optie om 'm te verwijderen. Kan je aangeven welke opties jij ziet?

Mocht het uiteindelijk niet lukken zal ik inderdaad de route overtekenen.
Om elk willekeurig waypoint als startpunt te gebruiken moet je het type rit wijzigen van 'alleen heen" naar "heen en terug". Dit doe je boven aan de pagina boven de lijst met waypoints. Als ik een bestaande route wil rijden die niet helemaal begint waar ik wil beginnen ( in mijn geval vaak een vakantiepark oid, in jouw geval een station) dan laad ik de route in en voeg ik een waypoint toe op de startlocatie en zet die dan als startpunt. Dan hoef je niet meerdere keren een route te starten tijdens de rit. Hopelijk krijg je het zo wel werkend voor jou.
Dit werkt! Hartelijk bedankt!

Plaats reactie