Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Upgrade fenix 5 Plus naar 6X Pro zinvol?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 04 jun 2020 22:02

Met mijn Fenix 5 Plus ben ik best tevreden, alleen mis ik:
- Methode om mezelf op snelheid te houden tov eerder gereden ritten
- een iets groter scherm, 0,5cm zou al veel uitmaken
- langere accu tijd, op een tocht van 6 uur kost het bijna de hele accu. Ik wil niet naar ultratrac, te onnauwkeurig

Edge zie ik niet zitten want dan heb ik weer een toestel erbij dat ik van kaarten moet voorzien. Daarnaast wandel ik vrij veel en daar kan ik ook bij profiteren van een betere Fenix. Een Edge heeft alleen nut op de fiets.

Ik denk erover om een 6X Pro aan te schaffen voor €650. De 5 Plus zal rond de €320-€350 opbrengen bij vrije verkoop, dus voor goed en wel €300 ga ik er een heel stuk op vooruit. Ook de zuurstof saturatie meting op de pols is een interessante toevoeging.

Iemand gedachten hierover? Voordat ik misschien de verkeerde keuze maak....
Dogma F

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 05 jun 2020 16:20

Als je geld over hebt, lekker doen.
Anders gewoon een generatie overslaan. Ja, dat kan nog wel even duren.

Tegenwoordig heeft iedereen z'n smartphone de hele dag bij zich. Dus tijdens het wandelen heb je dan meteen een mooi groot scherm met veel betere wandelopties voor je kaart (bv Locus Map Pro met Brouter en verschillende hiking profielen) Dat samen met een armstrap met quicklink. Ondertussen kan je je fenix aan laten om je track op te nemen.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 05 jun 2020 16:59

Mijn Fenix ging (heb hem verkocht) echt langer mee dan die 6 uur. Is altijd een beetje afhankelijk van instellingen enzo, maar ik geloof niet dat je met de Fenix 6 zo heel veel meer krijgt.

Toch nog even een lans breken voor de Edge. Ik vond de Fenix + een losse Edge echt fijn. De integratie is perfect met de app. Juist een Edge geeft je een super goed en groot scherm, wat ik met navigeren op de fiets een pre vind. Ik gebruikte de Fenix dan voor het hardlopen en wandelen. Kaarten zijn gratis, openstreet is dan een tip. En ik gebruik de Edge ook wel eens als ik navi wil tijdens het wandelen (met name in het buitenland). Een Fenix is gewoon te klein hiervoor, IMHO.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 jun 2020 15:43

Fenix 6X Pro inmiddels besteld.
Dogma F

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 08 jun 2020 16:10

Raad je aan om eens op Tweakers in het sporthorloge topic te duiken. Daar zijn ze een stuk fanatieker als het op horloges aankomt.

Je beoogde prijs voor doorverkoop vind ik vrij hoog, al behouden Garmin's wel goed hun waarde. Ik heb de Fenix 5s+ wel eens voorbij zien komen voor €400 en de Sapphire voor €450. Zelfs in huis gehad, maar uiteindelijk toch besloten voor een VivoActive 3 te gaan (en als ik zie hoe weinig ik hem daadwerkelijk gebruik is dat een wijs besluit geweest).

De Edge 830 daarentegen <3.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 08 jun 2020 17:18

Daar heeft hij dezelfde vraag ook al gesteld.
Volgens mij was de keuze al gemaakt alleen zocht hij support... :D

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 jun 2020 19:53

opperhoofd schreef: 08 jun 2020 17:18 Daar heeft hij dezelfde vraag ook al gesteld.
Volgens mij was de keuze al gemaakt alleen zocht hij support... :D
Support? Waarom? Ik ben geen 16 meer dat ik mijn ouders moet overtuigen. En mijn vrouw en ik hebben gescheiden budgetten voor hobbies. Ik zeur niet over haar naai- en knutselhobby en zij niet over mijn sporten.
Dus ik heb geen support nodig om een beslissing te motiveren voor de achterban. Die heb ik ook niet gekregen, dus sowieso zinloos.
Ik had gehoopt op onderbouwde argumenten om geen Fenix te nemen, maar dat was er ook niet. Dus toch de juiste keuze :)
Dogma F

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 09 jun 2020 07:56

Ramon73 schreef: 08 jun 2020 19:53
opperhoofd schreef: 08 jun 2020 17:18 Daar heeft hij dezelfde vraag ook al gesteld.
Volgens mij was de keuze al gemaakt alleen zocht hij support... :D
Support? Waarom? Ik ben geen 16 meer dat ik mijn ouders moet overtuigen. En mijn vrouw en ik hebben gescheiden budgetten voor hobbies. Ik zeur niet over haar naai- en knutselhobby en zij niet over mijn sporten.
Dus ik heb geen support nodig om een beslissing te motiveren voor de achterban. Die heb ik ook niet gekregen, dus sowieso zinloos.
Ik had gehoopt op onderbouwde argumenten om geen Fenix te nemen, maar dat was er ook niet. Dus toch de juiste keuze :)
:lol:

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 09 jun 2020 13:03

Een tijdje terug stond op deze site toch een review over de fenix 6 en of die geschikt is voor wielrennen (zie link hieronder)?

https://www.fiets.nl/2020/01/31/getest- ... elrenners/

Ik moet zeggen dat ik er ook aan gedacht heb om een fenix 6 te kopen. Ook omdat ik beide combineer: fietsen en wandelen.
De batterij van mijn Edge 130 in de winter is een ramp. Een sporthorloge zit tegen de pols en dan heeft de batterij door de lichaamswarmte misschien iets minder last van de buitentemperatuur. Vandaar dat ik dacht dat een sporthorloge voor de winter misschien een betere keuze zou zijn.

Maar uiteindelijk een kaart op een horloge voor navigatie? Dat is toch veel te klein. Voor voorgeladen routes misschien o.k., maar als je iets moet gaan opzoeken dan grijp je toch al snel naar je smartphone.

Ik denk nu dat ik dan beter een goedkopere Forerunner of Vivoactive koop om mijn wandelactiviteiten op te nemen. Koop ik er dan nog een Edge 830 bij voor het fietsen dan ben ik nog goedkoper gesteld dan wanneer ik een Fenix 6 koop.
Die Fenix 6 heeft uiteindelijk voor mijn geval te veel toeters en bellen die ik toch nooit zal gebruiken.

Lees het artikel eens. Ik denk dat daar zowat dezelfde conclusie wordt genomen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 jun 2020 17:03

krispie76 schreef: 09 jun 2020 13:03 Ik denk nu dat ik dan beter een goedkopere Forerunner of Vivoactive koop om mijn wandelactiviteiten op te nemen. Koop ik er dan nog een Edge 830 bij voor het fietsen dan ben ik nog goedkoper gesteld dan wanneer ik een Fenix 6 koop.
Die Fenix 6 heeft uiteindelijk voor mijn geval te veel toeters en bellen die ik toch nooit zal gebruiken.
Dat is ook mijn redenatie geweest voor de Edge 830 en VivoActive 3 combo. De 830 is een geniaal apparaat gericht op fietsen en verslaat de smartwatches in gebruiksvriendelijkheid en batterijduur. De VA heeft maar beperkte functionaliteit tov een Fenix, maar in de praktijk gebruik ik nog geen 10% daarvan. De meerwaarde zit voor mij in de gezondheidsstatistieken, stappenteller en dat je af en toe ook iets anders dan fietsen kunt loggen (wat ik in de praktijk nooit doe).

Plaats reactie