Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Mobiel als fietscomputer

Op_de_fiets
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 aug 2020 10:22

Op_de_fiets 12 aug 2020 10:30

Goedemorgen medefietsgenoten!

Ik ben op zoek naar een goede manier om te navigeren op de racefiets als ik 'in den vreemden' ben. Aangezien ik dat tot nu toe niet heel veel gedaan heb, is dit iets waar ik geen godsvermogen aan uit wil geven. De meeste fietscomputers met navigatie die ik kon vinden, kosten mij te veel geld. Dat heb ik er simpel weg niet voor over.

Nu is mijn oog gevallen op mijn mobiel als fietscomputer / navigatiemiddel. Ik ken de beperkingen, zoals een accu die erg snel leeg gaat. Daar heb ik me eigenlijk al bij neergelegd.

Ik zie echter dat er veel verschillende houders zijn om op het stuur te monteren om je mobiel op de fiets te monteren. Ik ben vooral op zoek naar advies: Welke mobielhouders werken wel en aan welke moet je niet beginnen?

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen, al vermoed ik dat de meeste hier met een echte fietscomputer rond lopen.

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 13 aug 2020 21:29

Dit is wel goed spul. https://www.quadlockcase.com/collection ... versal-fit

Maar er is een reden waarom de meesten niet hun telefoon gebruiken op de fiets, maar wel een Garmin of ander toestel...

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 13 aug 2020 21:36

Telefoon kookt in de zon of spoelt weg in de regen.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 14 aug 2020 07:25

Op_de_fiets schreef: 12 aug 2020 10:30Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen, al vermoed ik dat de meeste hier met een echte fietscomputer rond lopen.
Fietsen hè....niet lopen, maar fietsen!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27519
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 aug 2020 08:02

Quadlock is het beste wat te krijgen is, maar er zijn legio alternatieven. Bijv. op Ali vind je enorm veel houders voor bijna niks.

Verder sluit ik me aan bij de bovenstaande sprekers. Een telefoon als fietscomputer moet je niet willen, het is niet voor niks bijna niemand dit doet.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 14 aug 2020 08:46

Je kunt ook eens op Marktplaats kijken voor een tweedehandse fietscomputer.
Er komen regelmatig nieuwe fietscomputers uit en er zijn altijd mensen die het nieuwste van het nieuwste willen en hun eigen, nog goed functionerende fietscomputer, zodoende weg doen.
Bikers are not alone

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 14 aug 2020 13:10

Ik heb het genoemde Quadlock systeem en mijn (waterdichte) Samsung gsm voor navigatie.
Betaalde versie van Komoot werkt perfect (incl spraaknavigatie) en ik heb er een "powerbank" bij in een bovenbuistasje voor extra stroom.
Onderweg routes zoeken, laden, aanpassen, offline navigeren (zonder 4G) , glashelder scherm , het werkt allemaal eenvoudig en goed,
Voor gewoon een bekend rondje zit er een simpel draadloos km tellertje op, zit mijn gsm in een rugzakje en voor registratie gebruik ik Strava.
Komoot 30€ kaarten
Quadlock va 60€
Powerbank va 30€
Kilometer tellertje va 25€

NB: Mio en Garmin zijn er bij mij af en komen er nooit meer op.

Op_de_fiets
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 aug 2020 10:22

Op_de_fiets 15 aug 2020 08:25

Puffdaddy schreef: 14 aug 2020 08:46 Je kunt ook eens op Marktplaats kijken voor een tweedehandse fietscomputer.
Er komen regelmatig nieuwe fietscomputers uit en er zijn altijd mensen die het nieuwste van het nieuwste willen en hun eigen, nog goed functionerende fietscomputer, zodoende weg doen.
Dat is ook een idee.
Spykerracing90 schreef: 13 aug 2020 21:29 Maar er is een reden waarom de meesten niet hun telefoon gebruiken op de fiets, maar wel een Garmin of ander toestel...
Nou, vertel.

Voor rondjes hier in de buurt neem ik genoegen met een simpele km teller die ik nu heb (en gebruik ik telefoon in zak voor Strava). Ik heb verder geen powermeter of wat dan ook en daar op dit moment ook geen behoefte aan.

Ik wil zo nu en dan ook een verder van huis gaan fietsen. Dat zal misschien maar 2-3 keer per jaar zijn ofzo. Voor die momenten zoek ik iets van navigatie. Een oplossing van 200-300 euro vind ik daarvoor gewoon veel en veel te duur.

Ik ben dus op zoek naar een goedkope oplossing voor een paar keer per jaar. Als er andere oplossingen zijn dan een houder voor m'n mobiel dan hoor ik dat graag.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 15 aug 2020 08:37

Staat van alles bij ook met GPS en in allerlei prijsklassen.

https://www.marktplaats.nl/q/fietscomputer/
Bikers are not alone

Op_de_fiets
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 aug 2020 10:22

Op_de_fiets 19 aug 2020 21:51

Ik ga marktplaats eens afstruinen.

Komt er binnenkort nog een nieuwe fietscomputers op de markt, waardoor marktplaats daardoor misschien overspoelt wordt met fietscomputers?

J-JBol
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 aug 2019 16:41

J-JBol 19 aug 2020 22:14

Lezyne mega xl. Fiets navigatie en computer.
€ 100,00
https://link.marktplaats.nl/m1589113445 ... ialbuttons

Ik gebruik bovenstaande nu anderhalf jaar. Naar volle tevredenheid , zeker na koppeling met Komoot waardoor je de routes van komoot zo kan laden en rijden maar. Zijn bij futurum regelmatig in de aanbieding voor 150, als je dan een kortingscode scoort heb je voor relatief weinig een complete oplossing zonder gedoe met powerbank e.d. Mijn ervaring is dat je hem dan vaker gaat gebruiken om te navigeren dan alleen die 2 tot 3 keer per jaar😉.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 aug 2020 00:33

En een zoon zonder fietscomputer zet de smartphone in de rugzak en laat die hem met spraak op via Google maps de weg wijzen. HIj vindt ook dat die fietscomputer te duur is.

Plaats reactie