Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

nooit meer een lege bidon tijdens het fietsen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 mei 2021 15:59

Ramon73 schreef: 05 mei 2021 14:47 Ik snap de noodzaak er niet van. Gewoon route maken, elke 50-60km een waterpunt inplannen met drinkwater kaart is toch niet zo'n probleem?
tja.., er zijn zoveel zaken die geen noodzaak hebben.., maar voor sommige mensen wel een meerwaarde kunnen bieden ;-).

Waarom plan je een route en rij je op navigatie? Je kan ook gewoon anwb fietsbordjes volgen om bij een bepaalde plaats te komen of je oriënteren op basis van de zon toch? :mrgreen: Dus noodzaak van fietsnavigatie is er niet, maar genoeg redenen dat het toch wel erg prettig is ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

tagliola
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 mar 2006 12:14

tagliola 05 mei 2021 22:07

    Douglas schreef: 05 mei 2021 06:38 Eerste test
    Ieder GPX bestand zou moeten kunnen worden geüpload.

    Zou je mij je GPX-bestand willen mailen via een PM?

    Dank je.

    grt
    elio

    tagliola
    Forum-lid
    Berichten: 26
    Lid geworden op: 17 mar 2006 12:14

    tagliola 05 mei 2021 22:09

    Philippos schreef: 05 mei 2021 07:37 Punten zijn, zeker nu met corona en in de winter, vaak afgesloten. Houden jullie daar rekening mee?
    Hi,

    Je hebt gelijk. het kan zijn dat een water tap punt is afgesloten icm corona.

    Wij weten nog niet hoe we kunnen achterhalen of een water tap punt "open" is of "afgesloten".

    Als je wellicht ideeën hebt, hoe we daar achter kunnen komen, dan hoor ik dat graag.

    grt
    elio

    tagliola
    Forum-lid
    Berichten: 26
    Lid geworden op: 17 mar 2006 12:14

    tagliola 05 mei 2021 22:15

    dickw schreef: 05 mei 2021 07:46 Hoi Elio,

    Net geupload en gedownload. Ging goed. Ik zal binnenkort testen, want vind het idee erg nuttig, vooral als ik in ons mooie Nederland op vakantie ben.

    Mogelijk kun je na de upload een lijstje geven waar de waterpunten zich bevinden. Dus iets van: na 10 km Waterpunt Wageningen. Naast voetbalkooi, Wageningen.
    Mogelijk ook dat je voor de download dan ook nog kan aangeven welke waterpunten je wil hebben. Bv na 5km van de start is meestal niet interessant.

    Zoals gezegd vind ik het idee erg leuk en de eerste opzet zeker geslaagd, dus ik zal verder kijken.
    Hi,

    we hebben nu ingesteld dat een water tap punt dat binnen een straal van 3km van de route ligt, automatisch aan je route worden toegevoegd. We kunnen dat aanpassen op een grotere afstand.

    Het is inderdaad zo dat een water tap punt bij de start minder relevant is, maar we gaan er ook vanuit dat iedereen op een willekeurig punt op de route start.

    Zodra je de route start, zie je automatisch op je fietsnavigatie het water tap punt. Je moet dan wel even rekening houden dat je niet te ver bent ingezoomd op je route.

    Ik hoor graag wat jouw ervaringen zijn.

    grt
    elio

    tagliola
    Forum-lid
    Berichten: 26
    Lid geworden op: 17 mar 2006 12:14

    tagliola 05 mei 2021 22:23

    TL@ schreef: 05 mei 2021 07:46 Het werkt wel, maar niet in België.

    Het zou ook handiger zijn, moest je een overzicht krijgen met waar de waterpunten werden toegvoegd.
    Nu moet je de gpx terug importeren in Basecamp om te zien waar de punten liggen. Ze liggen ook niet allemaal op de route en de route wordt niet aangepast.

    Ik heb er nog geen rit mee gereden (want in België woonachtig) maar ik vrees dat je gewoon voorbij de punten gaat rijden.
    Hi,

    helaas hebben we in België nog weinig gratis water tap punten gevonden. Ze zijn er wel volgens mij, maar ik heb nog geen lijst of bron gevonden.

    Als er een lijst is met water tap punten, in welk land dan ook ter wereld, dan kunnen wij deze toevoegen aan onze kaart en in jouw route verwerken.

    Het klopt dat de route niet wordt aangepast. We gaan uit van de route en voegen water tap punten binnen een straal van 3km van je route toe, maar we passen de route nog niet aan. Het kan namelijk zijn dat je juist op je route een bepaalde klim wilt oprijden en dan willen we niet dat je deze vermijdt omdat er in de buurt een water tap punt is.

    Het idee is dat je route rijdt en onze app op je route toont waar een water tap punt in de buurt van je route is. Aan jou de keuze of je ernaar toe rijdt en gebruik van maakt.

    TIP : zoom gewoon iets verder uit, dan zul je zien dat je altijd een water tap punt op je route altijd tijdig ziet zodat je kunt kiezen om ernaar toe te rijden als je dat nodig vindt.

    Ik heb zelf al vele malen getest en persoonlijk vind het prettig dat ik weet waar ik mijn bidon kan bijvullen en niet op zoek hoef te gaan naar een tankstation of winkel.

    Ik hoor graag wat je ervaringen op de weg zijn!

    grt
    elio

    tagliola
    Forum-lid
    Berichten: 26
    Lid geworden op: 17 mar 2006 12:14

    tagliola 05 mei 2021 22:29

    Philippos schreef: 05 mei 2021 07:55
    TL@ schreef: 05 mei 2021 07:46 Het werkt wel, maar niet in België.

    Het zou ook handiger zijn, moest je een overzicht krijgen met waar de waterpunten werden toegvoegd.
    Nu moet je de gpx terug importeren in Basecamp om te zien waar de punten liggen. Ze liggen ook niet allemaal op de route en de route wordt niet aangepast.

    Ik heb er nog geen rit mee gereden (want in België woonachtig) maar ik vrees dat je gewoon voorbij de punten gaat rijden.
    Als je niet zelf kan aangeven welke punten wel en niet in de route toegevoegd kunnen worden, is het automatisch aanpassen van de route langs alle watertappunten niet gewenst lijkt mij. Dan krijg je een onwijze kris kras.

    Wel een goed idee maar dan in combinatie met het idee van dickw
    Hi,

    ik heb vanavond op de site een tweetal voorbeelden bijgevoegd van routes met water tap punten.

    Als je een GPX-bestand uploadt en dan klikt op "Down your route", dan ontvang je direct een gpx-bestand met de water tap punten op je route. Als je deze inleest op je fietsnavigatie of www.ridewithgps.com of basecamp, dan zie je direct de water tap punten op de kaart.

    Je kunt ook dan eenvoudig je route aanpassen, maar je hebt in ieder geval geen gedoe meer met het handmatig zoeken van water tap punten op je route of het handmatig toevoegen ervan. Dat vond ik persoonlijk altijd erg omslagtig.

    grt
    elio

    tagliola
    Forum-lid
    Berichten: 26
    Lid geworden op: 17 mar 2006 12:14

    tagliola 05 mei 2021 22:32

    marcmarc schreef: 05 mei 2021 08:07 Leuk om even mee te spelen inderdaad en handig voor straks als het weer allesverzengend heet is !
    Heb het even uitgeprobeerd en het volgende valt me op.
    - de route die je exporteert heeft een vaste naam "route-with-watertaps.gpx". Misschien is het handig als je de naam van de originele route erin meeneemt dus bv "route_naar_paps_en_mams_with_watertaps.gpx"
    - in het bestand zelf bij <trk> en daaronder <name> staat nog de originele track naam. Is misschien ook handig als daar iets anders staat waaraan je kan zien dat het niet het origineel is.
    - als ik de route in Komoot importeer dan zegt hij "Your file contains more than one Tour. Please select the Tour you want to import below". De 2e tour lijkt een route te zijn tussen de 2 watertap waypoints in mijn route (edit : de 1e tour is de originele route zonder de waypoints)
    Hi,

    dank voor je reactie!

    - goed idee met het aanpassen van de naam. Gaan we oppakken!
    - ook een goed idee. gaan we ook oppakken. :-)
    - ik ga het even testen in Komoot. Kan ik dat zo testen of heb ik daar een (betaald) account voor nodig?

    grt
    elio

    tagliola
    Forum-lid
    Berichten: 26
    Lid geworden op: 17 mar 2006 12:14

    tagliola 05 mei 2021 22:33

    mhr-zip schreef: 05 mei 2021 08:24 Ik volg even.
    Hi,

    leuk dat je volgt.

    wellicht kunnen we elkaar verder helpen met water tap punten in ander landen dan Nederland?

    grt
    elio

    Gebruikersavatar
    Philippos
    Forum-lid
    Berichten: 2851
    Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
    Locatie: Castricum
    Contact

    Gebruikersavatar Philippos 05 mei 2021 22:34

    tagliola schreef: 05 mei 2021 22:09
    Philippos schreef: 05 mei 2021 07:37 Punten zijn, zeker nu met corona en in de winter, vaak afgesloten. Houden jullie daar rekening mee?
    Hi,

    Je hebt gelijk. het kan zijn dat een water tap punt is afgesloten icm corona.

    Wij weten nog niet hoe we kunnen achterhalen of een water tap punt "open" is of "afgesloten".

    Als je wellicht ideeën hebt, hoe we daar achter kunnen komen, dan hoor ik dat graag.

    grt
    elio
    Meldknop op jullie site? As jullie userbase groot genoeg wordt dan zullen ongetwijfeld gebruikers zijn die de meldingen openen en afsluiten as de tap weer open is.

    Ik weet niet of de aanbieders van tappen deze lijst (open of afgesloten) via een api beschikbaar hebben gemaakt?

    tagliola
    Forum-lid
    Berichten: 26
    Lid geworden op: 17 mar 2006 12:14

    tagliola 05 mei 2021 22:38

    br@m schreef: 05 mei 2021 14:42 Bij mij werkt het niet. De download is zowat leeg:

    Code: Selecteer alles

    <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
    <gpx xmlns="http://www.topografix.com/GPX/1/1" version="1.1" creator="ridewithpoi.com">
      <metadata>
        <name>ride with poi</name>
        <link href="https://ridewithpoi.com/">
          <text>ride with poi</text>
        </link>
        <time>2021-05-05T12:34:52.623972Z</time>
      </metadata>
      <trk>
        <name></name>
      </trk>
    </gpx>
    
    Overigens staan de watertappunten als POI in OpenFietsMap, met OFM op mijn Garmin kan ik op elk moment het dichtstbijzijnde waterpunt zoeken.
    Hi,

    Wil je mij je GPX bestand via een prive bericht mailen?

    dank je

    grt
    elio

    tagliola
    Forum-lid
    Berichten: 26
    Lid geworden op: 17 mar 2006 12:14

    tagliola 05 mei 2021 22:41

    Ramon73 schreef: 05 mei 2021 14:47 Ik snap de noodzaak er niet van. Gewoon route maken, elke 50-60km een waterpunt inplannen met drinkwater kaart is toch niet zo'n probleem?

    Hi,

    Voor mij was het een gedoe om op iedere route die ik wil fietsen eerst handmatig al die water tap punten op mijn route moest toevoegen.

    Ik gebruikte verschillende programma's en was er uren mee bezig om tot een werkende oplossing te komen.

    Zoals je het vertelt, klinkt het inderdaad eenvoudig, maar iedere 50-60 km iets handmatig toevoegen wil ik niet steeds bij iedere route handmatig moeten verwerken.

    Nu helpt mij oplossing je hiermee met één klik.

    grt
    elio

    tagliola
    Forum-lid
    Berichten: 26
    Lid geworden op: 17 mar 2006 12:14

    tagliola 05 mei 2021 22:43

    Gerwin89 schreef: 05 mei 2021 15:08 Ik heb hier ook een handige manier voor.
    Ik heb de drinkwaterkaart als gpx gedownload en opgeslagen in judise.nl
    Als ik dan in judise een route maak, open ik ook de gpx van het drinkwater en kan dus precies zien waar op de route er mogelijkheden zijn voor bij te vullen.
    Mochten er geen zijn dan pas ik de route een beetje aan.

    Overigens kun je zo ook met de https://overpass-turbo.eu/ zoeken naar bv tankstations of water etc en dat dan exporteren als gpx en weer inporteren in judise.
    Hi,

    Ik heb op deze website getest met het zoeken van water tap punten (want dat staat duidelijk aangegeven) maar ik zie geen resultaat in Nederland.

    Wellicht doe ik iets niet goed?

    als je een tip hebt, dan hoor ik graag wat ik moet doen zodat het wel werkt.

    grt
    elio

    Plaats reactie