Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Beacon Strava / Komoot Premium probleem??

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 23 jun 2021 13:26

Ik gebruik een Wahoo Elemnt Bolt nu 4 jaar, super tevreden mee, net zoals met de apps van Strava en Komoot. Kan er goed mee overweg en maak vaak routes via Komoot, heb nu zelfs de Premium versie. Ik heb beide apps met inloggegevens en wachtwoord ingegeven in de Wahoo Elemnt app, alles werkt super en de ritjes worden op beide apps automatisch gesynct op het moment dat ik weer thuis ben en het WiFi netwerk word gevonden. Maar dan.......... ik heb ook een betaald abonnement op Strava en Beacon staat aan. Hetzelfde voor Komoot Premium, daar heb ik veiligheidscontacten ook aan staan maar zowel bij Strava als ook bij Komoot werkt het niet. Mijn vrouw die veiligheidscontact is krijgt geen melding op het moment dat ik ga fietsen....

Ik denk dan ook dat dit alleen kan werken als je het rechtstreeks via de apps van Strava en Komoot doet middels opnemen en NIET zoals nu....., ik fiets via mijn Wahoo Element Bolt, zou mijn telefoon dus zelfs thuis kunnen laten.

Is mijn bewering juist? Denk het haast wel.......... Is er misschien nog een andere manier?

Groet,
Johan

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 23 jun 2021 13:34

Je hebt voor de beacon functie vanuit connectie perspectief twee dingen nodig:

- lokatie gegevens -> GPS ontvangst
- een netwerk om die gegevens te delen met je noodcontact -> 3G/4G

Maw je hebt je telefoon sowieso nodig vanuit de noodzaak aan netwerkconnectie.

Ik weet niet hoe de apps gebouwd zijn die je gebruikt, maar een deel van de oplossing zal zeker de smartphone zijn. Hetzelfde geldt voor de beacon functie die Wahoo zelf heeft ingebouwd: dat werkt niet zonder smartphone en link tussen de Wahoo zelf en de Wahoo app op de foon.

Voor zover ik begrijp is er echter geen live communicatie tussen bvb Strava app en Wahoo Bolt wanneer de rit bezig is. Er is slechts overdracht van gegevens van beëindigde ritten tussen de Bolt en de Elemnt app, die op zijn beurt dan de gegevens oplaadt naar de Strava cloud. Of de Bolt kan dit via Wifi ook rechtstreeks op Strava, maar ook dan na het beëindigen van de aktiviteit. Je zal de beacon functie in Strava dus alleen kunnen gebruiken wanneer je de Strava app gebruikt om je rit te registreren, lijkt me.
Afbeelding

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 23 jun 2021 13:53

Dank voor de snelle reactie. Ik dacht dus hetzelfde, ik moet het activeren rechtstreeks in de app op de smartphone. Maar dan...... let op..... ik zet de Strava app dus aan op opnemen, alleen dan kan mijn vrouw een SMS krijgen op het moment dat ik ga fietsen en deze zet ik uit op het moment dat ik weer thuis ben. Echter, ik fiets, lees, navigeer via de Wahoo Elemnt Bolt en deze rit word dus ook geregistreerd / gesynct op het moment dat ik weer thuis ben binnen mijn WiFi netwerk. Krijg ik dan 2 ritten te zien op Strava???

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 23 jun 2021 14:05

Gebruik de beacon functie in de Elemnt app, dan heb je dat probleem niet.

https://blog.wahoofitness.com/set-live-track-elemnt/
Afbeelding

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 23 jun 2021 14:07

Wist niet dat dat kon!!!! Ik ga zo dadelijk eens kijken. Wat Komoot Premium betreft : het lijkt wel of ik alleen veiligheidscontacten kan invoeren die ook een Komoot account hebben. Allemaal erg wazig word het je uitgelegd......

Plaats reactie