Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 23 apr 2020 19:44

Beste Allen,

Ik zou graag wat hulp willen voor het aanschaffen van een Wahoo fietscomputer.
Op dit moment heb ik een Garmin, maar ben er alles behalve tevreden over.
Wat ik belangrijk vind is dat ik er mee kan navigeren, van te voren routes kan maken en er in kan zetten en dat hij me wat helpt als ik van het parcours af ga. Verder wil ik hem veel gaan gebruiken met een hartslag sensor, snelheidssensor (nauwkeuriger dan gps) en met een cadanssensor.
Ik vind het erg belangrijk dat hij deze sensoren makkelijk vind, dat ze de communicatie niet verliezen en ook aangeven wanneer hun batterijen bijna leeg zijn.
Kan ik dit vinden bij Wahoo en welke fietscomputer moet ik hebben? Ik zat zelf al eens te kijken naar de Wahoo ELMNT Roam, maar zou graag wat feedback willen hebben over mijn keuze.
Ben ook erg benieuwd naar de ervaringen met Wahoo. Hebben ze ook nog negatieve of irritante punten?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 apr 2020 21:13

Waarom gebruik je de zoekfunctie niet even?
Er is hier al een Wahoo topic op dit forum.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 23 apr 2020 21:31

Weet niet welke Garmin je had, maar als navigatie een hoge prio heeft zou ik toch eens kijken na de 530/830 of 1030.
YFood !!!

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 23 apr 2020 23:03

Elke Wahoo heeft hier een eigen topic (zoals reeds gezegd). Voldoende leesvoer en info. BTW een verstandige keus deze overstap, wat andere je ook willen doen geloven.

Batterijen van je sensoren ieder jaar vervangen en je hebt nooit problemen. Ik zelf doe het elke 2 jaar en heb ook nooit problemen gehad.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 24 apr 2020 15:09

csteenbe schreef: 23 apr 2020 21:31 Weet niet welke Garmin je had, maar als navigatie een hoge prio heeft zou ik toch eens kijken na de 530/830 of 1030.
Ik heb een Garmin 820, waar ik niet tevreden over ben.
Navi heeft niet de grootste prio maar juist de sensoren.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 24 apr 2020 15:58

Danny091283 schreef: 24 apr 2020 15:09
csteenbe schreef: 23 apr 2020 21:31 Weet niet welke Garmin je had, maar als navigatie een hoge prio heeft zou ik toch eens kijken na de 530/830 of 1030.
Ik heb een Garmin 820, waar ik niet tevreden over ben.
Navi heeft niet de grootste prio maar juist de sensoren.
Zo lees ik het niet ;)

Met de 830, heb ik nooit verlies van sensoren...., Powermeter als hartslagmeter. Accu gaat vreselijk lang mee, daarnaast als de accu bijna leeg gaat gaat hij op accu save mode of zoiets blijft hij de rit registreren alleen gaat het scherm uit, echter zodra je het touchscreen aanraakt dan gaat het scherm weer aan.

De 820 van Garmin was een vanaf release een probleem en is dat altijd gebleven wat ik zo gelezen heb, geen vergelijk met de nieuwere generatie 530/830.

Wahoo Roam ook een goed apparaat hoor, gebruik je Garmin Connect om je trainingsdata bij te houden en routes etc, dan ben je dat "kwijt" want dat gaat niet met een Wahoo.
YFood !!!

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 24 apr 2020 19:12

csteenbe schreef: 24 apr 2020 15:58
Danny091283 schreef: 24 apr 2020 15:09
csteenbe schreef: 23 apr 2020 21:31 Weet niet welke Garmin je had, maar als navigatie een hoge prio heeft zou ik toch eens kijken na de 530/830 of 1030.
Ik heb een Garmin 820, waar ik niet tevreden over ben.
Navi heeft niet de grootste prio maar juist de sensoren.
Zo lees ik het niet ;)

Met de 830, heb ik nooit verlies van sensoren...., Powermeter als hartslagmeter. Accu gaat vreselijk lang mee, daarnaast als de accu bijna leeg gaat gaat hij op accu save mode of zoiets blijft hij de rit registreren alleen gaat het scherm uit, echter zodra je het touchscreen aanraakt dan gaat het scherm weer aan.

De 820 van Garmin was een vanaf release een probleem en is dat altijd gebleven wat ik zo gelezen heb, geen vergelijk met de nieuwere generatie 530/830.

Wahoo Roam ook een goed apparaat hoor, gebruik je Garmin Connect om je trainingsdata bij te houden en routes etc, dan ben je dat "kwijt" want dat gaat niet met een Wahoo.
Ik heb de volgende problemen met de 820:
Hoogte klopt vaak voor geen meter
Bij een route geeft hij soms aan dat ik moet afslaan, maar dan gaat het fietspad gewoon over in een fietspad waar de straat een andere naam heeft.
De laatste tijd verbreekt hij het contact met zijn sensoren, later tijdens mijn rit is hij wel stabiel.
Heb eens gehad dat ik een rit pauzeerde de fietscomputer op standbye heb gezet, later weer aan en hij vond mijn sensoren niet meer, ook met handmatig connectie maken.
Dus zodoende ben ik er wel wat klaar mee.

Met garmin connect doe ik niet heel veel eigenlijk, ik vind het alleen wel handig dat ik een goed overizcht heb tov wat ik vorig jaar rond de zelfde tijd heb gefietst. Ik bedoel qua totale aantal kilometers tov het jaar ervoor. Is dit mogelijk met Wahoo?

Wat je zegt over trainingsdata. Zie ik op een Wahoo wel makkelijk in welke hartslag zones ik heb gefietst? Dit is ook iets van Garmin connect wat ik wel prettig vind.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 24 apr 2020 22:46

Wahoo heeft geen platform ala Garmin Connect, Strava of Trainingspeaks.

Wahoo icm Strava en Trainingspeaks is wel een goed alternatief.

Ik herken de problemen niet met navigatie als ook met sensoren niet. De enige sensor die ik nooit gebruik is de snelheids sensor, rijdt op gps daar gemiddelde snelheid mij weinig zegt rijdt met een powermeter dat zegt mij meer.

Met beide Garmin of Wahoo kun je gelukkig worden ;-) wel de Wahoo Roam nemen als je voor Wahoo kiest daar dat een echt navigatie systeem is.

En tja geen van de systemen is perfect het is juist waar je het meest aan stoort. Daarbij de 820 is geen vergelijk met de 530/830.
YFood !!!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 apr 2020 08:35

De 820 was echt een miskleun. Ik heb een 800 en dan een 820 gehad, nu een 530. (daarvoor nog een grote eTrex op de fiets, maar die was lomp en onhandig)
Met de 820 had ik vooral batterijproblemen. Met de rest heb ik leren leven.

De 530 is ook niet perfect maar eens je hem correct leert gebruiken dan zijn er weinig ergernissen.

Ik heb op 12.000km 2 keer gehad dat hij vastliep bij navigeren (2 keer in Denderleeuw, vreemd genoeg) maar gewoon herstarte en de route opnieuw actief (wel 2 keer een minuutje of 2 moeten stoppen tot de route volledig geladen was)

Lange routes laden duurt soms enkele minuten (routes gemaakt in Garmin Connect duren langer om te laden dan routes gemaakt in Komoot), tot 75km (ongeveer) is snel geladen (minder dan een minuut) maar daarboven duurt het nog steeds te lang (ik zorg dat ik de eerste kilometers van buiten weet, zodat ik al kan vertrekken, wanneer ik dan de weg niet meer vanbuiten weet, is het ding klaar met rekenen)

De eerste keer instellen duurt vrij lang, dat zou via een app op de gsm moeten kunnen.

Voor de rest heb ik niet echt iets te klagen over het ding. Soms zijn de navigatie aanduidingen wat onhandig en de pop-up niet echt duidelijk, maar opzich valt het goed mee (het is geen Google Maps en zal het ook nooit worden, is ook niet nodig)


Met de Wahoo's heb ik geen ervaring. De Bolt heb ik overwogen maar is op elk punt inferieur aan de 530 (maar volgens mij wel beter dan de oude 820). De Roam vind ik te groot (een Roam in Bolt formaat had ik nog wel overwogen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 apr 2020 08:38

De Bolt heb ik overwogen maar is op elk punt inferieur aan de 530 (
Nou.... dat de 530 onder de streep een beter apparaat is ben ik wel met je eens, toch zijn er best zaken waarin de Bolt beter is

- overpompen van routes gaat veel handiger, zonder allerlei vage IQ apps
- lijntje volgen zonder aanwijzingen doet de Bolt beter, ook bij lussen/dubbele stukken
- 6 datavelden op het kaartscherm (Garmin max 2)
- instellen van de datavelden via de app is briljant
- livetracking werkt beter

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 apr 2020 08:45

En wat denk je van de snelheid van route laden. Als ik lees over minuten bij een 530.... Dat zijn seconden bij een Wahoo!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 apr 2020 08:51

Is ook logisch, want het is geen echte navigatie maar alleen maar een lijntje dat geplot wordt.... Dat rekenen wordt veroorzaakt doordat het apparaat aanwijzingen gaat verzinnen en dat kan een Bolt niet (gelukkig maar want als er iets irritant is zijn het aanwijzingen).

Plaats reactie