Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Bryton Rider 860

Gebruikersavatar
Frakke
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 apr 2020 15:11

Gebruikersavatar Frakke 03 jul 2020 19:26

havana schreef: 03 jul 2020 19:19 Top! Ga morgen meteen testen. Paar tunnels op weg de Nufenen.
Succes en veel fietsplezier! ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jul 2020 13:01

Gisteren weer een serieuze rit gedaan, Nufenen - Gotthard - Furka - Grimsel. 130 km en bijna 7 uur in het zadel.

De bevindingen
- de hoogtemeters klopten weer voor geen kant. Bijna 4100 hm terwijl fietsmaatjes ca. 3500 hm hadden.
- ondanks de uitleg van @Frakke is het “tunnelprobleem” nog niet opgelost
- behalve sms komen ook WhatsApp berichten binnen
- de navigatie deed het prima, behalve dan als je verkeerd rijdt. In Airolo bewust even anders naar de voet van de Gotthard gereden en het apparaat raakte helemaal in de war.
- batterijverbruik 10% per uur
- je kunt niet het batterijlevel van je di2 of powermeter zien

Ik rijd er van de week nog een paar vlakke ritten mee en dan denk ik genoeg te hebben om mijn review te kunnen schrijven.

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 05 jul 2020 19:21

Klinkt niet alsof de bryton 860 gaat "winnen" van de garmin 1030
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jul 2020 19:26

Nee, ik zet m zelfs nog onder de Edge 1000 die ik ook gehad heb.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 jul 2020 15:06

Weer twee interessante ritten gemaakt met de Bryton.

Allereerst vrijdag, een kletsnatte dag. Dus ik dacht, ik ga eens op mijn Tacx Neo en laat de Bryton meedraaien. Ik kwam van een koude kermis thuis, de Bryton vindt de Neo wel maar er wordt geen vermogen weergegeven omdat het apparaat niet beschikt over ANT+FEC.

Vandaag weer 'gewoon' op de weg. Om te kijken of de vreemde waardes in Trainingpeaks veroorzaakt worden door de Bryton heb ik mijn Wahoo Bolt ook in mijn achterzak gestoken. Zie hier het resultaat.

Afbeelding

Het is duidelijk dat dit dus aan de Bryton ligt. De data van de powermeter worden niet goed verwerkt.

Verder getest

- batterijspaarmodus. Ik kwam op 9% p/u wat nauwelijks minder is dan de gebruikelijke 10% per uur. Bovendien is de GPS in de spaarmodus wel erg onnauwkeurig. Zelfs als je niet door het bos rijdt rijd je regelmatig naast de weg.

- fout rijden bij de navigatie. Mijn trainingrondje nagetekend en op 6 punten bewust verkeerd gereden. Daardoor heb ik nu een goede indruk van hoe het werkt. Als je fout rijdt, doet het apparaat in eerste instantie niks. Dat is logisch, als je een afslag mist wil je niet dat er meteen een alternatief berekend wordt. Rijd je toch door, duurt het even voordat de Bryton met alternatief komt (10-20s ongeveer). Dat alternatief is meestal niet logisch. Als je je niet schikt aan het alternatief blijft de Bryton hardnekkig vasthouden aan het oorspronkelijke alternatief, zelfs als je al weer bijna op de route zit. Heel irritant. Ik heb een foto gemaakt die dit heel duidelijk in beeld brengt (alhoewel foto's maken niet meevalt aangezien het scherm erg schittert).

- tot slot nog getest: als je het fietscomputerscherm op hebt staan en je rijdt verkeerd, krijg je hiervan geen melding of geluidssignaal.

Ik ga nu nog één rit maken, waarin ik nog dubbele stukken en lussen wil testen en dan heb ik genoeg gezien en stuur ik het apparaat weer terug.
Bijlagen
894A82C7-7572-4108-A692-D65F35CDF74C.jpeg

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 16 jul 2020 08:19

Havana, dank voor deze verhelderende bijdragen. De vinger boven de bestelknop heeft daardoor niet de neerwaartse beweging gemaakt. Helaas wel, want het zag/ziet er zo mooi uit!

Maar ja, wat moet ik dan nu, als upgrade voor mijn oude 510, zonder gelijk de hoofdprijs van de 1030 te moeten betalen..?
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jul 2020 08:28

Ik zou voor de 830 gaan, of de Roam van Wahoo.

Ik denk persoonlijk dat de 830 het beste is wat op dit moment te krijgen is. Is het apparaat perfect: nee, maar dat is geen enkel apparaat.

Mijn volledige review is overigens klaar en verschijnt volgende week op Cyclokalender.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 16 jul 2020 13:24

havana schreef: 12 jul 2020 15:06 Ik kwam van een koude kermis thuis, de Bryton vindt de Neo wel maar er wordt geen vermogen weergegeven omdat het apparaat niet beschikt over ANT+FEC.

Vandaag weer 'gewoon' op de weg. Om te kijken of de vreemde waardes in Trainingpeaks veroorzaakt worden door de Bryton heb ik mijn Wahoo Bolt ook in mijn achterzak gestoken. Zie hier het resultaat.

Afbeelding

Het is duidelijk dat dit dus aan de Bryton ligt. De data van de powermeter worden niet goed verwerkt.
In principe hoeft de Bryton geen ANT+FEC te hebben, dat is alleen aan de orde als je de Neo wilt aansturen via de bryton. gewoon dom power meten verloopt via ANT. je powermeter op de fiets is ook geen FEC
ik weet niet welke powersource je gekozen hebt, ik neem dat er onderscheid is tussen controleble power en gewoon power output van de neo. het is evident dat als je FEC mist, je geen verbinding/juiste gegevens krijgt vd NEO als voor controleble power kiest.

neemt niet weg dat er inderdaad iets mis lijkt te gaan met power meten (berekenen).
al laat je plaatje wel zien, dat NP, avgPower, min en max power aardig overeen komen.

wat wel gek is is de balans, heb je dubbelzijdige powermeter op de fiets? die is erg uit de pas met je andere device.
ook de berekende pw:hr lijkt bij de bryton mis te gaan??

verder is er ook een rare afwijking in temperatuur tussen beide, en een wel heel gekke vam bij de bryton.

heb je niet een grafiekje, (lijntje) van de opgenomen power vd bryton ter inzage? als er een goede avg power uitkomt verwacht ik eigenlijk wel iets dat redelijk goed moet zijn.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jul 2020 13:37

1. Ik heb gewoon geprobeerd de Bryton te koppelen aan de Neo. Hij vindt de Neo via ANT+, maar geeft vervolgens geen vermogen weer. Je hebt gelijk dat voor het uitlezen van power in principe geen ANT F-EC nodig is. Dat is alleen nodig voor het aansturen van de ERG modus.

2. Ik heb een Quarq en die meet het volledige vermogen. L/R wordt berekend.

3. De power die de Bryton onderweg weergeeft klopt gewoon goed. Zelfs de actuele L/R waardes kloppen ook goed. Alleen achteraf in TP klopt er niks van.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 16 jul 2020 14:09

havana schreef: 16 jul 2020 13:37 1. Ik heb gewoon geprobeerd de Bryton te koppelen aan de Neo. Hij vindt de Neo via ANT+, maar geeft vervolgens geen vermogen weer. Je hebt gelijk dat voor het uitlezen van power in principe geen ANT F-EC nodig is. Dat is alleen nodig voor het aansturen van de ERG modus.

2. Ik heb een Quarq en die meet het volledige vermogen. L/R wordt berekend.

3. De power die de Bryton onderweg weergeeft klopt gewoon goed. Zelfs de actuele L/R waardes kloppen ook goed. Alleen achteraf in TP klopt er niks van.

3. Dan denk ik dat het eerder het probleem van inlezen in TP is.
TP moet natuurlijk weten waar power etc staat in de output file.
Mogelijk is die niet bekend,
Heb je het al eens in bv Strava geprobeerd in te lezen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jul 2020 15:19

L/R kan ik niet zien in Strava. Temperatuur wel en dat klopt gewoon.

Moeilijk te zeggen of het aan Trainingpeaks ligt of aan Bryton.... vreemd is het wel...

Gebruikersavatar
Frakke
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 apr 2020 15:11

Gebruikersavatar Frakke 18 jul 2020 21:59

Ik kan wel mijn DI2 waarde zien en krijg geluidsmelding dat ik van route afwijk!!!

Plaats reactie