Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Enkel of dual powermeter

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 okt 2020 08:53

Ja idd. En al helemaal irritant als je andere fiets wel volledige meting heeft en de wahoo kickr ook. Dan worden de verschillen wel 20w bij een 200w ritje.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 20 okt 2020 09:31

csteenbe schreef: 20 okt 2020 08:28 Gewoon enkelzijdig nemen, als je al een afwijking hebt kun je daar weinig aan doen.
Mijn ervaring met 2 zijdie PM is dat mijn asymmetrie mij wel bewust maakt dat ik meer wil trainen om kracht te intensiveren op het minder presterende been
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 20 okt 2020 10:02

MarcFaFo schreef: 20 okt 2020 09:31 Mijn ervaring met 2 zijdie PM is dat mijn asymmetrie mij wel bewust maakt dat ik meer wil trainen om kracht te intensiveren op het minder presterende been
Het is genetisch bepaald dat een been sterker is als het andere, bij de een meer als de ander, en dat is niet erg. Je kunt trainen wat je wilt maar het ene been blijft altijd sterker als het andere, zeker als je tot je uiterste gaat.

Heb het zelf ook eens uitgeprobeerd om mijn rechter been meer te belasten als mijn linker wat ietsje sterker is, het lukt me eenvoudig niet op een normale manier.
Laatst gewijzigd door csteenbe op 20 okt 2020 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
YFood !!!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 okt 2020 10:06

Het zal vaak ook niet zozeer puur kracht zijn maar vooral de coördinatie. Vooral bij mensen die dus bij souplesse en weinig weerstand asymmetrisch zijn en niet als ze intensiever gaan fietsen rond FTP is het eigenlijk altijd coördinatie. Bij mensen waar het puur om kracht verschil gaat, zul je dus ook rond FTP een verschil in L/R zien. Dit is meestal het gevolg van letsel na een ongeluk.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 okt 2020 10:50

Het zijn voor mij vooral de piek waarden die ook inaccuraat zijn. Je 3/5/15s en zelfs 30/60s waarden zou ik met een 1-zijdige meting niet vertrouwen. Als je letterlijk één trap wat sneller doet met links, dan wordt die uitvergroot en zijn de verschillen veel groter dan een paar watt. Een piekwaarde van 1.400w kan in de praktijk dan zomaar 'slechts' 1.150w zijn.

Des te langer je rijdt en des te meer je in balans ben lijkt mij (over 20 minuten maakt het niet zo uit wanneer je structureel 55/45 trapt). Ook zul je zien dat je bij verschillende vermogens een andere balans hebt. Rond FTP zal het wel redelijk 50/50 zijn, maar bij rustig trappen of vermoeiing kan dat zo weer 55/45 zijn.

Hoe dan ook, ik kan er slecht tegen als je een weegschaal koopt die zeker niet de juiste waarde aangeeft. Voor je gehele trainingsplan, TSS en als apparaat om mee te pacen maakt het niet zoveel uit. Dat is toch wel 80% van het nut. Die overige 20% zijn je powerprofiles en meten of je 5 of 10% voor-/achteruit gegaan bent.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 okt 2020 10:55

Ja liever geen info dan verkeerde info. Mijn Wahoo Kickr Core wijkt ongeveer 5w met mijn Quarq bij 280w. Dat is minder dan 2% en vind ik niet heel spannend. Zal voor de PMC niet zo belangrijk zijn, al neem ik dat toch met een korreltje zout. Ik doe in de winter ook veel krachttraining en dat is met de PMC niet te meten, dus krijg je sowieso een scheef beeld.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 okt 2020 11:17

Bij mij is die ook nooit constant, wel redelijk rond de 50/50 maar afwijkingen van 2 a 3% links of rechts komen wel eens voor. (maar vaak 49/51 of 51/49, maar dan heb je dus al 2% verschil)
Begonnen met dual 4iiii paar jaar geleden na heupbreuk omdat ik het toen wilde zien.
Daarna 2e 4iiii dual gekocht (en linker stages verkocht) en later quarq voor gravelbike.
Merk wel dat de quarq wat constanter is in waardes en minder links/rechts verschilt.
Heb op 1 fiets nog een stages links zitten, zodat ik nog wel powerwaardes heb maar boeit me op die fiets minder dat het 100% klopt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27458
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 okt 2020 11:20

NuitKor schreef: 20 okt 2020 10:55 Ja liever geen info dan verkeerde info. Mijn Wahoo Kickr Core wijkt ongeveer 5w met mijn Quarq bij 280w. Dat is minder dan 2% en vind ik niet heel spannend. Zal voor de PMC niet zo belangrijk zijn, al neem ik dat toch met een korreltje zout. Ik doe in de winter ook veel krachttraining en dat is met de PMC niet te meten, dus krijg je sowieso een scheef beeld.
Dat is normaal. Een DD trainer meet op cassette, en je hebt altijd 5-10W verlies in de aandrijflijn. De hoogste waardes heb je in principe met pedalen, daarna crank en dan naaf of DD trainer.

Mijn beide Quarqs geven ongeveer 8W meer aan dan mijn Neo.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 okt 2020 11:21

Als je heel serieus met fietsen bezig bent is het interessant om te weten of je symmetrisch trapt.
Enerzijds wat je natuurlijke aanleg is hier, en in hoeverre je iets wil aanpassen (asymetrie is veelal een voorbode voor kwaaltjes). En na blessures kan het ook een aanduiding geven dat je lichaam terug in orde is.

Maar voor de amateur nauwelijks relevant.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 okt 2020 11:23

DDX schreef: 20 okt 2020 11:17 Bij mij is die ook nooit constant, wel redelijk rond de 50/50 maar afwijkingen van 2 a 3% links of rechts komen wel eens voor...
Maar zo een verschil is niet relevant; 45-55 is de moeite eens te bekijken van waar het verschil komt. Alles wat minder verschil is, bekijk dat maar als gelijk.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 20 okt 2020 11:40

Hoe verder van de bron (lichaam) hoe onbetrouwbaarder? Het maakt nogal een verschil of een PM op je pedaal, je crank, in je bracket, of achteras (meeste/alle trainers). Regelmatig doe ik wat berekeningen om te achterhalen hoeveel watt topwielrenners in Tour, Giro of Vuelta bergop produceren. De uitkomst is het vermogen geleverd om zwaartekracht, rolweerstand en luchtweerstand te overwinnen. Maar daar komt altijd ... mechanische verlies bij: dat zijn vervorming bij bracket, wrijving in ketting en assen (1-2%).

Het is dus per definitie zo dat er verschillen in PM's moeten zijn als deze op andere onderdelen van de fiets bevestigd zijn. DC Rainmaker zet de verschillen vaak uit in een grafiek, maar neemt daarbij niet in overweging dat die verschillen misschien juist heel nauwkeurig de werkelijkheid weergeven.

Het verschil tussen L/R is van een geheel andere orde, uiteraard.

Brengt me terug op de vraag, wat wil je dat een PM meet? Het voortstuwende (beweging) vermogen of het door het lichaam geproduceerde motorische/spier vermogen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27458
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 okt 2020 11:46

Hoe verder van de bron (lichaam) hoe onbetrouwbaarder?
Niet onbetrouwbaarder, wel minder valide.

En left-only meting is echter een ander verhaal. Die meet alleen het linker been. Stel dat je altijd dezelfde verhouding hebt tussen L en R dan is deze meting perfect betrouwbaar (d.w.z. herhaalmetingen leveren een consistent resultaat op). Maar het punt is dat bij veel mensen de L/R verhouding niet constant is (zoals al aangegeven door mijzelf, DDX en NuitKor).

Dan kun je situaties krijgen dat het weergeven vermogen tientallen watts afwijkt van de werkelijkheid (omdat ook de betrouwbaarheid van het apparaat nog een rol gaat spelen).

Een rekenvoorbeeldje

Piet heeft een L/R verhouding van 52/48. Zijn werkelijk getrapt vermogen met links is 100W. Het weergegeven vermogen is 200W (2*100). Het werkelijke vermogen is echter 100+((100/52)*48) = 192W. Dat is een verschil van 8W.

Echter hebben we ook nog te maken met de betrouwbaarheid van het meetinstrument. Dit is bij left-only meters meestal 2%. Het gemeten vermogen kan dus liggen tussen de 98 en de 102W. Het weergeven vermogen kan dus liggen tussen de 2*(0,98*100)=196W en 2*(1,02*100=204W. Daardoor neemt de onnauwkeurigheid af naar 12W. Terwijl hij maar een verschil had in benen van 2%. Ga je rekenen met 5% verschil tussen benen wordt het verschil nog veel groter.

Nu hoor ik je denken: ja, maar als je altijd dezelfde afwijking hebt, dan is het toch geen probleem? Het is immers ook geen probleem als je auto altijd een te hoge snelheid aangeeft. De afwijking is altijd gelijk. Maar dat is bij trappen vaak niet zo. Dat betekent dat de meting de ene keer perfect kan kloppen, en de andere keer zo maar 10W of zelfs 20W kan afwijken.

Dit is precies de reden dat ik geen left-only wil.
Laatst gewijzigd door havana op 20 okt 2020 12:27, 7 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie