Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

edge 830 / edge 1030 / karoo 2

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 15 apr 2021 20:46

Ik heb de Garmin 530 (daarvoor de 820) en tevens de Karoo 2 (en daarvoor de Karoo 1).
Qua routing is de Karoo echt stukken beter dan de Garmin's, software op de Karoo is nog steeds in ontwikkeling (ik zit zelf in de ATG=Advanced Testing Group).
Batterij gebruik op de Karoo 2 is slechter (8-12% per uur, afhankelijk van de software versie) dan de Garmin (3-4% per uur).
Het enige wat ik nog mis op de Karoo 2 is:
- ClimbPro
- mogelijkheid om je eigen datascherm te ontwikkelen (ConnectIQ) zoals:
https://apps.garmin.com/en-US/apps/622f ... f8c90b31cb
- VO2 max bepaling

Maar ik heb sinds de Karoo 2 uit is nu denk ik 90% van mijn ritten met de Karoo2 gemaakt, de Garmin draait alleen nog parallel mee tijdens indoor (Zwift) FTP testen (die kan namelijk ook je VO2 max inschatten).
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 15 apr 2021 21:32

@ bigfloor waar je snel aan wend is inderdaad de app’s die je kunt downloaden. Ik gebruik veel een weer app, die geeft een betere voorspelling dan buienradar. Voordeel van de Garmin 1030 is dat je alles makkelijk op je scherm past.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 15 apr 2021 21:45

@walters: Je kunt op de Karoo2 wel veel Android apps 'side-loaden', oa Buienradar, Windy voor het weer. Of Spotify, Komoot, Zwift Companion enz. Eigenlijk alles wat geen Google services nodig heeft (dus geen Strava).
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 apr 2021 22:34

- VO2 max bepaling

Waarom in vredesnaam, dit kan je NOOIT betrouwbaar met een fietscomputer doen... Getalletje wat een Garmin daar uitpoept is complete waanzin...

Beetje hetzelfde als een fietscomputer kwalijk nemen dat ie mijn banksaldo niet kan verdubbelen...

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 16 apr 2021 07:28

bigfloor schreef: 15 apr 2021 21:45 @walters: Je kunt op de Karoo2 wel veel Android apps 'side-loaden', oa Buienradar, Windy voor het weer. Of Spotify, Komoot, Zwift Companion enz. Eigenlijk alles wat geen Google services nodig heeft (dus geen Strava).
Dan valt dat argument af, dank je voor de aanvulling. :winkthumb:

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 16 apr 2021 08:54

havana schreef: 15 apr 2021 22:34 - VO2 max bepaling

Waarom in vredesnaam, dit kan je NOOIT betrouwbaar met een fietscomputer doen... Getalletje wat een Garmin daar uitpoept is complete waanzin...

Beetje hetzelfde als een fietscomputer kwalijk nemen dat ie mijn banksaldo niet kan verdubbelen...
We dwalen af, maar blijkbaar is die VO2 Max bepaling (gebaseerd op de technology van Filebeat) zo slecht nog niet:

https://assets.firstbeat.com/firstbeat/ ... 6.2017.pdf

https://sites.udel.edu/coe-engex/2019/0 ... -estimate/
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

divk
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 feb 2006 13:30

divk 16 apr 2021 11:22

Ik zou in deze keuze ook de Bryton 750e meenemen. Deze is ongeveer 130 euro goedkoper dan de Garmin 830 en ook een geweldige accuduur en goed duidelijk scherm en prijs kwaliteitverhouding geweldig.

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 19 apr 2021 14:21

Had de edge 820,toen de 830,heel snel ingeruild voor de 530 (omdat ik van dat verschrikkelijke garmin touch screen af wilde zijn).

Nu de Karoo 2 (de Garmin 530 ligt te verstoffen in een la).

Ik ga niet meer terug naar Garmin, alle extra functies zijn, zoals hierboven ook wordt genoemd, behoorlijk onzinnig, voegen echt niets toe. Percentage warmte acclimatisatie? Een precieze schatting van je verloren vocht tijdens een rit? Dat kan dat apparaat echt niet bepalen en voegt ook niks toe, ik weet wel wat ik moet drinken.
Afgezien daarvan was ik helemaal klaar met de kleine en grote bugs van de edge serie.

De Karoo is echt een verademing. Stabiele software, de functies die je moet hebben zijn gewoon goed. Scherm is geweldig. Apparaat is snel. Batterijduur (11-14 uur, vooral afhankelijk van helderheid scherm) is voor mij voldoende, fiets zelden langer dan 250km. De support is fenomenaal, ik stuurde een suggestie, bij de volgende update zat het erop (misschien toeval).
Strava live segmenten zijn top, het systeempje met een carrot, een wolf en je eigen PR is top uitgevoerd.

Wat ik mis tov de Garmin is de climb dinges. Je hebt wel een schermpje 'aankomend hoogteprofiel' maar die feature van Garmin was wel aardig, met hoogteprofiel in kleur. Voor mij niet genoeg reden om terug te gaan.

Karoo2 blijft nog wel een tijd doorontwikkelen. De hardware is krachtig en de software wordt met iedere update nog ècht beter, in plaats van dat er weer alleen maar bugs worden opgelapt.

Wat wel jammer is: voor golf en hardlopen, hiken en kajak heb ik een fenix. Garmin connect is dus nu half half. Maar op strava komt toch alles weer bij elkaar en maakt het merk van je datafile ook niks uit.

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 19 apr 2021 18:57

Ik heb de Garmin Edge 1000 en ben hier heel tevreden mee. Heeft alleen een voor mij belangrijk nadeel. Bij de navigatiefunctie lijken (voor mij, heel licht kleuren 'blind') de lijn van te volgen route en andere wegen te veel op elkaar. Hierdoor is de te volgen route voor mij onduidelijk.
De pijltjes op de Wahoo Roam zien er veel duidelijker uit. Maar om daarvoor een 2e fietscomputer te kopen vindt ik gekke werk. Is de zichtbaarheid van de te volgen route op de Garmin 1030 beter in te stellen dan die van de Edge 1000?

Hootie

laurens87
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 19 apr 2021 20:05

Zoals gezegd iedereen predikt eigen kerk.
Ik heb een sigma rox 12.0 en die is wat mij betreft beter dan de garmin 820 die ik hiervoor had.

Nadeel: apparaat is relatief groot ten opzichte van het scherm.
Geen verbinding met bluetooth (wat ik zelf helemaal prima vind, ik hoef niet zo nodig continu alles van mijn telefoon op de fietscomputer te zien)
Voordeel: knoppen voor navigeren, vooral in de winter heel handig.
Scherm is wel vrij groot, en daarmee genoeg ruimte voor 8 gegevensschermen.
Navigatie is het hele grote voordeel (vind ik), duidelijke weergave van afslagen. met geluid (indien gewenst).

Overigens is de software er veel op vooruit gegaan sinds vorig jaar juni (toen ik deze kocht).
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 20 apr 2021 12:04

laurens87 schreef: 19 apr 2021 20:05 Zoals gezegd iedereen predikt eigen kerk.
Waar heb je het over 😂
De meeste echte antwoorden komen van mensen die 2, 3 of zelfs meer merken en types hebben geprobeerd, en de meesten komen met voor- en nadelen? Inclusief jijzelf. Top reacties wat mij betreft.

Maar het geeft wel pijnlijk duidelijk weer dat de Garmin Edge langzaam terrein aan het verliezen is. Die zullen met een hele vette 840 of 1040 moeten komen.

Hun horloges vind ik nog steeds het beste trouwens.

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 20 apr 2021 13:07

Als je voor de Karoo 2 gaat zou ik je wel even verdiepen of ze nu echt het probleem hebben opgelost van afbrekende mounts. Ik heb de Karoo 1 en gebruik hem niet meer omdat het scherm helemaal gebarsten is. In totaal is de mount minstens 6 keer afgebroken. De eerste keer kreeg ik een nieuwe, de 4x erna was er geen/nauwelijks schade, maar de laatste keer brak die af onder de lanyard (constuctiefoutje) en kon ik me niet meer beroepen op garantie helaas.
Ze hebben dan wel het mechanisme veranderd bij de Karoo 2, maar ik zie in de Karoo facebook groep nog regelmatig afgebroken mounts voorbij komen. Ik durfde de gok niet te wagen en gebruik nu een Wahoo Bolt (en die komt niet eens in de buurt van de Karoo helaas).

Plaats reactie