Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Bereikbaarheid/gps lokatie in de Franse alpen/Pyreneeën

Bonzo
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jan 2015 15:38

Bonzo 10 jan 2021 16:27

Hallo,

al jaren verblijf ik 1 week van de zomervakantie in het hooggebergte van Frankrijk om colls te rijden. Aangezien ik niet meer meer piepjong ben en altijd alleen de beklimmingen verricht deel ik via WhatsApp mijn locatie met mijn vrouw. Mocht er onderweg iets gebeuren dan weet ze(tenminste dat dacht ik) altijd waar ik op dat moment verblijf. Echter daar heb ik mij in vergist! Ik bemerkte tijdens mijn beklimmingen van de Galibier, Aubisque en de Tourmalet dat ik op een bepaalde hoogte en op de top totaal geen signaal meer heb op mijn telefoon. Vermoedelijk komt dit door de hoogte van de bergen dat ik dus geen satellietverbinding meer heb en dus niet meer bereikbaar ben.
Gezien mijn leeftijd van bijna 60 jaar en voor de gemoedsrust voor mijn vrouw als ik onderweg ben, heeft er iemand hier ervaring mee en eventueel een oplossing voor dit probleem?
Ik heb geen fietscomputer op mijn fiets maar overweeg om er wel een aan te schaffen maar weet niet of een fietscomputer ten alle tijden een gps-signaal uitzend??
Ik wil dus dat mijn tijdens tochten in de bergen kan blijven volgen en bereiken!! Alvast bedankt voor het mee denken.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 10 jan 2021 18:00

Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt. Ik ga er even vanuit dat je geen satelliettelefoon hebt maar een normale gsm en die heeft een gsm zendmast nodig voor de verbinding. In mijn ervaring staan die juist boven op de bult, maar ik heb geen specifieke ervaring met de gsm dekking op de Galibier/Aubisqu/Tourmalet.

Je gps positie komt van satellieten, die doet het in principe overal. Dus je gsm met gps of een fietscomputer met gps kent overal je positie. Maar de kunst is dus die positie te versturen naar het thuisfront en dat moet via het gsm netwerk.

Lang verhaal kort, als je geen gsm dekking hebt, dan helpt een fietscomputer (met gps) ook niet voor het thuisfront. Ik vind het wel apart, ik gebruik zelf Garmin Livetrack en daarmee krijgt het thuisfront precies te zien waar ik ben, en tegenwoordig zelfs ook de route die ik gepland heb. Dat lukt overal, tot midden in China en daar ging het tot 3700m hoogte. Boven aangekomen overigens was het eerste uitzicht een gsm mast, dat dan weer wel.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat je NL gsm aanbieder heel weinig roaming overeenkomsten heeft met parternetwerken in Frankrijk waardoor niet even snel geswitcht kan worden naar een ander netwerk dat ter plekke wel dekking heeft. Maar eigenlijk komt dat toch niet meer voor dacht ik, maar ik kan het mis hebben.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 jan 2021 18:23

Garmin heeft hier een oplossing voor...

https://www.dcrainmaker.com/2018/05/gar ... eview.html

Bonzo
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jan 2015 15:38

Bonzo 10 jan 2021 20:53

Hallo Woefdram, dank voor je snelle reactie. Ik heb zeker geen satelliettelefoon!
Nav je bericht blijkt dat T-Mobile mijn provider is.
Gelet op mijn ervaringen en jou toelichting blijkt dus dat T-Mobile een slechte dekking heeft in de Alpen.
Ik heb nog diverse smart-phones liggen en die zal ik voorzien van een simkaart van een provider die wel een goede buitenlanddekking heeft met name in Frankrijk heeft.
Vervolgens ga ik nog op zoek naar een Garmin fietscomputer waar de optie op zit dat je GPS-lokatie wordt door gegeven naar een telefoon van het thuisfront. Ik las vandaag dat de Garmin Edge Plus 1030 Plus deze optie heeft echter deze kost wel rond de 600 Euro!! Weet iemand welke Garmin fietscomputer deze optie heeft en welk type ik moet hebben?(Hopelijk wat goedkoper!)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 10 jan 2021 20:59

Je kan ook met een willekeurige smartphone je locatie delen met behulp van google maps.
Heb je geen (of iig geen dure) fietscomputer nodig.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jan 2021 21:03

WhatsApp doe ik altijd, makkelijker dan livetrack

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 jan 2021 08:05

Die garmin inreach die havana post.,. is het apparaat dat precies gemaakt is voor de vraagvan Bonzo.

Maar inderdaad, zolang je telefoon en dus je provider/netwerk een goede verbinding blijft houden, kan je met whatsapp of google maps (en er zijn vast meer gps tracker/deel applicaties), je positie doorgeven aan een ander.
Maar als die verbinding een probleem is..., dan kan je natuurlijk gaan experimenteren met simkaartjes van andere providers etc. Maar hoe je dan op de juiste uit gaat komen... die het wél doet..?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jan 2021 08:10

Als je een Nederlands abo gebruikt dan heeft de provider doorgaans contracten met meerdere lokale providers (SFR, Orange, Bouygues, enzovoorts). Als netwerk 1 geen bereik heeft, probeert de de telefoon automatisch verbinding te maken met een ander netwerk. Als er iets wat dat je dus NIET moet doen is een lokale simkaart kopen, want die ondersteunen maar één netwerk.

Nadeel van locatie via WhatsApp is dat je de boel opnieuw moet starten als je de connectie even wegviel. Bij (bijvoorbeeld) Wahoo livetrack is dat niet het geval, die start de boel dan zelf weer op.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 11 jan 2021 08:22

havana schreef: 11 jan 2021 08:10Nadeel van locatie via WhatsApp is dat je de boel opnieuw moet starten als je de connectie even wegviel. Bij (bijvoorbeeld) Wahoo livetrack is dat niet het geval, die start de boel dan zelf weer op.
Kijk, dat zou het wel eens kunnen zijn, de verbinding valt ergens in de klim even weg, en het thuisfront ziet geen locatie meer over Whatsapp (tenzij herstart). Dat de verbinding ergens in een klim een keer weg kan vallen, geloof ik direct. Dan zou een fietscomputer met livetrack functionaliteit de oplossing kunnen zijn, aangezien die inderdaad zelf de verbinding zal proberen te herstellen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 jan 2021 09:57

In het buitenland maakt je telefoon gebruik van elk beschikbaar netwerk. Er is hoog in de bergen geen beschikbaarheid. 4G valt als eerste weg, daarna 3G, dan blijft Edge nog over.
Als dat wegvalt is er vaak nog spraak (bellen) mogelijk en daarmee ook SMS.
Zolang je op het asfalt blijft, zou ik me weinig zorgen maken. Wat zou er kunnen gebeuren?
Je wordt altijd opgeraapt als je zou vallen. Er is altijd iemand in de buurt.
Vraag: gaat dit eigenlijk over ongerustheid bij je vrouw?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 jan 2021 10:21

Naja op asfalt blijven kan ik een afdaling nog best lastig zijn als je een bocht uitvliegt bijvoorbeeld.
Dan gaat niemand je snel vinden.

Ik heb mijn locatie gewoon permanent gedeeld met m'n ouders. (en omgekeerd)
Altijd prettig dat iemand kan zien waar je uithangt en de google maps manier vraagt geen extra batterij van garmin (of wegvallende bluetooth verbinding) en amper extra batterij van telefoon.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jan 2021 12:08

Mijn ervaring is dat via WhatsApp gewoon niet betrouwbaar genoeg is. Plaatsbepaling gaat standaard aan de hand van triangulatie van zendmasten, dat werkt prima in ons platte landje met over het algemeen een overvloed aan zendmasten, in het buitenland in de bergen mag je soms al blij zijn als je 1 mast bereikt en dan kan je positie niet bepaald worden. En dan is er al het eerder genoemde probleem van updates die stoppen als je netwerkverbinding bent kwijt geraakt (gebeurd dus ook als je telefoon tussen 2 netwerken wisselt).

Garmin met mobiel is niet feilloos maar werkt wel betrouwbaarder dan WhatsApp (waar uiteindelijk ook gewoon de Google Locatie Service achter zit).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie