Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Quarq voor Ultegra R8000

Bossi13
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 apr 2020 09:50

Bossi13 26 apr 2020 09:53

Hoi,

Ik vind geen nuttige info terug over welke quarq ik zou moeten aankopen om op mijn Ultegra R8000 te plaatsen. Mijn fiets heeft een pressfit 86,5x41 BB.

Is er een kant en klare cranck of moet ik de BB ook vervangen?

Groetjes,

Bossi

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 apr 2020 10:05

BB hoe dan ook vervangen. Als de DFour variant neemt kun je je bladen overzetten.

Wel BB je nodig hebt hangt af van welke versie je neemt

oude versie: GXP voor BB86
nieuwe versie: DUB voor BB86
Laatst gewijzigd door havana op 27 apr 2020 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 26 apr 2020 10:07

Dat gaat niet passen zonder het BB te vervangen. Quarq's worden gemaakt als GXP, BB30 en tegenwoordig Dub. BB30 past helemaal niet en GXP en Dub zijn wel passend te maken met een nieuw bottom bracket van bijvoorbeeld C-Bear, WMF of die van SRAM zelf. Kosten varieren een beetje van €30 - 120 + eventuele montagekosten.

Bossi13
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 apr 2020 09:50

Bossi13 27 apr 2020 09:44

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik vermoed dat als mijn pressfit er éénmaal uit is ik een nieuwe pressfit zal moeten steken en dat een geschroefde BB-versie niet mogelijk is? Ik zit met een carbon frame en ben bang het te beschadigen omdat ik niet weet wat carbon kan verdragen.
Anderzijds ben ik vrij handig.

De dikte van de trapas is een standaard vermoed ik? En hoe weet ik welk de lengte moet zijn?

De Zero variant schrijf je Havana, ik dacht dat ik met een Shimano moest gaan voor de Dfour...

Mijn excuses voor mijn vele vragen.

Groetjes,

Bossi

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 apr 2020 09:56

DFour, je hebt gelijk, ik heb het aangepast.

Pressfit heb je een pers voor nodig. Schroefdraad kan inderdaad niet. Hoeft op zich niet veel te kosten

Voorbeeld.

Dikte van de as bij GXP is 24mm aan één kant en 22 mm aan de andere kant. Bij DUB is de dikte 29 mm.

De lengte hoef je geen zorgen over te maken zo lang je maar niet de BB30 variant koopt, want die gaat te kort zijn.

Bossi13
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 apr 2020 09:50

Bossi13 27 apr 2020 10:05

Hartelijk dank Havana!

Ik ga me iets verder proberen te verdiepen zodat ik het helemaal begrijp, met jullie info kan ik al een hele stap vooruit.

Groetjes,

Bossi

meuk
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 27 apr 2020 10:41

Ik heb tijdje geleden contact met Quarq gezocht en kreeg deze info.

You would select your preferred crank length in a DZero DUB Crank Arm Assembly and DUB Pressfit Road 86.5 bottom bracket. If you have any questions please let me know!

En hierbij de DFour voor Shimano.

Zelf net heel goedkoop de 4iiii legt gekocht bij Futurum. Daar ga ik eerst maar eens mee spelen en als rijden met een powermeter bevalt dan ga ik ook naar de Quarq upgraden.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 27 apr 2020 10:51

Ik lees best wel wat verhalen over dat DUB op bb86 geen goed idee zou zijn. Dit zou dan komen doordat de dikte van de trapas (30mm) te weinig ruimte laat voor grote lagers, en je dus zou eindigen met een weinig duurzaam Bottom bracket.
Geen idee of dit ook werkelijk zo is.

Bossi13
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 apr 2020 09:50

Bossi13 27 apr 2020 11:46

Klopt Meuk, zo heb ik het ook reeds gevonden maar van Quarq zelf nooit antwoord gekregen.

De reden dat ik voor Quarq zou gaan is omdat de batterij langer meegaat dan bij de rest en dit type batterij hebben we op het werk. Quarq hoeft bijna geen calibratie als ik het mag geloven. Is zeer precies en oogt ook mooier dan stages, Pioneer of 4iii met dat bakje in het tandwiel. Ik hoor er ook positieve ervaringen over en dat zijn dan ook mensen die eerder andere pm's hadden. Dan denk ik, beter gelijk deze aankopen. Staat zelfs goedkoper dan Stages nu. De pedaalmeters zijn ook prijzig.

Over de BB kan ik me niet uitspreken, zolang fiets ik nog niet en zover reikt mijn kennis nog niet.

Ben nu bezig met fietscoaching en die zal geleidelijk overgaan van HR-trainen naar trainen met pm.

Groetjes,

Bossi

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 apr 2020 12:07

Ik heb ook getwijfeld tussen een Quarq en een P2M. Uiteindelijk voor de P2M gegaan omdat het gxp-systeem niet echt top is en BB30 in een frame voor BB86 totaal ruk is.

Ik heb de Rotor ALDHU met 24mm as, zo kon het BB gewoon blijven zitten. Batterij is een beetje moeilijker te vinden maar gaat gewoon 3000km (dat was wel in de winter, de huidige zit er bijna 3000km in en is nog maar net onder de 50% gezakt)
Afbeelding

Bossi13
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 apr 2020 09:50

Bossi13 27 apr 2020 12:23

Wat bedoel je juist met "....BB30 in een frame voor BB86 totaal ruk is"?

De as van de Quarq is 24mm en past dan in een frame van 41mm. Of zit ik totaal verkeerd te denken?

De prijzen van de verschillende pm's liggen op enkele €'s zeer dicht bij elkaar.

Groetjes,

Bossi

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 apr 2020 12:45

De gxp-versie is 24mm aan de ene kant en 22mm aan de andere kant (niet echt top)

De BB30-versie heeft een 30mm as wat zorgt voor erg kleine lagers die dan ook erg snel stuk gaan. een 30mm as een frame voor BB86 is altijd om problemen vragen.
Afbeelding

Plaats reactie