Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Enkel of dual powermeter

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 okt 2020 14:36

Waarom bereken je de afwijking mee van een left-only, een p2m heeft deze ook zelfs een SRM.
Klopt, dat heeft iedere PM. Wel is het zo dat deze bij een left-only dubbel telt! Om het "eerlijk" te houden zou je het rekenvoorbeeld inderdaad af moeten zetten tegen een meter die het volledige vermogen meet.

Hierbij

We nemen weer Piet als voorbeeld. Zijn werkelijk getrapt vermogen is 182W (zie eerdere berekening).

Zijn vermogensmeter meet het volledige vermogen, maar heeft wel een afwijking van 2%. Dat betekent dat het weergeven vermogen tussen de 0,98*182 = 178W en 1,02*182 = 185W ligt.

Vergelijk dit eens met de left-only waarbij het weergegeven tussen de 196W en 204W ligt....

P.S. Het artikel gaat vooral over L/R, en niet zoveel over eenzijdig meten versus volledig meten. L/R meten heeft IMHO weinig/geen voordelen (je doet er toch niks mee en je kunt er ook weinig aan veranderen). Volledig meten daarentegen, is een totaal andere discussie.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 20 okt 2020 15:12

Leuke cijfertjes en op papier is het kloppend, maar je hebt er weinig aan wat ik al noemde je kunt er niks mee en het is voor de cijfertjes freaks.

Laat ik het zo stellen je koopt een PM om beter te worden, laten we dit afzetten tegen afvallen. Je staat op de weegschaal en je weegt 85, en of dit nu 84,83 of what ever is, het getal is 85. Een week later geeft het 82 aan aan dan ben je dus 3 afgevallen.

En zo moet je het zien, het gaat om het resultaat en niet om het absolute getal.

Terugkomend op L/R, als je dan echt een cijfertjes freak bent, dan zijn spider oplossingen sowieso niet de beste wapens daar deze een berekening doen van de L/R. Ze kunnen namelijk alleen de neerwaartse pedaalslag herkennen, en wie weet trek je met het ene been aan de pedaal meer als het andere....

Maar zoals ik al eerder noemde je hebt er niks aan, het is een gegeven.
YFood !!!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 okt 2020 15:25

Nou ja "niks mee" vind ik nogal gechargeerd.

Zoals ik volgens mij al heb aangetoond kan de afwijking toch behoorlijk zijn. Geen probleem als je kijkt over langere tijd naar waardes als gemiddeld vermogen over de hele rit en NP. Ook geen probleem als je kijkt naar grote verschillen: het verschil tussen 250W en 300W kan ook een left only echt wel in laten zien.

Het wordt een heel ander verhaal als je echt gaat inzoomen op je trainingen. Als je bijvoorbeeld powercurves gaat maken, of maximale waardes over 5s, 10s, 1", 5"enzovoorts gaat vergelijken. Of als je intervalblokken wil gaan afwerken of analyseren. Dan wil je gewoon zo betrouwbaar mogelijke waardes hebben. Een afwijking van 20W is dan ineens fors.

Dat mag je gerust wegzetten als "voor cijfertjesfreaks". Daar heb ik geen probleem mee. Ik kan het echter ook omdraaien: left only powermeter is prima voor de niet-cijfertjesfreaks. Het is vooral extra getalletje op de fietscomputer (waar verder niks mis mee is, overigens). Je kunt er grote lijn mee zien, maar als je detailniveau wil gaan kijken voldoet het veel minder.
Laatst gewijzigd door havana op 20 okt 2020 15:37, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 20 okt 2020 15:30

havana schreef: 20 okt 2020 15:25 Nou ja "niks mee" vind ik nogal gechargeerd.

............ (waar verder niks mis mee is, overigens).
Nee inderdaad je kunt er niks mee, het is een gegeven en te trainen valt het niet.

De vraagstelling ga je voorbij, "mijn progressie op de fiets te kunnen monitoren", en dan maakt het niks uit.
YFood !!!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 okt 2020 15:31

Volgens mij hebben we het over 2 verschillende dingen.

Jij hebt het over L/R. Ik heb het over volledig meten versus eenzijdig.

Over het nut van L en R afzonderlijk meten zijn we het 100% eens, dat heeft heel weinig zin.

Progressie boeken op de fiets kan prima met left-only. Wel is het minder accuraat dan een volledige meting.
Laatst gewijzigd door havana op 20 okt 2020 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 20 okt 2020 15:32

havana schreef: 20 okt 2020 15:31 Volgens mij hebben we het over 2 verschillende dingen.

Jij hebt het over L/R. Ik heb het over volledig meten versus eenzijdig.

Over het nut van L en R afzonderlijk meten zijn we het 100% eens.
Misschien ;-) Het gaat om meten en of ik progressie kan meten, nogmaals je gaat de vraagstelling van de topic starter voorbij.
YFood !!!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 okt 2020 15:34

We gaan inderdaad wat off-topic, maar wat geeft dat.

Kun je progressie meten met left-only. Ja. Het is alleen minder accuraat. Maar voor de grote lijn is het prima.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 20 okt 2020 15:38

havana schreef: 20 okt 2020 15:34 We gaan inderdaad wat off-topic, maar wat geeft dat.
Inderdaad :lol: maar het geeft een ieder wel informatie en daar is een forum voor.

Denk als je start met het werken met een PM een enkelzijdig een mooie instap is, heb ik ook gedaan. Later over gestapt op P2M en een SRM. SRM geeft geen L/R aan is voor mij ook totaal niet interessant daar ik bijna 50/50 heb.
YFood !!!

Plaats reactie