Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

edge 830 / edge 1030 / karoo 2

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 apr 2021 20:08

Arno357 schreef: 22 apr 2021 11:13 Ik ga voor de Garmin 530 ..lekker zonder touchscreen .Voordeel is dat je ongestraft modder en regen van je scherm kunt vegen zonder dat je ineens in een ander menu zit. Als je alleen bij mooi weer fietst speelt dit natuurlijk niet .
Dat is inderdaad de reden dat ik een 530 heb :winkthumb: (en schermpjes wisselen met de DI2-knoppen op de shifters maakt het helemaal af)
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 apr 2021 22:01

Ridewithgps.

Evt Komoot maar gratis versie is beperkt tot 1 regio.

De rest is 2x meer klikken, hoe erg is dat....?

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 24 apr 2021 09:46

noepzor schreef: 21 apr 2021 11:23
richard84 schreef: 19 apr 2021 14:21 Had de edge 820,toen de 830,heel snel ingeruild voor de 530 (omdat ik van dat verschrikkelijke garmin touch screen af wilde zijn).

Nu de Karoo 2 (de Garmin 530 ligt te verstoffen in een la).

Ik ga niet meer terug naar Garmin, alle extra functies zijn, zoals hierboven ook wordt genoemd, behoorlijk onzinnig, voegen echt niets toe. Percentage warmte acclimatisatie? Een precieze schatting van je verloren vocht tijdens een rit? Dat kan dat apparaat echt niet bepalen en voegt ook niks toe, ik weet wel wat ik moet drinken.
Afgezien daarvan was ik helemaal klaar met de kleine en grote bugs van de edge serie.

De Karoo is echt een verademing. Stabiele software, de functies die je moet hebben zijn gewoon goed. Scherm is geweldig. Apparaat is snel. Batterijduur (11-14 uur, vooral afhankelijk van helderheid scherm) is voor mij voldoende, fiets zelden langer dan 250km. De support is fenomenaal, ik stuurde een suggestie, bij de volgende update zat het erop (misschien toeval).
Strava live segmenten zijn top, het systeempje met een carrot, een wolf en je eigen PR is top uitgevoerd.
Is het prijsverschil ten opzichte van de Edge 530 je het ook waard? Ik twijfel zelf tussen een 530, 830 en Karoo 2. Alledrie hun plussen en minnen. Batterij van 10 uur zal voor mij goed genoeg zijn. De 530 echter is een stuk goedkoper, dan is de vraag of de 830 (touchscreen) of de Karoo 2 (touchscreen, betere hardware/scherm) het waard is. Navigatie naar adres kun je altijd nog via je smartphone doen en als route overzetten. Dat lijkt me in ieder geval geen issue. Ik wil het liefst wel wat dataveldjes in combinatie met de kaart / navi in beeld zetten. Ik neem aan dat alle 3 de toestellen dit kunnen? Mijn huidige is een Edge 510 en daar zit alleen kruimelspoor navi op, zonder extra datavelden.

Inderdaad, voor 250 euro heb je een 530. Ik wist niet dat je van op de smartphone (connect?) ter plaatse een bestemming kon invoeren en ogenblikkelijk (bluetooth?) syncen met de 530. Enige wat stoort aan de 530 zijn de eindeloze menuutjes en de 530 plus die om de hoek wacht.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 apr 2021 13:35

Garmin 530 plus? heb je meer info.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 26 apr 2021 00:50

Omdat dit een draadje is geworden waar iedereen zijn apparaatje mag promoten wil ik toch ook ff mijn bijdrage leveren. Wat dacht je van een *combo*, Voor als je behoefte hebt aan een goed overzichtelijk navigatiescherm en een heerlijk uitgebreid datascherm waartussen je niet hoeft te switchen. Ikzelf heb een Garmin 530 voor de data en een Garmin Explore voor de navigatie. Ongelooflijk heerlijk voor de ritjes waarbij je druk moet navigeren maar toch voortdurend zonder gehannes in één oogopslag al je data wil kunnen raadplegen.. (Voor de bekende ritjes en ritjes waarbij ik eventueel een kaart of route moet raadplegen gebruik ik dan alleen de 530. Wanneer ik eigenlijk alleen zo’n apparaatje nodig heb om te navigeren en alleen de rit wil registreren, zoals bijv. tijdens een fietsvakantie dan gebruik ik alleen de Explore)

Een dergelijke combo (aparte apparaten voor navigatie en data) is volgens mij met veel verschillende apparaten te maken. Je komt dan volgens mij niet zo heel veel boven de prijs van een 830/1030 of Karoo 2 uit.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 apr 2021 07:06

Of je koopt gewoon een Wahoo. Daar kun je gewoon 6 datavelden op het kaartscherm kwijt. Bij Garmin nog altijd maar 2 zonder IQ app, onbegrijpelijk als je het mij vraagt.

(Overigens geen idee hoeveel er bij Karoo op het navi scherm kunnen...)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 apr 2021 08:46

Ander gebrek bij Garmin is geen mappenstructuur waar je routes kan opslaan,hoe zit dat bij de Wahoo en Karoo 2?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 27 apr 2021 07:19

havana schreef: 26 apr 2021 07:06
(Overigens geen idee hoeveel er bij Karoo op het navi scherm kunnen...)
Max 4

Ik heb 'naast elkaar' 1 kaartscherm met 4 datavelden, en 1 kaartscherm zonder datavelden. Schakelen met knop of swipe en dat is bij hammerhead altijd in 1x raak.

Onder de kaart zit een navigatie tab, die kan omhoog of omlaag bijv als je precies wil weten waar de volgende afslag is en hoe die eruit ziet, of dat je juist wat meer kaart wil zien.

Hammerhead heeft geen aparte mappen voor verschillende routes, maar de routes zijn te sorteren op naam, afstand, afstand tot beginpunt, en alles op- of aflopend. Dus als je je namen begint met a..., b..., c... dan is dat enigszins vergelijkbaar met indelen in mappen (niet hetzelfde).

Vond het een groot gemis dat bij de nieuwste garmins de routes niet meer waren te sorteren op afstand tot beginpunt (handig bij roadtripping, vakanties).

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 27 apr 2021 19:31

mouse schreef: 24 apr 2021 09:46
noepzor schreef: 21 apr 2021 11:23
richard84 schreef: 19 apr 2021 14:21 Had de edge 820,toen de 830,heel snel ingeruild voor de 530 (omdat ik van dat verschrikkelijke garmin touch screen af wilde zijn).

Nu de Karoo 2 (de Garmin 530 ligt te verstoffen in een la).

Ik ga niet meer terug naar Garmin, alle extra functies zijn, zoals hierboven ook wordt genoemd, behoorlijk onzinnig, voegen echt niets toe. Percentage warmte acclimatisatie? Een precieze schatting van je verloren vocht tijdens een rit? Dat kan dat apparaat echt niet bepalen en voegt ook niks toe, ik weet wel wat ik moet drinken.
Afgezien daarvan was ik helemaal klaar met de kleine en grote bugs van de edge serie.

De Karoo is echt een verademing. Stabiele software, de functies die je moet hebben zijn gewoon goed. Scherm is geweldig. Apparaat is snel. Batterijduur (11-14 uur, vooral afhankelijk van helderheid scherm) is voor mij voldoende, fiets zelden langer dan 250km. De support is fenomenaal, ik stuurde een suggestie, bij de volgende update zat het erop (misschien toeval).
Strava live segmenten zijn top, het systeempje met een carrot, een wolf en je eigen PR is top uitgevoerd.
Is het prijsverschil ten opzichte van de Edge 530 je het ook waard? Ik twijfel zelf tussen een 530, 830 en Karoo 2. Alledrie hun plussen en minnen. Batterij van 10 uur zal voor mij goed genoeg zijn. De 530 echter is een stuk goedkoper, dan is de vraag of de 830 (touchscreen) of de Karoo 2 (touchscreen, betere hardware/scherm) het waard is. Navigatie naar adres kun je altijd nog via je smartphone doen en als route overzetten. Dat lijkt me in ieder geval geen issue. Ik wil het liefst wel wat dataveldjes in combinatie met de kaart / navi in beeld zetten. Ik neem aan dat alle 3 de toestellen dit kunnen? Mijn huidige is een Edge 510 en daar zit alleen kruimelspoor navi op, zonder extra datavelden.

Inderdaad, voor 250 euro heb je een 530. Ik wist niet dat je van op de smartphone (connect?) ter plaatse een bestemming kon invoeren en ogenblikkelijk (bluetooth?) syncen met de 530. Enige wat stoort aan de 530 zijn de eindeloze menuutjes en de 530 plus die om de hoek wacht.
Ik heb even een bestemming proberen in te voeren via de smartphone in Connect - vergeet het maar - is gewoon onwerkbaar. Wat een onduidelijke app. Toch ongelooflijk dat Garmin daar ook niet echt in slaagt om een duidelijke interface te bouwen...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 apr 2021 20:34

Ik had het nog nooit gedaan en nu was ik nieuwsgierig, binnen de minuut had ik een route en doorgestuurd naar de Garmin.

Ik begrijp niet goed wat je probleem is (je maakt gewoon een nieuwe koers aan en selecteert het eindpunt, beetje slepen als je langs ergens anders wilt rijden), vervolgens geef je het ding een naam en stuur je het naar de Garmin. Kind kan de was doen.
Afbeelding

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 28 apr 2021 00:12

TL@ schreef: 27 apr 2021 20:34 Ik had het nog nooit gedaan en nu was ik nieuwsgierig, binnen de minuut had ik een route en doorgestuurd naar de Garmin.

Ik begrijp niet goed wat je probleem is (je maakt gewoon een nieuwe koers aan en selecteert het eindpunt, beetje slepen als je langs ergens anders wilt rijden), vervolgens geef je het ding een naam en stuur je het naar de Garmin. Kind kan de was doen.
Wat niet gaat is het zoeken op een bepaalde bestemming (bijvoorbeeld een adres of plaatsnaam). Maar gelukkig kun je dat tekort wel weer makkelijk opvangen door andere apps te gebruiken als bijvoorbeeld Komoot. Je creëert daarin dan de route, exporteert de route als gpx bestand en opent dat bestand vervolgens in Connect. Connect importeert de route en geeft dan de mogelijkheid het naar de Edge te sturen. Het enige wat zo’n routecreatie app moet ondersteunen is de mogelijkheid een route als gpx bestand te exporteren (Een andere app die dit bijvoorbeeld ook ondersteunt is bijvoorbeeld Gaia GPS en zo zijn er talloze andere apps)

(Of je maakt in het geval van Komoot gebruik van de Komoot Connect IQ app). Dan hark je de in Komoot gemaakte route direct op de Edge zelf naar binnen.)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 apr 2021 06:58

Als je Komoot en Connect koppelt, is synchroniseren al genoeg. Komoot routes komen dan vanzelf op de Garmin (zo doe ik het zelf altijd met routes)

Als ik ergens heen wil navigeren, gebruik ik altijd eigen POI in de 530. Mijn meest gebruikte bestemmingen staan er al in, dat werkt het handigste.
Afbeelding

Plaats reactie