Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Welke navigatie

gieljaam
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2020 18:39

gieljaam 29 nov 2020 18:53

Goedenavond.
Ik zoek een fiets gps voor mijn vader. Ik ken er zelf niks van, vandaar deze topic. Ik zoek ene die qua gebruiksgemak vriendelijk is. Mijn vader is niet zoo technisch aangelegd. Ik zou wel graag ene hebben die zoals een auto gps navigeert op het scherm. Of is dit niet aan te raden?
Ik lees wel vooral over garmin positieve meningen. Zijn er hier van modellen aan te raden?

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 29 nov 2020 21:28

Garmin en Mio hebben modellen die fijn zijn voor de recreatieve fietser.
Gewoon naar een winkel zoals Bever gaan en kijken bij welk model het gevoel het best is.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 nov 2020 08:00

Mio zou ik zeker niet aanraden, maar dat is mijn mening.

Garmin en Wahoo maken beide gebruiksvriendelijke modellen. Welke ik zou aanraden hangt een beetje van je budget af en ook van de kwaliteit van de ogen van je vader. Ik neem aan dat hij geen 30 meer is, en dus niet meer de beste ogen heeft. In dat geval zou ik voor de grotere varianten gaan: de 830 of de ROAM van Wahoo. Het kan nog groter: de 1030 van Garmin. Zijn allemaal gewoon goede toestellen, elk met hun eigen voor- en nadelen uiteraard.

"Zoals een auto GPS" is een beetje lastig bij een fietscomputer. Meestal klop je geen adres in, maar wil je bijvoorbeeld een rondje fietsen dat het apparaat voor je verzint of rijd je en tocht na die je zelf (of iemand anders) hebt getekend op de computer. Dat daar komt net iets meer bij kijken dan een autonavigatie die je gewoon instelt op de Vinkenstraat 4 in Schubbekuttenveen.

gieljaam
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2020 18:39

gieljaam 30 nov 2020 08:48

devriesman schreef: 29 nov 2020 21:28 Garmin en Mio hebben modellen die fijn zijn voor de recreatieve fietser.
Gewoon naar een winkel zoals Bever gaan en kijken bij welk model het gevoel het best is.
Goedemorgen. Bedankt voor de reacties. Even naar de winkel is niet mogelijk aangezien ik in België woon en hier winkel is momenteel nog niet aan de orde.

gieljaam
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2020 18:39

gieljaam 30 nov 2020 08:50

havana schreef: 30 nov 2020 08:00 Mio zou ik zeker niet aanraden, maar dat is mijn mening.

Garmin en Wahoo maken beide gebruiksvriendelijke modellen. Welke ik zou aanraden hangt een beetje van je budget af en ook van de kwaliteit van de ogen van je vader. Ik neem aan dat hij geen 30 meer is, en dus niet meer de beste ogen heeft. In dat geval zou ik voor de grotere varianten gaan: de 830 of de ROAM van Wahoo. Het kan nog groter: de 1030 van Garmin. Zijn allemaal gewoon goede toestellen, elk met hun eigen voor- en nadelen uiteraard.

"Zoals een auto GPS" is een beetje lastig bij een fietscomputer. Meestal klop je geen adres in, maar wil je bijvoorbeeld een rondje fietsen dat het apparaat voor je verzint of rijd je en tocht na die je zelf (of iemand anders) hebt getekend op de computer. Dat daar komt net iets meer bij kijken dan een autonavigatie die je gewoon instelt op de Vinkenstraat 4 in Schubbekuttenveen.
Goedemorgen. Met werken zoals een autonavigatie bedoelde ik de werking van hoe het de weg aanduidt. Sorry ik was misschien niet duidelijk hierin. Ik doelde niet met op bestemming ingeven zoals een auto gps maar puur de aanduiding tijdens het rijden op het scherm.
U raad bijv. de Garmin 830 aan. Werken de vorige modellen zoals de 820 ook nog hetzelfde?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 30 nov 2020 09:25

Ik zag net deze aanbieding bij AS Adventure
https://www.asadventure.com/nl/p/garmin ... olour=5806

Dit is een basismodel van Garmin, hangt er van af wat je verwachting is.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 nov 2020 09:27

In principe is de werking van de Garmintoestellen in de loop der jaren niet veel veranderd. De ontwikkeling zit 'm vooral in de kwaliteit van het scherm (touchscreen) en de batterijduur en de processorsnelheid. Soms is het zo dat de laatste snufjes alleen in de nieuwste modellen komen, maar dat zal voor de doorsneegebruiker niet zoveel uitmaken.

De 820 zou ik niet aanraden omwille van de matige accu en trage processor.

De hierboven genoemde Explore serie is denk ik een hele goede keuze. Deze is gericht op de recreatieve fietser. De verschillen met het toestel waar deze op is gebaseerd (de 1030) zijn maar heel klein. Je kunt er geen vermogensmeter aan koppelen (wel cadans en snelheid) en geen structureerde trainingen mee doen (apparaat zegt: nu een blokje van 300W). Maar ik denk niet dat je vader die features zal missen ;)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 nov 2020 09:57

gieljaam schreef: 30 nov 2020 08:48
devriesman schreef: 29 nov 2020 21:28 Garmin en Mio hebben modellen die fijn zijn voor de recreatieve fietser.
Gewoon naar een winkel zoals Bever gaan en kijken bij welk model het gevoel het best is.
Goedemorgen. Bedankt voor de reacties. Even naar de winkel is niet mogelijk aangezien ik in België woon en hier winkel is momenteel nog niet aan de orde.
even de grens over.., Eindhoven, Den Bosch, Maastricht, Bergen op Zoom ..., ;-) :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

pchris
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2020 16:14

pchris 30 nov 2020 11:07

Ik heb zelf de Sigma Rox 12. Ben hier erg tevreden over en kan meer dan ik gebruik. Je hebt ook veel keuze in hoeveel velden je wilt laten zien per pagina.
Zelf maak ik mijn routes via komoot en download ik deze op de sigma, maar hij kan ook zelf een route navigeren wanneer je een adres ingeeft.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 30 nov 2020 11:45

De Rox 12 is nu net een van de apparaten die niet zou voldoen aan de eisen van TS.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15949
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 nov 2020 12:12

Je hebt enkele mogelijkheden.
Garmin toestellen werken allemaal min of meer op dezelfde manier.
Hoe duurder hoe meer mogelijkheden.
Het kaartmateriaal en de manier om te navigeren is op alle Garmin toestellen zo goed als gelijk.
Hou je enkel de toestellen met een "groot" scherm mee in de overweging dan kan je kiezen uit onderstaande toestellen.
Wil je de top met alle toeters en bellen dan ga je voor de Garmin Edge 1030 plus (advies 599 Euro)
Wil je een toestel met hetzelfde grote scherm en mogelijkheid voor cadans/hartslag/vermogen meting dan voldoet de Edge 1030 als je die nog kan vinden nu redelijk afgeprijsd. (advies 499 Euro)
Wil je een groot scherm en enkel navigeren en mogelijkheid tot cadans/hartslagmeting dan ga je voor de Garmin Edge Explore (advies 249 Euro)

Het hangt dus af van hoe graag jij je pa ziet :)

PS: Als je bij Futurum zou bestellen ga dan voor de extra waarborg, de praktijk heeft al uitgewezen dat de garantieafhandeling bij Futurum top is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 nov 2020 12:18

havana schreef: 30 nov 2020 09:27 In principe is de werking van de Garmintoestellen in de loop der jaren niet veel veranderd. De ontwikkeling zit 'm vooral in de kwaliteit van het scherm (touchscreen) en de batterijduur en de processorsnelheid. Soms is het zo dat de laatste snufjes alleen in de nieuwste modellen komen, maar dat zal voor de doorsneegebruiker niet zoveel uitmaken.

De 820 zou ik niet aanraden omwille van de matige accu en trage processor.

De hierboven genoemde Explore serie is denk ik een hele goede keuze. Deze is gericht op de recreatieve fietser. De verschillen met het toestel waar deze op is gebaseerd (de 1030) zijn maar heel klein. Je kunt er geen vermogensmeter aan koppelen (wel cadans en snelheid) en geen structureerde trainingen mee doen (apparaat zegt: nu een blokje van 300W). Maar ik denk niet dat je vader die features zal missen ;)
Batterij van die Explore is ook niet alles. Een dikke 100km met navigatie aan zal het zowat zijn (zeker in de winter)

Voor navigatie zou ik de Wahoo Roam of Edge 1030 nemen (met wat slechtere ogen), als navigatie minder belangrijk is, altijd de 830 (of 530 als een touch screen niet nodig is)

Als budget belangrijk is: de Wahoo Bolt (navigatie indien er een smartphone gekoppeld is) of de Edge 130plus (navigatie enkel met kruimelspoor)
Afbeelding

Plaats reactie